Rockford fosgate HX2 i bandpass kasse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rockford fosgate HX2 i bandpass kasse?

Hei

skal bygge en subkasse til minè Rockford fosgate RFD2112 (HX2 PUNCH) 2x12"
    Jeg skal ha dette i bilen min, å den er veldig tett å vanskelig å få ordentlig bass i. Bilen er en volvo 940 om det er nødvendig å nevne.Men plana er nå da å prøve en bandpass kasse. Jeg ser litt irundt på nettet att det er flere som har prøvd dette med ett bra resultat, Men lite kasse info å finne. Så da tengte jeg å høre her om noen har en bra oppskrift på dette eller muligens kan hjelpe meg med å lage en oppskrift på dette?:-D

litt info om elementer: http://www.rockfordfosgate.com/scrip...ted=1065548253

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om ett gratis program som jeg kan prøve å regne ut volumet av en båndpass kasse selv da? ett som helst ikke er helt umulig i bruke

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bandpass kassene er sygt tungdrevne.
    siden du har så bra elementer så ville jeg heller gått for en bassreflex om du har normal størrelse forsterker eller trykk kammer om du har mye effekt.

bandpass i bil er det bare kina elementer som trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    siden du har så bra elementer så ville jeg heller gått for en bassreflex om du har normal størrelse forsterker eller trykk kammer om du har mye effekt.

Men hjelper det noe med brae elementer når bilen er så og si tett? eneste åpninga som finnest er en ski luke på 6x6". Hadde en SPL sub tidligere og den spillte bra i garasjen når luka var åpen, men inne i kuppen var det dårlig med bass ja:P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hjelper det noe med brae elementer når bilen er så og si tett? eneste åpninga som finnest er en ski luke på 6x6". Hadde en SPL sub tidligere og den spillte bra i garasjen når bakluka var åpen, men inne i kuppen var det dårlig med bass ja:P

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller prøvd på enten bassreflex ,eller lukket trykk-kammer. Hva anngår lydisolering i bilen er det nok kanskje enklere og lage noen form for bassreflexrør inn i coupeen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Jeg ville heller prøvd på enten bassreflex ,eller lukket trykk-kammer. Hva anngår lydisolering i bilen er det nok kanskje enklere og lage noen form for bassreflexrør inn i coupeen.
    hm..da må jeg sikkert revurdere planene mine litt..

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    ja, bygger du en god bassreflex kasse så vil selve bagasjeromms volumet fyngere som en bandpass kasse.
    bygger du en bandpass kasse så må elementet spille igjennom to kammer før det når kupeen.. da vil du få en ekstremt lav deling å en lav følsomhet på elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, bygger du en god bassreflex kasse så vil selve bagasjeromms volumet fyngere som en bandpass kasse.
    bygger du en bandpass kasse så må elementet spille igjennom to kammer før det når kupeen.. da vil du få en ekstremt lav deling å en lav følsomhet på elementene.
    oki, da får jeg prøve å finne en bassrefleks kasse på disse elementene, det må jeg klare å finne tenker jeg, så får jeg bare skjære å bårre mye i bilen:P så skall jeg få fram lyden

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kvifor er bandpass kasser tungdrevne?

Sjølv mine Audiopulse axis 12" som er ganske tungdrevene, høg mms og lav følsomheit 86db. De får ein følsomheit på 94 db i ein bandpaskasse. Da får eg også all luften inn i cupen, i motsetning til lukket og portet.

bandpasskasse er ikkje eit dorleg valg. Sidan poenget er å få lufta inn i cupen på bilen.

Ein bandpasskasse er nå bare ei lukka og ei porta kasse som har blitt samanslått.

Det største minuset med bandpasskasser er at de er mykje vansklegare å simulere.

Ånei det er ikkje BARE KINA elementer som blir bygde i bandpass!

Ikkje uttal deg om ting du ikkje har peiling på!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikkje heile poenget med subb i bil å få bassen der du sitter?
    Da villa eg helder ha fått luften inn i cupen i motsetning til at den blir i bagasjerommet.

Elementet må ikkje spille gjennom 2 kammer, Luften går fortsatt bare gjennom 1 kammer, men du får dele den der du vill, samme som med ein portet kasse. Og du får all luften inn i cupen vist du har bassporten(e) inn mot cupen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Er ikkje heile poenget med subb i bil å få bassen der du sitter?
    Da villa eg helder ha fått luften inn i cupen i motsetning til at den blir i bagasjerommet.

Elementet må ikkje spille gjennom 2 kammer, Luften går fortsatt bare gjennom 1 kammer, men du får dele den der du vill, samme som med ein portet kasse. Og du får all luften inn i cupen vist du har bassporten(e) inn mot cupen.
    virker som du har litt peiling på dette:-D jeg ble satt litt i tvil her nå:neutral: Men jeg ser jo på div forum att disse elementene fungerer greit i bandpass og jeg har hørt mange andre elementer i bandpass kasser, og jeg må si att jeg liker bassen dem leverer, tenkte seff å ha røra rett opp i gjennom hattehylla.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallvardu
    virker som du har litt peiling på dette:-D jeg ble satt litt i tvil her nå:neutral: Men jeg ser jo på div forum att disse elementene fungerer greit i bandpass og jeg har hørt mange andre elementer i bandpass kasser, og jeg må si att jeg liker bassen dem leverer, tenkte seff å ha røra rett opp i gjennom hattehylla.
    Når de kommer til bandpass så har eg ikkje så mykje peiling. Men eg veit at de ikkje er alle element som egner seg i ein bandpass konstruksjon. Men de får man vite når man simulerer. Det er ikkje altid lett å simulere bandpass kasser helder.

Men i ein 940 så vill de funke bra med ei portet kasse der portene går opp på hattehylla.

Kva type bass er det du er ute etter da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når de kommer til bandpass så har eg ikkje så mykje peiling. Men eg veit at de ikkje er alle element som egner seg i ein bandpass konstruksjon. Men de får man vite når man simulerer. Det er ikkje altid lett å simulere bandpass kasser helder.

Men i ein 940 så vill de funke bra med ei portet kasse der portene går opp på hattehylla.

Kva type bass er det du er ute etter da?
    jeg hører folk sier att bass element og reflexrør bør stå i samme rom, noe det ikke gjør om jeg har røra rett opp i gjennom hattehylla?! Jeg liker høy bass med ordentlig punch, så du kjenner det godt i kroppen Men skal ikke legge skjul på att jeg også liker hjupbass, noe jeg er klar over att det blir dårlig med i en bandpass kasse.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båndpasskasser kan fint være like lettdrevne som både portet og lukket kasse. I enkelte tilfeller faktisk ganske mye mer lettdrevne, ettersom båndbredden er såpass redusert. Men de er veldig mye mer kilne for feil i konstruksjonen enn andre kassetyper, så de har fått et (ufortjent) dårlig rykte. Det er langt flere som ikke kan konstruere basskasser enn de som KAN det

EDIT: dypbass er heller ingen begrensning i en båndpasskasse. Du må bare gi litt i andre enden. Gi og ta, slik er det jo med alt. Og så må du vite at elementet funker i båndpasskasse. Nytter ikke å tvinge elementet til noe det ikke er konstruert for. Veldig mange begynner i helt feil ende, med å kjøpe seg et element de ikke vet noe om (sikter ikke til deg nå), og prøver deretter å finne ut hva slags kasse det trives i og hvordan det vil fungere i bilen. Det blir litt som å gå på butikken og kjøpe inn helt tilfeldige råvarer, for så å dra hjem og prøve å finne en oppskrift som passer til det man har kjøpt. Og det er vel de fleste enige i at er litt bakvent...?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hører folk sier att bass element og reflexrør bør stå i samme rom, noe det ikke gjør om jeg har røra rett opp i gjennom hattehylla?! Jeg liker høy bass med ordentlig punch, så du kjenner det godt i kroppen Men skal ikke legge skjul på att jeg også liker hjupbass, noe jeg er klar over att det blir dårlig med i en bandpass kasse.
    Det beste hadde vert det ja. men de betyr ikkje at det blir dorleg av den grunn.

Djup bass er det nødvendig vis ikkje dorleg med i ein bandpass kasse.
    Du har mange valg med bandpasskasser, singel tuned, dobbel tuned parralell eller dobbel tuned serie. men som sakt er dette ganske vanskeleg å simulere.

Har du nokre begrensinger på kassevolum?

Kor kraftig er forsterkeren din?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Båndpasskasser kan fint være like lettdrevne som både portet og lukket kasse. I enkelte tilfeller faktisk ganske mye mer lettdrevne, ettersom båndbredden er såpass redusert. Men de er veldig mye mer kilne for feil i konstruksjonen enn andre kassetyper, så de har fått et (ufortjent) dårlig rykte. Det er langt flere som ikke kan konstruere basskasser enn de som KAN det

EDIT: dypbass er heller ingen begrensning i en båndpasskasse. Du må bare gi litt i andre enden. Gi og ta, slik er det jo med alt. Og så må du vite at elementet funker i båndpasskasse. Nytter ikke å tvinge elementet til noe det ikke er konstruert for. Veldig mange begynner i helt feil ende, med å kjøpe seg et element de ikke vet noe om (sikter ikke til deg nå), og prøver deretter å finne ut hva slags kasse det trives i og hvordan det vil fungere i bilen. Det blir litt som å gå på butikken og kjøpe inn helt tilfeldige råvarer, for så å dra hjem og prøve å finne en oppskrift som passer til det man har kjøpt. Og det er vel de fleste enige i at er litt bakvent...?
    Eg er heilt enig med deg. Men vist du går for ein dobbel tunet bandpasskasse så slepper du å ta så mye og da får du ein flatere graf. Men som sakt så blir det letter å gjere feil en å få det sikkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant

Mye bra info på en gang Uansett om jeg skal bygge en bandpass kasse eller få hjelp av noen som har gjort det noen ganger før så trenger jeg info for å få det til, eventuelt om det er mulig å gjenomføre. Men jeg tror jeg skal høre med noen som driver med Rockford for å se om de kan anbefale noe, eller så blir det reflex kasse som egentlig var formålet til disse da de ble kjøpt8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste hadde vert det ja. men de betyr ikkje at det blir dorleg av den grunn.

Djup bass er det nødvendig vis ikkje dorleg med i ein bandpass kasse.
    Du har mange valg med bandpasskasser, singel tuned, dobbel tuned parralell eller dobbel tuned serie. men som sakt er dette ganske vanskeleg å simulere.

Har du nokre begrensinger på kassevolum?

Kor kraftig er forsterkeren din?
    Max mål på kasse er 34Hx50Dx110B
    skal bruke en Dynabel monoblokk på 2500W rms i 1 ohm nå i første omgang.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Max mål på kasse er 34Hx50Dx110B
    skal bruke en Dynabel monoblokk på 2500W rms i 1 ohm nå i første omgang.
    Vist du er ute etter trykk så vil kansje dette forslaget ikkje vere så galt.

Kasse 100l
    Tuningfrekvens 40hz
    1 stk 6" port. 23 cm lang.

Det går ann å bruke 4" porter også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •