Diy Baffel høyttaler. Tips? :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kom på en liten sak som kansje hadde hvert litt fint. Hva om jeg monterer en subamp i støten på høyttaleren? Tenkte kansje en i hver høyttaler som kan drive suben. Da blir det jo straks et mye ryddigere oppsett.

Tenkte kansje 2 stykk Hypex DS 4.0
    http://www.mamut.net/dynabel/subdet421.htm

Litt stiv pris, men hvorfor ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har dere litt av det jeg har tenkt så langt

Baffelen sett i fra fronten:
    Picasa Web Albums - josteinkallevik

Baffelen sett bakfra med feste plater til elementene:

Håper linkene fungerer. Forstår meg ikke helt på picasa med det å gjøre bildene offentlige for alle, men tror det fungerer nå.

I måren må jeg få til litt fresing og slikt, ikje så lett når jeg skal lese på brønnteknikk samtidig

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er det litt progress i bygginga, endelig

Vist dere går inn på denne linken så får dere se litt.
    Picasa Web Albums - josteinkallevik - Drop Box

Tar altid tid å mekke noe sånt, men det som tok tid var å tilpasse fresen slik at jeg kunne lage store nokk hull i bafflen.
    Men er veldig fornøyd med resultatet så langt, håper det fortsetter slikt. Det er mitt første diy prosjekt:-D

Kjekt om dere har noen tilbakemeldinger Bare til å smøre til vetu.

Har to ellementer på vei i posten og, var en på forumet som tilfeldigvis hadde noen ekstra liggende. Fint for meg Nå ser jeg også at dollaren er på vei ned, så da blir det enda kjekkere å bestille resten fra Hawthorn audio.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du likevel skal legge litt penger i sub-amp kan du vurdere denne
    HTML-kode:
       http://www.rythmikaudio.com/technology.html
    En del på Hawthornes forum har begynnt å bruke denne. Send en mail til Diana og hør. Skal være knallgod, men jeg aner ikke pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, den såg ikje dum ut skal se om jeg tar kontakt og forhører meg litt om hva de ambefaler, men det står sikker masse på forumet deres allerede tenker jeg

Fy fader jeg er så spent på lyden i disse høyttalerne, klarer nesten ikke å vente. Stemmer det at de er ganske kvasse i lyden før de er spilt inn? Og ikke minst bassen. Håper den spiller stramt og fyldig
    Det som bekymrer meg mest er vel egentlig den forsterkeren jeg har som skal drive coaxene, det er en hk980. Men får vel oppgradere med tiden. Ser mange som prøver seg på slike T-amp forsterkere her på forumet. Men det er vel ikje akuratt plankekjøring å sette i sammen en slik heller Ser for meg mye filtrering av støy kilder

Ellers så ligger det noen nye bilder ute av dagens arbeid. ta en titt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan vitne på at det låt nasty i starten ja.. wooferen spiller til 2500hz, og det klarer den ikke helt, iallefall ikke uinnspilt. (produsenten anbefaler max 1500)

bassen er stram og definert. spiller bare når den skal, ingen romling og uling som man kan være vant med fra bassreflex. -kan oppfattes som mindre fyldig i noen sammenhenger. (men jeg bruker ikke augie da)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så her må jeg forvente å ta meg litt god tid med innspillinga altså
    Greit å vite så jeg ikke hiver dem på søpla dagen etter liksom

Har hvertfall fått tak på en midlertidig sub amp fra xtz som jeg kan bruke, fikk den til 1500kr veldig lite brukt. Så det må sies å være et bra kjøp. Den heter sub amp 1 mener jeg. Håper den klarer å drive Augiene litt greit i starten da.

Og med tiden skal jeg bytte ut denne HK980 saken og heller gå over på noe rør, kjenner en som har to gamle 200w conrad johnson blokker som eg sikkert kan få teste litt med for å se om det er noe.
    Tviler på det er noe sjit

E litt stopp i bygginga for i dag og i måren, full lesing på et VHF kurs eg ska på. Sykt kjedelig, typisk statoil å kreve at me ska på kurs som me ikje trenge
    :/ jaja det blir vel lyd til slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp da har jeg fått bass ellementene i hus, og så ringer de fra jobb og sier at jeg må ut i nordsjøen:evil: Så her blir det litt 14 dagers brems.

Satte opp ellementene for en liten test her i stua og de spilte ganske så rått til å være helt for seg selv. Så er veldig spent på resultatet med skikkelig amp og baffel. Fikk også nytt stoff til å trekke frontene med fra dynabel i dag. Er litt skeptisk på tettheten i stoffet, noen andre som bruker det stoffet fra dynabel og som har noen innvendinger?

Her har dere bilde av Aguie ellementet opp mot et kef 6.5 uni-q ellement. mhm bra størrelse

Ellers så er det travelt altid noe prosjekter på gang
    Satt å kjeda meg en kveld her og fant dette.
    YouTube - Marrs Cycles - Electric Bicycle Beach Cruiser
    Marrs Cycles - Handmade in Southern California - Electric Beach Cruiser

En sånn skal jeg bygge Fin måte å lufte seg på

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har jeg fått bestilt 2 ellementer fra Hawthorne audio Godt å få lønna inn slik at prosjektet kan fortsette Å så er det helikopter hjem fra nordsjøen i måra for å fortsette på bafflene Godt å komme seg hjem
    Håper ikke det tar for lang tid å sende ellementene fra Usa og til Norge da. ?
    Kosta vel en del i frakt hehe, kosta mer i frakt en hva ellementene kosta. Men va ikje gale sånn totalt uansett. 3500kr ca, kan tenkes at det kommer litt toll her o ja.

Kommer med bilder når ellementene har kommet i hus hvertfall

Det neste blir da å få kappet ut resten og så male litt her og der, ja det blir også litt systue på meg, skal trekke dem med høyttaler stoff fra dynabel, men før det så blir alt trukket med sort filt for å få en bedre finish. Ja bilder får komme med tiden slik at det er lettere å se hva jeg mener

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok ikke toll, men moms og et lite gebyr på tollbehandlingen må du nok regne med.

Ser frem til å se hva du mener om OB når du blir ferdig!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja moms og litt gebyr ja hehe ikje altid like med på det jeg mener å forklare

Ja jeg er veldig spent på disse OB høyttalerne Har jo fått bassene i hus og testet dem så smått. Var veldig overbevisende bare de alene Men mest spent på coaxene Fikk også mail fra diana i hawthorne audio etter bestillingen, Hu ville faktisk fikse meg en billigere frakt. Ikje verst! Da fikk jeg tilbake 150$.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er testing og bygging på gang her igjenn i måren starter jeg viderarbeid i garasjen og håper å komme et stykke

Ellers så driver jeg å spiller inn Augiene og er veldig fornøyd så langt selv om de bare ligger løst på gulvet, merker betydelig forskjell i lydbildet sammen med kef iq3.
    Her kan dere gå inn og se på litt bilder, dere vil finne forsterkerne sammen med subene helt på slutten av bildealbumet.

Beklager for tiden dette tar mye snakk hehe, menne det skal bli bra til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da fikk jeg endelig de siste ellementene i posten i dag, har fått kobla dem opp å begynt med innspilling så smått. Men er veldig overbevist om at dette blir bra greier. Utrolig hvor høyt de ellementene spiller, har nokk mye med den høye følsomheten vil jeg tro Eneste som bekymrer meg nå er akuratt de forsterkerne jeg har fått til å drive subbene, de er ikke helt rette sorten for dette formålet føler jeg. De er rett og slett for svake og klipper med for høyt pådrag. Noe jeg synes er litt skummelt med tanke på levetid av bassene. Er det ikke slik at vist jeg overbelaster forsterkeren for mye så begynner den å gi ut likestrøm? Og det tar vel knekken på ellementent til slut?

Kanske jeg burde finne meg noe annet? Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da var det atter en tur i nordsjøen norsjøen tar totalt knekken på prosjektet her, reiser ut i dag og kommer ikke hjem før på nyttårsaften. Men jeg lover å komme progress til neste år Dere alle må ha en fortreffelig julefeiring og krysse fingrene for at noe fint ligger under grana i år

God Jul alle mann!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da var det vel på tide å begynne litt igjenn Nytt år og ny start vil jeg si.

Har egentlig tatt litt veldig endring i designet mitt og fått bestilt meg nye plater til bafflene. Det blir nå 56mm solid mdf som skal freses ut i fra et stykke. Jeg har hvert i alle tenkelige sjapper siste mnd og forspurt meg om tykke mdf plater og i dag fikk jeg endelig napp!
    Fant en som hadde noen rester etter en jobb, 2 svære mdf plater på 28mm disse skulle han lime sammen for meg og oppnå en tykkelse på 56mm. Han har presser og alt så dette skal bli bra. Jeg har også fått skaffet meg en bedre fres og masse forskjellige frese hoder.

Og litt inspirasjon fra denne sida her.
    Open Baffle Loudspeaker

Har veldig lyst å prøve meg på denne finishen han har gjort på baksiden rundt ellementene. Noen som har et tips her?

En kan liksom se at han har lagt kanten 45grader mellom festene til ellementet, kan vel ikke være så vanskelig dette?

Skal se litt på om jeg kan skaffe meg en som kan lakkere dette til en fornuftig pris. Men det blir vel mange lag her for å få såpass finish Tenke å avslutte med epoxy for å få skikkelig pianolakk finish

Så vet jeg ikke om jeg går for tilting eller ikke, men sånn utsendemessing så er det litt finere med noen få grader tilt en 90grader. Blir litt mer styr å tilte men kan ikke være så altfor mye heller:wink:

Så skal jeg ikke bruke de ugly festene som han her har brukt, tenker det blir en litt mer ryddig måte å feste den avstiveren på. Blir jo noe å tenke på det:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp da har jeg fått frest ut en baffel i dag, huh det er ikke småtteri å frese plater på 56mm + vilt mye støv Men det ble mye bedre å bruke mdf kontra kryssfiner Så fra nå av skal alt være mdf Nydelig å frese å bearbeide

Får ta å knipse litt bilder i måra så får dere se litt fremdrift Godt å bare få komme i gang igjenn. Restart rett å slett!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering på arbeidet idag:

Liker å se på bilder selv så håper det faller i smak

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde oppdatering.

Fortsettelse kommer 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakkert Har du bestilt deg Rythmik sub-ampene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Nei jeg har ikke fått bestilt enda, har desverre en bil som skal væra eu godkjent i mars og har en del puttel der som må fikses Så blir litt manko på cash! Men det kommer nokk en slik i posten etter hvert ja

Du har fremdeles bafflene dine enda? Forstår at du planlegger noe nytt
    Var ikke bafflene bra nokk ?

Eller har du dilla på å få bygge noe nytt

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •