theCrane sitt DIY-anlegg (Pass F5, B1, Zaph SR71 og ??? DAC)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Newcomer theCrane sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

theCrane sitt DIY-anlegg (Pass F5, B1, Zaph SR71 og ??? DAC)

Hei, er ny her.

Har planer om å lage meg et anlegg hvor alle komponenter er DIY-produkter.
    Budsjettet er rundt 10 000kr, og håpet er å ha et anlegg som ikke er langt unna high-end lyd. En del komponenter er allerede kjøpt inn, mye på vei. Det meste av hverdagen går med på å studere, så dette blir mine rekreasjonelle kveldsprosjekter når . Har desverre ikke noe godt kamera for øyeblikket, men vil gjøre så godt jeg kan med mobilen min.

Anlegget vil bestå av:

Forforsterker:
    Jeg kommer til å starte med å bygge forforsterker, det blir en buffer designet av Nelson Pass, B1, http://www.firstwatt.com/downloads/B...r%20Preamp.pdf . Jeg venter fortsatt på en del deler til denne. Som strømforskyning vil jeg bruke Velleman kit k1823 med en passende trafo. Har ikke bestemt meg for kabinett, men tror jeg går for ett fra Modushop.

Effektforsterker:
    Valget har falt på Nelson Pass design igjen, det blir en F5. Har både print fra cviller og Peter Daniel fra DIYAUDIO, ikke helt bestemt meg for hvilke print jeg går for. Som kabinett ser jeg for meg Pessante Dissipante fra modushop, 3U-versjonen burde ha nok kjølekapasitet. Trafo kommer jeg til å bestille fra Antek, 2x18v 400VA.

Signalkilde:
    Audiosector USB-dac med Black Gate kondensatorer.

Høyttalere:
    Zaph Audio SR71, har kjøpt inn diskantene og basselementene.

Har samlet litt deler, men mangler fortsatt masse

Progresjon:
    Kommer til å starte med å bygge forforsterkeren.

Mangler en del deler fortsatt, noe er på vei i posten og noe må bestilles.
    Startet med å lodde på de to store kondensatorene, dette var kanskje ikke det lureste da det kan bli litt trangt rundt dem, men jeg klødde i fingra.

Fortsatte med JFET-ene, disse er matchet.

Venter på motstander fra DALE, disse skal være gode, ville helst bruke Caddock, men å betale 5-6 dollar pr motstand blir for mye for mitt budsjett, og disse skal ikke være så langt unna i ytelse.

Leter for øyeblikket etter kabler av fintsølv som jeg skal bruke som internkabling i forsterkere og høyttalere, RCA-innganger og høyttalerutganger av bedre kvalitet.

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du til alt dette for 10k?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper på det, fikk sikret meg seas-elementer fra dynabel på tilbud, endte opp på 1600kr for 2x27tdfc og 2x18rnx. Bor i utlandet, og de er veldig slappe på moms på importerte varer ol. her, så slipper unna med litt der også. Skal prøve å føre opp utgiftene mine og få en total til slutt

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men hvor mye kommer power ampen på i kroner?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Print fra cviller 45usd ~255kr
    Trafo fra antek 84usd ~475 nok
    Deler til to F5 fra techdiy 72usd ~420nok
    Kondensatorer til strømforskyning fra 40 usd~230nok (du trenger minst 8x15000uF)
    Likerettere ~100kr fra elfa
    10 motstander til CRC strømforskyning maks 40-50kr fra elfa
    Diverse kabler, kontakter + sikring 300nok
    kabinett fra modushop 96euro + rundt 50euro i frakt ~1250 kroner (kan gjøres billigere ved å f.eks. bestille kjøleribber fra barredboss og lage kabinett selv)
    Så du kan bygge den for rundt 3000kroner

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har masse moro å se fram til. Begge Pass'ene er fantastiske.

Kan bli vanskelig å få full output fra dette. F5'en krever 3,5V inn før den når maks. B1 har ikke forsterkning, så dermed blir du avhengig av en signalkilde som svinger 3,5V p-p.

Uansett spiller det sinnsykt bra!

Har installert B1 som analog-delen i en DAC. Det er en meget bra buffer.

Har laget en liten variant av F5. Spiller meget bra. For øyeblikket ute på hyllen, men skal inn i drift om en stund.

Dersom du har kontroll på spillingen din kan du utelate både temperatur-kompensasjonen (Thermistorene) og strøm-begrensingen (Q5, Q6 og R17-R22). Da kan den f. eks. legges ut på en liten bit kryssfiner og loddes punkt til punkt.

Uansett. Lykke til. Meget spennende.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å la strømbegrensingen være der i starten i hvert fall, holder det ikke å fjerne q5 + q6 da?
    Anngående volum så pleier jeg uansett å spille med kosevolum, og ikke så fryktelig høyt.
    Har også bestilt noen print av salas sin versjon av b1, den ser lovende ut, tatt en titt på den?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt av et prosjekt

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder lenge å bare ta ut Q5 og Q6.

Bygde 4 kanaler Salas-variant, men med koblings-kondensatorer på inngangstrinnet. Ble til sammen 2 kanaler balansert DAC. VoltageDAC with B1 output buffer - diyAudio

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft, blir misunnelig 3 print fra group buy er på vei til meg, burde jeg satse på denne i stedet for den orginale B1?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen vil ligge i koblings-kondensatorer, eller ikke. Jeg er ikke hysterisk i forhold til å få kondensatorer ut av signal-kjeden, men det vil altså være den eneste forskjellen.

Jeg ser at mye av tweakingen som gjøres på NP designene ligger i forbedrede strømforsyninger. Jeg har veldig sansen for NP's tilnærming med relativt enkle midler, også i strømforsyningen. Poenget er vel egentlig at du ikke trenger å gjøre noe stort hokus-pokus av strømforsyningene, slik som mange legger opp til. Jeg ville kikket i skapet etter 2 små 9-12V forsyninger (jeg tar i alle fall vare på strømforsyningene når noe annet utrangeres), og koblet noen tusen uF på hver.

Tilbake til spørsmålet: Når du allerede har på tur en variant hvor du ikke trenger kondensatorer i signalveien, skal du bruke den.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestemte meg i dag for å bygge begge blir gøy å teste dem opp mot hverandre, og delepris på preamper er ikke så ille.
    Til den klassiske B1 har jeg bestemt meg for å bruke velleman k1823 + 30va trafo. Har i dag bestilt kondensatorer (c100, c200, c101 og c201). Bestemte meg for ClarityCap SA, ikke for dyre, men skal være gode.
    Sound: The Clarity Cap range has an overall similarity in tonal balance, going up the range you gain clarity and spatiality. I found the SA to be neutral with a slightly warmish presentation. Compared to the Audyn Cap Plus definition and separation are better, the stereo-image is also little larger. The Audyn Cap Plus seems to focus in tonal balance a little more on the midrange, the Clarity Cap SA has a more neutral balance. I did find the top end to be slightly rolled-off, not that they lacked detailed but on some recordings I wanted a fraction more transparency – but all in all still very nice. Making a capacitor using about 90% Clarity Cap SA and about 10% Mundorf Supreme works very well, this opens up the top end just nicely without altering anything else. I find the Clarity Cap SA a nice alternative in the upper range capacitors especially when cost is an issue.

Verdict: 9

Når det gjelder Salas sin buffer, så bestilte jeg 3stk print av Hypnotize:

I hvert fall et av printene blir til overs, om noen skulle være interessert er det bare å sende en PM.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av theCrane
    .., og delepris på preamper er ikke så ille.
    ...
    Nei, pre-amp elektronikken er grisebillig. Derimot tar det fort av når du skal til med noe fjernkontroll, god volumkontroll og kildevelger.

Ingenting galt med et vanlig pot-meter, men man forventer mer bekvemmeligheter når ting settes i produksjon....

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom det en pakke på døra.

Bestilte dobbelt opp, i tilfelle jeg får lyst på å bygge en B1 til, motstander er uansett ikke så fryktelig dyrt hvis man ikke kjøper caddock....

Etter 5 minutter med loddebolten og litt trimming av motstandene så det sånn her ut.

Det som gjenstår nå er å skaffe:

Strømforskyning (velleman k1823) + trafo, sånn jeg forstår det må jeg ha 24VAC for å få 18-22VDC ut.
    1Ohm3w mostand
    1stk 1uF kondensator
    1stk rød led
    Kabinett
    Potmeter - Noen som har forslag? ALPS Blue 25k log? Evt. kjøpe et remote control kit, men vet ikke fra hvor.
    Internkabling (fintsølvkabler)
    1 stk DPDT switch (usikker på om jeg gidder å bygge med 2 inngager)
    6 stk RCA-innganger

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømforskyning (velleman k1823) + trafo, sånn jeg forstår det må jeg ha 24VAC for å få 18-22VDC ut.
    Erh, omvendt vel?

Likeretter man 24VAC vil man få 24*1.414 = 33.9VDC ut i følge teorien.
    Spørs om det er noe form for regulering og spenningstap over komponenter da.

Spennende prosjekt forøvrig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stussa på det selv, jeg hadde planlagt å kjøpe en med 15VAC, siden 15*sqrt(2)=21.2, men pdfen sier noe annet den er regulert med lm317 http://www.velleman.eu/downloads/0/i...k1823_rev2.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, det er noen mediecenter kabinett som har volumkontroll.
    Vil tro du kanskje kan bruke et slikt kabinett, samt volumkontrollen?

Noen av de har VFD også.. Samt man kunne jo kanskje slengt en liten ATOM pc inn i kabinettet? Da kunne du jo gjort andre ting også.. dvs. koblet på høykvalitets USB lydkort på atom pc'en (ev beagleboard ser jo morro ut).

Ting du da kunne gjort, var jo å streame, spille av musikk, koble til lcd eller what-not :-)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag, men som student har jeg ikke allverdens av penger Det med atom har fallt meg inn før, men synes det egentlig er like lett å bruke laptop. Disse volumkontrollene man har i HTPC-kabinetter tror jeg styrer volum i windows, altså lar ikke det seg gjøre med forforsterkeren jeg bygger. Titta litt på ebay og fant noen kits av liteaudio kalt
    Godt forslag, men som student har jeg ikke allverdens av penger Det med atom har fallt meg inn før, men synes det egentlig er like lett å bruke laptop. Disse volumkontrollene man har i HTPC-kabinetter tror jeg styrer volum i windows, altså lar ikke det seg gjøre med forforsterkeren jeg bygger. Titta litt på ebay og fant noen kits av LiTe, men usikker på kvaliteten på noe sånn 4 way Motorized Remote Control DIY Kit PCB w/parts/MV04 - eBay (item 230385802444 end time Nov-06-09 14:21:30 PST) , noen som har testa dette el.?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag, men som student har jeg ikke allverdens av penger Det med atom har fallt meg inn før, men synes det egentlig er like lett å bruke laptop. Disse volumkontrollene man har i HTPC-kabinetter tror jeg styrer volum i windows, altså lar ikke det seg gjøre med forforsterkeren jeg bygger. Titta litt på ebay og fant noen kits av liteaudio kalt
    Godt forslag, men som student har jeg ikke allverdens av penger Det med atom har fallt meg inn før, men synes det egentlig er like lett å bruke laptop. Disse volumkontrollene man har i HTPC-kabinetter tror jeg styrer volum i windows, altså lar ikke det seg gjøre med forforsterkeren jeg bygger. Titta litt på ebay og fant noen kits av LiTe, men usikker på kvaliteten på noe sånn 4 way Motorized Remote Control DIY Kit PCB w/parts/MV04 - eBay (item 230385802444 end time Nov-06-09 14:21:30 PST) , noen som har testa dette el.?
    Du har alltids en annen løsning også:
    Gå på elreturen og se om du finne en gammel stereoforsterker (type sent 90-talls). De har somregel motorisert volumkontroll av den "gamle typen", samt de har jo veldig ofte et cleant kabinett.

Jeg vet ikke hvordan IR-kretsen virker på slikt, men det kan tenkes at det er ett IR-kort og ett kort for å styre motoren til volumkontrollen?

Om du finner en forsterker på elreturen, koster det deg ingenting å sjekke.. samt du finner kanskje div deler inni du kan bruke (ev bruke kabinettet til ditt prosjekt).

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er bedre egnet: 4 way Motorized Remote Control PCB w/parts, DIY /MV-02 - eBay (item 290360630038 end time Nov-15-09 18:25:34 PST)

Du vil ikke ha særlig glede av den balanserte inngangen.

Billigere er den og... Egentlig er vel begge grisebillige.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •