LM3886 GainClone ala eBay [FERDIG og FUNKER!]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LM3886 GainClone ala eBay [FERDIG og FUNKER!]

Heppsann og huppsann.

Da har jeg brukt et par dager på å snekre sammen en LM3886 stereoeffektforsterker. Skal ikke skrive en hel bok om dette, finner nok av info om kretsene på nett. Svarer heller på spørsmål som kommer i ettertid.

Bestilte PCB'er og 2xLM3886TF (isolerte) chipper på ebay. Resten har jeg stort sett fått eller hatt liggende bortsett fra trafoen og kabinetta som kom fra farnell, og diverse konnektorer fra ebay.

Måtte ta i bruk noen mindre kondensator-verdier enn oppgitt i schematic, glattekondensatorene i psu'en er vist på bildet med 2200+680µF men jeg fikk et par 4700µF på jobb som erstatta 680'ene. Filterkondensatorene på V+ og V-på chippen er betydelig mindre enn på tegninga (10µ mot beregna 100), men bør ikke ha alt for mye å si så lenge jeg holder meg unna for mye volum. Det var totalt 5 kondensatorer på selve sluttrinna, 2 filterkondensatorer, en til mute-funksjonen for å mute chippen når man slår av og på forsterkeren, en i feedback-loopen for å begrense HF oscillasjoner og koblingskondensator på inngangen. Alle er litt mindre enn ønskelig, får se om jeg bytter disse senere.

Kabinetta er av plast og VELDIG ustødige syns jeg... helt til jeg fikk skrudd de sammen. Da var det plutselig noe helt annet, stødig som fy. Plasten var veldig enkel å jobbe med, jeg bora bare opp 2mm hull og gjenga opp med 3mm gjengetapp og vips så kunne man skru fast både kjøleribbe og psu-pcb. Chippene har fått samme behandling, har bare bora opp hull i kjøleribba og gjenga 3mm. Trafoen er festa med en M6 bolt skrudd fra undersida med mutter på toppen.

Nok chitchat. Bilder:

Vedlegg 56291Vedlegg 56292Vedlegg 56293Vedlegg 56294

Vedlegg 56295Vedlegg 56296Vedlegg 56297Vedlegg 56298

Vedlegg 56299

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du lyden ble?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var veldig bra. "DURRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR" i den ene høyttaleren, niks lyd i den andre. :razz:

Skal prøve å få feilsøkt litt iløpet av dagen, tipper en kondis er gåen og noe oscillerer.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [YOUTUBE]0dbkiRLFZsA[/YOUTUBE]

Tadaaa. Hadde glemt å linke apparatjord og signaljord gitt, derfor den humma så veldig.

Foreløbig lytteinntrykk er at LM3886'ene er litt lyse i klangen, veldig avslørende, med en tight fin bass selv om min ikke går så dypt. Skal sies at dette er på de elendige proac-klonene mine med mp3-spiller som signal. Vil vise seg når jeg får denne inn i det virkelige oppsettet.

Edit: Tydelig at noe ikke er helt som det skal. Dytta ampen inn i oppsettet mitt nå, med min DIY pre-out boks, og omtrent all bass er borte. Lurer på om jeg har brukt for liten input-kondensator, den er bare 10µF. ops:

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var bassproblemene også løst, etter mye googling.

Bytta input-kondensatoren til 220µF , det hjalp litt men ikke nok.

Etter litt fikling viser det seg at Ci (kondensatoren i feedbackloopen) funker som båndbredde-begrenser. Dette har direkte innvirkning på frekvensresponsen også. Ikke bare fjerner den HF-oscillasjoner, men jo større den er, jo mindre bass sender den tilbake som negativ feedback, altså reduksjon i bass. Mer bass til jord = mindre negativ tilbakekobling = større bassforsterkning. Jeg hadde brukt en kondensator på 1µF her, dvs at den rulla av på godt over 100Hz. Prøvde først med 10µF men da endte jeg opp på ca 40Hz rolloff, så jeg dobla med 2x10 = 20µF i parallell og vips; full spiker. Nå funker den som den skal, og låter VELDIG bra.

Vedlegg 56470

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Da var bassproblemene også løst, etter mye googling.

Bytta input-kondensatoren til 220µF , det hjalp litt men ikke nok.

Etter litt fikling viser det seg at Ci (kondensatoren i feedbackloopen) funker som båndbredde-begrenser. Dette har direkte innvirkning på frekvensresponsen også. Ikke bare fjerner den HF-oscillasjoner, men jo større den er, jo mindre bass sender den tilbake som negativ feedback, altså reduksjon i bass. Mer bass til jord = mindre negativ tilbakekobling = større bassforsterkning. Jeg hadde brukt en kondensator på 1µF her, dvs at den rulla av på godt over 100Hz. Prøvde først med 10µF men da endte jeg opp på ca 40Hz rolloff, så jeg dobla med 2x10 = 20µF i parallell og vips; full spiker. Nå funker den som den skal, og låter VELDIG bra.

Vedlegg 56470
    Dette ser bra ut! Gratulerer med fungerende elektronikk.

220uF på input er vel litt overkill? :P HP-filter på langt under 1 hz det.
    Har denne brikken selv (ebay-greier med alt for høyt gain), men har ikke gidda å satt den ordentlig sammen enda. Ci stopper vel strengt tatt ikke HF? Slik den er koplet så er den et HP-filter (8hz)?

Sliter du med RF-støy, ville jeg nok heller satt inn en kondis på ca hundre pf over Rf. Ville nok uansett lagt inn en kondis der, for å begrense båndbredden til ~100khz .

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, 220uF er litt mye ja men jeg hadde ikke bedre tilgjengelig. Det funker iallefall, så jeg skal ikke klage. Regner med jeg blir å bytte de ut med noen skikkelige høykvalitetskondiser siden det er i signalveien.

Ci er et HP-filter ja, jeg er ikke helt sikker på den konkrete funksjonen, men i følge databladet på LM3886 skal den fjerne HF-oscillasjoner. Tok ikke sjansen på å droppe den bare i tilfelle, oscillasjoner er kjedelige greier.

RF-støy er ikkeno problem, har 470pF i parallell på RCA-inngangene for å fjerne versteparten der. Skal prøve å koble av Cs, filterkondensatorene på chippen, med 0.1uF keramiske bare for å være sikker, men det blir etter jeg har fått nye kondiser i rette størrelser på plass.

Jeg har i tillegg et ferdigmontert kit på vei med NE5532-opamper som trenger montering og testing, tror jeg blir å prioritere det først siden denne funker.

Ang. gain så er jeg enig, med 20k/680 ender man opp på en gain opp mot 30 og det er litt i meste laget. Mulig jeg bytter ut 680 med 1k, siden jeg kjører 2x25v trafo og 4 ohms høyttalere. Morsomt å modifisere ferdige kretser forøvrig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en NE5532 i dac'en min jeg. Bytta den til en LM4562, som jeg er veldig fornøyd med. LM4562 - Dual High Performance, High Fidelity Audio Operational Amplifier, legg inn request på samples! Har samme pinout som ne5532.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkn
    Hadde en NE5532 i dac'en min jeg. Bytta den til en LM4562, som jeg er veldig fornøyd med. LM4562 - Dual High Performance, High Fidelity Audio Operational Amplifier, legg inn request på samples! Har samme pinout som ne5532.
    Takker, det høres meget fornuftig ut. Skal prøve NE5532'ene først og høre, er de helt forj*vlige så byttes de ut. Tror ikke resten av oppsettet mitt er high-end nok til at det skal ha noe å si, men får prøve.

Må først få korta , og få de dytta inn i kabinett da... Tar tid å motta ting fra kina tydeligvis. :?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endret gain på denne og V2 gainclonene mine, ble straks noe annet ja. Økte ene feedbackmotstanden fra 680Ohm til 1k i denne og fra 1k til 1.5k i V2, og det ble straks litt enklere å kontrollere volum.

Sliter enda litt med bassen på denne, den er stram og fin, men trøkker ikke like mye som jeg skulle ønsket enda etter å ha oppgradert kondiser i alle retninger.

Venter på 2x10000uF som skal inn i sony-receivern min, og jeg regner med jeg da tar de to 6800uF'ene som står der og putter i denne slik at jeg får 6800+4700uF glatting, se om det hjelper litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •