DIY BakprosjeksjonTV-StueBord

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face DIY BakprosjeksjonTV-StueBord

Hei!
    Håper ikke tittelen på topic skremmer dere bort. Det var vanskelig å finne på noe passende tittel til dette prosjektet.

Veldig ofte, når jeg har "festlig lag" hjemme, i liten stue, så blir det slik at man sitter rundt overalt, å blokkerer innsynet til TV'en. Jeg er jo "avhengig" av å se TV'en for å navigere i musikken som brukes.

Tanken bak dette er at jeg har en Panasonic PT-AE900E liggende på loftet, som jeg ikke har noe sted å bruke. Pæren har passert 2000timer, og jeg får sikkert ikke solgt den.

Tanken var å lage et bord, med innebygget bakprosjeksjon, som viser bildet i bordplaten.

Hva slags materiale skal skjermen lages av, og er det enkelt å få tak i?
    Hvordan fungerer det med kastelengde/størrelse?

Jeg sitter i Norsjøen å kjeder meg nå, så får ikke laget noen skisser heller, men tror nok ikke jeg klarer å få kastelengde på mere enn ca 1m, altså totalavstanden fra linse til speil og opp til skjerm.

Er denne løsningen mulig? Hadde jo vært en artig gadget det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å se at andre også har tenkt disse tankene. Har lenge planlagt et DIY multitouch bord, ganske likt Microsoft Surface egentlig.
    Hadde også tenkt å gjøre det samme som deg, bruke bakprosjeksjon.
    Når det gjelder kastelengde så hadde du tenkt å gjøre slik:
    DIY BakprosjeksjonTV-StueBord-projektor2-gif
    Men du kan også bruke to speil for å ytterligere øke kastelengden:
    DIY BakprosjeksjonTV-StueBord-projektor1-gif
    Legg merke til elite Paint skills! \m/
    (Den tykke sorte streken er forøvrig bordet :P )

Når det gjelder byggingen så står det veldig mye bra informasjon her:
    Build Your Own Multitouch Surface Computer - Page 1 | Maximum PC
    Og på NUI Group forumet finner du også en del informasjon:
    Forum Home - NUI Group Community Forums

Det er i hovedsakelig multitouch, men du finner nok mye informasjon og inspirasjon.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey!
    Takk for innspill! tenkte ikke på å bruke 2 speil, men det gjør jo det enda lettere, men er det bare å måle avstanden fra center linse, speil, speil, bord, får å få sånn ca størrelse på bildet man oppnår?

Hva slags materiale er egnet for selve skjermen å handle her til lands da? Har du kikket noe på det eller Empty? (Stilig nick )

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bare å smelle fast projektoren i taket over bordet? Så retter du den vinkelrett ned på bordet

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke like bra ut, samt at det blir dumt med alt som skygger for bildet. Derfor vil jeg ha det undenfra.
    Det hadde jo vært dritkult å lage multitouch i tillegg da! Det ultimate!

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes hvite akrylplater, men jeg aner ikke hvor bra de er på bakprojeksjon.
    Det du kan gjøre er å legge ett lag med frostingsfilm på baksiden av en akryl/polykarbonat plate. Eventuellt sandblåse baksiden.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant prosjekt, fikk litt lyst til å prøve selv :-D

Opal hvit akryl tror jeg gir dårlig bilde, det finnes akryl som brukes/er til projektor, de kan man ofte se i butikker/sentre, men har sett bedre bilde fin effekt, tror nesten akryl med edged glass folie på fungerer bedre.

For beste bilde og størrelse på bord ville jo en billig 32” lcd tv vært optimalt, men det går jo ikke her som man må ha ir kamera til og lese finger spissende etc... blir vanskelig og få det ned i brubar størrelse...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig kult prosjekt, håper dette blir realitet.

Men hvordan har du/dere tenkt å få til touch-funksjon? IR-kamera er sikkert en mulighet men det kan da ikke være bare-bare...?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første svar (empty) har 2 linker, der er det godt forklart
    man må legge inn et filter i kamera så det kun ser ir lys, man kan faktisk bruke magnet skiva i en diskett 3.5 eller 5 1/4 "

de anbefaler vel kamera til PS3 pga oppløsning etc.

akryl er vel greit og laser skjære eller frese ut og diamantpolere, da er det bare og plasere ir dioder rundt hele, ca 2,5cm mellom hver
    Det står man bør bruke 850nm bølgelengde (ikke 940nm) kamera ser den lettere

det største problemet her er vel nesten og få det lavt nok (lengde fra projektor linse til skjerm) så det ikke bare blir ei svær kasse man må stå og bruke....

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Utrolig kult prosjekt, håper dette blir realitet.

Men hvordan har du/dere tenkt å få til touch-funksjon? IR-kamera er sikkert en mulighet men det kan da ikke være bare-bare...?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok ops: har visst ikke lest alt like godt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @eMTea:
    Jeg har faktisk aldri gjort dette, bare brukt noen timer på å lese, men ville tro at man kan måle avstanden fra center linse, speil, speil, bord for å få avstanden. Dette kan vel også testes ut på en ganske grei måte.
    Når det gjelder difuser materiale så vet jeg faktisk ikke hva det kalles her i Norge. Som det står i MaximumPC artikkelen så har de brukt:
    "drafting vellum, which is essentially a high-quality, durable tracing paper"
    Kanskje det er noen andre her som har en ide om hva dette kan være...

Det er riktig som Kong Arne sier, man kan bruke IR dioder, men dette er ganske tidkrevende og krever en ganske tykk plexi-plate med polerte kanter.
    En annen mulighet er å bruke noe som heter Laser Light Plane Illumination (LLP). Da lar man en infrarød stråle lyse rett over plexi platen.
    Står bedre forklart her:
    Laser Light Plane Illumination (LLP) - NUI Group Community Wiki
    Og hvis man tar et søk på Google eller NUI Group forumet (link står i post #2) så finner man mange som har brukt denne teknologien.
    Fordelen er da at man kan bruke en tynn, gjennomsiktig plate, ikke nødvendigvis bare plexi.

EDIT:
    Her var en ganske grei guide til hvordan bruke LLP:
    arbi.trario.us » DIY Laser Multi-Touch Table

EDIT 2:
    Og her er en guide til de forskjellige måter man kan bruke laser for å lage et multitouch bord:
    Getting Started With MultiTouch - NUI Group Community Forums

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt rask Google søking så fant jeg litt mer informasjon ang. "drafting vellum".
    drafting film, vellum, drafting paper, drawing paper, grid vellum grid paper
    Man kan også kjøpe dette på eBay:
    Clearprint Drafting Vellum 12"x18" 1000H - eBay (item 110435277658 end time Nov-14-09 10:26:01 PST)
    Clearprint Drafting Des Fade out Vellum 24x36 1000H-10 - eBay (item 110439952436 end time Oct-28-09 14:33:13 PDT)

Er kanskje bare meg som tenker litt rart her, men matpapir...?

EDIT:
    Etter å ha lest enda litt mer, så er det tydeligvis mange som bruker dette som diffusor:
    ACRYLITE® Rear Projection Grey 7D512 RP
    Altså bakprojeksjonslerret.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LLP virker nok enklere da..... men det er vel billigere med diodene
    jeg bestilte et par poser, man burde egentlig bruke 8-12 grader, jeg bestilte 15-30, fort gjort og teste, bare og lodde sammen.....

akryl og fres med diamant polering. ev laser har jeg, så dette er kun litt jobb

mulig jeg prøver på en passe "lekker" utgave, men skal det bli bra resultat må man jo ha en bra projektor = dyrt prosjekt

Det papiret de pruker på topp er jeg ikke sikker på hva er men tror det er silke papir lignende som gir ok bilde, som er på rullet 3 tynne lag silikon med 1 time tørk i mellom, så papiret ligger litt ovenfor, når du trykker med finger legger det seg ned på plexi, ble vel alt for stor/mye avlesing(av kamera) uten dette papiret som ligger litt ovenfra......

slik jeg forsto det iallefall.....

her hadde det sikkert vært perfekt og brukt de nye LED projektorene med de kraftiske led'ene, ingen varme utvikling og 20.000 timer

Sitat Opprinnelig postet av Empty
    @eMTea:
    Jeg har faktisk aldri gjort dette, bare brukt noen timer på å lese, men ville tro at man kan måle avstanden fra center linse, speil, speil, bord for å få avstanden. Dette kan vel også testes ut på en ganske grei måte.
    Når det gjelder difuser materiale så vet jeg faktisk ikke hva det kalles her i Norge. Som det står i MaximumPC artikkelen så har de brukt:
    "drafting vellum, which is essentially a high-quality, durable tracing paper"
    Kanskje det er noen andre her som har en ide om hva dette kan være...

Det er riktig som Kong Arne sier, man kan bruke IR dioder, men dette er ganske tidkrevende og krever en ganske tykk plexi-plate med polerte kanter.
    En annen mulighet er å bruke noe som heter Laser Light Plane Illumination (LLP). Da lar man en infrarød stråle lyse rett over plexi platen.
    Står bedre forklart her:
    Laser Light Plane Illumination (LLP) - NUI Group Community Wiki
    Og hvis man tar et søk på Google eller NUI Group forumet (link står i post #2) så finner man mange som har brukt denne teknologien.
    Fordelen er da at man kan bruke en tynn, gjennomsiktig plate, ikke nødvendigvis bare plexi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke helt å slutte å lese
    Fant enda guide:
    ORION mt: How I built ORION mt
    Og denne inneholder en kastelengde kalkulator:
    rearproject_v10

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende tråd. Har hatt lignende planer for kinoen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja… enda en løsning, der bruker han ir led til og lyse opp på platen fra bunn i kassa
    Dette kan kanskje ha noen fordeler, her vil det sikkert 5-6mm akryl fungere med sandblåst/edged glass folie på baksiden, da slipper man kanskje og måtte bruker dette papiret man må rulle flere lag med silikon på.

Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Klarer ikke helt å slutte å lese
    Fant enda guide:
    ORION mt: How I built ORION mt
    Og denne inneholder en kastelengde kalkulator:
    rearproject_v10

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å prøve dette ja, men blir nok en provisorisk løsning til å begynne med.

Men før jeg gidder å lage noe touch, så vil jeg vite om det finnes noen software som er gøy å installere på dette. Noen som har noe kjennskap til det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Software finnes her:
    NUI Group Community Code
    Og på forumet finnes det også mye software.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som testlerret, kan du bruke dusjforheng.

Du får kjøpt proffe lerretsduker til rear projection.
    Det er bare å søke div steder, rear projection screen.. Men vær obs.. de proffe er DYRE... Har lest om folk som har brukt dusjforheng og påstår det funker.. men jeg har jo aldri testet dette selv, samt det finnes jo X antall dusjforheng :P

Jeg har også hørt om folk som har brukt elastan (spandex) til rear projection screen. Når det kommer til farge, ville jeg tatt noe litt mot grått tror jeg, da det vil bli litt blasst av natur. Vil TRO den gråe da fungerer bedre med taklys. Man kan også da dra flere lag.. dvs. grå over hvit elastan, eller grå over dusjforheng..

Men først ville jeg testet bare med dusjforheng, så du får en ca. brukeropplevelse, dog. med redusert kvalitet :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, den er grei, men fungerer dette like fint sammen med IR lys og kamera da tro?... hmmm...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •