Bygge høytalere fra gamle kasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge høytalere fra gamle kasser

Heisann.

Kjøpte meg et par Radionettehøytalere på loppemarked i helgen, sammen med en denon platespiller og en forsterker av ukjent merke. Høytalerene ser typisk 70-talls ut, mens forsterker og platespiller ser ut som de kommer fra 80-tallet.

Alt fungerte veldig bra og jeg spilte plater og likte lyden veldig godt. Jeg koblet på ps3 for å sjekke om dette funket, noe det gjorde. Det som skjedde var at det etter 5 minutter kom en ekstremt høy, hvinende lyd og det smalt noe inni hampen i den ene høytaleren, så nå er den gåen. Kan jeg kjøpe nye elementer og putte i Radionettekassa? Noe av grunnen til at jeg kjøpte anlegget var pga designen på høytalerne. Vil helst slippe pianolakkdesign. Eller dama vil helst slippe pianolakk.

Tar gjerne imot tips til steder hvor man kan få tak i rimelige elementer. Tror basselementet var ca 21 cm i diameter.

På forhånd takk!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sjekke på www.dynabel.no de har elementer av alle slag.
    Men det skal noe til at du finner et element med samme spec som de du har. I tillegg kan det jo hende at delefilteret har en og anen defekt kondensator også, siden de er såpass gamle. Dette kan også skaffes på samme plass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpne opp høyttaleren og skriv hva det står på elementet, så kanskje vi kan hjelpe. ...
    Du må nok regne med å kjøpe 2 stk for å ha det likt begge plasser.

Gammelt er ikke nødvendigvis søppel, men ofte gøy

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan høres ut som ene delefilteret er gåent ja. Hvis du ikke går for hi-end komponenter kan du slippe billig unna med et par nye filtre, evt bare to nye kondiser på samme verdien som den gamle. Merk at du må ha to og bytte i begge høyttalere for at det skal bli likt.

Her ville jeg nok ha bytta ut hele filtrene og ikke bare den defekte kondisen, kan hjelpe veldig på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •