Nytt spennende Seas-element

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt spennende Seas-element

Seas har laget et nytt "U"-element. Det vil si at det er et element med Curv-membran. Curv er forretningsnavnet på et materiale bestående av vevde polypropylenfibre. Fra før har Seas U16RCY/P. Nå drar de til med U18RNX/P.

Førstnevnte er i serien med det nye 16cm chassiset, men en del ble skuffet over at elementet ikke har mulighet for samme spole/magnet som L16. Det gjør at U16 har begrensede ressurser nedover i frekvens.

Det nye U18 er på sin side mer spennende da det, i tillegg til å ha en spennende frekvensrespons:

Også har fått kobberring i magnetsystemet for å jevne ut induktansen, sammen med RNX-motoren som gir 12mm p-p linear slaglengde.

Ikke er det spesielt stygt å se på heller:

En kjapp sjekk viser at omkring 20 liter og Fb på 33Hz bør fungere utmerket for 2,5-veis bassreflex.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge forvregningsmålingene til Zaph slet U16RCY/P med litt høy 3. og 5. harmonisk forvregning (men vet ikke hvor pålitelige de er?). Med kobberring i magnetsystemet på U18RNX/P vil vel forvregningen bli endel bedre? Med en prislapp på 950 kr stk plasserer den seg jo litt midt i mellom Prestige og Excel, selv om Seas kaller det en prestige modell. Kan jo sånn sett være et svært spennende element

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etterslepet i tidsdomenet på U16 er heller ikke det beste jeg har sett. Imidlertid trenger det ikke slå ut på samme måte på U18, men det er ofte en akilleshel hos vevde membraner. FST-en til B&W sliter jo også med det, så det er lite sannsynlig at det er opphengsrelatert.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas er også på trappene med et DIY kit bestående av U18 og "nye" DXT diskanten. Det bør det kunne bli godlyd ut av

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det var også min første tanke.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal hete Idunn og er en 20L BR kasse. Skulle være cirka 53cm høy.

Kommer ila 4 uker ifølge Seas.

Jeg har delene klar og gleder meg...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er laget av PP-plast(som brukes i mange næringsmiddelgodkjente beholdere) og skal hete Idunn:lol:
    Kansje det er skrutopp på bassrefleksen=)
    [/badhumor]

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der ser ut til å være samme element som Abrahamsen bruker i sine nye høyttalere..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    I følge forvregningsmålingene til Zaph slet U16RCY/P med litt høy 3. og 5. harmonisk forvregning
    Har kikket endel på Zaph`s sider og må innrømme at jeg er litt skeptisk til viktigheten av enkelte av målingene hans.

Ser bla at han sutrer mye over "storspole driverne" til Dynaudio, Morel og HiVi. om disse forvrengnings problemene han klager over er så viktige, hvordan kan det da ha seg at feks Dynaudio nesten aldri blir slaktet i tester?

Morel slipper også som regel fra tester med æren i behold, og selv om jeg ikke akkurat er velsignet med "gylne ører" burde jeg ikke være mindre imponert av Morel driverne jeg selv leker meg med om de farer med så mye unoter som Zaph gir inntrykk av at de gjør?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg ofte lette spoler bærer frem de beste resultatene i mellomtonen. Det betyr at elementer med stor spole faktisk sjelden kommer spesielt godt ut av det i mellomtonen. Når det gjelder termisk belastbarhet som er en viktig faktor i øvre bassområde så begynner store spoler å ha noe for seg.

Det ringer gjerne en liten bjelle om man ser på denne konstruksjonen:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel nettopp det grunnen til at de fleste bassmellomtoner med spoler i 75 millimeters klassen bruker alu spoler.

siden aluminium har en egenvekt på 2,7 mot kobberets egenvekt på 8,9 kan de bruke mer enn 3 ganger så mye tråd i en alu spole før vekten overstiger en kobberspole eller lage feks en 75mm spole med tilnærmet samme vekt som en liten kobberspole

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke helt korrekt. For det første er det vanligste materialet i spoler i dag CCAW, forkortelse for Copper Clad Aluminum Wire. Egenvekten er typisk 2,97 jfr ren aluminium som da ligger kun ca 9% lavere.

Et annet aspekt er at for å oppnå samme viklehøyde og impedans må man ha tykkere tråd ved større spolediameter. Dette forholdet akselererer ganske kraftig og bidrar til betydelig vektøkning.

Morel ECW 536 og Seas ER15RCY har omtrent samme membranareal, samme viklehøyde og tilsvarende membranvekt. Morelen har Mms på 14,8g mot Seasen sine moderate 7,6 g.

Jeg jobber for tiden med et mellomtoneelement i 15cm chassiset til Seas. Target er Mms på under 6 g. Den får en 8ohm 26/5,6mm CCAW coil. Jeg kunne gått opp til 16cm chassiset og montert en 39mm VC, men den blir simpelt hen aaaaalt for tung uansett hvordan man snur og vender på det.

Newcomer Tool80 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor man finner mer info om Idunn, Ja byggesettet altså hehe.. prøvde google..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det der ser ut til å være samme element som Abrahamsen bruker i sine nye høyttalere..?
    Abrahamsen bruker curve de også, men i et 16 cm element.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke klart ennå. Jeg var innom på mandag og fikk det bekreftet at de ikke hadde filteret i boks. Den foreløpige prototypen er basert på den 2-kanals saken fra Hypex.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er data for Idunn lagt ut hos Dynabel: http://www.mamut.net/dynabel/idunn_.pdf

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Nå er data for Idunn lagt ut hos Dynabel: http://www.mamut.net/dynabel/idunn_.pdf
    ...med ett lite introduksjonstilbud... 2995,-.
    Bør vel være en god pris? Hmmm

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte en variant med 2-veis aktive forsterkere og digitale filtre. Den låt veldig bra, men jeg mistenker at det filteret ikke var likt voicet som dette passive filteret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •