Trenger litt starthjelp for å bygge integrert stereo Gainclone

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt starthjelp for å bygge integrert stereo Gainclone

Jeg har lyst til å bygge meg en gainclone. Dette er helt nytt for meg, så jeg antar i første omgang at dette er et prosjekt for å lære og feile. Jeg har tenkt å drive et par QLN 601 (Qln AB ). Disse er stativhøyttalere med spek. 8 Ohm, 90 dB SPL 1 W, 1 m.

Jeg ønsker å lage en integrert forsterker, så ser for meg en enkel kildevelger og en volumkontroll.

Spm1: Er det 2 stk. LM4780 i bridged mode som er cluet her, eller skal jeg se på andre konfigurasjoner eller evt. andre ICer?

Spm2: Gitt at jeg kjøper et LM4780 dual mono kit fra audiosector (DIY Chip Amplifier Kits, PCB's, Components and Information.) og bruker dette i et stereooppsett, skal jeg da bare kutte ut den ene likeretter-kretsen, og kjøre med 1 strømforsyning til begge forsterker-kretsene? Hvilken spec burde ringkjernetrafoen ha?

Spm3: Hva er anbefalt fremgangsmåte for å koble til volumkontroll og kildevelger på en slik forsterker?

Håper noen kan svare på dette for å hjelpe meg litt på vei!

på forhånd takk,

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke lm3886. DIY Chip Amplifier Kits, PCB's, Components and Information. Fungerer bra til prisen man betaler for disse.
    Mye informasjon om gainclones, chipamper og ikke minst byggetråder finner du på Chip Amps - diyAudio

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xtc
    Hva med å bruke lm3886. DIY Chip Amplifier Kits, PCB's, Components and Information. Fungerer bra til prisen man betaler for disse.
    Mye informasjon om gainclones, chipamper og ikke minst byggetråder finner du på Chip Amps - diyAudio
    Har forstått det slik at lm4780 er to stk. lm3886 i parallell. Hva er fordelene / ulempene ved å bruke det ene kontra det andre? Slik jeg ser det er det vel ikke prisen på kitet som er det vesentlige her, men heller at man finner det som er best egnet for sitt bruk, og akkurat på dette området er det jeg sliter litt nå

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke trenger 150W pr kanal i 8 ohm er det greit nok i massevis å bare kjøre 1xLM3886 pr kanal vil jeg tro.

LM3886-kit på ebay er svinbillige, jeg betalte $15 for et ferdig montert kit med relativt bra komponenter, portoen kom på $10. Der var alt montert på samme kretskort også, ferdig strømforsyning med "snubberized" likeretter (støyfjerning på likeretterbroa) og 2x10000µF kondiser.

Eneste man må passe på er å få en stor nok trafo slik at kretsen får nok strøm.

2 x 68 Watt LM3886 + NE5532 Audio Amplifier Board Kit - eBay (item 250508337886 end time Oct-06-09 16:08:43 PDT) <- Link til en slik jeg kjøpte. Denne er med integrert preamping via NE5532 opamp også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Tacritan.

Kikket på linken din, og interessant forslag! Er på utkikk etter en rimelig, dog bra forsterker til aktiv deling, og lurer på om jeg skal bruke loddebolt og snekre selv. Har el-fag fra ungdomtida, men har vært ute av gamet i 20 år, så her driver jeg å nyorienterer meg i hi-fi-feltet. Men altså: Er dataene rimelig ok på LM 3886, støy, jevn kurve fra topp til bunn? Hviliken/ hvor stor trafo har du brukt i dette tilfellet (dvs. hvor skaffa du den)? Og muligens et dumt sp. men lell: Hva menes med "integrert preamping via NE5532", er det pre-amp i den, eller bare at den er tilpasset dette?

På forhånd takk!
    R.Ø

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orobert
    Hei, Tacritan.

Kikket på linken din, og interessant forslag! Er på utkikk etter en rimelig, dog bra forsterker til aktiv deling, og lurer på om jeg skal bruke loddebolt og snekre selv. Har el-fag fra ungdomtida, men har vært ute av gamet i 20 år, så her driver jeg å nyorienterer meg i hi-fi-feltet. Men altså: Er dataene rimelig ok på LM 3886, støy, jevn kurve fra topp til bunn? Hviliken/ hvor stor trafo har du brukt i dette tilfellet (dvs. hvor skaffa du den)? Og muligens et dumt sp. men lell: Hva menes med "integrert preamping via NE5532", er det pre-amp i den, eller bare at den er tilpasset dette?

På forhånd takk!
    R.Ø
    Heisann og velkommen til forumet!

For å svare på spørsmålene dine i rekkefølge:

Gainclone/LM3886 (og tidligere LM3875) chip'ene har meget bra data til prisene. Lav THD og jevn kurve, derfor de har blitt VELDIG populære de siste 5-6 årene.

Trafoene jeg har er 120VA Noratel trafoer på 25-0-25v (2x25 sekundær) fra farnell. Fant et tilbud på disse til 132,- pr stk, men tror det var tidsbasert for kan ikke finne dem igjen. 120VA er litt lite hvis man skal bruke de som skikkelige effekt-blokker, men tror det skal holde for litt vanlig bruk/normalt lyttevolum.

Jeg er litt usikker på preamp-delen på disse jeg har linka til, de er ikke brukt på noen andre chipamp'er jeg har sett, men regner med det er strømforsterkere eller bufferkretser for å sikre godt signal til sluttrinnet.

Usikker på hvordan LM3886 vil funke til aktiv deling, dette har jeg faktisk ikke sett så nøye på. Vil anbefale deg å bruke google aktivt, LM3886 er som nevnt en VELDIG populær chipamp og et søk vil gi deg fler svar enn du egentlig vil ha. Skulle du lure på noe mer er det bare å spørre her evt send meg en privat melding.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •