ChipAmp 3xLM3886

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ChipAmp 3xLM3886

Har planer om å bygge meg en forsterker med 3xLM3886 pr kanal.
    Tenkte Dual mono da jeg har kjøpt 2 stk power supply (ferdigmontert) og 2 stk forsterker modul(ferdigmontert).

Jeg er helt fersk i dette og trenger hjelp fra dere i forumet.

Det jeg har tenkt er følgende:
    -2 stk trafoer 300VA - 500VA 2x24V
    -Ferdig bygget kabinett med kjøleribber i sidene.
    -brytere, kabler, sikringer, ol. fra elfa eller lignende (her trenger jeg litt inspill hva jeg trenger).

Håper på inspill for hvordan jeg går frem herfra...

Mvh
    Kjell

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY BPA300 6x LM3886 300W audio Amplifier

Første du bør lese iallefall. Den der er bridged/balansert med en DRV-krets (og senere en Lundahl-trafo) men utgangspunktet er det samme.

2 stk trafoer på 300VA bør duge, men vil du overdimensjonere litt er det ingenting i veien så lenge trafoene ikke blir monsterschwære. Kabinett fås kjøpt på modushop.biz f.eks, brytere, kabler og sikringer er det ikkeno fasit på.

Du trenger en 230V IEC-kontakt (standard 3-pins) , en bryter som takler 230V+ og en sikring som må beregnes i forhold til maks strømtrekk (regner med 2-3A slowblow pluss panelholder bør funke).

Ellers trenger du RCA-kontakter for input og høyttalerterminaler. Sist men ikke minst kan det være greit med en lysdiode for å se at amp'en står på, dette plager meg litt med mine 3886'er da jeg ikke har orka å lage led-indikasjon.

Ang kabler så er det ikke så VELDIG krise hva du bruker så lenge du har en grei signalkabel og passe dimensjonerte kabler til utgangene (2x1.5mm2 bør funke siden det er kort strekk).

Hvis du ikke allerede har gjort det kan du glane litt på mine 3886-tråder, se åssen jeg har lagt opp kabinett og annet. Still gjerne også spørsmål på PM hvis det skulle være noe.

Skal holde et øye med denne tråden og komme med fler innspill etterhvert.

Edit: Vedlegg 57210

Kjapp handleliste fra elfa, ting du trenger. Merk at jeg ikke anbefaler å handle fra ELFA da de er DYRE på mange ting du kan få til en brøkdel av prisen fra ebay. Her er iallefall ca det du trenger i første omgang for å få en forsterker opp å gå forutsatt at du har kabinett med kjøleribber, trafoer og kretskorta.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og hjelp så langt.

Det som er på nett har jeg lest gjennom men finer ikke noe eksakt om de komponentne jeg har...men det ordner nok seg når jeg får tatt noen bilder og byggetråden virkelig tar av:shock:

Det blir ikke ballansert i første omgang.

Hvor tett på hverandre kan 2 stk trafoer stå i kabinnettet? Har sett på flere Dual mono at dei står ganske nære hverandre.
    Tenkte på et type U2 eller U3 hos denne sjappen:
    modushop.biz
    Desse er 36x30x12eller8 (BxDxH) og da tenker jeg det blir 2 x400 VA 2x24V fra Elfa, ø140mm. da skulle det bli noen cm klaring mellom og i sidene:-o

kjell

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkeno problem med trafoer som står litt nærme hverandre, skulle de stå helt klint inntil hverandre er det bare å lage en liten metallplate eller tilsvarende som skjermer så er du i mål. Det du må være veldig forsiktig med om du bruker vanlige ringkjernetrafoer er groundloops fra topp til bunn i kabinettet pga sentrumsbolten. Lager en grusom brum-lyd. hjelper veldig å isolere sentrumsbolt fra kabinett med en nylonskive eller såntno.

Ang din spesifikke krets, det er ikke så veldig vanskelig. Bare å koble opp etter skjema, balansert og brokobla trenger du ikke tenke på, var mest bare ment som et eksempel på layout. Ang kjøleribber i kabinettet så anbefaler jeg å bore 2.5-3mm hull (LM3886-chippene har 3.5mm hull om jeg ikke husker feil), og gjenge opp med gjengetapp, evt for å sikre det helt så kan du borre 3mm hull og bruke mutter på andre sida. I tillegg kan det være en fordel å gjøre som i Shine7-linken jeg pasta, og bruke en metall-stang slik at du får jevnt trykk over alle 3 chippene. Sist men ikke minst er det viktig å tenke på at hvis ikke chippene er isolerte (naken metallflate på toppen) så har denne negativt spenningspotensiale, altså må den isoleres fra enten kjøleribba, eller hele ribba fra kabinettet når dette jordes, hvis ikke kjører du negativ spenning rett til jord og får fin, magisk, blå røyk når du slår på bryteren.

Hold meg oppdatert! Hjelper så gjerne, dette er morsomt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut ang. trafoer!!

Ang. Groundloops må det vel gåan å feste trafoene med annet enn en bolt?!
    Hva med noen klatter med sikaflex eller Tec7

Her er et par bilder..

Vedlegg 57237

Vedlegg 57238

"Innput" kondensatoren er av ukjent merke for meg, denne er 4,7 uF. På de kortene jeg har sett står det 10uF.
    Har det noe forseg å bytte denne til en solen MKP eller enda bedre, har Jantzen Audio Superior 6,8uF liggende..

Tenkte å unngå røykutviklinger den dagen jeg skal slå på vedunderet første gangen, så jeg får støtte meg til ekspertisen på forum som dette

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4.7uF hørtes litt lite ut. Kondensatorer i signalveien er litt fyfy, så jeg vil nok anbefale at du bytter ja. Du kan jo prøve med Jantzen 6.8, tror nok det er bedre uansett.

I tillegg vil jeg anbefale deg å lodde på en liten 0.1uF keramisk kondensator i parallell, gjerne under kretskortet hvis mulig. Stortsett alle elektrolyttkondiser er rulla for å få mindre fysisk størrelse, og denne rullinga skaper en liten spole-effekt som kan ha innvirkning på høyere frekvenser. Dette er selvfølgelig forutsatt at Jantzen'e er konstruert som en vanlig lytt, noe jeg egentlig tviler litt på hvis det er dyrere high-end kondiser.

Pass også på at hvis de er polariserte må signalet inn på minus og ut på pluss, da pluss-siden av kondisen vil se DC-spenninga som kretsen fores med.

Ang trafoene så bør det vel forsåvidt funke med litt lim, så lenge den sitter mekanisk stabilt fast, trafoer er/kan være lett påvirka av vibrasjoner og bevegelser. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren i linken over (BPA300) bruker standard Solen MKP polyprop kondiser, da skulle vel Jantzen også fungere fint vil jeg tro:-D
    0,1uF i paralell med denne da mener du? ok vi får se

Jeg kommer sikkert til å feste trafo med bolt men det var bare en tanke som slo meg...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Forsterkeren i linken over (BPA300) bruker standard Solen MKP polyprop kondiser, da skulle vel Jantzen også fungere fint vil jeg tro:-D
    0,1uF i paralell med denne da mener du? ok vi får se

Jeg kommer sikkert til å feste trafo med bolt men det var bare en tanke som slo meg...
    Det jeg mente var en bitteliten kondensator av keramisk type, for å motvirke spole-effekten i en rulla elektrolytt-kondensator, men hvis Jantzen-kondisene - som nevnt - er av high-end klasse så er dette neppe nødvendig da det garantert er tatt høyde for spole-effekten (eller evt ikke produsert på samme måte i det hele tatt).

Feste trafo med bolt går finfint, men du må passe på at det ikke er elektrisk kontakt både i topp og bunn, MINST en av sidene må være elektrisk isolert fra kabinett ellers har du en groundloop med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skaffet meg to sånne:
    Vedlegg 58217

Vedlegg 58218

25V 300VA
    Har tenkt i første omgang å ribbe min gamle NAD 214 å bruke kabinettet til denne forsterkeren. kansje også lakke den svart å greier:-D Noen som vet om det er kjøleribber invendig i desse og størrelse, eller må jeg kjøpe? Det er så lenge siden jeg kikket inni at det har jeg glemt..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garantert kjøleribbe der ja, men det spørs om det er av den spesielle typen, mange transistorforsterkere har ribber med utskjæringer/spor og/eller hull til en spesiell type transistor (TO-3 f.eks). Da er det rett og slett ikke stor nok flate til å montere et par chipamps på, så dette må du sjekke.

Det fine med LM3886 er at de ikke trenger allverden med kjøleribber, jeg brukte en gammel CPU-kjøler på min siste burk. Den blir litt varm men ikke mer enn at chip'ene koser seg.

Trafoene ser også bra ut forsåvidt. Gleder meg til du får prosjektet sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Tacritan, men jeg har flere spørsmål jeg:-D

Angående trafoene jeg fikk tak i (RS )så er desse med 2x25 secondary som sagt, men jeg skal kjøre dual mono. Skal jeg da kun bruke den ene secondary inn på PSU delen eller?

Etter masse surfing på nett om forsterker bygging fikk jeg lyst å bygge PSU (likeretter/kondensatorbank) etter denne versonen:

Vedlegg 58333
    "Snubberized" power supply

MUR 860 Diodene som er brukt, sånt florerer vel på ELFA i lignende varianter men kan noen guide meg på hvilken type som passer til dette formål?

Skal prøve å bestille det jeg trenger til jeg kommer hjem om drøyt en uke..

Takker for alle bidrag

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, skal vi se... de må vel heller bli noe slik som dette i og med at jeg har kun en likeretter bro pr. powersupply..

Vedlegg 58337

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste der er korrekt ja, og du må ha to av den for at det skal være dual mono. To trafoer og to likerettere med glattekondensatorer, en til hver kanal i forsterkeren, for ekte dual mono. Det som er viktig er da å bruke helt like komponent-verdier, ellers risikerer du å få ubalanse i kanalene. Hvis den ene strømforsyninga leverer 1 volt mindre f.eks... ikke bra.

Edit: Glemte diodene gitt.

På elfa har du noen typer som heter f.eks BYV29-500 eller SFA1604G som er TO220 innkapsla 2-beins likeretter-dioder som tåler 10-15A og flere hundre volt, disse bør passe utmerket og er rimelig kjappe. Hvis du i tillegg bruker snubberizer-kondensatorer (helt vanlige 0.1uF keramiske kondensatorer) i parallell med disse for å fjerne switch-støy så har du en rimelig bra strømforsyningsdel.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har bestillt div. på elfa for første gang, vanskelig og uoversiktlig var det.

Uansett plutselig låg det to 18Vx2/300VA transformatorer også blandt mye annet i kurven. Dette fordi jeg tror det kan bli litt mye med 25V ifølge det jeg har lest på nettet. Står mye nyttig i denne linken her, spes. for dummies:shock:
    Building a Gainclone chip amp power supply.

Handlet også inn dioder og div for å bygge min egen power supply m. likeretter etterhvert. Fin julegave til meg selv

Rart.. jeg har aldri brydd meg om forsterker bygging tidligere, plutselig ble det så j... interessant det også!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ribbet jeg min gamle NAD214, det gikk fort og inn gikk de nye chipamp modulene, psu og trafoer til Dual mono...
    Kjøleribbene passet perfekt.

Vedlegg 58902
    Vedlegg 58901

Her med Chipamp..
    Vedlegg 58899
    Vedlegg 58900

Så blir det en tur på Biltema å handle noe småtterier for monteringen av modulene:-D

Spørsmål ang støy, hva er viktigest. Korte signal kabler eller korte ledninger mellom trafo-PSU-Forsterker del??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende prosjekt du har her Kunne tenkt meg å gjøre noe av det samme selv, hvordan effekt klarer du å få utav noe slikt?
    Jeg er på jakt etter en god løsning i mitt oppsett, der hvor jeg trenger en effektiv og strømsterk effektforsterker til å drive to basser i mitt OB oppsett.

Hehe spennende å se om den låter bedre en den gamle innmaten da

lykke til.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Spørsmål ang støy, hva er viktigest. Korte signal kabler eller korte ledninger mellom trafo-PSU-Forsterker del??
    Begge deler helst, men korte signalkabler er prioritert. I tillegg bør (les: MÅ) du route psu-kablene langt unna signalkablene for å slippe støy/innvirkning. Signal og AC-spenning skal lengst mulig vekk fra hverandre. Til sist bør alle kabler tvinnes/vikles for støyreduksjon, det hjelper veldig.

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sånnt lærer man seg etterhvert som mann prøver allt for å få fjernet støy 8)
    Men hos meg, (SKA GB150D) så ligger alle kabler (signal, høyt og strøm) som en stor krusedull.....men den er helt still, bare svak sus om jeg legger øret intill et element.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det hadde blitt enda bedre om du fikk montert begge trafone mot selve front platen og begge kortene likeretter+ kondiser mellom trafo og amp kortet -da skjermer du aller best for stråling fra trafon -slik det er i det siste bilde blir også signal kablene fra venstre siden lengre enn høyre.... ikke at det har så mye å si men greit å gjøre det bedre... og det skal så lite til!

alternativet om det er plass er også å sette printkortene så langt bak mot bakplatten og trafoene helt foran og montert horizontal slik som opprinelig du hadde tenkt dog en trafo på hver side og ikke "etter hverandre" men bare forslag som jeg synes er bedre enn slik du har tenkt opprinelig

men ellers så det veldig bra ut -om du velger en av de andre alternativene vil du frigjøre plass i midtene slik at du kan sette flere kondensatorer ved en seiner oppgradering... -savner den tiden da jeg kunne bygge og ha det moro med selv laget utstyr gitt ...

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic kanskje, men siden du la ut bildet.

http://avforum.no/forum/attachments/...xlm3886-ps.gif

Hva betyr datum som står ved siden av den ene lytten?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •