Problemer med fase på 3 peerless xls subber

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med fase på 3 peerless xls subber

Kansje ikke så rart at det blir problemer med 3 stk.
    Har i dag stående 2 stk subber forran i rommet. En i hvert hjørne og hver sub er bestykket med 1 stk peerless xls10 med bassreflex. disse går rett ut fra subutgang gjennom en effekt forsterker og til subb. ingen fase justering.

Den tredje subben står bak og er en peerless xls12 med passive radiator. denne har innebygd forsterker slik at eg kan justere fasen.

Har stilt fasen slik at alle 3 subbene spiller høyest ved 80hz. Problemet er at når eg gjør det så er ikke subbene i fase ved andre frekvenser. SE vedlagt bilde av målinger foretatt med db måler.
    Så spørsmålet er om det kan måles på denne måten med db måler, og hva som gjør at kurven detter så mye ved 63Hz.
    Kan det være pga at subbene de to 10" ikke er tunet likt som 12"????????
    Hjelp!!

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er størrelsen på rommet ditt? Kurven var desverre ikke særlig nyansert. Dersom du har radioshack db-måler, ville jeg installert "RoomEQWizard" på en maskin og koblet til db-måleren og kjørt noen sweeps for å se hvordan det ser ut.

.... og ang fasene; Jeg mener du bør gjøre kalibreringen på frekvenser som er under 1-resonans til rommet.
    Eksempel; Lengste veggen i stua mi er ca 6,5m. Første resonans inntreffer da ved ca 52Hz. Dette gjør at lyden derfra og oppover er MEGET farget av resonanser. Først fra lengden, så fra bredden (4m), så fra takhøyden (2,4m).

30-40hz er relativt safe vil jeg tro (med mindre du bor i en liten gymsal). Juster først volumet slik at 2x10" gir f.eks 84db. Skru så av disse, og skru på 12'ern og juster til 84db der også. Når du da skrur på 10'erene og, skal lydtrykket ideelt sett øke med 6db. Juster fasen slik at dette skjer. Når du har kommet så nær som du klarer, juster så ned volum på 12'ern ettersom den ikke skal spille like høyt som 2x10". ... og vips så skal du ha det greit. .... , men merk at resonanser ofte f**ker opp myyye ... særlig i området fra 50-200hz.

Spørsmål; Kan du styre fasen 360grader på sub'en eller er det bare 0 og 180? Selv synes jeg Hypex sine subforsterkere er greie ettersom du kan justere 360grader (ikke bare 0 og 180 ... som bare er 2 grader).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem løst!

Rommets lengde 5,7m, bredde 4,2, høyde 2,35m
    Tror eg har løst det nå!!!!!!
    Snudde 12" 90grader slik at den nå peker bakover i rommet i tilleg til at eg har stilt fasen på den 180grader. ved å stille til 180 grader så fikk eg ca 4 til 6 db økning på alle frekvenser.....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny kurve?