Masse sonosub , men har noen prøvd en ososub???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Masse sonosub , men har noen prøvd en ososub???

Har en stund gått og tenkt på å prøve en sonosub , og sett på div alternativer for sylinder , kom frem til en type plast dreneringsrør som er forsterket for å kunne legges under vei er i mange dim fra 20-80cm.
    Men så tenkte jeg at grunnen til at en sono funker så bra er at sylinderformen gjør kabinettet veldig stivt i forhold til tykkelse , så hvis vi tar den tanken litt lenger burde en kule være enda mer perfekt ikke sant ????
    Men problemet var å finne kuler på str 100+ liter , det er ikke så lett :???:

Men så i dag var jeg en tur på søppeldynga og der stod den og glitret i solen (kanskje ikke akkurat det men) min nye sub ??!!!!!
    Gratis og tilgjengelig for alle , kommer i str 30-300liter , sylinderformet med halvkuler i begge ender , perfekt ?????
    En Varmtvannsbereder innermantel , den jeg tok med er på 100l ca 80cm høy ca 50cm i diameter i rustfritt stål .
    Tanken er å kutt ut diameteren til elementet i bunnen , og sveise inn en flens (ca 5mm tykk) med gjengede hull for å feste det .
    Kappe ut hull til bassport i toppen , dempe tanken innvendig med asfaltplater , og sveise på ben med spikes .

Har det tørna helt eller kan dette funke i praksis ??? søkte på google men fant faktisk ikke noen som hadde lagt ut noe om noe tilsvarende .

Men jeg vil jo ikke sette igang før tanken er luftet med dere erfarne byggere her inne , noen som har noen tanker rundt dette , og evt tips å komme med ???

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden den er av metall vil du sannsynligvis slite med egenresonanser til metallet.
    Men for all del, demper du nok innvendig kan det jo gå finfint.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Siden den er av metall vil du sannsynligvis slite med egenresonanser til metallet.
    Men for all del, demper du nok innvendig kan det jo gå finfint.
    Tenkte dempematter i asfalt eller den dempe guffa du kan pensle på (bilgutta bruker det i dørene ol)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke resonansene ligge i et helt annet frekvensområde enn bassen? Når man dunker på en sånn tank blir det jo en metallisk lyd, men en sub skal jo jobbe i området under 100 Hz.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikkert elementets arbeidsområde matcher med egenklangen til metallet nei, men du kan banne på at det blir sving i metallet likevel, er trossalt ganske stor mekanisk bevegelse og mye luft som skyves i en sub. Morsomt prosjekt likevel trådstarter, jeg håper du realiserer denne. Tror nok du kan komme ganske langt med en sh*tload med bitumen/asfalt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Ikke sikkert elementets arbeidsområde matcher med egenklangen til metallet nei, men du kan banne på at det blir sving i metallet likevel, er trossalt ganske stor mekanisk bevegelse og mye luft som skyves i en sub. Morsomt prosjekt likevel trådstarter, jeg håper du realiserer denne. Tror nok du kan komme ganske langt med en sh*tload med bitumen/asfalt.
    Emnet er jo fraktet hjem , så det er bare snakk om å få laget et par flenser i stål og sveiset inn .
    Låner peerless xxls12" alu elementet i Brontes suben min og har en xtz subamp 1 , så bare for testen sin skyld er den jo enkel å sette sammen uten finish

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende

Du får være flink å legge ut bilder mens du holder på.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok anbefale matter, f.eks. Bimast Bomb fra STPlus. Sprøytemasse fungerer det også, men kommer best til sin rett på steder det er knotete å legge matte. På større flater som her er det langt mindre arbeid å legge matte, og resultatet blir det samme.

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig intresant. tipper det hadde blitt rått!! tror ikke du trenger og tenke på det med resonanser, bare å lage den og se hvordan det blir.. kosta deg jo tross alt ikke noe. funker det dårlig kan du vel lage deg en sonosub..:P
    du kan sveise noen avstivere inne i kassen, det hadde gjort at den blir mer ''død''

hvordan har du tenkt å sveise? kan gi deg råd om sveisingen dersom du er usikker.

hilsen platearbeideren..:P

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    veldig intresant. tipper det hadde blitt rått!! tror ikke du trenger og tenke på det med resonanser, bare å lage den og se hvordan det blir.. kosta deg jo tross alt ikke noe. funker det dårlig kan du vel lage deg en sonosub..:P
    du kan sveise noen avstivere inne i kassen, det hadde gjort at den blir mer ''død''

hvordan har du tenkt å sveise? kan gi deg råd om sveisingen dersom du er usikker.

hilsen platearbeideren..:P
    Sveisetips mottas med takk :-D sveiser ganske greit men har null erfaring med rustfritt , kan det sveises med vanlig stål ??? regner nesten med det siden bunnen den står på nå er punktet på .
    Snakker vi spesiell tråd eller elektroder evt ???
    Første utfordring er flenser , skal sjekke hos i katalogen til ahlsell(elektrogrossist) i morgen etter flenser jeg vet du får for elmotorer , de er passe tykke , spørs bare om der er i rett str .
    Ellers får jeg se meg om etter noen som har en vannjet og kan skjære et par til meg .
    Tenkte å skjære et hull på str med ytterdiameter på flensen og helsveise denne inn i tanken, så elementet blir stikkende så lite som mulig ut.
    det samme på toppen med flens for port/porter

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går til nød å sveise rustfritt med MIG/MAG med vanlig tråd, men resultatet blir langt ifra pent. Det beste er å bruke TIG. Det kan også brukes rustfri elektroder eller rørtråd apparat. Problemet med Elektroder/rørtråd er at det er ganske vanskelig å sveise på så tynne plater som varmtvanns tanker er laget av.

Det jeg ville gjort som en test, er å lime på MDF flenser med sikaflex for å finne ut om det er noe å satse videre på. Og senere ta den helt ut med sexy sveiser osv.

Tror ikke tanken kommer til å svinge så veldig mye pga. bassen, men den kommer nok til å synge en del uten demping inni. Tror asfalt plater vil gjøre susen.

Morsomt prosjekt som jeg skal følge med på. =)

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perius
    Det jeg ville gjort som en test, er å lime på MDF flenser med sikaflex for å finne ut om det er noe å satse videre på. Og senere ta den helt ut med sexy sveiser osv.

=)
    Var faktisk inne på den tanken , kanskje det blir en prov. løsning bare for å få prøvd

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt! Elsker sånne "helt hinsides" diy prosjekter! Hvem vet; kanskje det blir bra?... Men asfalt og guffe er nok ABSOLUTT et must...

Newcomer team_slegga sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke no problem å sveise dette med mig/mag... men du må muligens bruke en tynn massiv tråd som avgir mindre varme pluss att du må pilgrimssveise hvis ikke vil dette mest sansynlig slå seg... tig sveis er også ett godt alternaiv, med så tynt gods kan du muligens smelte det samme med tig uten å bruke tilsett, men du vil da ikke få noen baksveis...

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går fint an og sveise sammen svart og rustfritt. vanligvis benytter du en tråd som refereres til som 309. men det går fint med rustfri tråd 316 eller svart tråd. det spørs litt, det er forskjell på stål. selvom du vet det er rustfritt, så er det forskjeller på dem. men prøv med 309.
    du kan bruke mag men skaff deg en tynn tråd.. bruker du for mye strøm så kjører du tråden gjennom plata. alternativet er tig. mye bedre kontroll her. jeg ville brukt tig. spørs jo hvilket utstyr du har tilgang til.

dersom du ikke er flink til å sveise så kan du jo legge i ekstra mye sveis og så slipe sveisen flush med flens og beholderen. det hadde jeg gjort :P

du kan lage flensen selv. igjen, det spørs hva du har tilgang til. for svart trenger du bare en skjærebrenner, eller plasma. blir finere med plasma.
    ska du lage i rustfritt kan du ikke brenne det, så her må du ha en plasmabrenner.
    det blir aldri veldig fint når du brenne for hånd, men det gjør jo ikke noe. elementet dekker hullet og du sveiser sidene..

husk å gjøre alt metallisk rent før du begynner å sveise.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare til opplysning. Det er ikke vanlig rustfritt eller syrefast stål i varmtvannstanker, men en legering som inneholder nok crome eller nikkel til at det ikke ruster. Husker ikke alle detaljene lenger (jeg jobbet med disse materialene for over 10 år siden) men det er uproblematisk å sveise i dette materialet med utstyr beregnet på svart stål, inkludert sveisetråden.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kyrreste
    Bare til opplysning. Det er ikke vanlig rustfritt eller syrefast stål i varmtvannstanker, men en legering som inneholder nok crome eller nikkel til at det ikke ruster. Husker ikke alle detaljene lenger (jeg jobbet med disse materialene for over 10 år siden) men det er uproblematisk å sveise i dette materialet med utstyr beregnet på svart stål, inkludert sveisetråden.
    Topp tusen takk for tipset , da blir det svartstål i stedenfor mdf i et forsøk :-D
    skal lage en byggetråd , begynner å samle deler i morra

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skjedde her? fikk du bygget den?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, ble prosjektet kastet eller?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    JA, ble prosjektet kastet eller?
    hmmmm det står fortsatt der , alt er skaffet av stål og ting , er bare å få ut fingern og prøve faktisk :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •