3 veis prosjekt Beyma- lagt på is(IPL transmisjonslinje byggesett istedet)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3 veis prosjekt Beyma- lagt på is(IPL transmisjonslinje byggesett istedet)

Jeg har prøvd å sette sammen et høyttalerdesign basert på Beyma elementer. Hovedmålet med høyttalerne er å få et par musikalske høyttalere som spiller alt fra bass til diskant på en naturlig, engasjerende og detaljert måte. Høyttalerne bør også ha en passe høy sensitivitet, slik at den fungerer bra sammen med min Music Angel KT88 rørforsterker. Prosjektet bør helst ikke passere 5000kr totalt.

Jeg har kommet ut med to alternativer:

Alternativ 1:

Beyma 10BR60 basselement(43£):
    http://www.lmcaudio.co.uk/assets/pdf/beyma/10BR60E.pdf

Beyma 5MP60NE mellomtone(25£):
    http://www.lmcaudio.co.uk/assets/pdf/beyma/5MP60NE.pdf

Beyma CP25 horn(45£):
    http://www.lmcaudio.co.uk/assets/pdf/beyma/CP25.pdf

Prisen på dette tenker jeg blir ca 3000kr ink frakt og mva(elementer til to høyttalere).

Basselementet og mellomtonen har omtrent samme sensitivitet(91db og 91,5db), men diskanten må dempes en del i delefilteret(104db sensitivitet).

Jeg har tenkt å bruke kassevolum på ca 75 liter og en avstemming til 39HZ. Dette gir ifløge WinISD frekvensgang ned til 36hz(-3db), med en helt flat kurve ned til 50hz.

Delefilter har jeg ikke beregnet og tenkt helt ut enda. Men jeg kan tenke med det blir å dele bass/mellomtone på ca 500hz. Jeg er litt usikker på hvor jeg skal dele mellomtone/diskant. Tips?

Alternativ 2(litt over budsjett):

Beyma 12B100R(105£) basselement: http://www.lmcaudio.co.uk/assets/pdf.../12B100-RE.pdf

Beyma 6MI90 mellomtone(39£):
    http://www.lmcaudio.co.uk/assets/pdf/beyma/6MI90E.pdf

Beyma CP25 horn:
    http://www.lmcaudio.co.uk/assets/pdf/beyma/CP25.pdf

Dette blir ett litt dyrere alternativ, men kanskje en del bedre? Det får litt høyere sensitivitet også. Basselementet her har 93,6db, mellomtonen har 98db og diskant 104db.

Prisen her blir vel ca 4700kr for elementer til to høyttalere.

Kassa tenker jeg blir ca 70 liter med tuningfrekvens på rundt 39hz. Jeg får ikke en like fin og flat kurve med dette elementet.

Her er en fransk butikk som har en høyttaler basert på samme bass og mellomtone elementer som alternativ 2:
    Haut-Parleurs Systèmes

Jeg er litt usikker på å bruke CP25 som diskant, men jeg ser at det for eksempel er flere som erstatter de originale hornene i Klipsch K-horn med CP25 og sier de får en god forbedring. Men passer de den høyttaleren jeg bygger? Jeg synes også det er også greit å kunne bestille alt ifra samme side.

Hva tror dere om disse konstruksjonene? Er jeg på rett vei? Kjempe flott om noen har noen innspill, erfaringer eller tanker!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha litt avrulling i bassen. Helst omkring -3dB ved 50Hz og typisk ca -6dB ved 35Hz. Det får du til på 12-tommeren ved å flytte tuningfrekvensen ned tror jeg.

Ellers ville jeg byttet ut diskanten med den studiosaken med lett hornlading.

Filter kan du ikke bare "beregne". Det må prøves og feiles en hel del før man kommer frem til noe anstendig. Uten måleutstyr er du rimelig fortapt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen

Hvordan ser det ut nå?(se vedlagt fil)

Er det denne diskanten du tenker på?
    http://www.lmcaudio.co.uk/assets/pdf/beyma/T2030.pdf

Den franske butikken som jeg linket til i første innlegg bruker samme bass og mellomtone som jeg har tenkt. Der står det at delefrekvensen er 380hz/5000hz. De har brukt 12db/okt filter. Kan dette være et greit utgangspunkt for å lage filter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye beregninger

Nå har jeg lastet ned WinISD pro. Har sittet og trykt litt, og satt inn mellomtone elementet og delefilter(400hz 12db/okt).

Jeg har også endret kassevolumet til 60 liter med en avstemning på 30hz. Det gir -3db på 50hz og -6 db på ca 36hz. Omtrent som du sier snickers-is. Men hvorfor skal det være slik? Er det bassporten gir en økning i de lave frekvensene utover det WinISD viser? Interessant om du vil forklare litt

Hvilke kurver/funksjoner er det egentlig viktig å bruke i WinISD?

Mellomtone elementet må vel dempes ca 3db.

Siden dette er første høyttaler jeg konstruerer fra bunnen av er det mye jeg ikke kan, og som må læres. Men jeg har lyst å få til dette. Det hadde derfor vært utrolig nyttig å fått litt tilbakemeldinger og tips fra dere her inne siden jeg vet det er mange her med mye kompetanse på dette emnet

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser noen av trådene på DIY-forumet her, vil du nok finne mange (gjentagende ) "standardråd" i starten av slike prosjekter.

Det vanskelige er å gi råd som faktisk gir deg en pekepinn på hva du gir deg ut på, og hvilke utfordringer du kommer til å møte, UTEN å skremme deg vekk fra å gjøre det. :-D

Men jeg kan jo starte med de to faste svarene i starten av en slik tråd:

- Du kan ikke forvente å komme i mål uten måleutstyr. Delefilterkonstruksjon i praksis er noe langt annet enn hva man kan få inntrykk av når man leser om dette i teorien, og såkalte tabellfiltere blir brukt. Noe som nær ALDRI fungerer i praksis.

- Mye pga ovenforstående er det anbefalt å atarte med en to-veis konstruksjon.

Du kan jo starte med å lese litt om hvordan min lærekurve ble, når jeg kastet meg på en 3-veis:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ngent-uno.html

Og her finner du en del info om måling og måleutstyr:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...se-guiden.html

Ellers er læresetningen nedenfor her en god pekepinn :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Takker for hjelpen

Hvordan ser det ut nå?(se vedlagt fil)

Er det denne diskanten du tenker på?
    http://www.lmcaudio.co.uk/assets/pdf/beyma/T2030.pdf

Den franske butikken som jeg linket til i første innlegg bruker samme bass og mellomtone som jeg har tenkt. Der står det at delefrekvensen er 380hz/5000hz. De har brukt 12db/okt filter. Kan dette være et greit utgangspunkt for å lage filter?
    De endringene ja, de vil være gull verdt.

Ellers bør du ikke henge deg for mye opp i teoretiske filtre. Du kommer uansett til å bomme så grovt på første forsøk at jo mer arbeid du legger i det jo mer bortkastet tid. Belag deg på å lage minst 20 filterrevisjoner før du begynner å nærme deg mål.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen

Men etter å ha lest en del om målinger og hvordan man lager et skikkelig delefilter har jeg mistet litt motet for å lage en høyttaler helt fra bunnen av(ihvertfall akkurat nå). Det høres mer avansert ut enn hva jeg hadde trodd(og egentlig har tid/penger til akkurat nå). Kanskje det er best å prøve seg på noe som er gjort tidligere denne gangen, også heller starte ett skikkelig prosjekt senere når det er mer penger og tid(etter studier).

Men jeg har prøvd å finne byggesett med litt høyere følsomhet enn 90(som passer rørforsterkere) og som fortsatt spiller hele frekvensområdet på en musikalsk og naturlig måte. Men finner egentlig lite.

Men jeg har funnet et interessant transmisjonslinje kit fra en butikk i UK:

IPL S5TL GOLD TRANSMISSION LINE

Noen som har erfaringer eller kommentarer angående dette kittet eller andre kit som kan være aktuelle?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket på denne mange ganger, og blir stadig mere interrisert. Men har ikke tid å anledning til å bygge noe slikt, for jeg har uferdige prosjekter stående, som må prioriteres først.

Ta en titt på denne kostrukjonen, følsomhet på 95dB.
    DTQWT

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konstruksjonen du linket til ser jo meget bra ut! Men den er sikkert dyr?

Ja, IPL transmisjonslinje kittet ser veldig interessant ut. Men er litt skeptisk til mellomtonen som står i, er slike magnesium mellomtoner noe tess når det gjelder god lyd?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Konstruksjonen du linket til ser jo meget bra ut! Men den er sikkert dyr?
    Send en mail å spør! Det koster ingenting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede gjort det Har også kontakter IPL acoustics. Så nå får vi se.

Ser jo veldig lovende ut begge deler egentlig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IPL kit på vei

Nå har jeg bestilt et par av IPL S5TL KEVLAR RIBBON 8)

Nå blir det spennende og se hvordan resultatet blir:-D Har lest mye positivt om konstruktøren og kitene hans på nettet. Har faktisk ikke sett en eneste negativ kommentar på noen ting:-D Så blir spennende og se!

Oppdatering kommer når ting er mottatt og blir satt sammen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •