"Stapping" av bassrefleksporten - hva skjer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Stapping" av bassrefleksporten - hva skjer?

Jeg prøver å finne ut mer om "gråsonen" mellom rene bassreflekskabinetter og lukkede kabinetter.

Ved en del tilfeller har jeg sett noen anbefale å putte en sokk eller to i bassefleksporten for å dempe overdreven bass.
    Hva er det egentlig som skjer med en bassreflekshøyttaler når man putter dempemateriale i porten?
    Beholder den bidraget fra bassporten ved samme frekvens?
    Hva skjer med amplituden på bidraget fra bassporten?
    Påvirker en slik demping av bassrefleksporten bidraget fra høyttalerelementet?

Og til slutt: Vil nok demping i bassrefleksrøret kunne gjøre at porten nærmer seg en akustisk ventil (aperiodic vent)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg i Project BEL vurderer muligheten av å bygge en 18 liters bassreflekskasse med ca 35Hz avstemming med mulighet for å tette bassrefleksporten med dempemateriale ytterst (en slik port blir såpass lang at det blir vanskelig å tette hele porten med dempemateriale). Hvis ikke dette gir noen attraktiv effekt, så er det like greit å tette hele porten. Det fungerer, det også...

Er allerede foreløpig fornøyd med hva jeg har funnet ut om akustiske ventiler (eller "Aperiodic vent"), som gjør at en lukket kasse får en lavere system Q enn størrelsen skulle tilsi og dermed få en respons som et større kabinett. Denne metoden regnes som mer effektiv enn å legge til mer dempemateriale og har i tillegg fordelen av den demper impedanstoppen ved ressonnansfrekvensen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putter du en sokk i porten blir den nok såpass tett at den blir tilnærmet lukket. Bruker man mindre mengder dempemateriale og ikke pakker det så hardt sammen blir det mer som en akustisk ventil.

Etter å ha sett litt nærmere på forsøk med akustisk ventil har jeg funnet ut sånn ca hvor effektiv den er.

En akustisk ventil alene uten noe annet dempemateriale senker Q-verdien omtrent som, eller litt mer enn en kasse fylt med 50% dempemateriale med middels tetthet. Impedansetoppen senkes også en del mer enn med 50% dempemateriale.

En kasse med en akustisk ventil sammen med 50% dempemateriale senker Q-verdien og impedansetoppen omtrent som en kasse fylt med 100% dempemateriale med middels tetthet.

En kasse med 100% dempemateriale med høy tetthet og de beste 50/50 kombinasjonene vil være enda mer virkningsfulle enn dette. Men det kan være at man kan bruke en akustisk ventil sammen med dette også og at det gir maksimal virkning.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier virkningsfull og bedre, mener du da lavere Q?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Putter du en sokk i porten blir den nok såpass tett at den blir tilnærmet lukket. Bruker man mindre mengder dempemateriale og ikke pakker det så hardt sammen blir det mer som en akustisk ventil.
    Hva med tilskåret skumgummi (av typisk madrasskvalitet eller lignende) i mye av portens lengde, evt deler av portlengden hvis porten har "knekk"? Tenker på basskasse med mulighet for å spille både som bassrefleks og som en slags lukket kasse (med en slags akustisk ventil). Blir det omtrent som å ha den HELT lukket?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyller du mye av portens lengde blir det mest som en lukket kasse. For at det skal være tilsvarende av en akustisk ventil bør nok ikke porten fylles mer enn maks et par cm i lengden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •