DIY JBL kinohøyttalere til plassering bak lydtransparent lerret - trenger tips!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 74
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

DIY JBL kinohøyttalere til plassering bak lydtransparent lerret - trenger tips!!

Jeg må jo bare først og fremst innrømme at jeg synes høyttalerkonstruksjon er spennende - men har ingen videre praktisk erfaring...

Målet med dette "prosjektet" er å konstruere en relativt rimelig LCR-rekke, der kinolyd er målsetningen, ikke nødvendigvis (men gjerne også selvsagt) Hi-Fi. Høyttalerne skal plasseres bak et lerret, så designet har null og niks å si.

Jeg tenkte da følgende komponenter, der vi kjører en 2-veis "Hi-Power"-løsning, der hornet tar seg av alt over 500Hz, og 15"-driveren alt under ned til 80Hz, der sub tar over...

Diskantdriver, deles på 500Hz:
    Parts-Express.com:*JBL 2446H 2" Titanium Horn Driver 8 Ohm 4-Bolt | compression driver tweeter horn driver high frequency 2" exit 2" throat HF PA driver tweeter driver

Horn:
    Parts-Express.com:*JBL 2382A 2" Flat-Front Bi-Radial Horn 120x40 4-Bolt | horn lens horn tweeter horn bell horn compression driver

15" element til bass / midttone:
    Parts-Express.com:*JBL 2226H 15" High-Power LF Driver 8 Ohm | 2226h subwoofer jbl woofer low frequency speaker pa woofer

Det jeg trenger input på er:

1. Forslag til delefilter, finner liksom ingen "2-veis" som deler på 500Hz, men finner noen som deler på 500 og 4000Hz. Jeg antar jeg uansett kun kan bruke 500Hz-delingen og bare droppe 4000Hz: Parts Express
    2. Tenkte å bruke dette i rom på typisk 15-30 kvadrat - blir spredningen for snever ved bruk av dette hornet - som jo tross alt er beregnet for kinosaler av litt størrelse...
    3. Bør jeg kanskje allikevel bruke tre drivere, altså en ekstra "mid-tone" som tar for seg 500-4000Hz? Poenget er jo at diskantdriveren / hornet i dette tilfellet er såpass ekstremt at det i utgangspunktet er spekket til å kunne håndtere full effekt helt ned til 500Hz, men det er kanskje kun ved ekstreme lydnivåer?
    4. ...har også hørt at disse JBL-driverne rett og slett blir for "spisse" for bruk i såpass små rom, noen som har testet og kan kommentere dette?
    5. Noen forslag til kassedesign? Kassen bør være frontportet og relativt "slank" (max 40cm dyp) for å få plass bak et lydtransparent lerret.
    ...som dere forstår er jeg ikke den best bevandrede innen dette feltet, men tror jo at en slik type høyttaler kan være av stor interesse for mange som kjører dedikerte kinorom med lydtransparente lerreter der designet på høyttaleren er underordnet og kinolyd det som er målet...

Jeg forstår videre at det er foreligger relativt begrenset erfaring rundt dette, så det er vel i utgangspunktet kun "generelle" tips og råd jeg søker, så får jeg heller bestille opp komponentene, som jo uansett ikke koster all verden og snekre meg en passende kasse...

TAKKER for alle innspill!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...som effekt hadde jeg tenkt å kjøre Crowns XLS-serie av forsterkere, tenkte da på 602 som har 380W effekt pr. kanal i 8Ohm og bør funke greit til å drive denne herligheten, da muligens brokoblet til centerkanalen der tross alt kravet til effekt er størst... Forforsterkning / prosessering er tiltenkt å overlates til Onkyo TX-NR5507...

Parts Express: Featured Categories

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...får diskutere litt med meg selv da... Ser jo av spekken på det hornet jeg har satt opp at det har relativt bred spredning, hele 120 grader horisontalt og 40 grader vertikalt. Ser også av dataarket av spredningen forholder seg relativt bred også på høyere frekvenser, men at det selvsagt detter en del langt oppe i registeret.

Ser også av kundekommentarer hos Parts Express at de sier at hornet er godt egnet for studiobruk, altså til mindre rom, så da er det kanskje et greit valg?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg ikke lest alt her, men det første som slår meg er hvordan du skal få til et vellykket delefilter. Dette er jo noe de beste i bransjen bruker uker og måneder på å perfeksjonere selv i rimelige konstruksjoner.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...tja, der dukket første "skjær" opp allerede gitt... Så de ferdige delefiltrene fra Pars Express duger ikke noen av dem altså? Bør da ikke være så vanskelig å mekke noe som deler på 500Hz ihht JBLs anbefaling?? Hva med den jeg linker til da, den deler på både 500 og 4000Hz, har det noe å si at den støtter 3-veis-deling når jeg eventuelt bare bruker 500Hz-delingen?? Du får unnskylde min uvitenhet når det kommer til dette, snickers, men jeg er en ivrig "student"!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra det du skriver så nærmer du deg kanskje ikke eksamen på en stund heller

Men fra spøk til side, dette er et enormt fagområde. Jeg kan godt hjelpe deg, men uansett er mitt råd å få hjelp fra noen som har gjort slikt en del ganger før.

Mange kunne selvsagt forsøkt å forklare deg alt dette, men det ville ta ufattelig lang tid. Den mest effektive måten å lære litt av dette på er ved å begi seg ut i et slikt prosjekt og sørge for å få den nødvendige støtten under veis.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker, jeg skal lese meg litt "opp" og legge ut forslag til kassedesign osv. Hvis noen har noen gode forslag - I´m all open ears!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er målsetningen med prosjektet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...står vel litt i første post; relativt rimelige kinohøyttalere med mye dynamikk og lyddtrykk for bruk bak lydtransparente lerreter, derav lite fokus på selve designet / finishen. Fokus ligger på dynamikk, og "kinolyd", altså er en i overkant spiss diskant "greit", selv om den til bruk mot mer tradisjonell musikkavspilling muligens ikke vil være helt optimal.

Jeg synes for øvrig det er et stor hulrom i markedet for nettopp denne type løsninger, alt for mye fokus på store Hi-Fi-høyttalere som skal gjøre "alt". Jeg mener det er langt mer optimalt og ikke minst kostnadseffektivt å kjøre to oppsett - ett for Hi-Fi og ett for hjemmekino - og da tenker jeg på alt fra kilde, forsterker til da høyttalere.

Når det er sagt ønsker jeg ikke at denne tråden skal bli en diskusjon rundt prosjektets ideologi med mindre noen mener det finnes bedre alternative komponenter for prosjektets formål...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor dypt skal det gå, hvor mye plass har du, hva skal drive dette, hva slags korreksjonssystem har du, hvor høyt skal du spille, hvor stort er rommet, hvor stor spredningsvinkel behøver du for å nå de publikummerne som kan finnes i rommet, hva slags subløsning skal det brukes mot? *trekker pusten slik som Ace Ventura etter en lengre utlegning*

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, jeg som trodde jeg var spesifikk... Vel, det er en "viss" referansekino dette oppsettet er tiltenkt (http://avforum.no/minhjemmekino/show...Referansekino), da i tillegg til min kommende private kino når omsider lottorekka går gjennom...

"Data"

Størrelse: ca. 27kvm (6,5x4,2m)
    Seter: 16, 3 rader, første rad 3-seter ca. 4m unna høyttalere, andre rad 5-seter, 3. rad 7. seter
    "Dybde": subben(e) tar over v. 80Hz...
    "Driver": Crown 602D "kinoamp", 2x380W i 8Ohm, brokoblet singel forsterker til centerkanal, mulig også til L og R...
    Korreksjon: Onkyo TX-NR5507 forforsterker
    Lyddtrykk: hmm, generelt "full guffe", men ikke noe som blåser øra av publikum...
    Subløsning: 2x Klipsch THX ultra (12" m. 1000W amp) + 2x DIY Dayton m. 15" subelement og 1000W amp

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg må jo bare først og fremst innrømme at jeg synes høyttalerkonstruksjon er spennende - men har ingen videre praktisk erfaring...

Målet med dette "prosjektet" er å konstruere en relativt rimelig LCR-rekke, der kinolyd er målsetningen, ikke nødvendigvis (men gjerne også selvsagt) Hi-Fi. Høyttalerne skal plasseres bak et lerret, så designet har null og niks å si.

Jeg tenkte da følgende komponenter, der vi kjører en 2-veis "Hi-Power"-løsning, der hornet tar seg av alt over 500Hz, og 15"-driveren alt under ned til 80Hz, der sub tar over...

Diskantdriver, deles på 500Hz:
    Parts-Express.com:*JBL 2446H 2" Titanium Horn Driver 8 Ohm 4-Bolt | compression driver tweeter horn driver high frequency 2" exit 2" throat HF PA driver tweeter driver

Horn:
    Parts-Express.com:*JBL 2382A 2" Flat-Front Bi-Radial Horn 120x40 4-Bolt | horn lens horn tweeter horn bell horn compression driver

15" element til bass / midttone:
    Parts-Express.com:*JBL 2226H 15" High-Power LF Driver 8 Ohm | 2226h subwoofer jbl woofer low frequency speaker pa woofer

Det jeg trenger input på er:

1. Forslag til delefilter, finner liksom ingen "2-veis" som deler på 500Hz, men finner noen som deler på 500 og 4000Hz. Jeg antar jeg uansett kun kan bruke 500Hz-delingen og bare droppe 4000Hz: Parts Express
    2. Tenkte å bruke dette i rom på typisk 15-30 kvadrat - blir spredningen for snever ved bruk av dette hornet - som jo tross alt er beregnet for kinosaler av litt størrelse...
    3. Bør jeg kanskje allikevel bruke tre drivere, altså en ekstra "mid-tone" som tar for seg 500-4000Hz? Poenget er jo at diskantdriveren / hornet i dette tilfellet er såpass ekstremt at det i utgangspunktet er spekket til å kunne håndtere full effekt helt ned til 500Hz, men det er kanskje kun ved ekstreme lydnivåer?
    4. ...har også hørt at disse JBL-driverne rett og slett blir for "spisse" for bruk i såpass små rom, noen som har testet og kan kommentere dette?
    5. Noen forslag til kassedesign? Kassen bør være frontportet og relativt "slank" (max 40cm dyp) for å få plass bak et lydtransparent lerret.
    ...som dere forstår er jeg ikke den best bevandrede innen dette feltet, men tror jo at en slik type høyttaler kan være av stor interesse for mange som kjører dedikerte kinorom med lydtransparente lerreter der designet på høyttaleren er underordnet og kinolyd det som er målet...

Jeg forstår videre at det er foreligger relativt begrenset erfaring rundt dette, så det er vel i utgangspunktet kun "generelle" tips og råd jeg søker, så får jeg heller bestille opp komponentene, som jo uansett ikke koster all verden og snekre meg en passende kasse...

TAKKER for alle innspill!
    Det du ikke skriver er hvor store rom som den er tenkt benyttet i. Med det hornet og den driveren må du et stykke unna skal du kunne få noe som helst behagelig utbytte av det. De elementene som er foreslått har JBL en konstruksjon rundt, de benytter 2x15" i sitt oppsett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det stemmer nok ikke helt den konstruksjonen du linker til BEF, de bruker et horn med 90x40-graders spredning (horisontalt / vertikalt), mens hornet jeg tenker på har en spredning på 120x40, altså rundt 40% bredere enn den du viser til... Ellers ser jo konstruksjonen relativt grei ut, men jeg hadde nok tenkt at resultatet skulle være noe mindre enn denne kollossen, noe en også skulle tro at formålet og rommet høyttaleren skal brukes i forsvarer...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine umiddelbare reaksjoner:

Feil basselement mtp mellomtoneegenskaper.
    Feil horn mtp romstørrelse.
    Ekstremt mye mer kapasitet enn i subene.
    Utaktisk valg av delefrekvens.
    Du bør tenke på aktiv deling og mer egnet korreksjon.
    Unødvendig mye power.

Jeg ville kjørt andre elementer, 12" basser, diskant av helt annen type, aktiv deling. Så ville jeg kjørt suber som virkelig kan spille veldig høyt om du skal ha noen glede av et slikt frontsystem.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det du ikke skriver er hvor store rom som den er tenkt benyttet i. Med det hornet og den driveren må du et stykke unna skal du kunne få noe som helst behagelig utbytte av det. De elementene som er foreslått har JBL en konstruksjon rundt, de benytter 2x15" i sitt oppsett.
    Løp og kjøp

De fleste JBL systema blir i største laget for såpass lite rom, men skulle jeg valgt noe så ville det nok blitt noe alla JBL 3678, den har samme 2226 bass som du foreslår men en mindre driver og ett 100x100 horn

Forøvrig er jeg enig med Snickers vedr sub, ville nok gått for annen subløsning, og til ett slikt oppsett ville nok JBL 4645C vært det naturlige valget.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL's 15 og 18 tommere liker aktiv deling. Det er en beslutning du vil ha glede av. Gjerne et med mulighet for å endre delefrekvens, og kanskje også filtertype.

Dersom du ikke skal ha egen diskant ville jeg kikket på 2447 som er samme driver men med 1,5" utgang. Den har bedre evner i øvre oktav, og dårligere evner i nedre oktav. Du kan også plukke opp et par 2435 fra eBay (mindre membran, men bedre materiale).

Hvis du er redd for at det hele skal bli spisst kan du f.eks. plukke opp noen brukte/sprengte 2445/2446/2447 og sette in 2452SL membraner. Du kan også vurdere andre horn, f.eks. hvis du er kan gjøre noe med tre så kan du søke opp Yuichi A-290.

Uansett tror jeg du kan ha glede av å se på en noe høyere delefrekvens.

Støtter skepsis til sub-løsning. Disse JBL elementene er meget lettdrevne og spiller avsindig høyt med bare en liten oppfordring. Det skal alvorlige sub'er til for å holde følge.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 2stk SEAS H1252-08 L22RNX/P i lukket kassse og 1 stk SEAS H1499-06 27TBCD/GB-DXT. Aktiv deling et sted mellom 1200 og 1400 HZ med Hypex sin nye dsp modul, Hypex UcD™ - AS2.100 DSP

THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1252-08 L22RNX/P

THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1499-06 27TBCD/GB-DXT

Hypex Electronics B.V.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker for inputs! JBL 3678 ser jo interessant ut da, men spørsmålet er jo om også den blir for heftig for 30 kvadrat...

Når det gjelder forslag om andre typer drivere enn horn er ikke det aktuelt, selv om foreslåtte Seas-elementer trolig kan by på mye hygge mht avspilling av musikk. Effekten i diskanten blir imidlertid ikke tilstrekkelig for dette oppsettet, selv om parametrene for øvrig virket veldig imponerende...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...noen andre forslag til aktive delefiltre for øvrig? Hypex var jo en variant, men den var tiltenkt aktive høyttalere ser jeg...? Skal lese litt mer om den, er jo en klar fordel å kunne tweake delefrekvensen "live" selvsagt...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Takker for inputs! JBL 3678 ser jo interessant ut da, men spørsmålet er jo om også den blir for heftig for 30 kvadrat...
    Den er jo egentlig en nedskalering av plan i første post, samme bass men med mindre driver/horn

Hva med topp fra Array serien, ellerSAM1HF på topp og 2226 som bass? I praksis blir dette omtrent en "Array 1500", har sett ett par i USA har gått for en slik løsning. Da har en ihvertfall noe som både spilelr kjempebra på både musikk og film! Har ikke sett pris på SAM1HF frykter den er litt dyr siden den tilhører SYnthesis seiern, men har sett endel løse Array topper på bl.a. e-bay som har vært overkommelige i pris.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •