Gjenbruk av gammel høytalerkasse!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gjenbruk av gammel høytalerkasse!

Hei

Dette er mitt første diy høytaler prosjekt!

Jeg fikk noen høytalere av morfaren min som er 10-15 år gamle, som dere kan se på bildene under så er skum/gummi til opphenget ødelagt. Det jeg lurer på er om det er noen vits å kjøpe nye elementer, i så fall så tror jeg jeg ville bytta diskant, bass og delefilter eller burde jeg kjøpe ny høytaler? Jeg tror høytalerne er bygget i spon, er det bra eller er det dårlig?

Er det noen som vet om jeg trenger den bommulen inni høytalerne som du kan se på bildene?

Bilder:

Pictures by mikkelrm - Photobucket

Er det noen som har en formening om dynabel Geb eller denne kiten: Fountek RM6K Kit 6.5" Ribbon Monitor with Maple Cabinets from Madisound

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som spon ja. Fine kasser forøvrig, bra struktur i treverket.

Viktigste her er å finne volumet på kassa og se om du finner elementer som passer sånn noenlunde. Ser ut som kassene er lukka? Isåfall har du også muligheten til å lage bassrefleksløsning for å øke valgmulighetene på elementsida enda mer. Til slutt må du nesten lage nytt delefilter om du bytter ut elementene, da det som står i neppe duger til noe som helst.

Anbefaler deg å måle kassa innvendig og se hva du får i volum, også prøve å kjøre et par beregninger i f.eks WinISD. Det andre du bør tenke på er hullene til elementene, mulig du må utvide disse hvis elementene ikke passer.

Kan bli et morsomt prosjekt, dette! Lykke til!

Edit: kan være verdt å ta en titt på TG sine sider og se om du finner noen av hans design som matcher høyttalernes størrelse, og basere deg på disse. Da får du i pose og sekk, både elementer og tegninger til delefiltre ligger der. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, kan bli morsomt prosjekt. Men syns man må nevne at det klart enkleste og billigste er å kjøpe nye skumkanter og bytte dem selv. Dette kan være en idé hvis høyttalerelementene og høyttalerne som helhet ellers virker og er av bra kvalitet. Kan lese mer f.eks. her: Speaker Repair / Re-Edge / Refoam Kits from DECWARE

....men har man mer lyst til å lage "ny" høyttaler i kassa skal ikke jeg være festbrems!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra svar

Ja kassene er lukket(betyr ikke det at de ikke har bassrefleks da?)

Hvis jeg skal lage bassrefleks, så trenger jeg bare og bore et stort hull? eller må jeg endre konstruksjonen på kassa?
    Beregninger i winisd, hva er det?

Dette er min første diy høytaler så det er derfor jeg spør så mye :P

EDIT: Har dere noen formeninger om Dynabel Geb:

Mikel: Ja jeg tenkte på det og, men jeg har lyst på "ny" høytaler :P takk for svar

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukket kasse betyr at det ikke er bassrefleks ja, bassrefleks er et rør som stikker inn i kassa og lager en akustisk port/ventil avstemt til en spesiell bassfrekvens som gjør at bassen forsterkes av kassa og røret. Du kan ikke bare bore et hull, du må ha et lite papp/plastrør også, men du kan bruke nesten hva som helst så lenge det er stivt nok og lar seg montere i kassa. Har testa med teipa dassrull/tørkerull-rør med delvis hell (det er langt fra optimalt, men det gjør nytta omså bare for å teste løsninga).

Ang Geb så har jeg gode erfaringer med elementene i den, har testa både basselementer og diskanter, og de spiller bra til prisen men krever litt fikling med delefiltre for å låte korrekt. Hvis kassevolumet stemmer med disse høyttalerne bør det gå rimelig greit å "konvertere".

WinISD er et program som tar alle parametrene til et basselement og beregner kasse og frekvens for deg, og som er veldig enkelt i bruk. Anbefaler deg å laste ned demoen og leke deg litt.

Til slutt, bomullen/dempematerialet i kassa er veldig viktig, da dette demper resonanser fra elementene og kassa slik at det låter bedre, og samtidig gjør at elementet "ser" større kasse enn du egentlig har. Noe å tenke på her er at hvis du skal bruke høyttalerne som lukka løsning skal kassa ha MYE dempemateriale, men skal du lage bassrefleks må du fjerne store deler av det siden lufta må flyte fritt mellom basselementet og røret siden røret skal blåse bass-lufta ut og ikke kan tettes til.

Holder et øye med denne tråden.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal gjøre det lettest mulig så kan du jo sjekke med Dynabel om de kan finne noen egnede elementer og "lage" ett delefilter?
    Bare å ta mål av kassa og hull for å beregne?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjempe bra svar Tacritan

Angående Geb så synes jeg den ser veldig bra ut. Dette er første gang som sagt jeg skal "bygge" høytaler så det er fint å ikke kjøpe så alt for dyre elementer, hadde vært litt synd å ødelagt noen veldig dyre elementer. Det som irriterer meg litt er at det ikke står noen ting om Geb på Dynabel, ikke hva slags kasse man skal ha, ikke hva slags elementer det er... også er den utsolgt midlertidlig

Jeg tok akkurat og tok ut alt som var av dempemateriale for å se hvordan det ser ut inni der, og det var søren ikke lite dempemateriale!

Angående delefilteret til Geb, hva mener du med fikle? Er det vanskelig å lodde elementene til delefiltere.

Ja jeg vet jeg er noob, hehe :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BGuarden: Ja, tenkte på deg og, men jeg vet ikke hvordan man lager et delefilter og jeg vet heller ikke hva av elementer som hører sammen...

Basselementene som står i nå er 6,5 tommer, så hvis en eller annen hadde vært så snille å funnet delefilter, diskant og bassmellomtone(eller bass?) som passer sammen, til en sum rundt 1000 kroner(siden jeg ikke klarer det)

Edit: Jeg skrudde akkurat ut diskanten og fant ut at det er frest plass til den litt inn i kabineter så jeg må kanskje lage en ny frontplate og legge den utafor den gamle...

På det ene bildet her kan man se det:

Pictures by mikkelrm - Photobucket

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forskjell på 6.5" og 6.5" for å si det slik, monteringshull og ytre dimensjoner kan variere med bortimot en cm fra produsent til produsent og fra modell til modell.

GEB bruker Sammi sine basser og diskanter, men disse er utsolgte og ubekrefta i løs tilstand. For å ha det enkleste delefilteret mulig kan du alltids koble en liten spole i serie med bassen og en liten kondensator i serie med diskanten (søk på "beregning av delefiltre" på google, og ta pdf'en øverst), dette er et 6dB/oct filter som det så pent heter. Det er langt fra det beste du kan få, men for å prøve seg frem går det fint.

For å designe helt nye, optimale delefiltre, må du nesten kjøpe elementene først, sette dem i kassa og begynne å måle. Da trenger du en grei mikrofon og et program som kan kjøre målingene for deg. Programmet kjører da et sweep fra 20 Hz til 20kHz og plotter nivået som kommer ut fra høyttaleren på en graf, slik at du ser hvilke frekvenser som må dempes. Dette er ikke så veldig vanskelig, men for en uerfaren person kan det virke umulig, husker bare hvor fælt jeg sleit med det første gangen jeg prøvde meg... Sliter forsåvidt enda med å få dette til 100%.

Å lage ny frontplate er null stress egentlig, bare å stikke en tur på biltema eller byggern i nærheta og handle deg noe som passer, og sage/pusse i vei så blir det så fint så.

Hvis vi kan få målene på kassene (indre mål helst) så kan sikkert mange av oss her på forumet kjøre noen beregninger på forskjellige elementer og se hva som passer best i kassene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med 6,5 vet jeg, det jeg mente bare var at bass og delefilter skulle passe sammen! :P

Dette er et delefilter som en har brukt Geb kit'n og jeg tror det er det som følger med i kit'et. Er det sånn du snakker om Tacritam? Er detter delefilteret vankelig å lage?

[IMG][/IMG]

Beklager det store bildet!

Innvendige mål:

Dybde ca 17
    Høyde ca 33
    Bredde ca 19

Hvis noen kunne gjort de målingene for med så hadde det vært topp!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at det er en 6,5" som sitter der? Ser ikke sånn ut ifht bredden på kassen. Dagens 6,5" er vanligvis 17-18cm i yttre diameter.

En annen ting er at kassen bare er på ca 10L, noe som stort sett er for lite for en 6,5", og du kan nok uansett ikke forvente å få særlig bass ut av dem.

Tenkte med det samme på denne: Zaph|Audio - ZMV5 - MCM / Vifa 5" System

Volumet i den kassen er riktignok 12L, og baffelmålene avviker noe men det vil garantert bli et bedre resultat enn å slenge inn "vilkårlige" elementer og bruke "standard" filtere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg målte nå, jeg hadde ikke tommestokk, bare cm. så jeg måtte dele det på 2.54, det ble 5,5. altså 5,5 tommers element!

Takk for at du sa ifra, og takk for at du tok Liter testen! Så 5,5 eller 5 tommer vil altså bli bedre på kassa eller? Blir det noe bass i 5 tommer da? Jeg er ikke noe bass-freak asså, men litt bass er greit!

Har du noen tips til bassmellomtone, diskant og delefilter til en samlet pris for 1000 +-

Er Geb 6,5 tommer?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DU kan ikke forvente all verden av bass i en 5,5" nei.
    Enda mindre av en billig 5,5", og en liten kasse i tillegg hjelper ikke akkurat det heller :smile:

Men du kan få et par 2-veis som spiller utrolig bra for en billig penge, og i tillegg levere (noe) bass med rett plassering i et ikke altfor stort rom.
    Senere kan du jo bygge en sub eller to, så kan du få et system som spiller veldig bra MED bass!

Du kan jo se på et komplett kit å bestille her: Zaph|Audio ZA5.2 TM 2-Way, Pair from Madisound

Og mer info finner du her: Zaph|Audio - ZA5 Speaker Designs with ZA14W08 woofer and Vifa DQ25SC16-04 tweeter

Dette er designet for 10L, og spiller ned til 52hz.
    Noe bedre pr krone tror jeg du skal lete lenge etter. Ikke minst nå med sterk krone / svak dollar.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha det i et lite rom så det blir sikkert ikke noe problem

Den kit'n så veldig fin ut! Kan jo bygge en sub senere ja ^^

Du skrev tidligere at jeg hadde 10 liters kasse, er du helt sikker på det? Jeg brukte et sånt program som jeg fant og skrev inn lengde osv. Og da sto det at jeg hadde 15 liter, men jeg vet ikke helt om jeg gjorde riktig, jeg er jo ikke en master på sånne ting akkurat :P

Hvis du har et program til å regne ut liter, kan du sende link da elr?

For hvis jeg har 15 liter, så fungerer jo kanskje også dette kitet: Fountek RM6K Kit 6.5" Ribbon Monitor - Parts Only from Madisound

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke noe program for det skjønner du.

Volum i liter = innvendig bredde x høyde x dybde i dm

1,7 x 3,3 x 1,9 = 10,66

Etter at du har trekt fra volumet elementet tar opp i kassen, kan du regne med ca 10L.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei har'u sett. der va delefilteret mitt gitt:-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du kanskje skjønte så er jeg ikke akkurat en mester i matte:P hehe