Div spørsmål rundt DIY sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Div spørsmål rundt DIY sub

Hei sveis godt folk!
    jeg går med planer om å bygge meg en sub (eller 2) i løpet av vinteren, men har en del spørsmål jeg trenger hjelp med.

1. Hvor mye kan jeg stole på winisd når det gjelder rear port noise? virker som at uansett hva jeg designer, så ender jeg opp med 3X5" porter på rundt 1 meter for å unngå blåselyder, kan dette virkelig stemme? Evt hvor mye vil såkalt "flared" ports hjelpe?

2. Jeg er litt usikker på hva "1st port resonance" egentlig er? er denne grei så lenge den er over XO eller er jeg helt på jordet nå?

Kan for øvrig nevne at jeg ønsker å holde kassevolum til ca 200L med litt rom for avvik. Element er ikke bestemt, men 15" fra f.eks Soundsplinter, Mach 5 og Exodus audio vurderes. Amp blir mest sannsynlig behringer ep2500 elller t-amp. Behringer eq er heller ikke uaktuelt.

Takker for svar!

Newcomer Snekkerstuen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en mach5 18" 2x2ohm som jeg banker i en 375liters kasse,
    amper med en dayton hpsa1000r,
    nå har jeg riktignok en relativt liten "sal" men golv vegger og mage merker fint effekten :-)
    har fire porter 110mm med en lengde på 630mm hver...
    bereknet selv med winisd, og bruker ingen form for konede ender på portene, her ikke hørt en eneste blåselyd til nå, selv ved test-cd hvor dybden når 10-15 Hz

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, høres bra ut!
    Hadde det ikke vært for at jeg har god tro på 2 subber hadde jeg nok glatt gått for 300L+sonosub, men jeg prøver å vært litt future proof, og vil ikke ha subber som tar for mye plass i høyden med tanke på framtidig lerret. Uansett vil nok en Mach 5 15" eller tilsvarende exodus i ca 200L kasse være en signifikant oppgradering fra xtz 99w12 :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •