ChipAmp 3xLM3886 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
  1. #41
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Takk for tips, da jorder jeg kun fra nettkabel og til chassis.

    Koblet opp i går og testet en kanal, fungerer helt supert dette
    Ingen brum eller støy, bare musikk. Da er det bare å putte inn resten og håpe det går like bra.
    Litt lite bass eller punch sammenlignet med en Parasound Halo A23 jeg sammenlignet litt med etter oppkobling, men det kommer vel seg litt når jeg får spilt en stund på ChipAmpen.
    Dene artikkelen er god. Bildet under viser en god måte å jorde en forsterker på.

    Earthing (Grounding) Your Hi-Fi - Tricks and Techniques


  2. #42
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Godt nyttår DIY-ere!!

    Fikk sniket meg til noen timer for å koble opp begge kanalene. Målte som vanlig spenning etter PSU og alt var normalt. koblet opp forsterker til PSU, og slo på strøm. Da ble det mørkt :-D

    Sjekket over men kune ikke finne noe unormalt. koblet til en gang til bare for sikkerhets skyld ikke mørkt denne gang men litt røyk fra PSU eller nermere sagt likeretter.... F....

    Vet ikke hva som har skjedd men banene på PCB kortet til og fra likeretter var brendt?? Kan vere at det låg en kordel av en ledning el. under PSU kortet.

    Tenkte likavel å lage min egen likeretter og PSU. så det er greit....
    Får prøve å finne passende PCB til dette formål. Noen som har tips?

  3. #43
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du trenger strengt tatt ikke pdb for en psu. 2 stk likerettere og 2 kondiser og du er i gang. I verste fall kan du kjøpe et brett på clas ohlsen og lodde delene på det.

  4. #44
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Du trenger strengt tatt ikke pdb for en psu. 2 stk likerettere og 2 kondiser og du er i gang. I verste fall kan du kjøpe et brett på clas ohlsen og lodde delene på det.
    Jeg har allerede kjøpt 8 stk likerettere fra elfa som jeg hadde tenkt å sette på et brett eller pcb som det heter på englandsk

    Vedlegg 59841

    Tenkte å sette det opp som på bildet men kun en bro pr. PSU, og med plass til de fire kondensatorer som står på det som brandt opp.

    Nei det trenger ikke vere noe fancy greier, men visst noen har et forslag på oppsett eller smart og enkelt layout hadde jeg blitt meget glad. Gjerne bilde eller en link.

    Hvordan tester jeg om en 10 000uF kondis er intakt forresten??

  5. #45
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Hvordan tester jeg om en 10 000uF kondis er intakt forresten??
    Lad den opp (med DC vel og merke), og slikk på polene med tungen. Evt, bare mål spenningen over den med et multimeter. Skal du måle kapasitansen, så blir det fort litt vanskeligere.

    Hvis du vil måle kapasitansen, så kan du prøve å lage en utladingskrets og regne ut kapasitansen etter hvor lang tid kondisen bruker på å lades ut.

    slik:
    -------
    | |
    C R
    | |
    -------

    Husk at C må være fulladet før du begynner med eksperimentet.

  6. #46
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Jeg har allerede kjøpt 8 stk likerettere fra elfa som jeg hadde tenkt å sette på et brett eller pcb som det heter på englandsk

    Vedlegg 59841

    Tenkte å sette det opp som på bildet men kun en bro pr. PSU, og med plass til de fire kondensatorer som står på det som brandt opp.

    Nei det trenger ikke vere noe fancy greier, men visst noen har et forslag på oppsett eller smart og enkelt layout hadde jeg blitt meget glad. Gjerne bilde eller en link.

    Hvordan tester jeg om en 10 000uF kondis er intakt forresten??
    Hehe, ser det har sneket seg inn en skriveleif der ja

    Av nyskjerrighet. Er det 8 dioder du har kjøpt eller ferdig likeretterbro?

  7. #47
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    8 dioder.

  8. #48
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har laget likeretter broene med "snubber" kondiser:-D Håper det ser "greit" ut

    Vedlegg 60049

    Trenger diodene kjøling? Noen messingplate biter skulle vel det holde? en platebit til hver diode vel å merke det blir vel ellers blårøyk igjen he he he kremt

  9. #49
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tvilsomt at det blir nødvendig med kjøling på dem.

    Sakser inn et svar jeg fikk på hifisentralen angående snubbere:

    Snubbere er ofte små kondiser i paralell med hovedkomponenten, f.eks en likeretterdiode. I tilfellet likeretterdioder mener noen det har en positiv effetk mens andre mener det motsatte. En som f.eks har både peiling og utstyr er "SY" fra diyaudio.com og han sier han ikke klarer hverken å høre forskjeller eller se forskjeller gjennom måleutstyr om han bruker snubbere over likeretterne.
    Snubbere kan også ha andre formål, men som alltid bør man ha en hensikt og vite hva man gjør. Det er liten vits i å sette inn deler man ikke trenger.

  10. #50
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Har laget likeretter broene med "snubber" kondiser:-D Håper det ser "greit" ut

    Vedlegg 60049

    Trenger diodene kjøling? Noen messingplate biter skulle vel det holde? en platebit til hver diode vel å merke det blir vel ellers blårøyk igjen he he he kremt
    Det ser ryddig og fint ut. Fin tykk dimensjon på kablene. Point-to-point wiring er et godt alternativ til PCB. Kjøling av diodene bør vurderes siden du bruker flere LM i parallel. Du kan evt kjenne på dem etter spilling med litt kraftig volum og mye bass. Greier du ikke å ta på dem er noen små kjølere en god ide.

    Det man skal være litt obs på er bruken av brennbart materiale til å montere komponenter som skal føre endel strøm på. Pleksiglass smelter og brenner godt. Et alternativ kan være "nakne" plater av samme materiale som PCB, de er flammehemmende. Du har jo et vedlig gjennomført solid og ubrennbart mekanikkdesign ellers.

    Så lenge alt fungerer er ikke dette noe problem, men et slikt apparat vil være ørlite risky å gå fra med power på.

  11. #51
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Det ser ryddig og fint ut. Fin tykk dimensjon på kablene. Point-to-point wiring er et godt alternativ til PCB. Kjøling av diodene bør vurderes siden du bruker flere LM i parallel. Du kan evt kjenne på dem etter spilling med litt kraftig volum og mye bass. Greier du ikke å ta på dem er noen små kjølere en god ide.

    Det man skal være litt obs på er bruken av brennbart materiale til å montere komponenter som skal føre endel strøm på. Pleksiglass smelter og brenner godt. Et alternativ kan være "nakne" plater av samme materiale som PCB, de er flammehemmende. Du har jo et vedlig gjennomført solid og ubrennbart mekanikkdesign ellers.

    Så lenge alt fungerer er ikke dette noe problem, men et slikt apparat vil være ørlite risky å gå fra med power på.
    Ok, du sier noe der ang. brannfare... det kan vi ikke ha noe av:wink:
    Skal se om jeg kan finne noe på RS som jeg kan erstatte plexi glasset med.
    Takk for tips!

  12. #52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Første innlegg, etter å ha smygtittet på prosjektet ditt over lengre tid

    Kommet noe lengre?

    Har akuratt mottatt 4 slike enheter selv nå + 4stk med enkle chipper
    Men, var litt brumming og støy med meg, og dess flere kanaler jeg koblet inn, jo værre ble støyen så har endel forskning og gjøre der, synes også lyden ikke var av den beste. Hvilke kondiser brukte du til snubberingen?

    Har sammenlignet brettene med PA150, og er ikke langt unna en kopi av disse dette, brettene er lagd litt smallere (strømkontaktene står på siden på PA150 som da tar endel plass), men forøvrig er det noen forskjeller på komponentene, og helt sikkert stor forskjell på kvaliteten på de komponentene som faktisk stemmer.
    1. R7, R9 og R14 er på 0.22ohm, på PA150 er disse på 0.2ohm
    2. C2, C5 og C7 er på 47p, på PA150 er disse på 8p
    3. C10 var det litt vanskelig og finne ut av hva var, har ikke loddet den av enda, men har iallefall bestilt Wima MKS2 0,1uF som er brukt på PA150 til og ta plassen der.
    4. R8 er på 20ohm så vidt jeg ser, mens på PA150 er den på 2ohm
    5. C9, C11, C12 og C14 er på 4700uF "Elna", mens på PA150 er disse på 2200uF og anbefalte kondiser er Panasonic FC og Nichicon MUSE.
    6. C1 er på 4.7uF, på PA150 er den på 10uF

    PA150 - 3x LM3886 PCB assembly guide

    Har bestilt meg nye komponenter får og få oppgradert til PA150 "stadiet". Handlet også i samme slengen MUR860 som du har gjort og stash til og mekke en snubber sak ala carlosfm design, vurderer også og handle inn 3stk LM3886 får og høre om det er noe forskjell på de siden mange sier det er uorginale chipper som står på disse

  13. #53
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stian, angående brum:
    Pass på å holde signaljord og kabinett/nett-jord adskilt. Dvs at RCA konnektorer må være isolert fra kabinett.

  14. #54
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stian-
    Første innlegg, etter å ha smygtittet på prosjektet ditt over lengre tid

    Kommet noe lengre?

    Har akuratt mottatt 4 slike enheter selv nå + 4stk med enkle chipper
    Men, var litt brumming og støy med meg, og dess flere kanaler jeg koblet inn, jo værre ble støyen så har endel forskning og gjøre der, synes også lyden ikke var av den beste. Hvilke kondiser brukte du til snubberingen?

    Har sammenlignet brettene med PA150, og er ikke langt unna en kopi av disse dette, brettene er lagd litt smallere (strømkontaktene står på siden på PA150 som da tar endel plass), men forøvrig er det noen forskjeller på komponentene, og helt sikkert stor forskjell på kvaliteten på de komponentene som faktisk stemmer.
    1. R7, R9 og R14 er på 0.22ohm, på PA150 er disse på 0.2ohm
    2. C2, C5 og C7 er på 47p, på PA150 er disse på 8p
    3. C10 var det litt vanskelig og finne ut av hva var, har ikke loddet den av enda, men har iallefall bestilt Wima MKS2 0,1uF som er brukt på PA150 til og ta plassen der.
    4. R8 er på 20ohm så vidt jeg ser, mens på PA150 er den på 2ohm
    5. C9, C11, C12 og C14 er på 4700uF "Elna", mens på PA150 er disse på 2200uF og anbefalte kondiser er Panasonic FC og Nichicon MUSE.
    6. C1 er på 4.7uF, på PA150 er den på 10uF

    PA150 - 3x LM3886 PCB assembly guide

    Har bestilt meg nye komponenter får og få oppgradert til PA150 "stadiet". Handlet også i samme slengen MUR860 som du har gjort og stash til og mekke en snubber sak ala carlosfm design, vurderer også og handle inn 3stk LM3886 får og høre om det er noe forskjell på de siden mange sier det er uorginale chipper som står på disse
    Hyggelig, du går grundig til verks ser jeg
    Har ikke kommet mye lenger da jeg ikke er hjemme for tiden. Fikk ikke lyttet i stereo så kan ikke si så mye ang. lydinntrykk..
    Tenkte å bygge likeretter broen på noe som er bedre egnet enn plexiglass så jeg har bestillt noe småtterier. Snubber kondisene kjøpte jeg på elfa husker ikke nr men det var 0,1uF polyprop. Evox Rifa.
    Har ikke testet med og uten desse enda, tviler på det er hørbart uansett:-D

    Jeg har lagt merke til at flere komponenter ikke stemmer med PA150.
    Planen er å gjøre denne ferdig å bruke til testing og måling av DIY høytalere. Kommer ikke til å tweake mye mere på desse.
    Du må holde oss oppdatert på forskjellen på original PA150 og det med brum problemet

    Har allerede i kikkerten nye prosjekt.. AKSA Lifeforce 55 eller 100 eventuelt noe med Holton Precision.

  15. #55
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da gleder jeg meg til å lese om Holton Precision Audio forsterkeren du skal lage

  16. #56
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Da gleder jeg meg til å lese om Holton Precision Audio forsterkeren du skal lage
    Du går utifra at det blir Holton ja, ikke umulig det.
    Det er flere her på berget som har handlet "down under". Hadde vert moro visst noen kunne gi oss noen erfaringer rundt desse:-D

    Lifeforce også er gode forsterkere har jeg fått intrykk av. Desse koster litt men kommer ferdig testet med PSU og kjøleribber.

    Det som var tanken her er en forsterker som gir en varm lydsignatur med gode mellomtone / topp kvaliteter for mine DIY høytalere i bi-amping oppsett.
    Lifeforce 55 passer perfekt etter det jeg har lest på nett til dette formål. ::: Aspen Amplifiers :::

    En annen sterk kandidat er Holtons HPAnxV201PS med PSU.
    HPA-nxV201PS 180 watt Audio Amplifier PSU Module

    Begge desse kan stappes ned i et U2 kabinett fra Modushop.biz, tror det kan bli bra greier.

    ChipAmpen som jeg bygger i denne tråden skal også testes når jeg får alt på plass, skal etter det jeg har hørt ha kvaliteter i mellomtone og topp!

  17. #57
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan iallefall nevne denne tråden:

    Hvilken DIY - effektforsterker skal jeg bygge?

    Holten hadde jo et fint tilbud rundt nyttår med gratisk frakt. Ikke at det hjelper deg nå.

    Det er også en kresen danske på HFS som mener at Holton med noen små modifikasjoner er noe av det beste han har hørt.

    Uansett hva det blir så blir det morro å følge med :-D

  18. #58
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Hyggelig, du går grundig til verks ser jeg
    Har ikke kommet mye lenger da jeg ikke er hjemme for tiden. Fikk ikke lyttet i stereo så kan ikke si så mye ang. lydinntrykk..
    Tenkte å bygge likeretter broen på noe som er bedre egnet enn plexiglass så jeg har bestillt noe småtterier. Snubber kondisene kjøpte jeg på elfa husker ikke nr men det var 0,1uF polyprop. Evox Rifa.
    Har ikke testet med og uten desse enda, tviler på det er hørbart uansett:-D
    Okai, er vel en god idè og bruke noe annet en plexi på slikt ja

    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Jeg har lagt merke til at flere komponenter ikke stemmer med PA150.
    Planen er å gjøre denne ferdig å bruke til testing og måling av DIY høytalere. Kommer ikke til å tweake mye mere på desse.
    Du må holde oss oppdatert på forskjellen på original PA150 og det med brum problemet
    Will do, oppretter vel en egentråd etter vært kansje 8)

  19. #59
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har satt sammen likeretter bro med snubbere i litt mere brannsikkert materiale.
    Safety first!!

    Vedlegg 60486

    Vedlegg 60488

    Enkelt å greit.

    Diodene kjøpte jeg på Elfa. Det er ganske stort utvalg så jeg plukket ut noen i ren uviten etter oppgitte data som var: 16A 600V trr :35nS

    Er det trr som er viktig her eller er det også andre data en bør sjekkes bortsett fra spenning og amp. ?

    I ettertid har jeg sett en kar som anbefaler følgende dioder som på denne:
    sjostromaudio.com - RFB02 The high current ultra fast rectifier bridge

    MUR820 som har følgende verdier: 8A 200V 20nS
    Så neste gang jeg bestiller skal jeg prøve desse.

  20. #60
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De du har er bedre med tanke på tålighet, men litt tregere.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •