Diy Baffel høyttaler. Tips? :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diy Baffel høyttaler. Tips? :)

Hei jeg har veldig lyst å lage mine egne høytalere, spesielt etter at jeg var og tok en titt på Jamo R909.

Nettopp Baffel virker utrolig tøft og noe som ikke alle har hjemme i stua
    Men jeg har ikke særlig peiling på hvordan ellementer jeg skal bruke og hvordan prisen er på slike ellementer.

Ønsket er jo self å ha 2 stykk 12" og kansje horn eller en diskat i topp.

Hva bør jeg gjøre her? håper noen der ute har noen gode tips og linker, kansje spesifikke elementer jeg bør gå for

Eneste hjemmesida jeg kommer på er www.ljudia.no som kan ha elementer som ser like ut men jeg har kansje havnet helt på blåbærtur!

Trenger litt start hjelp her

Hilsen Jostein.

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt her http://avforum.no/forum/diy-do-yours...e-baffler.html

Velkommen til forumet foresten

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk jeg søkte litt først men fant ikke dette prosjektet med en gang

Var inne på index.html og såg litt på hva de hadde osv og dette må være perfekte saker. Og prisen var jo kjempe fin, hvertfall til dette prosjektet.

Men så lurer jeg på en ting. Bør jeg gå for 15" eller kan jeg bruke 10" og komme utav det med et ok resultat? Jeg bør vel kansje ha 15" når jeg først setter i gang?
    Noen meningner eller motforestillinger der? Jeg har en stue på 23 kvadrat ca.

Eneste anlegg jeg har i dag er en HK980 og noen små kef iq3. Vil forsterkeren min være ok til å drive noe sånt for en periode før jeg kan gå over på noe bedre?

Jeg tenker hvertfall at forsterkeren klarer å drive dem sånn passe ok slik at jeg har lyd, men at jeg bør anskaffe meg noe mer passende med tiden. Har ikke så god råd at jeg kan gå rett på higend

Silver Iris OB 15" Coaxial Unit 145$
    Silver Iris OB 15" Augie 150$

Det er ikke mer en 1700kr pr par det.

Er det disse han SannaX har gått for eller har han valgt litt dyrere coaxial unit? Noen som vet

Nå får jeg lese videre på nettet og se hva jeg finner av diy prosjekter for disse elementene. Men jeg må nesten ha meg sånn Jamo R909 stil på baffelen. Vet ikke om jeg vil gå for det disignet til hawthorneaudio. Selv om det også ser ganske tøft ut Fordelen er vel at det er letter å lage da

Takk igjenn for hjelpen

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av culexus

Silver Iris OB 15" Coaxial Unit 145$
    Silver Iris OB 15" Augie 150$

Det er ikke mer en 1700kr pr par det.
    Det blir ganske mye mer enn 1700kr om du skal ha med Augie'ne. Da må du nemlig ha aktiv deling mellom den og coax-elementet, og følgelig en ekstra forsterker også. Det rimeligste, og enkleste, er nok å gå for bare coaxelementene til å begynne med.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at prisene er per stk. Ergo blir prisene det dobbelte av hva du skisserer. Dessuten kommer frakt og moms i tillegg.

Tror cirka 1500 per element er ganske reelt inkludert frakt og moms.

Tror dette kan bli knallbra!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det blir ganske mye mer enn 1700kr om du skal ha med Augie'ne. Da må du nemlig ha aktiv deling mellom den og coax-elementet, og følgelig en ekstra forsterker også. Det rimeligste, og enkleste, er nok å gå for bare coaxelementene til å begynne med.
    Veldig bra sånn info er flott å få slik at jeg ikke går på en real smell eller drømmer meg vekk i noe som ikke er aktuelt

Men jeg er ikke helt med på aktiv deling og egen forsterker til Augie`ne.
    Blir det ikke bare å kjøre et vanlig delefiler på alt som om de var 3 veis?

Og om du har to forsterkere så kan du vel fremdeles bruke vanlige delefilter for hvert element og kjøre bassen på en egen forsterker og mid/diskant på egen? Og om du har en forsterker som har 4 kanaler så er det vel grei skuring til å begynne med?

Jeg har ikke peiling så derfor spør jeg

Men sånn som jeg tenkter i dag, jeg gidde ikke å bygge noe vist det blir mindre lyd en hva jeg har i de kef iq3 høyttalerne jeg har nå.
    Tviler på at det blir mindre lyd egentlig siden vi snakker om de coaxene på 15".
    hehe.

Hadde hvert greit å lyttet på dem, men det er vel ikke så enkelt. Noen i Haugesund som har disse? Eller i området? Kjøre en liten demo?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende saker du har på gang Ingen tvil om at dette er brukbare saker. 15" coaxene har eget delefilter, slik at du må kjøre egen forsterker til Augie-bassene med et lowpass filter hvis du skal bruke bassene. Her kommer subforsterkere inn som et fint alternativ (det er dette Hawthorne selv anbefaler). En forsterker med 4 kanaler holder, men du må ha et lowpassfilter som sagt for å dele av mellom bass og mid/tweeter.

Lurer på om Kvitekrist på forumet her bor i de traktene? Han har 15" coaxene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her en litt rimeligere versjon:
    Fast, fun, Inexpensive OB project - diyAudio
    Delene kan du få kjøpe på http://dynabel.no/

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Her en litt rimeligere versjon:
    Fast, fun, Inexpensive OB project - diyAudio
    Delene kan du få kjøpe på http://dynabel.no/
    Hvis du vil prøve deg på de som er linket til her har jeg ferdig bafler med diskanter stående. Bafflene kan du få om du kjører til Stavanger en gang.

De låter mektig og kult, og er veldig spennende!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Hvis du vil prøve deg på de som er linket til her har jeg ferdig bafler med diskanter stående. Bafflene kan du få om du kjører til Stavanger en gang.

De låter mektig og kult, og er veldig spennende!
    Takker for tilbudet!
    Dette skal jeg ha i bakhodet hvis jeg en gang skal sørover
    Har aldri prøvd ut OB før og det passer egentlig ganske bra nå som jeg skal ha meg nye høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bare mer og mer gira her jeg nå får fikse meg noen elementer snarest mulig og handle inn litt materialer godt hobby rommet nesten er klart til bruk ja.

Eneste kipe er at jeg har leilighet og litt liten plass, men håper å presse inn noen bra 15" her inne for det vist ikje så får jeg hive senga ut fra soverommet og få den ned i hobbyrommet for så å lage lytterom på soverommet!! aiai det trekke sikkert damer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Open Baffle Loudspeaker

Nå sånn vil jeg bygge meg, eventuelt med to 15 tommere, ser for meg at jeg kan bygge dem i kjøkkenbenkplater i massiv eik

mvh

Per

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Massiv eik ja da er det vel ikke så mye stress med finishen heller vil jeg tro.
    Så lenge du vil ha eike look!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    looken blir nu vel uansett to gange 15" som vil dominere mestparten av fjøla, tanken er at da blir det enkelt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska bli sukse detta. Ja + at eg kom på en mulig billig løsning sånn midlertidig for å få ok lyd i bassen. Jeg har som sagt en HK 980 som jeg vil bruke på coax elementet. Så tenkte jeg at jeg kunne bruke en XTZ sub amp 1
    XTZ Sub Amp 1 XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    for å drive bassen. Her har en jo muligheten for å finjustere litt også. Kansje dette er en grei løsning sånn te å begynne med, hva mener dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har lest er det flere som driver bassene med en egen subforsterker, og det er ikke uvanli med flere forsterkere for di forskjellige elementene pga stor forskjell på følsomhet osv. Med åpen baffel spiller vel også romforsterkning av bassen eller mangel på denne en større rolle enn med vanlige høytalerkonstruksjoner derfor en kjempe fordel medd separat forsterker på bassene

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kik på desse også. veldig populære
    Visaton - Lautsprecher und Zubehör, Loudspeakers and Accessories
    ca 12-1300kr stk fra elfa

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme som jeg linket til over, søk også på darkstar prosjektet med samme element

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg i gang med innkjøp av div materialer

Fikk kjøpt plater på obs bygg i dag, de kappet også opp alle platene for meg slik at jeg ikke trenger å tenkte for mye på at ting blir utav vinkel.

Jeg var også innom ikea i stavanger i dag og der fant jeg filt til å trekke frontene med, de hadde en tekstil som var utrolig sterk og luftig så jeg håper dette skal bli perfekt Hvit selfølgelig tenker de gjør seg bra i hvit.

Så har jeg fått tak i to bass elementer som ligger hos en her i norge, litt flaks må man jo ha. Da er det bare å bestille Coax elementer fra Hawthorne så kjapt som mulig.

Endelig et prosjekt jeg kan få til med en fornuftig pris. Til nå har materialer kostet meg 700kr kommer nokk litt mer men dette er utrolig billig.

Ja dere lurer kansje på hvordan jeg skal bygge de, altså utsende.
    Jeg vil lage dem litt enkle nå til å begynne med for jeg er så ivrig på å få testet ut om lyden blir bra, så får jeg heller lage meg noen mer avangserte bafler med tiden.

Vist dere tar en titt her på forumet til Hawthorne så ser dere hvordan de skal bli. Hawthorne Audio • View topic - John's Sterling Duets in Cherry
    Jeg skal ikke lage dem identiske, det blir en litt annen stand og toppen skal strekke seg litt lenger bak slik at jeg kan få en støtte fra topp til bunn i bakkant. + En plass jeg lett kan montere terminalene og med tiden lette arbeidet med å kle filt på baksiden.

Tenkte jeg skulle lage litt tegninger i sketchup men det var vist litt over mine kunskaper. Skal prøve litt til om jeg klarer å få det til. Kjekt å vise litt hvordan en tenker og kansje få noen ideer fra forumet

Donkey Audio Production! Jepp alle må jo ha et navn på firmaet

Noen som er flinke å tegne her inne? jeg vil ha en logo der hvor et esel sparker til en høytaler, og under skal det stå Donkey audio production eller bare DAP.

Tenkte jeg kunne bruke Front panel express til å lage en fin plate med den logoen som jeg kunne hatt på det jeg lager Passer veldig bra med DAP når jeg har planer om å lage meg en DAC med tiden DAP DAC! hehe.

Jupp i måren får jeg svinge fresen og få frest ut hulla til elementa i baflen.

Skal ta med kamera så får dere litt bilder og

Hilsen DAP.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0