Lamell/kjeks-maskin

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lamell/kjeks-maskin

Har nå gått skikkelig lei av den dårlige ClasOhlson lamell-maskinen min og har planer om å investere i en ny. Noen som har erfaring med skikkelige lamell-maskiner ? Ser at bla Makita sin 3901 kommer godt ut i en del tester og reviews.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tenkt å legge litt penger i det så vil jeg ambefale deg disse to;

Lamello :: Biscuit joiners

Motek

Liker spesielt godt patenten festo har, da det er mer som en sentrumstapp en en lamell.
    Men byggekvaliteten til Lamello er sinsykt rå den er utroligt presis og lett å bruke

Lykkke til8)

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha den beste som finnes er det kunn en maskin som gjelder...festool domino....har den selv og den kan ikke sammenlignes med noen..da den har en suveren patent på tappene/pluggene...lykke til..den koster endel men er best..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er problemet med co/tech fresen? Skjønner at den ikke kan måle seg med proff- maskiner, men er den brukbar i det hele tatt? Vurderer å kjøpe denne til mediabenk prosjektet mitt, altså ikke daglig bruk, men innimellom når fruen trenger noe custom møbler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill! Hadde jeg hatt ubegrenset budsjett så hadde jeg gått for Domino maskinen. Men prisen er dessverre langt over hva jeg kan forsvare å bruke per i dag. Lamello utgår også på grunn av prisen. Kjip fyr jeg. De maskinene jeg vurderer, er (ev andre i dette sjiktet): DeWalt DW682K, Makita 3901, Bosch GFF 22A og Trend T20K. Noen som har fingret litt med noen av disse?

Problemet med Cotech fresen (jeg har ikke den Clas selger i dag, men forrige generasjon) er først og fremst at anlegget er fullstendig ubrukelig. Veldig upresist og vinglete. Maskinen har også veldig stor slark i "skyvesporet" (når du skyver maskinen fremover for å lage sporet i emnet så er det mulig å skyve maskinen litt opp og ned, dermed kan kjeksen havne litt på skrått og alt blir skjevt eller du får en glippe på en millimeter) Vet ikke om den forklaringen ga noen mening. Det finnes heller ingen form for hurtig-justering mellom de forskjellige kjeks typene. Men for all del, jeg har brukt denne i et par år nå på en rekke prosjekter. Mye har blitt bra men det har også vært mye frustrasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har den maskinen de selger på C/O nå som kan bekrefte/avkrefte dette med unøyaktigheter?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en Makita maskin bestilt. Satser på at den skal klare fremtidige prosjekter selv om det ikke er en Lamello eller Festool. Finner ikke så mye negativt om den så håper det ikke blir den berømte katta i sekken.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Festool domino og Lamellofresen er begge veldig gode maskiner!
    Festool sine kjeks er noe dyre, men så er de mye sterkere, og selve freseprosessen er med et fresestål som flytter seg fra side til side, i motsetning til Lammello som er litt mer som en vinkelsliper med treklinge på.
    Sistnevnte innfører en fare for at sagbladet "tar tak" med de følgene dette kan gi. Kollega tok fingrene på lammellomaskin.

De er verdt pengene begge to, og er verktøy som følger deg hele livet dersom du er en hobbysnekker.

Clas Ohlson sin (gotech den heter??) er nokså dårlig på nøyaktighet, men dette gjør seg mest gjeldene på 45graders sammenføyinger.
    Til vanlig 90graders sammenføying av kabinetter som alikevel på pusses er den god.
    Da er det heller ikke viktig med så forferdelig mange kjeks heller.

Konklusjon
    clas ohlson til sporadisk 90graders hjelpekjeksing
    Festool/Lamello til systematisk sammenføying, variabel vinkel, høy nøyaktighet og høyere hastighet.

Andreas

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp en gamml tråd her, men hvor mye ga du for Makita maskinen din? Fornøyd med den? Er stor Makita fan, og kjører det daglig i proff bruk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •