Hjelp til å lage høytaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Xuexue sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å lage høytaler

Heisann

Etter at jeg hjalp faren min å rydde i garasjen hjemme hos dem, fant jeg et par høytalere som stod i gammelbilen min. Siden de ikke har vært så mye bruk og synes jeg at det ville være bortkastet å la dem ligge å samle mer støv.
    SÅ, jeg hadde tenkt å bygge en liten kasse som jeg kunne sette begge høytalerne i og bruke den til PCen.

Jeg vurderer å kjøpe meg en liten t-amp til høytaleren. De jeg har sett på er disse to.
    DIY Spirit » Sonic Impact 5065 Gen 2 T-Amp Review
    ThinkGeek :: Pocket-size 50 Watt T-Amplifier

Høytalerne jeg har er Rocford Fosgate T162C
    Rockford Fosgate T162C - Bilhøyttalere - Finn beste pris hos Prisguide.no

Hvordan tror dere det vil gå?
    Er det noen som har andre forslag til en rimelig og liten forsterker?

mvh
    en nybegynner

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan da bli høyttalere av dette

Var det ferdiglagde kasser de satt i sist eller hjemmelagede? Hvis de satt i ferdiglagde kasser er det bare å bygge en kasse med samme innvendig volum (og eventuelt samme dimmensjon og lengde på bassrefleksrør) som de orginale som ser noenlunde ok ut.

Noe av det viktigste med høyttalerkasser til bass og mellomtoner er å få riktig volum på kassa de sitter i.

For å kunne regne ut anbefalt kassevolum til disse høyttalerene trenger man noe mer informasjon. Har du et datablad til dem eller en side med mer informasjon om dem?

Noe annet som er veldig viktig er stivhet i kassa de sitter i. Å bruke materialet MDF (medium density fiberboard) er anbefalt. Dette kan de skaffe i alle byggevareforretninger, men sjekk noen steder for en god pris. 400kr. per plate (122*244cm) er omtrent passe.

Angående forsterker: T-amp er en god forsterker til en latterlig lav pris, men for å finne ut om den har nok krefter til disse høyttalerene trenger man også mer informasjon (gjerne datablad)

Det er bare å spørre i vei, samt prøve og feile. Det er det man lærer av

Lykke til!

Harald

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne hadde jeg montert i hattehyllen i min gode gamle 323, da jeg hadde den.

Jeg fant bruker manualen som fulgte med høytalerne på nettet

Nominal impedance: 4ohms
    Frequency response: 60Hz - 22kHz
    Sensitivity: 88dB
    Power handling: 75W(rms)/150W(peak)

Siden høytalerne er på 75W rms og den forsterkeren på ThinkGeek er på 15W rms, vil ikke dette føre til at forsterkeren blir ødelagt?

Montering:
    Mounting depth: 64mm
    Mounting diameter: 144mm

Dette er det eneste jeg har funnet ut angående monteringen av høytalerne. Det er kanskje ikke helt meningen at man skal bruke bilhøytalere innendørs, siden det ikke er oppgitt hvor stort volum høytalerne trenger?
    Går det ikke bra å bare ta en passelig størrelse på kassen?

Jeg har aldri holdt på med dette før, så dere må ikke bli overrasket om jeg spør dumme spørsmål.

Takker for svar

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilhøyttalere er som oftest veldig "tilgivende" på kasser siden de vanligvis er beregnet for montasje i dør eller hattehylle. Det trenger ikke bety at de blir å låte bra i en hvilken som helst boks fordèt.

At høyttalerne er 75W RMS betyr bare at de tåler maksimalt 75W langtidsbelastning. At forsterkeren er 15W RMS betyr bare at den kan LEVERE 15W konstant. Så lenge forsterkerens verdi ikke overskrider høyttalerens går det fint (og det går gjerne greit andre veien, så lenge man ikke skrur opp på maks volum).

Jeg ville gjetta et kassevolum på bortimot 10L for disse, men uten å vite alle spesifikasjonene på elementa er det umulig å gjøre beregninger desverre.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stk 10-litersbøtter virker jo som en fin størrelse.

Jeg har kikket litt mer etter en forsterker og har funnet ut at jeg skal ta en Trends TA 10.1
    StudioSound ONLINE-SHOP
    Den ser fin ut og har fått gode kritikker, så jeg håper jeg blir fornøyd med den.
    Sender nok bestilling på den i løpet av neste uke, så da kommer det nok flere spørsmål når den er kommet fram. :-D

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått forsterkeren!
    Kjøpte en Trends TA10.2 fra eksitdata. Jeg hentet den i dag og har kun fått testet den litt. Virker veldig bra
    Gleder meg til å se hvordan det går på bilhøytalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •