Lakkere stikkontakter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lakkere stikkontakter

Hei

Lurer på om noen har erfaring med å lakkere stikkontakter? Ser at de elko pluss kontaktene koster ca 200 kr per stk inkl rabatt. Disse passer også kun i 1,5 bokser.

Har 25 bokser til dobbel gips, da enkle bokser, og jeg har ikke lyst til å kjøpe elko pluss pga prisen.

Får vanlige hvite innfellte kontakter for ca 50 kr stk, så spørsmålet mitt er da:

Noen som har noen erfaring med å lakkere disse?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke erfaring med lakkering, men tenkte jeg skulle kommentere Pluss i "1" boks vs "1 1/2": Det går greit hvis du kjøper med forhøyningsrammen. Jeg har montert mine Elko plus i eksisterende vanlig/enkel boks med denne rammen. Så da er det bare å regne på budsjettet igjen ;-)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Nei, jeg har ikke erfaring med lakkering, men tenkte jeg skulle kommentere Pluss i "1" boks vs "1 1/2": Det går greit hvis du kjøper med forhøyningsrammen. Jeg har montert mine Elko plus i eksisterende vanlig/enkel boks med denne rammen. Så da er det bare å regne på budsjettet igjen ;-)
    Riktig

Da blir det noe annet! Absolutt best å kjøre elko pluss der hvor ting er synlig syns jeg.

Har en onkel som er billakkerer, skal høre med han hva han kan få til med å lakkere "vanlige" stikk. Da kan vi snakke besparelser på 150 per stikk.

Uansett, tusen takk for info.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maling/lakking av stikk burde ikke by på så store problemet, så lenge det ikke er varmgang i stikka... Men er det varmgang i den så har du uansett ett problem.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at største problem med lakkering av stikkontakter er slitasje på lakk slik at hvitfargen kommer gjennom etterhvert. Inn og ut av stikk, folk,ting og tang som dulter borti vil utgjøre den faren.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg vil tro at største problem med lakkering av stikkontakter er slitasje på lakk slik at hvitfargen kommer gjennom etterhvert. Inn og ut av stikk, folk,ting og tang som dulter borti vil utgjøre den faren.
    Det er akkuratt det jeg bekymrer meg for og. Siden vanlige stikk har en såpass "glatt" overflate, må man sørge for at den nye lakken vil sitte.

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ide er vel kansje ta å lakkere det med klarlakk etterpå. det herder vel litt mere??

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg lakkerte lysbryteren på rommet da jeg var drittunge, lakkerte den med vanlig spray fra colourworks (billig) å de åra jeg bodde der var den like fin hele tida. utrolig hvor bra det sitter. en må jo matte det ned først med et fint sandpapir.

så det skal gå fint det, billakk er jo mye sterkere enn den billigsprayen jeg brukte.

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lakkert stikkontaktene i kinoen min, og det gikk helt greit. Jeg kjøpte maling på sprayboks fra St.Hanshaugen malingsbutikk (Billakkspesialisten Engros AS) og fikk korrekt NCS kode også.
    Det kan nok lønne seg med et lag klarlakk for å "herde" stikket litt. Slitasje kan ta fargen på sikt.
    Husk å matte de ned med et fint sandpapir først som nevnt tidligere i tråden.
    Mine er like fine etter 2 år, men også lite brukt......

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste problem er vel kanskje jordingspinnene som sitter i dekselet.
    Disse bør du ikke lakke...

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du må være mest forsiktig med er lakktype/tynner som brukes.
    Finnes en del dårlige løsemiddel/plast kombinasjoner. Du må ihvertfall ikke rote borti de med aceton o.l. Regner med det er grei skuring siden onkelen din er lakkerer. Du trenger ikke å bekymre deg for holdbarheten, er jo bare å kjøpe en "touchup" boks med samme fargekode for eventuelle skader.

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Neste problem er vel kanskje jordingspinnene som sitter i dekselet.
    Disse bør du ikke lakke...
    Er bare å skrape de rene på kontakt siden.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lots of kontakter i stua som jeg har lakkert sorte selv. Jeg vasket mine med sprit og lakkerte med sort silkematt på sprayboks.
    De ser like fine ut etter et års tid, og kontakter peller man jo ikke så mye på når de først er på plass så..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er å bruke enkle Elko pluss. De er en del rimeligere, og passer i vanlige bokser.
    Mvh Jan Tore

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    jeg lakkerte lysbryteren på rommet da jeg var drittunge, lakkerte den med vanlig spray fra colourworks (billig) å de åra jeg bodde der var den like fin hele tida. utrolig hvor bra det sitter. en må jo matte det ned først med et fint sandpapir.

så det skal gå fint det, billakk er jo mye sterkere enn den billigsprayen jeg brukte.
    Tipper man må matte det ganske bra, men tipper også at det finnes noen lakktyper som ikke trenger dette. Skal ta meg en tur på billakkeringsverkstedet og be de lakkere en test

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Har lakkert stikkontaktene i kinoen min, og det gikk helt greit. Jeg kjøpte maling på sprayboks fra St.Hanshaugen malingsbutikk (Billakkspesialisten Engros AS) og fikk korrekt NCS kode også.
    Det kan nok lønne seg med et lag klarlakk for å "herde" stikket litt. Slitasje kan ta fargen på sikt.
    Husk å matte de ned med et fint sandpapir først som nevnt tidligere i tråden.
    Mine er like fine etter 2 år, men også lite brukt......
    Hvordan blir de inne i stikket? Merker du at malingen flasser av, eller kan du skimte noe av den opprinnelige fargen der hvor det er friksjon?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •