Trenger tips til DIY kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til DIY kabel

Skal trekke kabel mellom PC og receiver i 16mm trekkerør. Skal montere på RCA plugger etterpå. Noen tips til hvilken kabel som egner seg? Kvalitet betyr ingenting, så jeg er ute etter noe billig.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell bare å kjøpe en phonokabel ifra f.eks elfa.se ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Skal trekke kabel mellom PC og receiver i 16mm trekkerør. Skal montere på RCA plugger etterpå. Noen tips til hvilken kabel som egner seg? Kvalitet betyr ingenting, så jeg er ute etter noe billig.
    Stikk på elfa, der har de tilbud nå på en hel rull signalkabel. Ganske tykk, veldig solid. 72 kroner for 10 eller 15 meter hvis jeg husker riktig..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobinH
    Stikk på elfa, der har de tilbud nå på en hel rull signalkabel. Ganske tykk, veldig solid. 72 kroner for 10 eller 15 meter hvis jeg husker riktig..
    Takk for tipset Det høres bar ut. Var inne på hjemmesiden og kikket, men det er jo utrolig mange kabler å velge i. Hva heter den jeg trenger, evt artikkelnr. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset Det høres bar ut. Var inne på hjemmesiden og kikket, men det er jo utrolig mange kabler å velge i. Hva heter den jeg trenger, evt artikkelnr. ?
    Jeg klarer ikke å finne den igjen på websidene... Men kabelrullene sto synlig fremme i butikken, så hvis du ringer de vet de helt sikkert hva det er snakk om. Kan hende den er på vei ut, og at den er fjernet fra katalogen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobinH
    Jeg klarer ikke å finne den igjen på websidene... Men kabelrullene sto synlig fremme i butikken, så hvis du ringer de vet de helt sikkert hva det er snakk om. Kan hende den er på vei ut, og at den er fjernet fra katalogen.
    De i butikken sa det var en stereo-kabel, så jeg rasket den med meg. Nå, når jeg er hjemme, ser jeg at det er en "microphone wire" ? Den har 2 ledere (uten egne skjermer) og en tykk skjerm rundt disse 2. Kan denne brukes til å lage 1 stk RCA stereokabel? Isåfall må jeg splitte skjermen og bruke samme skjerm på rød og hvit rca ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har brukt følgende kabel fra Elfa: 55-914-66
    Det er en mikrofonkabel som fungerer veldig bra. Har bare testet kablene mine opp mot et par Burmester kabler (av ukjent modell og pris), og de er fullt på høyde, men med litt forskjellig signatur i lydbildet.

Jeg vil tro at en hver kabel man lager av noen lunde materiale vil lett måle seg med ferdiglagde kabler man kjøper i butikken til 10-20 ganger prisen.

PS!
    Signalkabler er visst veldig ømfintlig på retningen i de to lederne. Så hvis en kabel er 5 meter fra A til B og du deler den i to (for å få 2x2,5meter) så må du legge kabel nummer to parallelt med første kabel. Altså ikke snu den før du legger den den sammen med første kabel. Ikke har jeg testet forskjellen, men ingen vits å teste om en kan la vær

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er jo en coax-kabel?

Men det besvarer desverre ikke spørsmålet mitt. Kan disse 2 kablene ha samme skjerm ? (det er som sagt kun 2 ledere, men samme skjerm på den kabelen jeg har kjøpt)...

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er jo en coax-kabel?

Men det besvarer desverre ikke spørsmålet mitt. Kan disse 2 kablene ha samme skjerm ? (det er som sagt kun 2 ledere, men samme skjerm på den kabelen jeg har kjøpt)...
    Du har fått en standard balansert mikrofonkabel kan det høres ut som. Hvis du lodder hvit og skjerm sammen i senderenden av kabelen og kutter skjerm i mottakerenden vil du få en slags skjerming av signalet. Du må bruke en kabel pr kanal.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    PS!
    Signalkabler er visst veldig ømfintlig på retningen i de to lederne. Så hvis en kabel er 5 meter fra A til B og du deler den i to (for å få 2x2,5meter) så må du legge kabel nummer to parallelt med første kabel. Altså ikke snu den før du legger den den sammen med første kabel. Ikke har jeg testet forskjellen, men ingen vits å teste om en kan la vær
    Det er ingen forskjell så lenge ikke skjerm er koblet til i ene enden og ikke i andre.
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Du har fått en standard balansert mikrofonkabel kan det høres ut som. Hvis du lodder hvit og skjerm sammen i senderenden av kabelen og kutter skjerm i mottakerenden vil du få en slags skjerming av signalet. Du må bruke en kabel pr kanal.
    Her er bilde av kabelen.
    Så du sier jeg må ha 2 av disse kablene for å få stereo-rca kabel... Er du sikker, for jeg spurte en dame på Elfa om denne kunne brukes til å lage en "stereo-audio kabel", og hun svarte ja. Har jeg spurt om feil, eller er det hu dama som har driti på leggen?
    Jeg har ihvertfall ikke mulighet til å trekke 2 av disse gjennom et kranglete trekkerør på 13m.... Får vel reise tilbake da, og finne noe annet. Forslag?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått mikrofonkabel som dessverre ikke kan brukes til stereo. :?
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog

Vil den midterste kabelen på bildet være ok ? Evt linker til andre billige dugandes kabler ?
    ...som man sikkert skjønner, er jeg rimelig grønn på dette. Har lagd tidligere, men da har jeg brukt 2 stk coax, men det har jeg ikke plass til her....

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den i midten ser finfin ut. Du kan også sjekke ut Klotz PW02. Benum har mer info og priser.
    SB Touch

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette kalles "pseudo balansert kabel" og dette gir det mest optimale impedanse
    altså: gjør akk som ragwo beskriver og merk "senderenden" der skjermen er koblet sammen med en senter leder. teoretisk skal være bedre enn andre vanlige kable layout, men om det høres er en annen tema

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    PS!
    Signalkabler er visst veldig ømfintlig på retningen i de to lederne . Så hvis en kabel er 5 meter fra A til B og du deler den i to (for å få 2x2,5meter) så må du legge kabel nummer to parallelt med første kabel. Altså ikke snu den før du legger den den sammen med første kabel. Ikke har jeg testet forskjellen, men ingen vits å teste om en kan la vær
    dette er basert på lederens kristal struktur når den strekkes ut -altså: ikke "kritisk" men greit å gjøre ting ordentlig men kort fortalt er enklere å holde ledningen i samme retningen i teksten eller ting som er påtrykkt på kabelen -om ikke finnes noe sånt er self lurest å holde styr på "retningen" før man kapper av.

feks hvis man leser teksten fra venstre mot høyre så merker man venstre ende som "senderenden" og da skal man pase på å ha den andre kablen også i samme retning med samme "senderenden"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått mikrofonkabel som dessverre ikke kan brukes til stereo. :?
    jo, det kan brukes til stereo og!...

men da bruker du skjermen som felles skjerm for venstre og høyre kanal og da vil venstre være hvit og høyre rød... samme oppleg som en mini/jack plugg. Men som sagt som pseudo balansert er aller best den kabelen og ja, du må ha i det tilfelle 2 stk kabel: en for hver kanal"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    jo, det kan brukes til stereo og!...

men da bruker du skjermen som felles skjerm for venstre og høyre kanal og da vil venstre være hvit og høyre rød... samme oppleg som en mini/jack plugg. Men som sagt som pseudo balansert er aller best den kabelen og ja, du må ha i det tilfelle 2 stk kabel: en for hver kanal"
    OK, nå var jeg nesten på vei ut døra for å bytte den, men da gidder jeg ikke bruke 2 timer på det:-D
    Da bruker jeg den jeg har, og splitter skjermen i enden og tar halvparten på den hvite, og andre halvpart på den røde... Sikkert at det vil fungere? Som sagt er ikke kvalitet viktig i det hele tatt:-?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha... okei, da er det bare å lodde i vei og lykke til!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kabelen trukket og pluggene satt på, og det ble kjempelyd, 10/10