SEAS Mimir bildetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SEAS Mimir bildetråd

Endelig var de ferdige. Skal si interessen og pågangsmotet svinger voldsomt. Har ikke noe sted å holde på med dette, så det blir i stuen og ute på terassen, før jeg flyttet da

Dette er vel en av de enkleste konstruksjoner, men for førstegangsbygg, så var det nok av utfordringer likevel. Spesielt innenfor liming av MDF-platene. Trelim har en tendens til å "skli" litt under press.. Sikkert noen som har bannet en og annen gang der ja

Meningen var å skulle male de helt hvite, men etter massevis av sparkling, pussing og 3-4 lag med maling viste det seg at grunnlaget var for dårlig sparklet og pusset, at jeg rubbet ned malingen og bestemte med for å legge finer, som jeg hadde erfaring med fra renoveringen av mine Rauna Crescendo høyttalere.

Etter å ha måttet bruke mye penger på å kjøpe inn sirkelsag, drill og fres og så lære å frese ut hullene, så er jeg ganske fornøyd likevel med resultatet.
    Vedlegg 56191
    Vedlegg 56192
    Lage sirkeljigg, gikk faktisk fint, men hullene ble litt videre enn de skulle og det ser man litt på ferdig resultat desverre.

Vedlegg 56193
    Så var grovearbeidet ferdig, "bare" sprakling osv gjennstår

Vi tar så et galant hopp over den tunge tiden under byggingen, som tok veldig lang tid, måtte jo feriere litt om sommeren også
    Vedlegg 56194
    Vedlegg 56195
    Vedlegg 56196
    Vedlegg 56197
    Vedlegg 56198

Ble veldig fornøyd med finerarbeidet mitt. Er litt annerledes å jobbe med firkantede høyttalere, i stedet for støpte betonghøyttalere, der ingen vinkel faktisk var 90 grader
    Jeg lakkerte med halvblank klarlakk, to strøk. Første var blandet i 15-20% whitespirit, og så pusset lett ned etter ca 24 timer, og andre laget ble lagt på, men ikke pusset ned. Kanskje det blir noe mer finish en gang i fremtiden, men jeg synes det ble bra som det er også

Slik ser det nå ut i stuen hos meg. Stuen er vel 25-30 kvadrat, og omtrent kvadratisk.
    Vedlegg 56199

Høyttalerne er spillt ca 10 timer, og jeg synes lyden er veldig bra. Bassen var helt vanvittig bra for denne størrelsen høyttaler, men jeg har bare noen veldig kjipe stativer foreløpig så blir vel noe nytt i løpet av høsten. Regner med ting strammer seg opp enda mer da.
    Lyden er flatere enn i Raunaene, dybdemessig, men stereoperspektivet er det ikke noe å si på. Kanskje litt vanskelig å plassere musikere foreløpig, men det kan ha med plassering å gjøre også.
    Den metalliske diskanten forsvant etter bare noen timers spilling.

Det jeg liker med disse høyttalerne er at de har en del rom for forbedring i forhold til det kittet jeg kjøpte hos Eltek/Dynabel. Altså på delefilter-siden. Slipper å kjøpe nye høyttalere, bare mekke på dem i sted. Det er også greit å ha en "standardkasse" som kan brukes i andre konfigurasjoner med andre elementer og delefilter.

For prisen på 2500,- eller noe (pluss lim, finer osv), så synes jeg disse ble skikkelig bra.
    Anbefales for alle som er interessert i å begynne livet som DIY'er.

Espen

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis!

Ser meget bra ut! ... Eneste jeg har å "klage" på er kanten mellom diskantelementet og frontplata. Jeg ville brukt noe fugemasse for å lage denne så gjevn som overhodet mulig ettersom ugjevnheter kan farge lyden der.

Flott finish forresten!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med deg der. Lurte litt på hva en kunne gjøre for å få litt finer kant rundt der.
    Tenker du på å fuge med elementet stående i da eller? Mener å ha svart silikon liggende en plass. Brukte det samme til Raunaene. Elementene der er jo festet utelukkende med silikon.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Er enig med deg der. Lurte litt på hva en kunne gjøre for å få litt finer kant rundt der.
    Tenker du på å fuge med elementet stående i da eller? Mener å ha svart silikon liggende en plass. Brukte det samme til Raunaene. Elementene der er jo festet utelukkende med silikon.
    Tenkte å fuge med elementet stående i ja. Enten bruke fuge med trefarge eller en sort fuge. Blir kanskje mer anonymt med trefarge. Bare legge inn i glipa og dra fingeren rundt for å få en gjevn overgang.

Er elementene bare festet med silikon!?.... wow........ ehh... etter det jeg har "hørt" så skal elementene stå så fast som overhodet mulig pga de ikke skal bevege NOE på seg. Dersom elementet beveger på seg vil det gå ut over dynamikken og lieæriteten til elementet (synes jeg høres logisk ut ihvertfall).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Er elementene bare festet med silikon!?.... wow........ ehh... etter det jeg har "hørt" så skal elementene stå så fast som overhodet mulig pga de ikke skal bevege NOE på seg. Dersom elementet beveger på seg vil det gå ut over dynamikken og lieæriteten til elementet (synes jeg høres logisk ut ihvertfall).
    Stemmer det. Er et rart system. Det ligger mye mye silikon bak og rundt elementet, men jeg er redd det ikke holder nok. Høyttalerne er i betong og veier 55kg og er transmisjonslinjer, så de er stødige og har veldig lite bevegelse i elementene for å kunne skyve nok luft.

Grunnen til jeg ville prøve andre høyttalere, er nettopp av den grunn at bassen ikke er kontant nok. Vanvittig fin lyd ellers, men bassen er ikke nok tilstede for å engasjere. Vet ikke hvordan jeg skulle festet de ellers, men det er ikke skruehull i elementer eller i høyttaleren. De kom med en hvit silikon eller Kit av en type før jeg renoverte de.
    Kanskje jeg rett og slett skal fjerne all silikon og rengjøre godt og overdrive noe voldsomt med silikonen for å være sikker på at det er gjort så godt det kan gjøres...

Når det gjelder Mimir'ene så får jeg se om jeg finner noe silikon i trefarge da. Blir kanskje litt finere enn med svart silikon som har en tendens til å skinne litt i sollyset.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel hatt 20 timer pluss med lytting på høyttalerne nå, og det jeg har manglet mest er muligheten til å skille musikerne fra hverandre. Det har vært litt rotete, og faktisk forvirrende.
    Etter en del testing med plassering, så har jeg kommet til at de må stå pekt rett mot lytteposisjon. Ikke bare litt innover, men direkte på deg. Skal ikke så mye avvik til før en begynner å høre forskjell.

Ellers er det jo bassport som peker bakover, og en liten meter mot bakvegg virker å være nyttig, som ved de fleste høyttalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •