ChipAmp 3xLM3886 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av culexus
    Veldig spennende prosjekt du har her Kunne tenkt meg å gjøre noe av det samme selv, hvordan effekt klarer du å få utav noe slikt?
    Jeg er på jakt etter en god løsning i mitt oppsett, der hvor jeg trenger en effektiv og strømsterk effektforsterker til å drive to basser i mitt OB oppsett.

Hehe spennende å se om den låter bedre en den gamle innmaten da

lykke til.
    Får vel ut max 150W i 8 ohm tror jeg ved 30V. Men jeg har satset på mindre spenning på trafoene for å bruke mine DIY høytalere med lav impedans hvertfall i første omgang.

Bedre enn den gamle innmaten??? klart det blir bedre!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Får vel ut max 150W i 8 ohm tror jeg ved 30V. Men jeg har satset på mindre spenning på trafoene for å bruke mine DIY høytalere med lav impedans hvertfall i første omgang.

Hehe høres relativt greit ut med såpass effekt ja Du får oppdatere med bilder. Kjekt å se hvordan du jobber deg frem til ditt endelige resultat

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    synes det hadde blitt enda bedre om du fikk montert begge trafone mot selve front platen og begge kortene likeretter+ kondiser mellom trafo og amp kortet -da skjermer du aller best for stråling fra trafon -slik det er i det siste bilde blir også signal kablene fra venstre siden lengre enn høyre.... ikke at det har så mye å si men greit å gjøre det bedre... og det skal så lite til!

alternativet om det er plass er også å sette printkortene så langt bak mot bakplatten og trafoene helt foran og montert horizontal slik som opprinelig du hadde tenkt dog en trafo på hver side og ikke "etter hverandre" men bare forslag som jeg synes er bedre enn slik du har tenkt opprinelig

men ellers så det veldig bra ut -om du velger en av de andre alternativene vil du frigjøre plass i midtene slik at du kan sette flere kondensatorer ved en seiner oppgradering... -savner den tiden da jeg kunne bygge og ha det moro med selv laget utstyr gitt ...

Håpet på mange forslag på plassering, har egentlig ikke peiling men tenkte på noe slikt:
    Vedlegg 58938

Ellers skal jeg prøve det dere har sagt så får vi se hva som fungerer best:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spiss eff 30*30/8 (Pspiss=U^2/2R) 150w må vel være i fritt fall og medvind. Hvordan det oppleves er sikkert annerledes.
    Tradisjonelt skulle 40v spiss ut gi omtrent 100W i 8 Ohm. Til sammenlikning gir 25 Watteren fra electrocompani 28v ut, da snakker vi ÆRLIGE watt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    Spiss eff 30*30/8 (Pspiss=U^2/2R) 150w må vel være i fritt fall og medvind. Hvordan det oppleves er sikkert annerledes.
    Tradisjonelt skulle 40v spiss ut gi omtrent 100W i 8 Ohm. Til sammenlikning gir 25 Watteren fra electrocompani 28v ut, da snakker vi ÆRLIGE watt.
    Nei kun i medvind med nordlig kald trekk

Kan sikkert medføre riktighet det du skriver, men 3 x LM3886 skal kunne gi 150W i 4 ohm når jeg ser etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett spørsmål: Etter jeg har testet PSU, altså koblet til trafo og målt utgangsspenning hvordan fjærner jeg spnningen som ligger over kondensatorene etterpå??
    Kan jeg bruke f.eks en 2k2 motstand fra + og - til 0-punkt?
    Målte 27.1 V etter PSU, passelig det

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett spørsmål: Etter jeg har testet PSU, altså koblet til trafo og målt utgangsspenning hvordan fjærner jeg spnningen som ligger over kondensatorene etterpå??
    Kan jeg bruke f.eks en 2k2 motstand fra + og - til 0-punkt?
    Målte 27.1 V etter PSU, passelig det
    Vet at mange psu-design fra Carlos Filippe (tror jeg han heter) som har jobba mye med tweaking av LM3886-kretsene, har 2k2-motstander i parallell med glattekondensatorene i strømforsyninga for kontrollert utladning av disse etter frakobling eller når man slår av forsterkeren.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Vet at mange psu-design fra Carlos Filippe (tror jeg han heter) som har jobba mye med tweaking av LM3886-kretsene, har 2k2-motstander i parallell med glattekondensatorene i strømforsyninga for kontrollert utladning av disse etter frakobling eller når man slår av forsterkeren.
    Mener jeg leste noe av det samme på wikipedia, men hva er grunnen til at man vil ha kontrollert utladning? Jeg kan forstå det om man skal stikke fingrene borti rett etterpå, men er det noen annen grunn?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo, ja grunnen er at jeg skal montere dette etter testing og ikke risikere å få strøm i skrotten. Jeg har 2k2 motstander men vet ikke effekt tåligheten på desse... får vel bare påøve. Takker for svar.

Kommer med nye bilder på plasseringen som jeg tror blir best senere i dag.
    (Masse annet også som må ordnes innimellom, uviktige saker som oppussing av bad 0sv..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå lurer jeg på hva skal til jordes til chassis???:-D

Har testet begge PSU er og det ser ut til at det fungerer. Satte en 2k2 motstand fra + til 0-punkt og - til 0-punkt. Spenningen gikk da sakte til 0V.
    Det tok ca 3 min fra 27 til 0V. Vet ikke om jeg skal montere desse permanent, noen som har en mening om dette?

Tror plaseringen blir noe sånt som dette:
    Vedlegg 59033

Hjelp og veiledning mottas med takk

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se der ja det var bedre det da stor de "støyende" trafoene mest mulig unna kretsene som kan bli påvirket.

Utladnings mostandene kan være nødvendig for å holde en symetrisk utladning -slik at det ikke kommer støy/ulyder når spenningen begynner å synke usymetrisk- om ampen hadde hatt en relle i serie med høyt. utgangen hadde ikke vært så nødvendig men som sagt dette holder utladningen mest symetrisk å få den megnde spenning i skrotten er ikke så farlig egentlig men det kan gnistre litt om man korstlutter.

Ellers istedenfor å bruke kabelsko på skrutilkoblingene er jo best å lodde kablene rett i kortet...

jording kan du plassere bakerste gjerne mitt plassert a la stjerne jording

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, den er grei, da lodder jeg desse for å bli permanent.

Ang. jording
    Fra jording i støpsel til chassis den er grei, men hva annet? og hvor skal jeg koble det til. kan ikke se noe på kortene som skal i chassis eller stjernepunkt?

Har ingen byggebeskrivelse da jeg kjøpte dette brukt.. skulle gjerne hatt en DETALJERT en også..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noe på nett:

Vedlegg 59068

Skal jeg koble som dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips angående jording:

-Koble jordleder i nettkabel til chassis (slik som på figuren). Da har du beskyttet mot evt støt ved feil.

-Hold signaljord separert fra chassis/nett-jord. Da unngår du problemer med jordsløyfer og brum.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    -Hold signaljord separert fra chassis/nett-jord. Da unngår du problemer med jordsløyfer og brum.
    Her syndes det nok mye. Godt å få dette klinkende klargjort fra en proff.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Roffe

Sender deg en PM angående DIY siganlkabler. Har oppgradert med litt mer 2-kanals lyd den siste tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, da jorder jeg kun fra nettkabel og til chassis.

Koblet opp i går og testet en kanal, fungerer helt supert dette
    Ingen brum eller støy, bare musikk. Da er det bare å putte inn resten og håpe det går like bra.
    Litt lite bass eller punch sammenlignet med en Parasound Halo A23 jeg sammenlignet litt med etter oppkobling, men det kommer vel seg litt når jeg får spilt en stund på ChipAmpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut !

Du får poste noen bilder av det ferdige produktet. Har forventninger til at dette kommer til å både låte og se pent ut

Har selv noen LM3886 liggende og vente på min arbeidslyst (og fritid). Slik jeg har forstått det er det ikke konstruksjonen for det helt voldsomme basstrykket, men snarere fokus på detaljert og fin mellomtone og diskant.
    Med biamping og aktiv deling kan disse modulene virkelig få ut sitt fulle potensiale.

Utladning av elektrolyttene ville jeg ikke bekymret meg for. Dette er tross alt en beskjeden kondensatorbank, og spenningen er altfor lav til å gi noe ubehag i "pølsene"

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, da jorder jeg kun fra nettkabel og til chassis.

Koblet opp i går og testet en kanal, fungerer helt supert dette
    Ingen brum eller støy, bare musikk. Da er det bare å putte inn resten og håpe det går like bra.
    Litt lite bass eller punch sammenlignet med en Parasound Halo A23 jeg sammenlignet litt med etter oppkobling, men det kommer vel seg litt når jeg får spilt en stund på ChipAmpen.
    Opplever det samme med mine LM3886-blokker, de er litt tilbakeholdne og "kjedelige", men veldig fine og luftige i toppen og bassen er tight og fin selv om den ikke gjøre så mye ut av seg. Hvis du har noen form for frekvens-justering på kilde eller preamp kan du jo alltids prøve å øke 80-120Hz-området med 1-2dB for å få litt mer punch.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •