svak susing fra diskant. Årsak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

svak susing fra diskant. Årsak?

Hei,

jeg har oppdaget at det er en svak suselyd i diskanten i begge høyttalerne i min stereo. Suselyden er tilstede når forsterkeren er på, uansett kilde denne har valgt. Lyden er jevn i styrke uansett volum på forsterkeren. Den er til og med tilstede når det er mute på forsterkeren.

Noen tips? Dette er en HK980 stereoforsterker.
    Høyttalerne er selvlagde Zaph Waveguide TMM.

Kan det være komponenter i delefilter eller diskanten som er kjørt? Jeg er litt usikker på om lyden har vært der hele tiden, eller om den er tilkommet etter en del høytspilling...

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor høyt det er, men er det bare litt når du legger øret inntil så er det egenstøyen til forsterkeren. Ingenting å tenke på, 99% av alle forsterkere har litt tomgangsstøy.

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

je å er rimelig sikker på at det er egenstøy til forsterkeren vi snakker om her.

sussinge er det nå det ikke skal være noe lyd på anlegget? (ikke noe signal inn på forsterkeren, og den står på)

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer. Det er når det ikke skal være noe lyd på anlegget. Styrken er slik at en må nærmere enn en halv meter for å høre det...

Ellers er det et annet fenomen jeg også har merket. Dersom jeg har på forsterkeren og velger en avskrudd kilde, mens en annen kilde står påskrudd, kan jeg høre "overslag" av denne uvalgte kilden når jeg skrur opp volumet noe... Er dette normalt? eller er det kabler eller skjerming mellom de ulike bestanddelene av stereopakken som er for dårlig?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murildo
    stemmer. Det er når det ikke skal være noe lyd på anlegget. Styrken er slik at en må nærmere enn en halv meter for å høre det...

Ellers er det et annet fenomen jeg også har merket. Dersom jeg har på forsterkeren og velger en avskrudd kilde, mens en annen kilde står påskrudd, kan jeg høre "overslag" av denne uvalgte kilden når jeg skrur opp volumet noe... Er dette normalt? eller er det kabler eller skjerming mellom de ulike bestanddelene av stereopakken som er for dårlig?
    Overslaget skjer som oftest internt i forsterkeren og skal vel egentlig ikke forekomme. Det er ikke så mye hjelp i å bytte kablene mellom komponentene dessverre. Du kan prøve å fysisk skille alle kablene fra hverandre og se om det hjelper. Har du mulighet for å teste en annen HK 980 for å se om den også lekker?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Overslaget skjer som oftest internt i forsterkeren og skal vel egentlig ikke forekomme. Det er ikke så mye hjelp i å bytte kablene mellom komponentene dessverre. Du kan prøve å fysisk skille alle kablene fra hverandre og se om det hjelper. Har du mulighet for å teste en annen HK 980 for å se om den også lekker?
    Hmm, da må jeg nesten spørre om det er andre i forumet her som har merket dette på HK980.
    Jeg skal se på dette imorgen, skille kabler litt + kanskje ikke ha Cd-spiller etc OPPÅ forsterkeren. Detter er vel neppe særlig lurt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en HK980 med Dali Suite 2.8 høytalere. Opplever også svak susing fra diskantene. Hadde først en demomodell hjemme, og også der var det svak susing. Tipper det er egenstøyen fra forsterkeren.

Hadde forøvrig en Denon-forsterker tidligere koblet på disse høytalerne, og da var det ikke antydning til susing.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både litt sus og overslag mellom kanalene er relativt normalt, ikke noe å bekymre seg over
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også problemer med svak susing i diskanten. Prøvde å snu strømkabelen også ble susingen borte. Edit: forsterkeren sto av når jeg skjekket(uten lyd kilde).Det hjalp vist ikke sorry.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guide

How to Fix Buzzing Speakers | eHow.com
    Guide for å bli kvitt summing.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv å trekk ut alt av ledninger på forsterkeren utenom høyttalerene.. er det sus da så er det internt i forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •