DIY stereobenk med innebygde høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY stereobenk med innebygde høytalere

Venter på ny sofa til TV-stua, og i den anledning så bygger jeg vel meg en ny stereobenk også i samme slengen. Har fått litt inspirasjon fra Spectral.eu sin Catena serie, og tenkte at dette må man vel kunne lage selv med hjelp av Ikea og litt DIY

Her er en SketchUp tegning av hvordan jeg har tenkt meg det.
    Vedlegg 55293

Det svarte "beltet" (sort høytalerstoff) på møbelet skal altså skjule alt av høytalere. Helst både side, senter og sub! Skap under blir i hvit høyglans og skal skjule forsterker, GET HD PVR, PS3 og DVD i tillegg til filmer og annet som man må "stappe unna".

Side og center høytaler:
    Alt.1 - Benytte mine B&W DM603 (liggende) og CC6
    Alt.2 - Bygge høytalere - Forslag til element?

Sub:
    Alt.1 - Benytte små elementer (maks 8") som kan spille ut i rommet via det sorte "beltet". Forslag til element/forsterker?
    Alt.2 - Offre et av skapene nede og bygge med nedoverrettet sub element. Kasse kan da bli på ca. 50x35x40cm. Forslag til element/forsterker?
    Alt.3 - Kjøre separat sub (muligens XTZ99W12) og ha denne på enden av sofaen

Bakhøytalere blir ett eller annet merke av innbygningshøytalere som blir satt i taket.

Budsjett vil ligge på ca. 6-8000,- da inkl. alle elementer, og forsterker til sub.

Kjør debatt :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør debat bump

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke mye diskusjon rundt denne tråden min gitt...

Status:
    - Sofa ankommet etter mye om og men (kom først i januar etter mye rot)
    - Benk ferdig bygget - mangler bare plate på toppen (bare en provisorisk der nå) Plate på toppen blir glass men denne blir nok ikke bestillt før etter at vi har pusset opp stua. Benken er laget av Ikea kjøkkenskap (5stk. b60xh35xd37). Disse ble lektet ut 6 cm og det ble da laget luftespalte på 3cm oppe og nede. 2 av skapene som nå inneholder forsterker, Get HD boks og PS3 er montert uten bakplate for å få kjøling. Det sorte feltet ble laget av MDF og ble trukket med høytaler stoff fra Biltema. Det sorte feltet ble 16 cm høyt og skapene er montert ca. 12 cm over gulvet (alt montert rett på vegg altså ingen bein eller sokler under skapene)
    - Side og center høyt. - Bruker nå min CC6 som center og noen (bitte) små JBL høytalere. Blir nok bygging evt. kjøp av 3 centere senere
    - Sub - Blir alt. 3. Foreløpig bruker jeg en JBL 8"
    - Bakhøytalere - Blir 4 stk i taket, men først etter vi har pusset opp stua
    - Ny forsterker kjøpt og montert - Onkyo TX-SR607EB
    - Ny TV kjøpt og montert - Panasonic TX-P50S10E

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo etter tegningene kjempetøft og diskret ut. Håper det kommer bilder v ferdig resultat også?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så skikkelig stilig ut. Merkelig at det ikke har blitt noe respons i denne tråden. Sikkert for sent nå men det som kunne vært et alternativ var å bruke liggende center-høyttalere på alle 3 i front. Det var en tråd for en god stund siden om en kar som lagde seg en bakprojisert TV, han brukte Klipsch centere på hele frontrekka.

Men legg ut noen bilder, da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Dette så jo etter tegningene kjempetøft og diskret ut. Håper det kommer bilder v ferdig resultat også?
    Benken ligner veldig på bildene faktisk, så jeg er veldig fornøyd så langt :-D Bilder kommer nok ganske snart, må bare få tatt noen. Benken er ikke helt ferdig som sagt, mangler topp plata og stua mangler oppussing...

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette så skikkelig stilig ut. Merkelig at det ikke har blitt noe respons i denne tråden. Sikkert for sent nå men det som kunne vært et alternativ var å bruke liggende center-høyttalere på alle 3 i front. Det var en tråd for en god stund siden om en kar som lagde seg en bakprojisert TV, han brukte Klipsch centere på hele frontrekka.

Men legg ut noen bilder, da?
    Jeg synes også det var rart det var held dødt her når jeg la ut tråden, men nå ser det jo ut som noen har fattet interesse Valget med tre center-høytalere har jeg i hodet ja. Har vært innom flere steder å sett og hørt litt så får se hva det ender opp med. Begrensningen min nå er 16cm høyde på center, men tror nok jeg skal finne noen som er greie nok for mitt bruk. Jeg kommer ikke til å legge hele armen i dette anlegget...

Bilder skal komme som sagt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •