Støping i plast/glassfiber

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støping i plast/glassfiber

Hei!

I min tidligere byggetråd av en gulvstående høyttaler, prøvde jeg å få til en waveguide til diskanten (en Vifa XT25). ... Det gikk ikke heeeelt som planlagt å ha den lagt i tre, så foreløpig står den helt "vanlig" skrudd i frontplaten.

Nå har jeg tenkt å "gjennomføre" prosjektet, og trenger da noen kloke hoder til å hjelpe meg med hvordan jeg skal lage waveguiden.

Bilde av waveguiden;

Her er en waveguide jeg synes ligner ganske mye, men den passer desverre ikke helt (pga diameter og montering ... etc). Tenkte derfor å bruke denne som en "mal" dersom jeg får tak i en snart..., men kanskje ikke gjøre den så dyp.

Jeg tenkte følgende;
    Lage en glassfiber eller gipsavstøping av waveguiden for så å bruke avstøpningen til å lage flere nye...., men her er problemet; HVA SKAL JEG STØPE I?! Er det noen som har noe erfaring med ... plast? Finnes det noe jeg kan kjøpe en eller annen plass som er i flytende form..., men som stivner og blir hardt og fint? Jeg kan jo prøve å lage det med glassfiber det og..., men er usikker på om det blir bra.

1. Noen som har tips til hvor jeg får tak i "flytende" plast som blir hardt og fint når det stivner?
    2. Alternative måter til å lage waveguide på hadde vært greit å ha. Alt av interesse .

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støpeplast kan du kjøpe på installbay.no, mye brukt i bilstereobygging.

Men du strengt tatt kan du vel ikke bare modifisere en waveguide som du vil. da de er utformet til å fungere bra slik de er?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Støpeplast kan du kjøpe på installbay.no, mye brukt i bilstereobygging.
    Men du strengt tatt kan du vel ikke bare modifisere en waveguide som du vil. da de er utformet til å fungere bra slik de er?
    Takk for det.

... vel; jeg kan modifisere...., så lenge resultatet blir bra
    mao; jeg bør lage noe som .... er bra.

Steen Duelund som lagde waveguiden i forrige post (hvor høyttaleren er ferdig), brukte en tynn gummipakning eller lignende som han spennte over en rund dings..., så presset han ned i midten for å lage formen.

Tenkte jeg skulle prøve det samme. Blir kanskje for stress/dyrt å prøve å modifisere noe som kan kjøpes. Har derfor kommet opp med denne idèen;

Finne (eller lage) en sak som har den diameteren jeg vil ha; legge over en glassfiberduk eller tynt fleecepledd. ... og så fukte det med herder eller hva-det-nå-er en bruker for å få "glassfiber".

... og vips, så har jeg en waveguide ..., så er det bare masse sliping og fjas som gjenstår.

.. hm........

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... da har jeg faktisk klart å lage noe. Kjøpt noe glassfibersparkel og noe glassfiberduk.

Brukte en plastboks fra biltema med ø=16cm, limte en 1mm gummipakning fra biltema over, og trakk den ned med en 6mm skrue med en liten skive rundt.

Ble ganske ok, men jeg må gjøre det igjen pga skiven rundt skruen ikke var stor nok..., Jeg gir meg ikke før jeg har den "perfekte" formen.

Alle vet jo at kjøkkenet er det beste stedet for å blande kjemikalier og denslags....;

Her ser dere hvordan skruen trekker pakningen ned for å forme waveguiden (eller rettere sagt; malen til waveguiden);

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult kjøkkenprosjekt

Så dette skal bli formen du skal støpe de andre i? Er det slik at den formen man får ved å bruke det skruetrikset gir riktig kurve på waveguiden?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Kult kjøkkenprosjekt
    Så dette skal bli formen du skal støpe de andre i? Er det slik at den formen man får ved å bruke det skruetrikset gir riktig kurve på waveguiden?
    Takk! ... og den som ble støpt i går skal skrotes...., den ble vellykket rent støpemessig, men jeg var ikke helt fornøyd med formen, så jeg skal lage en ny i kveld (tror jeg) med en litt bredere skive rundt skruen. Jeg glemte å ta med bilde av resultatet når jeg fikk skrudd det ut, men det skal jeg ordne når jeg har støpt en til. Det så ganske så bra ut.

I følge en god del skeptikere skal dette gi en ganske så korrekt form på waveguiden ja, men hvor dyp den er og denslags, er også med på å endre karakteren på hvilket frekvensområde den hjelper i. Når jeg er "ferdig", skal jeg gjøre målinger for å skjekke dette før jeg monterer den inn i høyttalerene.

Jeg vurderer å bruke karbonfiber i de endelige waveguidene... lakkert karbonfiber hadde kanskje sett relativt rått ut rundt diskanten...?
    Vet ikke om jeg klarer å gjennomføre det da, men det er nå noe jeg har i tankene

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig! Dette er DIY på høyt nivå!

Du må fore på med målinger og testresultater.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epoksy

Hvis du skal bruke karbon/ kevlar duk må du bruke en gjennomsiktig epoksy istedet for polyester til å mette duken. Epoksyen kan selvfølgelig brukes sammen med vevd blassfiberduk (som du allerede har brukt), da blir glassfiberduken gjennonsiktig når den mettes med epoksyen. Biltema har epoksy i små kvanta, søk på epoksy. Det finnes også andre som har f.eks Westsystem Epoksy.
    Jeg bruker forøvrig mye epoksy og glassfiberduk i mine hobbyprosjekter; Duk og Epoksy

GeirB

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GeirB
    Hvis du skal bruke karbon/ kevlar duk må du bruke en gjennomsiktig epoksy istedet for polyester til å mette duken. Epoksyen kan selvfølgelig brukes sammen med vevd blassfiberduk (som du allerede har brukt), da blir glassfiberduken gjennonsiktig når den mettes med epoksyen. Biltema har epoksy i små kvanta, søk på epoksy. Det finnes også andre som har f.eks Westsystem Epoksy.
    Jeg bruker forøvrig mye epoksy og glassfiberduk i mine hobbyprosjekter; Duk og Epoksy
    Takk!

Som f.eks denne? Biltema Norge
    eller denne ; Biltema Norge

.. og er det noen som vet om det er steder med billigere karbonfiber enn biltema? Biltema Norge

Lurer på om det blir for vanskelig å få det til bra med karbonfiber... Skal prøve først å lage med vanlig glassfiber.., og dersom det går fint, tror jeg kanskje jeg prøver med karbonfiber.

Har forresten støpt en ny mal nå. Tror formen blir bra. Mer siden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fant det du!
    Tror den på tube er litt tykkere, den andre er tyntflytende som en lakk.

GeirB

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    waveguide? er det det highend folka kaller en skikkelig hornladning

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    waveguide? er det det highend folka kaller en skikkelig hornladning
    Vel... en hornladning er egentlig noe annet enn en waveguide..., men prinsippet er omtrent det samme. Vet ikke så mye om dette, men et horn består ofte av ett-eller-annet kammergreier som sørger for litt kompresjon på ettellerannet vis, mens en waveguide bare sprer lyden ut fra hele området til membranen.

Kjøpt meg mer glassfiberduk nå og så det blir nok litt støping i helga. Så får vi se om det blir bra. Dersom det blir ok, må jeg kanskje bestille inn noe karbonfiber.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •