Aktiv deling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Aktiv deling

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktiv deling

Hei, jeg skal fortsette mit BEL ES prosjekt jeg har hatt liggende i 1 år nå.....
    Men har ikke kjøpt delefilter komponenter enda, og er nyskjerrig på aktiv deling.
    Har sett litt på Behringer DCX2496, men der er det bare xlr inn og ut, men jeg har bare en gammel surround reciever som headunit.Hvordan gjør jeg det?
    Eller er det bare å skrinlegge prosjektet med aktiv deling?
    Jeg har ikke vert borti aktiv deling før, er det for vanskelig å lære seg?
    Eller må jeg ha mik og måleprogram på pcn?

Hilsen Torris

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en effektkanal per enhet hvis du deler aktivt. Dvs hvis du lager et 3-veis aktivt system så må du ha 2x3 kanaler. Så vidt jeg har fått med meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!!! Har selv aktiv deling med et filter som heter dbx234xl.
    Dette var også utstyrt med xlr kontakter. Eg loddet vekk de og satt på vanlig rca kontakter på denne. Men mener eg har sett i ljudia at du får overganger som man bare plugger rett inn bak og så får man rca ut.

Rett som Gurba sier, en effektforsterker kanal per element. (Dette er ulempen)

Fordelene med aktivt filter er jo at det ikke blir noe tap i filteret slik som på et passivt filter. Man har jo også større flexibilitet angående tweeking av filteret i etterkant. Kan justere inviduelt gain per element, noe som er nyttig i DIY prosjekt.

Legger ved bilde av mitt filter.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe svar, da blir det bare analogt filter til å begynne med, har ikke kash til monoblokker for øyeblikket

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes overganger og til og med kabler til dette, så dette er ikke noe problem. Har en moddet DCX2496 til salgs om du er interessert, send PM.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker at Hypex hadde både 2 og treveis moduler i prisleiet 2,5k-3,5k med filter og henholdsvis 2 eller 3 forsterkere på 85w. Ble visst testa av Fidelity på noen eldre JBL med godt resultat. Faktisk hadde de aldri spilt bedre. Dessverre er de ikke lenger i produksjon. Finnes riktignok noe tilsvarende hos en annen produsent.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel ikke navnet på den andre produsenten?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes noe langt bedre enn de gamle Hypex 2 og 3 veis modulene, og det er de nye Hypex modulene!

I de nye Hypex AS2.100D modulene (Hypex Electronics B.V.) er det et digitalt 2-veis delefilter, som kobles opp mot deres software lagret på en pc. Man er avhengig av en målemikrofon, og etter at målingen er gjort kan man legge inn delefilterfrekvens, steilhet, eq osv osv.
    Modulene har innebygget 2x100w forsterker og er bygget som en plateforsterker som bare er å felle inn på baksiden av høyttaleren.
    Enklere og bedre å bygge aktive 2-veis høyttalere finnes ikke!
    Fjernkontroll følger med, slik at det eneste man trenger i tillegg er selve kilden da eller helst tilkoblet digitalt.

En annen løsning er nevnte DCX2496, også der bør (må) kilden kobles til digitalt, og man trenger som nevnt minst 4 forsterkerkanaler (for et 2-veis system). Har du f.eks analoge 5.1. innganger på surr rec kan du koble filteret til de og benytte effektforsterkerne i receiveren. Ulempen er selvfølgelig at du kun får stereo og ikke surround.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •