Bygge TV-rack i Alu - Veggfeste kjøpt inn! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det negative med det der er at alle hyllene må tres på stolpen.
    Så akkurat den muligheten er utelukket.

Hva med å sette skruene på framsiden? (Rett under hyllen)
    så sveiser man bare fast 'påsveisen' på platen?
    Eneste som kanskje kan gi problemer da, er belastningen som gjør at hyllen kanskje bøyer seg framover..
    Men kan bygge ut 1-2 cm i bakkant, så man vil få muligheten til å bruke en bra tykk stål/alu skive der, og bare kjøre 2 skruer igjennom den...
    Noe som vil holde meget godt og vil bli en delvis usynlig montering..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny uke - Nye muligheter.

Da har man startet på en ny skoleuke, og uken starter med PTF hele dagen.. Kos...

Idag er planen å bli ferdig med hvordan hyllene skal festes.

Akkurat nå er planen at det skal festes 2 M6-M8 skruer igjennom en plate og at det skal gjenges opp i alu-stolpen - Så skal hyllearmene sveises fast til den.

Vet ikke om dette blir 100% mulig? Eller må man ha en mutter bakom for at det skal holde?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ny uke - Nye muligheter.

Da har man startet på en ny skoleuke, og uken starter med PTF hele dagen.. Kos...

Idag er planen å bli ferdig med hvordan hyllene skal festes.

Akkurat nå er planen at det skal festes 2 M6-M8 skruer igjennom en plate og at det skal gjenges opp i alu-stolpen - Så skal hyllearmene sveises fast til den.

Vet ikke om dette blir 100% mulig? Eller må man ha en mutter bakom for at det skal holde?
    Det kommer litt an på godstykkelsen i stolpen. Antar det er 5mm
    M6 burde kunne gjenges kanskje. M8 vil bli for grov i gjengene vil jeg tro
    Du bør ikke gjenge i noe mindre godstykkelse enn mutterhøyden for å være på den sikre siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det nok blir en alu-stolpe, så vil nok tykkelsen ligge på ca 3 mm.
    Men får man tak i 5mm, så tar man gjerne det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt ut tror du man trenger å ha armene på hyllefestet?

H1 er jo 250mm, H2 320mm og H3 390mm
    Burde jeg lage 3 forskjellige armer, eller kan jeg bruke samme arm-lengde på H2 og H3, og ha en kortere på H1 ?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hvor langt ut tror du man trenger å ha armene på hyllefestet?

H1 er jo 250mm, H2 320mm og H3 390mm
    Burde jeg lage 3 forskjellige armer, eller kan jeg bruke samme arm-lengde på H2 og H3, og ha en kortere på H1 ?
    Jeg ville nok laget 3 typer og laget armene ca 2 cm kortere enn hyleplaten.

Hvorfor lager du ikke bunnhyllen litt større? Mange Hjemmekinoreceivere ligger på dybde rundt 38 cm. Ville det ikkevære fordel å ha litt mer plass til stolpen? Det skal jo være plass til HDMI, Phono etc. på baksiden (total ca. 43- 45cm)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg ville nok laget 3 typer og laget armene ca 2 cm kortere enn hyleplaten.

Hvorfor lager du ikke bunnhyllen litt større? Mange Hjemmekinoreceivere ligger på dybde rundt 38 cm. Ville det ikkevære fordel å ha litt mer plass til stolpen? Det skal jo være plass til HDMI, Phono etc. på baksiden (total ca. 43- 45cm)
    Okei, skal se hva jeg får til

H4 (nederste hylle der receiver skal stå) blir på 46 cm.
    Men vil jo være en annen form for hyllearmer der, så der vil det uansett være ca til kanten med armer.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har man egentlig en trist nyhet...

Skolen hadde akkurat bestilt inn (uten å informere meg...) så det jeg måtte ha av ønsker når det kommer til rektangulært alu-rør, ble knust.

Så det jeg igrunn har muligheten til å velge nå, er rundt alu-rør som var 40 eller 50mm i diameter. *huff så lite*

Men det meste blir nok laget i alu, så letthet er noe man skal klare å få til.

Når det kommer til runde rør, så vil jo gjerne runde rør by på mer fleksibilitet når det kommer til å kunne justere hyllene i ett senere liv.

Etter en prat med læreren som har mekk-arbeid her på skolen, så kom jeg egentlig ikke lengere enn det jeg allerede var når det kommer til muligheten til å feste hyllene.

Enten et V formet feste under hylleplaten, eller en firkantig ramme som er mindre enn hylleplaten.
    Måten dette er festet til rammen på, vil jo egentlig bli den samme uansett. Og det er egentlig noe jeg må komme tilbake til imorgen eller noe slikt. Skal ta meg en prat med læreren som er ansvarlig for bestilling og har høye mekaniske kunnskaper.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at denne tråden ikke skal virke helt død, så kommer jeg med en oppdatering.

Det er nå offesielt juleferie, så alt av arbeid o.l vil ta en liten julepause fram til etter nyttår.

Hodet mitt er forsatt i full aktivitet, og det å feste fast hyllene på en enkel måte er ikke noe som er så enkelt man vil ha det til når man bare har 1 søyle å støtte seg til. Det er _nesten_ sånn at jeg vurderer å bygge racket på en enklere måte... Men man får se.

Jeg håper fremdeles på at en smarting her på forumet skal komme med en såpass god og gjennomførbar ide at jeg kan få tilbake nattesøvnen.

I mellomtiden så får dere ha en riktig God jul og et godt nyttår

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juleferie fra i dag, ja. Det hørtes ålreit ut. God ferie! Trøsten er jo at når du har ferie er du ikke fullt så avhengig av nattesøvn

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var prosjektet igang igjen, etter en lang juleferie med tenking.

Atm sitter man å klipper ut maler i papp (i allefall de 2 øverste hyllene om ikke annet) - Bilde kommer senere

Planen til nå er:

Hylleflate + 2 cm hver vei.
    Da vil man ha muligheten til å brette ned en 1 cm kant slik at man får avstivet hyllen.

Så kjører man på med 1 passelig tykk plate der hyllen skal festes til søylen, og en V-formet støtte under sveiset fast til den.

Vet enda ikke helt om jeg skal ha den platen direkte mot søylen eller om jeg skal ha hyllekanten imellom og bygge ut platen til den får samme tykkelse hele veien ned.

Problem 1 nå har gått over til rektangulært rør vs rundt rør...
    Skal stikke nå å høre om akkurat det, om det bare er rundt rør tilgjengelig så blir det nok en U-klemme hyllen festes i.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten skuffelse for meg nå. For at jeg skal kunne få bøyd opp kantene så må de være 15mm istedet for 10mm. Eneste fordelen med det er at det hele blir litt mer solid og at jeg har bedre tilgang til noe som kan støtte under (da 90% av det skolen hadde var 15mm istedet for 10mm)

2 dårlige bilder av pappmodellene jeg laget:
    Fikk desverre ikke mulighet til å ta no bedre bilde slik at man fikk mer inntrykk av størrelse.

Jeg har i allefall fått inntrykk av hvor bred hyllene faktisk er iforhold til dybde, så jeg vil få ett lite problem iforhold til støtte for å holde de oppe. Men vil tro at det går grett

Tror det også er mer eller mindre bestemt at det blir et rundt alu-rør.
    Så nå må jeg også lage U-klemmer. Slik at jeg har noe å feste hyllene fast i. Og all vekt vil belastes på disse U-klemmene.

Planen er å bruke 2 skruer.
    Noen som har forslag til hvor stor skrue jeg må gå for?
    M6 og M8 er mest aktuelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått på plass en Minhjemmekino profil.

AVforum.no - BlackkoZ's hjemmekino

Sjekk den ut

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var veggfeste kjøpt inn!

Ble ett 400 kroners feste ifra Biltema. Og vil tro at det kommer til å fungere perfekt
    Men til min store overaskelse så var dette festet STORT og TUNGT (I allefall når man måtte bære det over 1 km xD )
    Men det er nå vell bare ett godt tegn på at det er snakk om kvalitet

Alt i alt så er jeg nå ett skritt nærmere å starte lagingen av denne tv-racken

Nå trenger jeg bare en rørklamme som er stor nok.
    Så at biltema hadde 106mm, men tror det blir for lite (Har ikke målene på aktuelt rør så)
    Samt at biltema sitt ikke var flat rundt, men bøyd til av rør...
    Så mest sannsynlig så må dette bli noe man lager selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Grunnen til at jeg foreslo SHS100 var for å ha litt "mat" igjen i profilet etter å ha slisset inn et 50mm dypt spor i det (som var mitt forslag for å henge opp hyllene). Såvidt meg bekjent finnes ikke dette profilet som standard med kun 1mm veggtykkelse, og det ville jeg heller ikke anbefale. Tror 3mm er det minste du får SHS100 i. Og den kan du sikkert bruke.

Haymaker:
    Her sitter eg ein lørdag formiddag og googler etter beregningsprogram for aluminium.. Og hva dukker opp? Jo, sjefen sine innlegg på AVFORUM!!

(Sliter litt med å beregne den fagverksramma i alu for hånd, så eg tenkte eg skulle finne eit beregningsprogram.. Skriver timer på dette, altså :-) )8)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne tråden ble bringt litt opp, så tenkte jeg å komme med en oppdatering:

Selve byggingen ble lagt på is ut forje skoleår, og nesten hele dette skoleåret.
    Så ble jeg lei av å ikke ha plass til ny-receiveren min, så jeg mekket noe relativt kjapt ilag.

Det ble 3 hylleflater (I teorien 1 hylle - i tillegg til bunn og topp) på en bredde på litt over 100cm, og meget romslig. Min Yamaha 2067 receiver har rikelig med plass, og har plass til eff. vedsidenav når dentid engang kommer.

TV'n er hengt fast i 2 stk 20x20mm profiler som er hengt med 10 cm mellomrom, og frest spor i, slik at TV'n enkelt kan høydejusteres. Og har nok å gå på til rundt 52" tv før center høyttaleren vil kunne gå inn på tv-bildet.

Det hele ble laget i stål, med 2mm stålplater som hylleplater.

Vekten ble 20 kg, og prisen ble 500 kr (400 for stålet + 100 for hjul til undersiden) + feste til tv'n som jeg da kjøpte for en stund siden.

Så jeg er meget fornøyd, og til prisen er dette en sinnsyk god deal. Fint lite som har plass til en så dyp og høy receiver som Yamaha 2067 ^^,

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •