DIY JBL kinohøyttalere til plassering bak lydtransparent lerret - trenger tips!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    .

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg tenkte litt på de systemene der, ja... Godt poeng fhl!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    En 3678 kombinert med en Crown DSi er noe jeg kunne tenkt meg å teste gitt... Kan nok fremdeles bli for "stor" for en "kinosal" på 30 kvadrat, men samtidig synes jeg det er utrolig spennende å se hva det er mulig å få til ved bruk av proffutstyr fremfor alt for kostbart "Hi-End"-utstyr rettet mot det "private" marked der finish, merkevare og kanalavanse gjør utstyret alt for dyrt i mine øyne...

Uansett - da er mailer sendt til diverse aktører over "dammen", så får vi se. Er ikke noe stort poeng å gjøre noe DIY i første runde, tenker jeg muligens tester en av de DSi-forsterkerne og 1-2 3678-høyttalere for å rett og slett se om opplegget er liv laga.

Når det gjelder subber er jeg enig i at det skal litt til å "henge med" en ekte kinohøyttaler, så en 3-4 18" passive JBLer drevet av 1-2 DSi-forsterkere er nok veien å gå for dette systemet...

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har ikke sett pris på SAM1HF frykter den er litt dyr siden den tilhører SYnthesis seiern, men har sett endel løse Array topper på bl.a. e-bay som har vært overkommelige i pris.
    Her er prisen på SAM1hf/2lf, og litt annet fra jbl.

JBL

JBL

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Crown DSi og det er virkelig fornøyd med dem. Det som også er greit med disse er at det ikke finnes noe viftestøy fra dem, en stor fordel hvis du skal ha dem i samme rom som du sitter i.
    Så er de jo thx godkjente. Crown DSi Series Gains THX Approval - Ukslc.org

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økning av delefrekvens vil være en fordel, men jeg ville ikke gjort det uten i kombinasjon med et annet basselement. Helst bør du gå bort fra 15" grunnet høy forvrengning allerede før 500Hz.

Er planen å kjøre frontene som small eller som large?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fordelen med Crown DSi-serien er at en kan sette delefrekvensen eksakt der en ønsker, og dermed avgjøre dette etter at en har foretatt seg de nødvendige vurderinger.

Jeg har fått innspill fra annet kvalifisert hold om at disse høyttalerne yter svært godt helt ned til 40-50Hz, og at derfor subbene ikke bør gjøre sin entre før dette nivået. I så måte tilsier vel dette at vi setter frontene til "large", ettersom de tross alt skal gjengi en del "nedrige" toner...

Jeg takker for øvrig for linken til "heritage"-forumet, har allerede funnet mye interessant der, bl.a. er det mulig å "myke opp" elementet som det allerede er tipset om i denne tråden hvis en føler diskanten blir for spiss... Det forutsetter imidlertid langt mer kunnskap enn hva jeg besitter, men her er det sikkert mulig å både lære seg mer og kanskje til og med få tak i elementene ferdig "tunet"... Det er jo det AVforum er laget for - å lære og spre kunnskap rundt AV!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...synd at denne (3677): JBL 3677 Two-Way 15" 250-Watt Screen-Channel Cinema Speaker System with Bi-Radial Horn har såpass smal spredning, prisen på den er jo lavere enn elementene alene...

Hvor mye tror folket en oppgitt spredning på 90 / 40 vs. 100 / 100 (3678) har å si i praksis? Er jo stor forskjell på papiret...

Nå er det jo flere ulemper knyttet til 3677en da, den har ikke mulighet for bi-amping, og da funker jo plutselig ikke DSi-forsterkernes aktive delefilterløsning, som jo er veldig kjekk...

...når det gjelder DIY sliter jeg med å finne 2342-hornet løst, altså det med 100/100-spredning... Det beste hadde jo egentlig kanskje vært dette hornet, 1,5" diskantdriver og 12" bass/mellomtone, da koblet helt separat for styring via DSi-forsterkeren... Får lete litt til, en MÅ jo ikke nødvendigvis bruke et JBL-horn, men selve driveren er nok en klar fordel at er JBL...

Det som jeg synes er litt morsomt er at en ved bruk av aktivt delefilter virkelig kan tune seg frem til et best mulig resultat...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3677 er en langt enklere modell med adskillig dårligere element, så personlig ville jeg absolutt ha kjøpt 3678 istedet selv om den er dyrere.

Eller har Lydrommet en skikkelig tøff sak billig til salgs i rotekroken sin VS3115. Samme driver og bass som 3678 men med 8" mellomtone itillegg. Ikke en kinohøyttaler men tviler ikke på at den fungerer bra til det alikevell

Hva som er forskjell på DSI og XTI vet jeg ikke helt bortsett fra at DSI er lagd til kino og XTI til PA, men både på papir og alt så virker de svært like. Ligger isåfall to stk XTI2000 til bra pris på finn

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...fant også noen lett brukte DSi4000er på Ebay til rundt 6000.-, men det blir jo uansett litt penger da ettersom en trenger en slik til hver høyttalere grunnet bi-ampingen av dedikert bass/diskant... Sett i forhold til potensiell lyd tror jeg uansett dette er å regne som nærmest "gratis", men jeg må lese meg litt mer opp først.

Det optimale tror jeg som nevnt hadde vært det 100/100-hornet og en 12-toms-bass i et DIY-oppsett med en DSI-forsterker per høyttaler (en kanal for diskant, en for bass). Tipper det kan bli temmelig heftig, men spørsmålet er selvsagt fremdeles om det;

1. Blir for skarpt
    2. Rett og slett krever for høyt volum før dynamikken trer frem i et så lite rom, der det i en større kinosal typisk ikke hadde vært plagsomt høyt grunnet rommets langt større dimensjoner...

...jeg tror vel uansett kanskje at eneste måte å finne ut av dette er å rett og slett bestille opp ett sett med komponenter, men så var det å finne komponentene da...

Har sendt noen mailer nå og venter på svar, så får vi se! Får jeg tak i komponentene snakker vi gjerne en 15.000 pr. høyttaler inkludert forsterkeri, og DET er jo selvsagt ikke noe å mukke på i utgangspunktet hvis dette først funker!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen grunn til at du skal være redd for disse høyttalerne i et 30 kvm rom. Har større JBL'er selv i omtrent samme størrelse rom, men bare 2 kanaler.

Jeg ville ikke hatt noen angst for å bruke 2226 opp mot 1K.

Du trenger ikke spille høyt for å ha glede av dynamikken. Det kan på den annen side være vanskelig å holde igjen, men det er annen sak.

Baldrick har rett i at 3677 er en økonomi-modell sammenlignet med 3678.

Skal du bruke en 12" får du høyere delefrekvens ned mot sub'en (minst 80Hz, men mer sannsynlig en bit innpå 100-tallet), og må være sikker på at du har en sub som takler dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DSI4000 pr høyttaler er kanskje bittelitt overkill :twisted: Toppene tåler noe sånn som 50 watt, så 650 watt er kanskje å overdrive litt Men klart viss en får de ned i 6000 kr så er jo det en meget gunstig pris.

Ville absolutt gått for 3678 framfor 3677 selv om den er dyrere. Er det bare for å prøve og du ikke vil legge så my penger i det kan de nevnte Venue høyttalerne som Lydrommet har være glimrende, eller alternativt kjøpe løse element og gå for DIY som først tenkt, her er f.eks. en kar i Darnmark som både har 2226H og 2445J/2386 for salgs til overkommelig pris

2226H er og blir ett kjempebra element til OK pris og jeg ville nok selv brukt det som utgangspunkt for ett 2 vegs oppsett som dette. Jeg ville (som alltid) hatt høytalerne til large og heller vurdert vanlig aktiv deling ved f.eks. 50hz. Strengt tatt er nok ikke dette nødvendig heller og en kan la de rulle av naturlig men dette finner en ut ved prøving og feiling. Velger en f.eks. 2242H som sub så sparker den godt oppover også så det er ingen problem å bruke den opp til 80hz dersom en ønsker det.

Har jeg forstått DSPen til Crown forsterkerne korrekt med JBL preset så er det vell nesten slik at en bare velger modell (f.eks. 4645C sub og 3678 front) og så velger den selv anbefalte delefrekvenser og EQ.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten... jeg hadde planer om ett lignende oppsett med mine Altec høyttalere, da hadde jeg denne kinoen som inspirasjonskilde, rått oppsett!! Men blir kanskje vanskelig å kombinere noe slikt dersom det også skal brukes til demolokaler for andre produkt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker, blir fremdeles imponert over all den kunnskapen som ligger i AVforums brukere... Jeg får tenke litt, men er i utgangspunktet enig i at 650W på et horn som takler 50 er litt vel luksus, så en 2000-modell holder vel i lange baner skulle en tro...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...forresten fantastisk kult oppsett du linket til, Baldrick, og skal lese litt mer der... DET rommet er jo ikke direkte stort i det minste, og det ser jo ut som vedkommende er godt fornøyd med spredninger der. Ser han bruker noen andre basselementer dog, noen formening om dem?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Urei høyttalerne han bruker er desverre både skjeldne og dyre. Ureiene er opprinnelig studio høyttalere, ikke helt ulike JBL 4435 foruten coax løsning. Tenker en da videre at JBL 3368 kan sees på som en modernisert utgave av 4430 (lik i den forstand at den delvis bruker nye versjoner av elementa i 4430) så tror jeg resultatet burde bli veldig bra med 3368 også

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å gå for 1" horn, samt ikke se deg blind på spredningstallet i antall grader. Erfaringsmessig bør du se på horn som deles ideelt ved 1,5kHz eller høyere. Untaket er om du går for line array drivere eller drivere a-la Beyma TPL150. Se spesielt på polarplot, shelving-effekter og oppbrytninger.

Det gjør at du bør tenke litt over hva du bruker i bassområdet også. Mange vel ansette PA-elementer som koster en del er nettopp betraktet som gode av helt andre grunner enn deres gode egenskaper i mellomtonen.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne disse vært aktuelle :arrow: inConcert Duke ?

Ser at g-h har de i sin hifi, men de burde også kunne utfylle noen kinokrav. De tåler masse watt OG er lettdrevene = kan spille høyt.

Ulempene må vel være at de er litt dyre og kanskje litt tricky mtp å få de bak et lydtransparent lerret, men det skal vel være mulig å endre på fasongen uten å endre på volumet og uten at det går ut over lyden. Men hva vet jeg...

Bare en tanke...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som kinohøyttaler ville den nok yte bedre med andre basselementer og litt høyere delefrekvens. Andre basselementer fordi de ikke trenger å gå riktig så dypt men gjerne skal ha litt jevnere respons oppover. Høyere delefrekvens for å få litt mer dynamisk kapasitet.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •