Størrelse bass refleksrør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse bass refleksrør?

Hei. Har vært innom forumet endel ganger og skjønner at det er del kompetente folk her inne.
    Jeg driver og lager en sub som skal passe innunder en seksjon jeg har (seksjonen er skrudd i veggen og kommer ikke i kontakt med subben.

Kassen er bygd i 22mm mdf og har seks avstivere inkl. endevegger.
    Innvendige kassemål er 34cm.X35cm.X225cm.

Høytalerelementet er Kikcer Solo Baric L7
    Forsterker er Hypex 4.o.

Elementet vender utover med senter 90cm. fra ene siden og utgang for bassrefleksrør må også vende utover i rommet.

Kan noen fortelle meg hva diam. og lengde på røret skal være og hvor det bør plasseres på forsiden?

Edit: jeg har prøvd og følge et par linker til beregningsprogrammer som ligger i andre tråder, men jeg får ikke noe vettugt ut av dette.
    Jeg er helt nybegynner, så det er mange tekniske termer og benevnelser som ikke sier meg veldig mye:-D

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingerregel er vel at bassrefleksen skal plaseres så langt unna som mulig.

En bassrefleks bør og være så lang som mulig og heller kompensere med tykkelse for å få samme motstand.

Det er mange godt kvalifiserte folk som heller burde svare på dette en meg. Men jeg tror det er bra å få opplyst ønsket tuningfrekvens og bruksområde på subben.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne at den skal spille så dypt som mulig og den blir brukt til film og musikk.
    Det jeg har av opplysninger om elementet er Vas.62,5 / Fs.83,9 / Qts 0,51 / xmax 14.1

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra det jeg leser så tror jeg en lukket kasse vil tjene deg best, etter min (ikke fult så omfattende) erfaring så tror jeg det elementet vil gi best lydkvalitet i lukket kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. hadde det i et lukket kabinett på 75l. i massiv eik 25 mm. men synes det ble litt mye action når kabinettet begynte å bevege seg bortover gulvet når vi hadde fest (og det kabinettet er tungt) synes ikke jeg fikk dyp nok bass heller.
    Fant noen flere opplysninger om høytalerelementet. RMS Watt 750 Peak /Power 1500 watt / impedance 4 ohm / 12" / 20-0,1k Hz /Dual coil / Ported box volume 1,75-3,25 cubic feet.

Jeg har jo også muligheten til å minske volum på kabinettet ved å sette inn tette avstivere før jeg monterer greia sammen.

Tenkte kanskje noen hadde stalltips om optimalt volum og optimal lengde/dia. på refleksrøret.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kagru
    Jeg vil gjerne at den skal spille så dypt som mulig og den blir brukt til film og musikk.
    Det jeg har av opplysninger om elementet er Vas.62,5 / Fs.83,9 / Qts 0,51 / xmax 14.1
    Dette er vel feil data.
    Antar typebetegnelsen på elementet er S12L74 ?
    Vas 71,2 / Fs 31,7 / Qts 0.666 (såfremt det ikke er eldre enn 2004)

Forslaget mitt er å beholde hele volumet i kassen, og avstemme den til 20hz, vha et rør med diameter 10cm (4") og lengde 16cm. Røret må ha koniske flenser i begge ender for å hindre blåselyder.
    Om ulyder i røret viser seg å bli et problem, kan du sette inn et 10cm rør til, men da må lengden PÅ BEGGE rørene økes til 37cm, noe som betyr at du må bruke 90gr bend på rørene for å få plass.

Brutto volum i kassen din er ca 277 liter, og netto ca 10 liter mindre etter å ha trekt fra element, port og avstivere.

Dekk sider, topp, bunn og bakplate i kassen med dempemateriale, men påse at du ikke får noe dempemateriale mellom element og rør.
    Plassering av rør(ene) er etter min erfaring ikke noe du behøver bekymre deg for, så lenge det er "fri sikt" til elementet, og godt med rom foran det på utsiden.

Spolene i elementet kobler du i serie.

NB! Alle tips over er med forbehold om at dette er rett element selvfølgelig :-D

I vedlegget ser du sammenligning mot kassen foreslått over og din gamle lukkede kasse på 75L.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for svar både Truls og norcad.

Har skrudd ut elementet av eikekabinettet og det står S12L7 på spolen.
    Er det stor forskjell i forhold til S12L74?
    Det kan være eldre enn 2004 da det lå i skapet en god stund før jeg bygde eikekabinettet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det siste tallet muligens står for impedansen. De ble levert med to 4 ohms eller to 2 ohms spoler.

Er elementet eldre enn 2004, vil de i samme kasse oppføre seg rimelig likt, men vil i følge simuleringen få et flatere frekvensgang mellom ca 40 og 150hz enn det du ser i vedlegget over.

Gir ingen garanti for resultatet i ditt rom, men blir spennende å høre hva du synes når kassen er ferdig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •