bygge forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    man kan ikke vente å få med ringekjerne trafoer til et forsterkerkit som koster 97 euro. men ellers er den stort sett komplett altså, selv psu del med kondiser er inkludert.
    elfa har godt utvalg. 600VA ca 500kr.

et skandinavisk debattforum kjørte sammenligningstest av icepower, hypex og tripath med samme chip som truepath. (alle bygget opp under samme DIY løsning) tripath vant, og koster i dette tilfellet langt mindre

edit; tok feil. psu kondisen-delen kommer i tilegg til de £97
    Har du bygget Truepath kitet fra 41hz ?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, men har loddet en av de mindre. samt har 2 ferdige tripathèr også.
    41hz gir garantert ekstremt mye for penga, nesten som det ikke er tilslag fra komponentprisen.. verdt å prøve, selv om du ikke skulle ende opp med den, morro å bygge!
    medfølger byggebeskrivelse etc.. kit delt inn i smd og "gjennom-hull" komponenter. sistnevnte er lett å lodde.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv loddet 32PS eller hva den nå heter. Har fortsatt ikke hatt tid til å prøve den selv om dette sikkert er 1 år siden. Regner med høsten blir den store bygge perioden for min del

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Fant den selv også.
    Må si den derre UcD2K modulen så fristende ut Kansje jeg må selge T-ampen og bygge meg en 2x2500W @ 4Ohm
    hehe. ja er fristet til å bygge 2 monoblokker selv:-D forøvrig så vil jeg anbefale 2 separate trafoer. men litt mindre.
    2.stk hypex 1200VA de har samme spenning som 2000VA trafoen. og da kan en benytte en hypex softstart pr trafo. og 2.stk PSU er å anbefale.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg tråkker i salaten nå, men hva med å kjøpe et 3xLM3886 kit fra ebay? Dette leverer 300W i 4 ohm og med stor nok trafo og store nok kondiser i strømforsyninga bør det levere ganske mye krutt til de fleste høyttalere.

Kit'a er rimelige og du kan få kjøpt de ferdigmontert eller bare PCB.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    300W i 4 Ohm er vel "ikke noe særlig å skryte av" ? Jeg kan heller ikke se hvorfor de ikke oppgir effekten i 8 Ohm.... ikke mye ulikt resten av verden

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    300W i 4 Ohm er vel "ikke noe særlig å skryte av" ? Jeg kan heller ikke se hvorfor de ikke oppgir effekten i 8 Ohm.... ikke mye ulikt resten av verden
    Tjæh, hvis høyttalerne har høy følsomhet er 300W@4Ohm ikke så verst, men enig i at det er teit å oppgi i 4 istedetfor 8. Er vel bare for å få et høyere tall som ser mer imponerende ut. 150 strømsterke Watt i 8 ohm skal man ikke undervurdere, og om man skulle ha lyst å ta det helt ut kan man jo parallell-koble enda fler LM3886'er for å øke effekten ytterligere, men da må man nok designe pcb'ene selv.

Vil fremdeles bli en relativt billig løsning, mye krutt pr krone, men hvis penger ikke er en issue er det kanskje greit å gå for noe enda heftigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bygd med hpex ucd 400 og er godt fornøyd med de. Fordelen med disse kontra en ferdig forsterker er jo at man selv kan bytte ut hver forsterker vist den skulle bli ødelagt, fremfor å sende den til reparasjon å betale en formue!!

Men 500w i 8ohm????????
    Hva i all hverden skal du bruke det til?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    Har selv bygd med hpex ucd 400 og er godt fornøyd med de. Fordelen med disse kontra en ferdig forsterker er jo at man selv kan bytte ut hver forsterker vist den skulle bli ødelagt, fremfor å sende den til reparasjon å betale en formue!!

Men 500w i 8ohm????????
    Hva i all hverden skal du bruke det til?
    har noen av dem jeg også:-) er strålende fornøyd:-)

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    7stk UcD400

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMP 7 fra 41hz leverer 2x900W i 2 ohm. Den kommer snart med innebygget PSU også.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet hvor stor trafoen i nad 218 er?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Kanskje jeg tråkker i salaten nå, men hva med å kjøpe et 3xLM3886 kit fra ebay? Dette leverer 300W i 4 ohm og med stor nok trafo og store nok kondiser i strømforsyninga bør det levere ganske mye krutt til de fleste høyttalere.

Kit'a er rimelige og du kan få kjøpt de ferdigmontert eller bare PCB.
    De fleste kitene på ebay har falske deler, hadde ikke stolt på annet enn printene.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    De fleste kitene på ebay har falske deler, hadde ikke stolt på annet enn printene.
    Første brikkene jeg fikk nå var iallefall ekte (ingen tegn til nedfiling/rebranding), men de bestilte jeg løse da. Vil vise seg når jeg får det ferdigmonterte hvor ille det er.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vell karnskje ute på tynn is her nå, men har alltid lurt på om det er mulig å lage en omformer til en bilforsterker 12v-230, jo det finnes omformere, men disse er ganske små..

har et par mtx thunder (digital) liggende som er ganske kraftige, ca 1500w i 1ohm rms, og de er stabile i 0.5ohm. 150A sikring som er anbefalt på disse.

prøvde i mine yngre dager disse inne i hus med bilbatteri og lader, dette funket veldig bra til batteriet ble tømt..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo teoretisk veldig mulig. Det du trenger er en 230vac-9vac trafo av uhorvelig størrelse med heftige glattekondensatorer slik at du får stabil 12v spenning ut. På den måten kan du mate bilforsterkere med 12V og mye strøm.
    Om det er praktisk er en annen sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg åpner tråden igjen. Jeg har selv fundert litt på dette med å bygge forsterker selv, men jeg tenker helt fra bunnen av, ikke i form av slike kit. Jeg har kommet inn på et elektronikk-studie og jeg bør vel få nok kunnskaper til å gjøre noe slikt etterhvert som jeg fullfører mitt 5-årige løp. Det jeg lurer på er om det kan være lønnsomt, hvis man skal lage noe som kan sammenlignes med 5-10000 kroners forsterkere. Jeg hadde sett for meg at det er en del å tjene på å la design, vekt og størrelse gå rett ut av vinduet og kun ha effekt og lydkvalitet i sinnet. Hvis dette kunne vært et økonomisk prosjekt, hvordan vet man hva slags forsterker man får? Jeg tenker på lydsignatur, hvilke typer høyttalere den vil matche etc. Skal jeg lage meg en forsterker til mine egne Dali høyttalere så vil jeg ha noe høyttalerne liker

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •