LM3886 GainClone ala eBay **V2** [Ferdig og virker]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LM3886 GainClone ala eBay **V2** [Ferdig og virker]

Huppsann!

Da var LM3886 kit nr 2 i hus, og nesten ferdigmontert.

Tre vesentlige forskjeller fra det forrige kit'et:

1) OpAmp'er som inputbuffer.
    2) Kombinert PSU/Sluttrinn
    3) Ikke isolerte LM3886'er.

For å ta ting kronologisk her, opamp'ene som inputbuffer har jeg hørt mye forskjellig om. NE5532 som står i har fått både skryt og totalslakt rundtom. Har ikke fått hørt på forsterkeren enda så jeg lar de stå foreløbig, så får vi heller se om de byttes ut.

At alt står på samma PCB er både en fordel og en ulempe. Fordelen er at ting tar mye mindre plass, veldig overraska over hvor smått det faktisk går an å få et kretskort som skal ta seg av alt fra likeretting til musikkforsterkning helt oppi ~60W. Ulempen er at det var veldig vanskelig å route kabler rundt AC'en, så jeg er litt bekymra over at output-kabler kan komme for nærme. Signalkablene ble også ei salig røre. Satser på at det går bra.

Til slutt, de ikke-isolerte LM3886'ene er litt skumle for kjøleribba blir da plutselig V- , dvs i mitt tilfelle -35VDC potensiale. Her gjelder det å ha tunga i rette munnen () for ikke å kortslutte negativ spenning til jord. Nå bruker jeg heldigvis plastkabinetter så dette er ikke et reellt problem for meg. Fordelen med å ha ikke-isolerte chipper er at varmeledningsevnen blir veldig mye bedre slik at man kan bruke mindre kjøleribbe. Nå hadde jeg to av den store som jeg brukte på forrige kit'et mitt, men jeg klarte å knekke gjengetappen min og 2mm bor'et mitt, så jeg klarte ikke få ribba til. Endte opp med å bore 3mm hull på en mindre kjøleribbe og bruke skrue pluss mutter. Dette var ikke mulig på den store pga avstand mellom kjølefinnene og tilsvarende på hulla på chippene. Regner med det går greit å bruke den litt mindre kjøleribba siden chippene er vanlig T-type og ikke TF.

HELT til slutt, noen bilder. Har kommet litt lengre enn dette, har bl.a. montert trafo og pcb i kabinett, og satt inn høyttalerterminaler og rca-kontakter på bakplata men har ikke tatt bilder av dette. Nå mangler jeg bare å lage hull til 230V IEC-kontakt og bryter, og få lodda ledningene fast i ht-terminaler og rca så skal vi se at det ikke blir lyd.

Vedlegg 56536Vedlegg 56537

Vedlegg 56538Vedlegg 56539

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette. Hvilke høyttalere skal du drive med forsterkeren?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker, ene blokka går til 2 subber og den andre skal overta for receivern på front når jeg får modda receivern til pre-out. Må bare finne ut hvilken som trives best i bass-området.

I tillegg til disse har jeg da den gamle integrerte rotel'en jeg skal fikse (skurr i høyre høyttaler), pluss at jeg har en gammel Akai integrert OG psu/sluttrinn fra den gamle Kenwood'en jeg parterte. Ender opp med alt for mye forsterkeri og alt for lite ting å bruke de på.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sub'er med veldig høy følsomhet da eller?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Har du sub'er med veldig høy følsomhet da eller?
    Det er uvisst, har kjøpt no kjempebillige bilsubber i bilkasse (skal fort bygges om). Eneste specsa på dem er 10" , 4Ohm og ca 100W RMS powerhandling.

Skal ikke kjøre dem som naboplagere heller, er mest bare for moro skyld, få litt mer dunk og drønn under 50Hz. Til det bør en gainclone-blokk funke fint.

Nå er forøvrig denne forsterkeren også oppe og går. Førsteinntrykket er bedre bass (større kondiser i psu) men alt for mye gain. Kjørte fra hodetelefonutgangen på cd-spilleren, som har egen volumknott. På 25% var det allerede veldig høyt. Tror jeg må modifisere feedback'en på denne for å dempe gain med 6-9. Diskanten og mellomtonen høres ellers akkurat ut som på den andre effektforsterkeren jeg skrudde sammen, dvs silkemyk og stram, men veldig avslørende. Fortjener nesten bedre kilde og høyttalere enn det jeg har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er kjøleren en gammel cpukjøler?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    er kjøleren en gammel cpukjøler?
    Stemmer veldig bra, en gammel Slot 1 Celeron-kjøler fra Cooler Master.
    Var litt skeptisk mtp størrelsen og tykkelsen, men det har gått fint helt til nå så jeg regner ikke med det er no problem. Kjører ikke øredøvende volum likevel, har husverter å tenke på.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er gainmotstandene modifisert på denne og V1, slik at de ikke vrenger på 25% volum. Over 30 i gain på denne var i drøyeste laget, har beregnet ca 20+ i gain nå, så slipper jeg kjøre -4 på SW-lvl på receiveren.

NE5532 opamp'ene som står i preamp/inputbuffer-delen på denne blir stående foreløbig, har som tidligere nevnt hørt mye forskjellig om dem, men jeg syns de høres helt ok ut så jeg orker ikke bytte med det første. Nå må jeg bare bli kvitt hum'en, V1-blokka mi er helt lydløs, men jeg klarer ikke spore tilbake hva som skaper brumminga i denne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Da er gainmotstandene modifisert på denne og V1, slik at de ikke vrenger på 25% volum. Over 30 i gain på denne var i drøyeste laget, har beregnet ca 20+ i gain nå, så slipper jeg kjøre -4 på SW-lvl på receiveren.
    Eg har ein forsterker som etter bilda å dømme er samme som din. Min har altfor lav gain... Kva verdi har du på gainmotstandane på din no?

Nå må jeg bare bli kvitt hum'en, V1-blokka mi er helt lydløs, men jeg klarer ikke spore tilbake hva som skaper brumminga i denne.
    Har samme problem, brum i venstre kanal. Så viss du fann ut av denne forsterkeren høyrer eg gjerne frå deg

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svartepetter
    Eg har ein forsterker som etter bilda å dømme er samme som din. Min har altfor lav gain... Kva verdi har du på gainmotstandane på din no?

Har samme problem, brum i venstre kanal. Så viss du fann ut av denne forsterkeren høyrer eg gjerne frå deg
    Jeg hadde 20k i tilbakekobling (Rf1) og 680Ohm til jord (Ri) i feedback-loopen på denne LM3886'en - se tegninga - jeg bytta 680Ohm'en til 1k slik at man får 20/1 = 20 i gain, mot 20/0.68 = 29,4 i gain. Det du må gjøre er da det motsatte, evt så kan du øke tilbakekoblingsmotstanden til f.eks 22k.

Versjon 1 - KLIKK HER

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde 20k i tilbakekobling (Rf1) og 680Ohm til jord (Ri) i feedback-loopen på denne LM3886'en - se tegninga - jeg bytta 680Ohm'en til 1k slik at man får 20/1 = 20 i gain, mot 20/0.68 = 29,4 i gain. Det du må gjøre er da det motsatte, evt så kan du øke tilbakekoblingsmotstanden til f.eks 22k.

Takker, dette skal eg sjå nærmare på :-) Fekk du løyst problemet med brum også?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problemer med brum i den ene blokka mi, den som jeg har lodda alt sjæl på. Den andre (i denne tråden) har stått ubrukt siden jeg bygde den da jeg ikke har forforsterker eller receiver med preout, så nei - jeg har ikke funnet ut av brumminga. Den er veldig svak, men nok til at jeg hører det når den er kobla på subbene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den andre (i denne tråden) har stått ubrukt siden jeg bygde den da jeg ikke har forforsterker eller receiver med preout, så nei - jeg har ikke funnet ut av brumminga. Den er veldig svak, men nok til at jeg hører det når den er kobla på subbene.
    Eg har akkurat samme problemet. Forsterkeren spelar fint, men den har ei konstant svak brumming. Etter å ha justert gain og prøvd med litt forskjellige jordingsløysingar, er problemet redusert men framleis framtredande nok til å vere irriterande.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har akkurat samme problemet. Forsterkeren spelar fint, men den har ei konstant svak brumming. Etter å ha justert gain og prøvd med litt forskjellige jordingsløysingar, er problemet redusert men framleis framtredande nok til å vere irriterande.
    Ok, eg fekk redusert brumminga til eit nesten ikkje høyrbart nivå ved å koble ut opampane på inngangane. Fjerna kondensatoren mellom sluttrinnet og opampen og kobla meg rett på sluttrinnet. Testa på mine gamle Dali 450, og lydkvaliteten er absolutt på eit nivå som eg kan leve med :-)

Eit anna problem som har dukka opp no er at spenningsregulatorane på straumforsyninga jobbar hardt med min 33-0-33V trafo... Det gir sånn ca 90V DC, noko som er "litt" i overkant av det anbefalte. Får prøve med kjøleribber på spenningsregulatorane, om dette ikkje hjelper får eg lage ei ny straumforsyning med to likerettarar i staden for.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, eg fekk redusert brumminga til eit nesten ikkje høyrbart nivå ved å koble ut opampane på inngangane. Fjerna kondensatoren mellom sluttrinnet og opampen og kobla meg rett på sluttrinnet. Testa på mine gamle Dali 450, og lydkvaliteten er absolutt på eit nivå som eg kan leve med :-)

Eit anna problem som har dukka opp no er at spenningsregulatorane på straumforsyninga jobbar hardt med min 33-0-33V trafo... Det gir sånn ca 90V DC, noko som er "litt" i overkant av det anbefalte. Får prøve med kjøleribber på spenningsregulatorane, om dette ikkje hjelper får eg lage ei ny straumforsyning med to likerettarar i staden for.
    Kjekt å vite, takk for tips! Tror jeg blir nødt til å prøve dette selv, se om opampene skaper trøbbel hos meg også. Skal også kjøre en runde på den andre blokka mi, der har jeg lytt-kondiser på input og ikke fullt så bra glattekondiser i psu'en. Har nye kondiser til begge formåla liggende klare, må bare orke å demontere og lodde inn nye, er ikke helt behov for det nå som blokka bare spiller alt under 70Hz.

Ellers er det ikke rart at regulatorene dine jobber hardt med såpass mye spenning, jeg valgte 25-0-25 på mine trafoer og selv det er i overkant. Tror nok du bør hive på noen kjøleribber der ja, evt bytte trafo til noe mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det ikke rart at regulatorene dine jobber hardt med såpass mye spenning, jeg valgte 25-0-25 på mine trafoer og selv det er i overkant. Tror nok du bør hive på noen kjøleribber der ja, evt bytte trafo til noe mindre.
    Vel, det blir kjøleribber først. Poenget med denne forsterkeren er at den skal vere eit budsjettprosjekt. Trur eg betalte rundt 150 kroner for sjølve forsterkeren. Trafoen tok eg frå ein Arcam D290 som eg fann på skroten, så dersom eg ikkje har flaks og finn ein meir passande trafo får eg bruke denne. Eit alternativ er å bruke ein likeretter til og droppe regulatorane.

Arcamen har også eit motorisert Alps potmeter, ein motorisert Alps inngangsvelger, store kjøleribber, høgtalerterminalar, RCA-terminaler, kondensatorar etc. som kjem godt med til dette prosjektet. Saman med ein AVR mikrokontroller og eit LCD-display eg har liggande reknar eg med å få ein komplett forsterker m. fjernkontroll til rundt 250 kroner

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •