Bygge TV-rack i Alu - Veggfeste kjøpt inn!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge TV-rack i Alu - Veggfeste kjøpt inn!

Hei!

Da starter mitt prosjekt om å bygge en egen TV-benk som TV'n også skal henge fast på.

Dette skal gjøres i skolesammenheng i faget Prosjekt til Fordypning.
    Selv er jeg en gutt på 18 (snart 19) som går VG2 Automatisering.
    Av utstyr skal jeg tro at jeg har det meste tilgjengelig.

Målet med prosjektet er å lære seg det grunnleggende i mekanisk arbeid, så planen er å få inn så mye sveising som mulig.
    Så vil tro at dette vil bli ett prosjekt som strekker seg over litt lengere tid.

Men nok om meg og mitt, og over til prosjektet.

Det skal være en hel eller delvis heldekkende bakvegg på en størrelse på rundt 140 x 80 cm. Så her må man få den til å bli så lett som mulig.
    Vil Alu være rette veien å gå her, eller har noen andre forslag (som ikke koster all verdens)

Det skal være en bunnhylle/plate som blir på 46x80 cm.
    Her vil nok det gå med 4kant-stål og en aluplate har jeg tenkt.
    4kant-stålet blir nok sveiset ilag, og aluplaten på øversiden skrudd fast.
    Mulig det blir alu på hele greia. Men den skal nå være litt solid.
    Problemet da blir jo sveisingen.

Vidre oppover så skal det være 3 hyller, som skal holde div utstyr. Hyllene trenger ikke å være like solid som resten da vekten som blir på de nok blir max 15 kg.

Her trenger jeg forslag til hvordan jeg skal gjøre det lettest og enklest mulig.

Hyllemålene:

Hylle 1: 25 x 80 cm (øverste - kun center skal stå her)
    Hylle 2: 32 x 80 cm ( PS3)
    Hylle 3: 39 x 80 cm ( BR-spiller + rikstv-boks)
    Hylle 4: 46 x 80 cm (Nederste - receiver)

Når det kommer til varme, så er det stortsett kun receiveren som trenger litt lufting.

Receiveren er 16 cm høy. Og tenker på å legge på 4 cm til slik at man får plass til framtidige oppgraderinger og at den har litt lufting.
    Det jeg også tenker på, er at alle hyllene blir bygd med slik stål som er gangbart (rist opplegg) - Husker ikke navnet på den type stål... (help?)

Mellom H4 og H3 vil det da som sagt bli 20 cm.

Mellom H3 og H2 så tar komponentene 6 cm plass. Så her passer det inn med 10 cm. Vil ikke tro at det skal på plass noen større komponenter der med det første.

Mellom H2 og H1 så skal PS3 stå, og den tar ca 11 cm. Så plusser man på 4 cm her også, så blir det 15 cm.

Totalt vil det da bli 45 cm mellom H4 og H1. Her tror jeg også man må plusse på høyden på hyllene.
    Så ca 50-55cm totalt ?

Center er 16 cm høy. Så man setter 20-35 cm over der før underkanten av TV kommer.

Da vil det bli ca 90 cm til underkanten av TV. Noe som kanskje er litt høyt, men liker å ha TV'n litt høyt oppe.

TV'n er 64 cm høy. Og senter på den (der 'veggfestet' blir) er da 32 cm.

90 cm + 32 så er man på 122 cm, og har 18 cm til topp igjen. Noe som betyr god plass for veggfestet.

Har desverre ingen tegning på PC av dette, da mine skills der er ikke eksisterende. Men om noen har lyst så er de hjertelig velkommen til å tegne opp.

Så det jeg da trenger hjelp med, er vurdering av forskjellige metaller, og de størrelseforholdene jeg har satt opp. Samt forskjellige muligheter til å montere det hele sammen.
    Hyllene skal være mulig å ta av, for enklere og lettere transport.
    Planen er også å montere hjul på undersiden, slik at man lettere kan trekke den fram/tilbake. Så her trenger jeg forslag til så flate hjul som mulig. Evt så kan man montere de under H4, på innersiden, slik at det bare blir <1cm med synlig hjul.

Takker for all hjelp.

-BlackkoZ

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, her var det mange mål. Jeg vil faktisk anbefale deg å prøve deg på SketchUp for å få bedre oversikt over prosjektet. Det er ikke på langt nær så vanskelig som du kanskje tror. Dessuten kan du unngå noen feil da, siden du kan nærmest modellere hver minste detalj og finne ut hvordan ting passer sammen.

Men et spennende prosjekt hvertfall, fór på med bilder! Metallsløyd er ikke min styrke men det er alltid artig med slike uoriginale prosjekter.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd og prøvd i sketchup, men kommer meg igrunn ingen vei der...
    Får det liksom ikke til xD

Så hos meg går det for hånd når man tegner opp.

Blir en del mål ja, da jeg skal ha den til å skrå litt oppover. Så slipper det å bli så firkantig og boksete.

En liten ettertanke er også at det må bli en form for støtting til hyllene, slik at de ikke bøyes framover når man legger litt vekt på de.
    Om det da blir enklest (og penest) med en vinkel i hjørnene, eller om man skal kjøre 2 søyler på hver side til å holde hyllene vites ikke..

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir interesant å følge med på.
    Er litt vanskelig å se for seg hvordan du har tenkt ting, så en enkelt målsatt skisse hadde hjulpet. Trenger ikke å være noe fansy greier, en scannet skisse eller MSpaint hjelper utrolig.

Jeg vil i utgangspunktet anbefale aluminium med tanke på vekt. Men det vil kanskje la seg gjøre å lage den i seksjoner, slik at den blir mere flyttbar.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skisse av det hele ifra siden:

Håper det gir en mer logisk forklaring på hvordan det er planlagt å bli

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt som denne: VM ACOUSTICS S4 rack - Tilbehør - Hi-fi / TV-møbler | Hi-Fi Klubben

Du kan jo se litt på den med tanke på feste av hyllene osv.
    Blir spennende å se hvordan det ender opp

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske så likt den der ja.

Mulig jeg kan benytte meg av 1 hyllearm av firkantstål(o.l) til å holde hyllen oppe, og ha slik *gåpå*stål riller som plate oppå..

Blir litt urban stil på denne da xD

Selv om hyllene egentlig burde være så tynn som mulig..

Kan også bli ganske så lik denne:

CLASSÉ RLT5 Plus hi-fi møbel - Tilbehør - Hi-fi / TV-møbler | Hi-Fi Klubben

Bare uten de frambeinene.. (Om man ikke finner ut at frambein er nødvendig..)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da ble det klarere. Men skal det være hel plate bak eller bare et stag eller bjelkeaktig sak som holder platene og veggstativet til TV-en?

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det letteste er og lage det i rustfritt eller svart mtp sveising.
    RHS (rectangular hollow section) eller SHS (square hollow section) er fagord for ''4kant stål''..
    du vil vel unngå at den veier 100kg, så du bør lage det i tynne plater. er veldig vanskelig å sveise. bør gjøres med tig.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tols1: Det er også ett spørsmål jeg sitter med...
    Vil tro at det blir billigere (og ikke minst lettere) å ha 2 RHS/SHS som bakvegg der hyllene og festet til TV'n holder det hele sammen.
    Så kan man ha noe imellom som ekstra støtte o.l.

Takker for litt oppklaring i ordbruken min :P
    Hva heter slik *gåpå* stål-rille da? Slik som oftest brukes ved flytehavner o.l.
    Vil tro at jeg kommer til å bruke noe slikt som hyller, og så en form for ekstra avstivning om nødvendig rundt.

Vet at alu-sveising er *det verste* i allefall for en som aldri har sveiset før. Så man må nok få til noe smart der. Har notert rustfritt

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva heter slik *gåpå* stål-rille da? Slik som oftest brukes ved flytehavner o.l.
    Vil tro at jeg kommer til å bruke noe slikt som hyller, og så en form for ekstra avstivning om nødvendig rundt.
    Regner med det er strekkmetall du mener?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perius
    Regner med det er strekkmetall du mener?
    det er nok ikke det han tenker på. tenker du på dørkeplater? de fins i alu og svart. vet ikke om det fins i rustfritt..
    http://www.norskstaal.no/varekatalog...?varegr=732_1#
    http://www.norskstaal.no/varekatalog...?varegr=152_1#
    se på rifleplater og tåreplater.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var faktisk strekkmetall jeg tenkte på
    Da vil man få god lufting, og det er nå ganske så sterkt ;P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mekket litt i Sketchup for deg. Fant ikke strekkmetall men en perforert plate (3D Warehouse). Dette er da med "stolpe" bak. Hyllene og plasseringen er som du nevnte i første post.

-blkozrack1-jpg

-blkozrack2-jpg

-blkozrack3-jpg

-blkozrack4-jpg

Skal jeg være ærlig ville jeg hatt hyller som er bare litt bredere enn komponentene, 50 cm. f.eks, synes denne løsningen blir litt rotete. Det inntrykket tror jeg også blir forsterket med strekkmetall. Spørs hvilken farge du skal ha selvsagt, alle konturene blir jo mindre synlig hvis den skal lakkeres sort.

En annen ting er jo at når hyllene er åpne påde foran og på sidene tror jeg komponentene får nok luft selv med tette plater, så det er muligens unødvendig med strekkmetall eller perforeringer.

EDIT: En i svart også, med tette plater. Ble noe bedre synes jeg.
    -blkozrack5-jpg

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nice jeg syns de flettede platene er drittstygge. minner meg om de hjemmelagde grillene du finner overalt.. gammel varmtvannsbereder + fletta stål. men de der så mye bedre ut blir spennende å følge med på dette her

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville brukt bakstolpe i f.eks SHS 100x5. Da har du god plass til f.eks trekking av kabler. Så kan du slisse spor i den til hyllene. Slisser du ca 50mm dypt, og lager et tight spor til hyllene, har får du bra momentkapasitet og du slipper å bolte hyllene fast. De perforerte stålplatene kalles "grating" og fås i f.eks 25mm tykkelse, hvilket vil være nok her.

Lykke til med jobben. Du har her mulighet til å lage et flott rack som ville koste 10k i design-hifi butikker. Du plukker materialene gratis i skrapkontaineren:wink:

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt kan du bestille glassplater i f.eks herdet 10mm sotet glass. :wink: Så slisser du inn en åpning på 10.5mm. Blir nice

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haymaker: Takk for forslag, men tror du har missforstått bittelitt av prosjektet sin hensikt. Jeg skal bygge denne for å lære meg grunnleggende ting i mekanisk-arbeid
    Og slike enkle løsninger vil da bli litt for enkelt *le*
    Men skjuling av kabel i rørene er nok noe jeg vil prøve å få til, om det blir en lignende løsning

Tols1: sinnsykt bra illustrasjon
    Er enig i at strekkmetall ikke ser så meget pent ut, men var hovedsaklig luftingen jeg tenkte på da.
    Samt en ramme rundt, noe som ville ha skjult strekkmetallet litt...
    Bunnplaten vil uansett bli en hel plate.. Hyllene oppover som det enda er ett spørsmål.

Det hadde blitt ekstremt pent med bare 1 stang oppover slik du har tegnet, men en bra festeordning da er enda ett spørsmål for meg.
    Er jo mulig å sveise fast 4 maskinskruer (M6 eller noe slikt) fast på røret, 2 på hver side, og så lage en "hekte-på" ordning på hyllene.
    Direkte pent blir det ikke, men det vil være en løsning for å få det mer minimalistisk og lettere.

Grunnen til samme bredde på alle hyllene, er hovedsaklig muligheten til å plassere flere ting på de (Skal jo f.eks ha BR-spiller og riks-tv boks på den ene hyllen i bredden, og det tar over 70 cm)
    Samt at man skal fylle opp litt av *tomrommet* som oppstår under TV'n. Da kan man oppbevare litt mer under TV'n.
    Per dags dato så står en 40" på en "boks" som er 45 x 52 cm, og har plass til alt bortsett fra PS3 og riks-tv'n i den. Så 52 cm er en passende bredde sånnsett, men det er jo 25 cm med gulvplass ledig på hver side under TV'n.

Ved heldekkende plate så kan man jo skru alu-plate fast til en ramme o.l.

Hjernen min går litt i surr med alt av muligheter man igrunn har xD
    Får se om jeg har tid imorgen til å se hva som er tilgjengelig at metaller på skolen, evt hva som er mulig å bestille inn og prisen på det (med tanke på at dette vil gå ut av min delvis tomme lommebok)

Takker for alle forslag og meninger til nå
    Virkelig til stor hjelp ^^.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått en liten prisoversikt ifra en lærer, og ifølge han så ville det komme på ca 300 kr. Så jeg vil si ca 500 kr.

I tillegg så kommer hjul (Om man ikke dreier de selv). Og tv-festet (Tror ikke man tørr å lage noe slikt selv..)

Så, Setter man budsjettet på 1500-2000 kr, så vil man komme godt i mål vil jeg anta.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Festemetoder?

Nå har jeg stoppet litt opp når det kommer til måter å feste hyllene fast på.

Det er 4 metoder som ligger i hode mitt nå, men skulle helst ha unngått alle, selv om en av metodene kunne vært brukbar. I allefall om man bare kommer til å kjøre 1 stolpe oppover.

1. Som nevnt av Haymaker, så kan man slisse spor i stolpen og kjører platen i sporet.

- Dette vil jeg tro blir litt utrygt. Det er kanskje den peneste, men da blir platene tykk (for å holde vekten), og alt blir også dyrere da.

2. Lage en *hekte på* metode. Der man har sveiset eller skrudd inn 2 skruer på hver side, og hekter hyllen fast på denne. Så har man en like brei stolpe til å holde hyllen, og så en plate oppå den.

3. Igrunn det samme over, bare at man må skru hyllen fast med 2 skruer på hver side.
    Også mulig å lage en blanding, der man har 2 hekte spor og 2 skru hull.

4. Sveise fast en kort *arm* som man trer hyllerøret fast på, og fester det hele med en skrue på undersiden.

Nr 4 vil bli det peneste når det kommer til renheten på søylen som holder det hele oppe. Og det beste alternativet jeg har til nå.

Hvilke alternativ har folket å komme med?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •