Tips til DIY akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til DIY akustikkplater

Jeg sliter litt med skarp diskant til tider og litt ekko, rommet er i betongvegger og det er ikke veldig mye møbler der så jeg kunne tenke meg å lage noen akustikkplater.

Biltema har noen dempeplater, så hvis det er noen erfaringer med disse så tar jeg gjerne imot tips. Har hørt at rockwool er bra, men det er også litt vanskelig å få tak i.

Her er noen biltema dempeplater:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem de sakene fra Biltema. Bestill disse fra et byggevarefirma:
    Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
    Bestiller du fra noen som får jevnlig varer fra rockwool (f.eks Neumann Bygg), så be om at de bestiller inn til deres lager for lavere frakt. Koster ikke mye da.

Bruk helst de på 100mm eller 75mm tykkelse. Sett de i ramme og du er ferdig. De har nemlig en duk på framsiden og baksiden som hindrer forstøving. Hvis du vil, kan du kle de med gjennomblåsbar stoff. Plasser de i førsterefleksjonene.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Glem de sakene fra Biltema. Bestill disse fra et byggevarefirma:
    Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Bruk helst de på 100mm eller 75mm tykkelse. Sett de i ramme og du er ferdig. De har nemlig en duk på framsiden og baksiden som hindrer forstøving. Hvis du vil, kan du kle de med gjennomblåsbar stoff. Plasser de i førsterefleksjonene.
    Helt enig!! Ønsker du ikke for kraftig demping av rommet kan du bruke 30 eller 50mm tykkelse.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...er-billig.html

Her kan du se hva jeg har gjort. Er nok endel ting du bør gjøre annerledes enn meg, men utgangspunktet er ganske greit. Største ankepunktet mitt er størrelsen på platene mine (alt for små) og profilert-skummet jeg brukte er ikke optimalt heller, hadde nok vært bedre å kjøpe skikkelige dempematter.

Ellers kan jeg bare ønske lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tips alle sammen men mener du at 50 x 50 er for små? i så fall, hvilken størrelse burde jeg gå for?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Helt enig!! Ønsker du ikke for kraftig demping av rommet kan du bruke 30 eller 50mm tykkelse.
    Det var en merkelig uttalelse. 30mm bør man ikke bruke da de ikke demper jevnt den til mellomtonen. 50mm vil dempe jevnt ned til mellomtonen og vil ikke gjøre noe særlig i bassen. 75mm og spesielt 100mm vil også stramme opp deler av bassen, og de demper ikke mer oppover enn tynnere platene. Så det eneste man oppnår ved å bruke 30mm eller 50mm er mindre demping i mellomtonen og bass. Altså ulinær demping og dårligere resultat.

Mange tykke absorbenter kan derimot være en utfordring for små høyttalere som ikke flytter så mye luft. Men da skal man sansynligivs opp i et bra antall før det blir et problem. Når man først demper er det viktig å gjøre det så langt ned i frekvens som mulig. Eller får et dårlig resultat og det vil låte dødt.
    Så mitt tips et at man ikke bruker noe tynnere enn helst 75mm. 50mm til nød. Luftrom mellom materiale og vegg/tak vil øke absorpsjonen i bassen ytterligere.

Jeg prater her om rockwool akustikkplatene jeg linket til. De er på 1200mm*600mm (L*B) og så har du altså ulike tykkelser. Slike skummatter duger ikke. De demper som regel kun 100% i diskant området. Bruk rockwool platene, så får bra du resultat.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikkelrm
    Tusen takk for tips alle sammen men mener du at 50 x 50 er for små? i så fall, hvilken størrelse burde jeg gå for?
    Størst mulig, jo større plater (i areal) jo mer demping av refleksjoner i både teori og praksis. Målinger som foretas i ekkofrie rom på akustikklaber og verksted er HELDEKT av dempende, diffuserende og absorberende materialer, fra gølv til tak.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en merkelig uttalelse. 30mm bør man ikke bruke da de ikke demper jevnt den til mellomtonen. 50mm vil dempe jevnt ned til mellomtonen og vil ikke gjøre noe særlig i bassen. 75mm og spesielt 100mm vil også stramme opp deler av bassen, og de demper ikke mer oppover enn tynnere platene. Så det eneste man oppnår ved å bruke 30mm eller 50mm er mindre demping i mellomtonen og bass. Altså ulinær demping og dårligere resultat.

Mange tykke absorbenter kan derimot være en utfordring for små høyttalere som ikke flytter så mye luft. Men da skal man sansynligivs opp i et bra antall før det blir et problem. Når man først demper er det viktig å gjøre det så langt ned i frekvens som mulig. Eller får et dårlig resultat og det vil låte dødt.
    Så mitt tips et at man ikke bruker noe tynnere enn helst 75mm. 50mm til nød. Luftrom mellom materiale og vegg/tak vil øke absorpsjonen i bassen ytterligere.

Jeg prater her om rockwool akustikkplatene jeg linket til. De er på 1200mm*600mm (L*B) og så har du altså ulike tykkelser. Slike skummatter duger ikke. De demper som regel kun 100% i diskant området. Bruk rockwool platene, så får bra du resultat.
    Grunnen til at jeg uttaler meg slik er at i mange "gutte-rom" ønsker man seg ikke for kraftig demping nedover i frekvens men mere rydde opp litt i skrikende mellomtone og diskant... Derfor skriver jeg å helt enkelt, uten for mye teknisk rundt det, at vis man ikke ønsker for mye demping gå for litt tynnere plater...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikkelrm
    Jeg ville gått for 60x60 eller 60x120 plater.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle man ikke ønske seg for mye demping nedover i frekvensene?
    Jeg tror du har misforstått. Man får ikke mindre bass ved å dempe. Ordet å dempe er jo litt misvisende sånt sett. Man får jevnere frekvensgang og mye bedre, strammere og definert bass. Det er nesten komplett umulig å overdempe i bassen.
    Og overdempe i de øvre frekvensene er derimot noe man fort kan gjøre. Og det gjør man blant annet ved å bruke mange tynne plater.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle man ikke ønske seg for mye demping nedover i frekvensene?
    Jeg tror du har misforstått. Man får ikke mindre bass ved å dempe. Ordet å dempe er jo litt misvisende sånt sett. Man får jevnere frekvensgang og mye bedre, strammere og definert bass. Det er nesten komplett umulig å overdempe i bassen.
    Og overdempe i de øvre frekvensene er derimot noe man fort kan gjøre. Og det gjør man blant annet ved å bruke mange tynne plater.
    Man demper uønskede ressonanser ja, men avogtil kan disse være ØNSKEDE, altså man bruker roomgain for å heve bassen litt nedover i bassområdet. Typisk eksempel på dette er mindre høyttalere med bakovermontert bassrefleksport, som man dytter litt nærmere veggen for å få en økt bassfeeling. Om det låter vakkert kan diskuteres i det lange og brede, men demping av bass er ikke alltid det man vil. Tror det er dette BEF sikter til.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lass med 50mm plater. Noen er plassert ca 50mm ut fra veggen i tillegg. Altså total tykkelse 100mm. Dette demper bedre enn eks 100mm plater.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjempe gode tips alle sammen Jeg må vente litt med å begynne og ordne med akustikkplater fordi jeg går på ungdomskolen og vi har fått et lass med prøver nå, så jeg har rett og slett ikke tid! Dere som vet hvordan det er med eksamen og sånt skjønner sikkert hva jeg mener

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •