Hjemmekino sub ut av disse elementene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino sub ut av disse elementene?

Tekniske data

Vurderer å bygge hjemmekino sub ut av disse. Er noen av de foreslåtte kassene gjengitt over noe å satse på? Andre forslag til kasser? Er det i det hele tatt verdt bryet? Akkuratt nå benytter jeg dem i 1, tett kasse. Tanken er å ha to i stedet for en, av plasseringshensyn og estetikk. Samtidig vurderer jeg å kjøpe sub-forsterker(e). Noen som kan hjelpe en nooob? ops:

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hjemmekino sub ut av disse elementene?

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tanken er å ha to i stedet for to
    Kunne du utdype den der? :wink:

Jeg ville nok satset på bassrefleks til disse. Kasseforslagene i pdfen er for bil og har dermed litt mindre volum enn hva man kunne ha tenkt seg hjemme. Passe kasse for et element er ca 55 liter med bassrefleksport på 10cm i diameter og 38cm langt (avstemning rundt 31hz). Det går ikke kjempedypt, men litt under 30hz ihvertfall, til gjengjeld kan du spille ganske så høyt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skal gå fort i svingene også skjønner du ops:

Ja, det er beregnet for bil i pdf'en. Derfor jeg var litt usikker.

Vil det være bedre å bytte ut elementene? Eller vil disse fungere hensiktsmessig?

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart du kan bygge kassene som står nevnt i de tekniske dataene. Det skulle bare mangle. Hvorvidt det er verdt bryet er vel avhengig av kassa du har i dag, og hvordan den oppfører seg. Det er vel mest naturlig å gå for den lukkede kassa (Sealed). En lukket kasse er temmelig tilgivende i forhold til mindre variasjoner i volum, så det burde gå 100% greit å følge JBLs anbefalinger her. Uansett gir det en ganske kompakt kasse. Ser at andre anbefaler en bassreflekskasse. Det kan du også bygge, men det kan være litt vanskeligere å få frekvensavstemmingen perfekt, samt at det gir en vesentlig større kasse. Belønningen for bassrefleks er mer trykk i dypbassen.

At elementet er tilpasset bil er ikke så farlig. Se på Out-Of-Car kurvene, så får du en indikasjon på hvordan frekvensresponsen er uten rommets påvirkning av lyden. Kurvene ser fornuftige ut i mitt hode.

Kjappe tips: Bygg en kasse for ett element i MDF (rundt 20mm tykkelse), gjerne med litt avstivning. Følgende yttermål er bra (cm): 22,9x35,5x54,4, men synes du det blir en litt for avlang kasse, kan du forsøke med 30,0x35,5x40,6 også. Pass på å dempe kassa godt med lo-fritt dempemateriale som på en luftig måte fyller det meste av kassa. Pass på at alle sammenføyninger blir helt tette.

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene vil fungere helt greit. Men en lukket kasse med disse elementene er ikke noe å satse på til hjemmekino.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Elementene vil fungere helt greit. Men en lukket kasse med disse elementene er ikke noe å satse på til hjemmekino.
    Trådstarter bruker dem jo i lukket kasse i dag. Hvis den er noenlunde avstemt, så kan han jo selv bedømme om det gir den ytelsen han trenger. Hvis trådstarter ønsker mer dypbass enn i dag, så er bassrefleks et godt valg. Bassrefleks gir mye dypbass, men har samtidig en noe tregere respons. Med romforsterkning kan en bassrefleks som går lineært ned mot 30Hz få en temmelig boomete frekvensrespons. Lukket kasse går ikke SÅ dypt, men har en kjapphet som kan være ønskelig.

Trådstarter får velge selv, det er nå min mening.

En annen sak er at ved å bygge lukket kasse og en subforsterker med bass-boost i dypbassen, så kan man få grei dypbass OG den lukkede kassens kjapphet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp og treg er dårlige begreper på dette. Det er transientresponsen du snakker om antar jeg og man kan få stort sett like god transientrespons med bassrefleks.

Sørger man for å plassere subben riktig er det ingen grunn til at romforsterkningen gjør frekvensresponsen noe mer boomete med bassrefleks.

Trådstarter skal selvfølgelig få velge selv, men en lukket kasse uten kompensajson vil med dette elementet spille omtrent like dypt som en middels stativhøytaler.

Bruker man bassboosten på en standard subforsterker vil man oppnå grei dypbass som du sier, men man vil også oppnå høy forvrengning og en kraftig reduksjon av maks lydtrykk. Høyst sannsynlig vil også den eventuelle fordelen den lukkede kassen har i bedre transientrespons forsvinne.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel sagt det jeg har å si i denne tråden. Til trådstarter: Whoppass Cheese har mer erfaring enn det jeg har med selvbygg av høyttalere. Hvis han sier det blir bedre med bassrefleks, så stemmer det sikkert.

Jeg vil anbefale å skaffe et enkelt kassesimuleringsprogram (jeg bruker WinISD for de enkle beregningene). Mat inn parameterne fra spesifikasjonsarket for elementet og se hva du kommer fram til. Da kan du justere størrelser og avstemminger til du finner en bassrespons som passer deg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen jeg har nå er bygget i MDF (tror det er 19mm). Den er laget for å være i bil og følger pdf'ens spec. Den er kledd invendig med dempende stoff. Jeg har imidlertid ikke bygget denne selv... Men i bilen fungerte den helt greit, med godt trykk.

For å være ærlig (og det skal man jo være) så synes jeg det mangler litt på dypbassen. Spesielt når denne ble med inn i hjemmekinoen.

Men her blir det altså en avveining mellom fysisk str. på kassen og dypbass.

Fant et gammelt "Lyd i Bil"

Tips: JBL P-1000 vil også fungere utmerket som driver i en subwoofer til hjemmekinobruk. Kassen blir på ca 100L
    Der oppgir de litt andre s/t parametere også. Det synes jeg er merkelig... Hvem skal man basere seg på? Stoler vel egentlig mer på JBL men....Spesielt siden det er en halv side med rettelser der :roll:

Det skal ikke være lett :wink:

Takker for foreløpig hjelp.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde jeg hadde sagt mitt, men så fant jeg en side hos WinISD jeg ikke hadde sett før, nemlig en online kasse-kalkulator.
    Her er en lenke: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Legg inn følgende parametre for JBL P1000, og du kan prøve deg fram av hjertens lyst:
    Vas: 71 liter
    Qts: 0.38
    Fs: 30.00 Hz

Denne gir jo bare en enkel pekepinn, men er grei som et utgangspunkt. Igjen: Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thanx, den er nesten lik den på Ljudia (???).

http://www.ljudia.no/no/teknik/isd/common.html

Og bassport kalkulator

http://www.ljudia.no/no/teknik/isd/vent.html

Har lastet ned winisd. Så får vi se om en stakkars økonom får noe ut av dette :wink:

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Thanx, den er nesten lik den på Ljudia (???).
    Sikkert samme kalkulator, bare lett modifisert. Vil tro at det er Linearteam (som står bak WinISD) som har levert denne til Ljudia.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •