Sub-amp/Monoblokk av gammel Kenwood

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub-amp/Monoblokk av gammel Kenwood

Hola Compadres

Nok et bruk-det-du-har prosjekt fra min side. Denne gangen håper jeg faktisk det blir noe av også.

Jeg fikk en donasjon bestående av tre gamle integrerte forsterkere fra ~79/80-ish hvor bare 1 av 3 fungerte.

Disse var som følger:

*Rotel RA-1010
    *Kenwood KA-9100 (lest mye fint om denne på nettet)
    *Akai AA-1030

Kun Akai'en virket, Kenwood'en var steindød og Rotel'en har en grusom susing/skurring i høyre høyttaler uansett hvilke innstillinger man kjører den på.

Etter å ha "prøvd" å reparere Kenwood'en fant jeg ut at den bare var å kaste, men jeg renska den for sluttrinn, psu-kondiser og trafoer.
    Så nylig Transformers 2 og skjønte fort at det var noe som manglet, halve filmen var jo forsvunnet siden kino-opplevelsen, så jeg bestemte meg for å bruke delene til noe vettugt, bedre kjent som sub-forsterker.

Sluttrinna var i chipamp-stil med TA-100W(A) chips, visstnok rata til 150W hver med høy spenning (plussminus 87v) og skal ha bra specs.
    YouTube - STK4048 <- Her sees et eksempel på hva chippen (riktignok en ekvivalent) kan prestere.

Har nå lodda meg en likeretter med diodene og kondensatorene fra kenwood'en og funnet tilkoblingene på trafoen (forøvrig en gammel Norsk Transduktor 6030 , 160VA/2x30v fra nittenbrødmangel) etter litt prøving, feiling og nesten-brann.

Kabinettet mangler bunn, sideplater og tilkoblinger inn/ut + strøm, og ingenting er koblet sammen enda. Alt dette kommer iløpet av kort tid.

I tillegg har jeg deler til 2x LM3886 stereoblokker på vei, kjøleribbene og 2 noratel trafoer ligger klar. Disse blir såpass enkle å sette sammen (ene er faktisk ferdig montert og mangler bare kontakter og kabinett) at de blir spart til litt senere... Passiv preamp er også underveis, mangler bare phonokontakter som flyr fra kina i disse dager. Spennende!

Nok skribling, over til bildene.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ønske jeg selv hadde slik kunnskap til å lage noe eget

Jeg må pent kjøpe det jeg trenger i butikken... Til blodpris - som resten av oss dødlige :-D

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LM3886 stereoblokker bør jo være mulig å lage. DIY Chip Amplifier Kits, PCB's, Components and Information. selger jo "ferdige" kit.

Til trådstarter: Morro å se slik gjenbruk

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdige enkle kit kan jo selvfølgelig alle klare å sette i stand. - Men det er jo nesten diy-juks...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Skulle ønske jeg selv hadde slik kunnskap til å lage noe eget

Jeg må pent kjøpe det jeg trenger i butikken... Til blodpris - som resten av oss dødlige :-D
    Ferdige enkle kit kan jo selvfølgelig alle klare å sette i stand. - Men det er jo nesten diy-juks...
    Heh, nå bor du ikke så langt unna da. Hvis du trenger litt hjelp med DIY-ting, det være seg loddeutstyr, komponenter og annet, så er det bare å droppe meg en PM så skal vi se hva vi får til. Har tilgang på mye rart, og det jeg ikke får tak i på dagen bestiller man fra kina.

Bare ikke spør meg om høyttalerbygging/trearbeide, som vist i min ProAc-tråd og søppelsenter-tråden er jeg ingen møbelsnekker... Tror ikke engang jeg er kvalifisert som pallesnekker. Jeg kan aldri havne i fengsel...

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må da begynne et sted? Neste steg kan jo være å lodde en selv. De koster jo ingenting og blir fine julepresanger

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Man må da begynne et sted? Neste steg kan jo være å lodde en selv. De koster jo ingenting og blir fine julepresanger
    Klabert, hvis man ikke har så mye elektronikk-peil kan det være en utfordring bare å montere et kit med løse komponenter.

Jeg kjøpte et ferdigmontert kit der likeretting, regulering og preamping/poweramping skjer på et og samma printkortet. Trenger bare koble til trafo, signal inn og lyd ut.

I tillegg har jeg kjøpt pcb'er og løse LM3886'er , siden jeg sitter på endel elektronikk-komponenter fra før av. På denne mangler jeg egentlig bare store kondiser til strømforsyninga.

Her skal alt prøves.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slipp løs den magiske blå røyken!

Da har jeg koblet/loddet ferdig sub-amp'en og prøvde igår å koble den til strømnettet.

Effekten var som følger:

"VRRRRRBRRRUUUMFOFF" med følgende ansiktsuttrykk:

Trafoen dura noe grusomt og et par av likeretter-diodene gikk opp i røyk, hardt og brutalt. Det var faktisk så morsomt at jeg måtte prøve å koble til på nytt igjen, og vips så røk enda flere dioder. Tydelig at jeg har en kortslutning eller noe som oscillerer for sånn skal det ikke være. :-P

Tilbake til tegnebordet. Prøve med en ferdig likeretterbro denne gangen, pluss at jeg skal gå over alle koblingene på nytt.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ladies and gentlemen, we have liftoff!

Eller lyd iallefall. Kobla opp med ny likeretterbro nå, og prøvde mp3-spillern som kilde, funka finfint... dvs nesten, endel brum (har ikke jorda noe som helst enda) og det er tydelig at man får VELDIG mye DC-spenning ut på høyttaleren for basselementet stakk ut som en struttepupp en iskald vårdag. Her må det modifiseres litt.

Jeg er et skritt nærmere løsninga iallefall, og det føles godt (uten sammenheng til struttepuppen forøvrig...).

Edit: Måler 14,5VDC på utgangen ja. Tydelig at sluttrinnet ikke er laget med koblingskondensator. :razz:

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten egenbump her, og noen bilder av spetakkelet bare. Har ikke orka å få fiksa skikkelig kabinett til denne enda så jeg har skrudd hele sulamitten fast i ei treplate. Slik ser det altså ut. Vurderer å få bytta kjøleribba til noe mindre og prøve å dytte alt i et meget mindre kabinett. Får se hva det blir til.

Edit: klarte å legge opp feil bilder ja. Vi prøver igjen når jeg kommer hjem fra jobb tipper jeg. ops:

Edit2: SLIK! To nye bilder oppe. Fått noen aluplater fra en kamerat som jobber med skilt, så nå kan jeg faktisk mekke skikkelig kabinett også.

Vedlegg 56272

Vedlegg 56273

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •