Bassreflekskasse til bil, portstøy og resonanseforhindring.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassreflekskasse til bil, portstøy og resonanseforhindring.

Hei.
    Jeg har skaffet meg et små-eksklusivt basselement som jeg skal lage kasse til.
    Det er et Mac Audio Aliante 12" element med oppgitte parametre (sitterer fra manualen):

RMS Power handling: 500 W (PN)
    PEAK Power Handling: 1200 W (PP)
    Nominal diameter: 320 mm (ØN)
    Mounting depth: 82 mm
    Effective cone area: 0,0540 m^2 (sd)
    Magnet Weight: 1,920 kg (Wm)
    Frequency range: 18 - 250 Hz
    Nominal impedance: 4 Ohm (ZN)
    DC Resistance: 3,10 Ohm (Re)
    Resonant frequency: 19,0 Hz (fs)
    Mechanical Q factor: 2,30 (Qms)
    Electrical Q factor: 0,26 (Qes)
    Total Q factor 0,23 (Qts)
    Equivalent Air volume: 151,4 dm^3 (Vas)

Compilance: 447 um/N (Cms)
    Moving mass: 158,8 g (Mms)
    Voice coil former: Aluminium
    Voic coil Ø: 125 mm (ØVC)
    Force factor: 15,07 Wb/m (Bxl)
    Linear excursion: 18 mm (Xmax)
    Sensitivity: 88 dB (2,83V@1m)

Er litt usikker på om det faktisk er 18mm slaglengde, for i manualen står det 14mm. I manualen står det 18mm på 10"en, men jeg går ut i fra at 18mm er det som faktisk er riktig verdi for 12", og at det er 10"en som har slaglendge på 14mm. Tipper de bare har slurva litt der.

Re, Fs, Qms, Qes, Qts, Vas, Cms, Mms og Bxl er skrevet inn for hånd, og dette har en eller annen Seti eller Sexi eller et eller anna skrevet under for at er riktig, men WinISD er ikke helt enig :razz:

Kassa skal som nevnt inn i en bil, og deles nok ved ca 80 Hz.
    Har en Alpine Imprint boks kobla til spilleren i bilen, og denne tar seg automatisk av deling, fase- og EQ instillinger.
    Er ute etter å lage en kasse hvor jeg får utnyttet elementet så godt det går, men som er myntet mer mot SQ enn mot max SPL.

Jeg har eksperimentert en god del med WinISD den siste tiden, men klarer ikke helt å komme frem til en løsning som jeg kan si meg fornøyd med.
    Problemet ligger som regel i at tuningfrekvensen, kombinert med kassevolumet, enten gir en total kassestørrelse som er større enn ønsket. Eller så blir første resonansfrekvens i porten alt for lav, slik at den er i området 100 - 150Hz, noe jeg anser for alt for lavt.
    Hvordan kan jeg få en tilstrekkelig stor port, (for å ungå blåselyder osv), samtidig som at porten ikke blir så stor at jeg får problemer med portresonanser? Og hvor mye skal jeg vektlegge dette med minimum portdiameter? Føler jeg nesten uansett må ha en port på 15-16 cm Ø i følge de beregningene når man bruker peak power i formelen.

Et annet vesentlig problem er at jeg ikke har tilstrekkelig erfaring med hvordan resultatet blir i bilen når kassa er ferdig. Særlig sett i forhold til hvordan responsen er beregnet i utgangspunktet. Dette fordi jeg ikke har fått målt responsen i bilen når det er montert.
    Har tidligere laget en portet kasse på noen og 90 liter totalt, som var tunet til ca 25Hz med slotport på 5,5x30x97,4cm, og en trykkammerkasse på rundt 37,5L.
    Den porta kassa spiller rett og slett "for dypt" i bilen, i hvertfall uten at man blander inn EQ. I tillegg er det noe portresonanse, så den må deles ganske lavt før den spiller helt rent.
    Den lukka kassa spiller mye bedre, men ikke like rystende høyt ved lavere frekvenser, selv om den også spiller bra dypt egentlig.
    Må for ordens skyld si at det ble brukt samme element i begge kassene, med samme forsterker til å drive dette.

Det jeg lurer på er hvor mye cabin gain jeg kan regne med at det er, og hvordan jeg da skal designe kassen.
    Har lest ganske mange PDF-filer, artikler og forumtråder opp og ned i lengre tid, og det gjorde jeg før forige runde med kassebygging også. Men jeg blir ikke så mye sikrere på hva jeg egentlig skal satse på. Derfor prøver jeg meg her.

Håper det er noen som tar seg tid til å kikke på tråden, og som har noen gode råd og tips å komme med.
    Kanskje til og med noen som kan komme med et lite kasseforslag?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt begrenset programvare tilgjengelig (jeg ser f.eks. ikke lufthastighet i porten og slikt), men har du forsøkt å se på kurvene i f.eks. 20-25 liter lukket? I følge det jeg kan se vinner du svært lite ved å gå opp til 37 liter, det er snakk om 1-2 dB helt ned mot 20 hz. Qtc er ~0.6 for 25 liters kasse, noe jeg vil si er lavt nok (mindre kasse - høyere Qtc - høyere group delay). Ved 37 liter er du helt nede i 0.5.

EDIT: 90 liters portet kasse tunet til 25 hz gir group delay på 30ms. Jeg er ikke helt sikker på om det betyr noe, men det er uansett svært høyt. Group delay på ned mot 4ms er ikke uvanlig for lukkede kasser... Dessuten får du en voldsom peak rundt 30hz, ca 15dB. 35 liter gir en mykere og langt mindre peak (9dB), og kassestørrelsen er under halve... Men ta tallene med en viss klype salt, jeg er ikke noen guru på området.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags / hvor stor bil har du?
    Og hva er du ute etter? Riste løs bagasjelokket eller "hifi"? :-D

WinISD (og de fleste andre tilsvarende programmer) er ikke det helt store når det kommer til sub i bil. Roomgain i bil er noe helt annet enn i et større rom hjemme, noe som må taes høyde for.
    Det er også stor forskjell mellom en Fiat 500 og en VW Transporter, og kassen må stå i stil med størrelsen på bilen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg på en slotport på den lukkede kassen din!
    Tilsvarende Ø103mm (4" rør) og lengde 650mm

Da vil beregnet respons i bilen bli slik:
    (+/- for størrelsen på bilkupeen)

-mac_audio-gif

Som du ser gir bilen et formidabelt bidrag nedover i frekvens.
    Utfra responsen til suben bør du kanskje senke delefrekvensen til 60hz, hvis frontsystemet klarer å henge med.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Takk for svar.
    Kassen skal inn i en BMW E36 coupe. Baksetene er nedfellbare, og elementet skal monteres i en baffel som skal dekke hele gjennomgangen mellom kupé og bagasjerom. Porten vil komme ut over, under eller ved siden av elementet, hvis jeg bestemmer meg for å ha porta kasse.

Er som sagt ute etter noe med mer hi-fi preg

De beregningene som dere kommer med stemmer ikke helt med mine virker det som. Nå tenker jeg ikke på det med room gain, for det har jeg ikke tatt i betraktning enda, men ingen av deres porta løsninger tiltaler meg veldig. Ikke for å være negativ og avvisende, men ... :P

Og den porten som du foreslår norcad. Vil ikke den lage blåselyder når man spiller på litt? Det er det jeg reagerer litt på, nemlig at anbefalt, minimum portdiameter som regel alltid blir på 15-16cm Ø. Og da er spørsmålet: Hvor mye har det å si i praksis?

Har ingen blåselyder i min 92L kasse tuna til ~25Hz, men der er det igjen endel resonanser i porten som gjør at kassa må deles ganske lavt, eller med veldig bratt (aller helst digitalt) delefilter. Tro i hvertfall det er resonanser, men det kan godt hende det bare er sånn lyden blir ved rundt 100Hz når kassa er så stor ... ?

Norcad: du som får til dette med room gain. Hvordan blir det i en lukka kasse på rett under 60L? (Qtc=0,5)

Har to kasser fra bassworx som jeg kan modde litt for å prøve ut lukka vs. porta. Har en 2x12" lukka kasse med felles volum på ca 56L. Der kan jeg tette det ene monteringshullet med en plate, og montere subben i det andre.
    Den andre kassa er en 2x12" med separate kamre, på omtrent 39L tuna til 42 Hz.
    Ulempen er at monteringshullet på begge kassene er omtrent 5 mm for små, så jeg må kutte eller slipe vekk litt treverk før jeg får testa.
    Men selv om jeg tester, så er det greit å få svar på litt diverse, til neste prosjekt kommer, og jeg ikke har mulighet til å teste.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg TROR:

- Det er som du nevner noe muffens med oppgitte TS-data på elementet, ved første øyekast tror jeg det er Sd som er feil. 540cm2 på en 12" høres for mye ut. I såfall ville elementet hatt høyere Mms. Bruker man i stedet 490cm2 stemmer dataene bedre.

- WinISD har (som ofte nevnt før) problemer med elementer som har TS-data litt utenom "standarden"

- Bassreflekskasse på 90L og Fb25 hz er typisk "beregnet flat respons" og noe som kan være en god ide ved bruk i hjemmekino. Men langt fra hva man ønsker til musikk i bilen. Med roomgain i bilen vil dette bety en flat respons ned til 40-45hz for deretter å stige til himmels nedover mot 20hz. Og så mye output i den nederste oktaven er langtfra behagelig i en liten bilkupe.

- At du må opp på 15cm+ diameter på porten tror jeg neppe stemmer, beregner du med peak power handling? I såfall er det ingen grunn til det, innen det oppstår blåselyder i en 4" port har du også passert xmax, og må fore med 4-500w @ 20-30hz, og det skal jeg love deg at ikke skjer ofte!
    OM det skulle være et problem, er løsningen flere elementer IMO!.

- 60L lukket vil ikke gi deg Qtc=0,5! Det stemmer heller ikke :-D
    Putter du dette elementet i liten lukket kasse vil også maks effekt før det når xmax bli redusert en hel del, da snakker vi heller om 300w enn 500w (jamfør blåselyd i port over)

Jeg er tilhenger av (liten) lukket kasse i bilen, av flere grunner. Både fordi jeg liker den "tørre og kontante" bassen, fordi megalange porter i små kasser er noe dritt å bygge og gir ofte ulyder, og fordi jeg synes det er kjekt å ha igjen litt bagasjeplass.
    Men jeg har aldri bygget lukkede kasser til elementer med lav Qts til bilen. Rett og slett fordi det "før i tiden" het at det ikke var noe man skulle gjøre

Jeg ville uten tvil forsøkt før nevnte kasse på 35-40L avstemt til 40-45hz,
    Jada det høres ut som en høy avstemming for alle som er vant med å bygge sub til innebruk, men i bilen er det dette som funker hvis man er ute etter god lyd og ikke mest lyd :-D

Det største problemet er som oftest at man ikke har frontsystem som holder følge i midbassen. Hjelper lite at sub tåler 500w og kan levere 130dB ved 40hz når bass/mellomtonene hopper ut av dørene med 10% av effekten ved 80hz!

Bare mine 2 kroner, eller hva det nå heter..........

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Vet ikke dette med parametrene, men det er et relativt spesiellt element med helt flat membran. sd-en tilsier at ca 26,2cm Ø av membranen er "effektiv", og det ser jeg ikke bort i fra at stemmer for dette elementet. Men det er nå så. Du kan kikke selv på produsentens side og gjøre deg opp din egen mening der

- Hvis WinISD ikke stemmer helt, hva bør jeg benytte meg av da?

- Ja, har insett at dette ikke er det jeg bør satse på i bilen.

- Ok, da holder jeg meg til en moderat stor slot-port, eller evt. et 10-12cm rør.

- Fikk for meg Qtc=0,5 gjennom WinISD, så da er det noe galt der ...

- Her er du inne på noe jeg ikke har studert nøye nok. Jeg skjønner jo nå, som du sier det, at man må se litt på slaglengde ved frekvensen vs. tilført effekt.
    Men jeg har fått med meg såpass at jeg vet at under tuningfrekvensen vil Xmax nåes ved lavere effekt, men at elementet skal gjøre det samme i en liten, lukket kasse, gir for meg liten mening.
    Jeg trodde at det var i små lukkede kasser at elementet "tålte mest effekt". Dette fordi mye av effekten tilført elementet gikk med til å komprimere/dekomprimere lukten i kassa, eller sagt på en annen måte; at luften inne i kassa fungerer som en dempende faktor for slagbevegelsen.

Angående frontsystem, så har jeg et 6,5" komponentsett som skal kjøres på en Alpine MRP-F600 forsterker. Har støpt om dørtrekkene i bilen og venter kun på å få trekt de om, så er det klart. Elementene er også fra Mac Audio, og spiller ganske greit om jeg få si det selv. Det er ikke SPL-elementer det heller, men er som subben mer SQ-preget. Og det er det jeg er ute etter i bilen i denne omgang
    Vil gjerne ha mest mulig ut av elementet, ikke for å stille i db-drag, men for å ha litt å guffe på med hvis jeg skulle føre for det. Litt headroom med andre ord.

Skal prøve å få pussa ned litt på den kassa jeg har stående, og teste den i bilen. Kassa stemmer jo ganske bra med det du foreslår, så det kan bli spennende.

EDIT: Har kjørt en bitteliten test i den kassa jeg har stående. Ikke i bilen riktignok, men inne.
    Likevel syntes jeg det spilte veldig bra. Fikk ikke fintuna delefrekvensene, men synes resultatet virka bra!
    Hullet var ikke stort nok, så elementet lå ikke helt nedpå baffelen.
    Likevel; ingen portstøy eller ulyder. Så da blir det nok en kasse i 35-40 liters klassen med port rett over 40Hz
    Da var det tilbake til tegnebrettet

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var spesiellt det elementet der ja! Stilige saker.

- I følge teorien er det noe med parametrene som ikke stemmer, og benytter man feil parametre får man selvfølgelig også feil svar fra beregningene.
    Nå er ikke dette elementet alene om å ha oppgitte data som ikke helt går opp med teorien, hvorfor vet jeg ikke.

- Har du Excel på pcen kan du laste ned og leke litt med Unibox 4.07. Da får du etterhvert en oppfatning om effekttålighet ifht xmax og portstøy etc.
    Men her som i de fleste andre "programmer" får man ingen hjelp når det gjelder roomgaing. Der må man enten måle litt selv eller lytte seg frem til egne erfaringer.

- Tenk deg en bassreflekskasse som en lukket helt ned til du nærmer deg avstemmingsfrekvensen, som jo er resonansfrekvensen til porten. Rundt denne frekvensen vil porten stå for det største bidraget i lydtrykket og konutslaget på elementet reduserer drastisk ifht en kasse uten port.
    Litt under resonansfrekvensen tar elementet over igjen og derfor øker konutslaget kraftig.
    Dermed er det logisk at man ikke bare benytter porten til å strekke frekvensområdet til elementet nedover, men også legger portresonansen slik at elementet tåler mer effekt, og får mindre forvrengning.

- Blir spennende å høre om du blir fornøyd med resultatet etterhvert. Husk avstivinger i kassen og gjerne avrunding/fasing av porten i hver ende. Og lag ikke slotporten for smal, da får du ulyder selv om portarealet er OK.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel av disse parametrene er jo målt for hvert individuelle element, så selv om man må regne med litt unøyaktighet i målingene, er det nå fortsatt bedre enn å få parametrene til "protoypen"

Har laget meg et Excel-ark hvor jeg har puttet inn diverse formler fra DETTE heftet.
    Skal kikke på Unibox.

Takk for den gjennomgangen
    Men det er vel ikke helt sånn det fungerer i praksis, var vel bare en forenkling du kom med?

Kommer nok til å bruke 22mm MDF i veggene, med minst 1 avstiver i lengderetning + dobbel baffel. Evt. 2x19mm i veggene og 3x19 i baffel. Får se hva det blir til.

Hvor smalt er FOR smalt da, mtp. slot porten?
    Hadde tenkt meg ca 6x20x45cm port med grei avrunding, i alle fall i fronten.
    Behøver jeg å legge inn noe skumgummi for å dempe, eller er det waste of time?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske waste of time. Bølgelengden ved 100 hz er 3,43 meter, og 5 cm skumgummi blir som å stoppe en bil med et lommetørkle.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, var det svaret jeg regnte med, bare med en litt artigere metafor
    Nå er det bare byggeplanene igjen.
    Takk for hjelpen dere to

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få opp bilder og lytteinntrykk når du er ferdig da! Alianten er et artig element

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Takk for den gjennomgangen
    Men det er vel ikke helt sånn det fungerer i praksis, var vel bare en forenkling du kom med?
    Hmm, jo. Det er sånn det fungerer i praksis, i teorien derimot kan det derimot forklares mye vanskeligere
    Men hele poenget er at man VET hva som skjer, selv om det ikke er alt man helt forstår! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, javel. Får bare godta at det er sånn det fungerer
    Skal prøve å huske å komme med litt feedback, men det blir noen uker til kassa er ferdig.
    Starter nok ikke bygginga før eksamensperioden er over. Og da spørs det om den er ferdig i år.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •