DIY ProAc Response 2.5 [Vi prøver på nytt!]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY ProAc Response 2.5 [Vi prøver på nytt!]

Hola folkens!

Har registrert meg på forumet nå først, men jeg har vært passiv iakttager i mange år og har hentet veldig mye god lærdom herifra. Etter denne posten
    lurer jeg på om jeg har hentet NOK lærdom riktignok, for enellerannen plass underveis var det noe som gikk skeis. Les videre for detaljer.

Historien som følger er hvordan en kjedelig påskeferie, med en god idè kan utvikle seg til noe relativt dyrt og horribelt ubrukelig.
    -----------------------------------------------------------------
    Jeg satt på hybelen min i det herrens år 2006 og hadde lyst på nye høyttalere.

Hjemmekinoen min av typen 1495,- kroners eltax/OBS/etellerannet dugde fint til litt surround men 6.5" sub og satellitter på størrelse med en røykpakke ga meg ikke det helt store, spesielt ikke etter at jeg tidligere hadde hatt Electrocompaniet ECI-3 og DynaBel S12 i hus. Noe måtte gjøres.

"Ja, sku'n bygga seg høyttalere da? Klart'n sku'!" ... Angrer enda den dag idag på den tankerekka der.

Fant fort ut at noe tilnærmet ProAc Response 2.5 skulle la seg gjøre. Hadde hørt mye bra om høyttalerne og de virket enkle å bygge. Jeg var hjemme hos foreldra mine i kalde nordnorge, jeg hadde 7 dagers påskeferie og en garasje full av verktøy av alle typer tilgjengelig. OBS lå 5km unna, og de hadde 18mm hobbyplater på billigsalg.

Fatter hoppa på prosjektet med en gang han hørte hva jeg hadde planlagt, gira som han er på å skru, sage, lime og fikse ting.

Utregninger på kasser og delefiltre ble tatt, OBS ble oppsøkt, hobbyplater på 100x20x1.8 og 100x25x1.8 ble handlet inn, delefiltre, elementer og tilkoblingsterminaler ble bestilt, og eventyret var igang. For å unngå en roman av dimensjoner på hvordan dette skred frem til "mesterverket" legger jeg bare ved bilder her. Følgende bilder er fra byggeprosessen og jeg orker ikke kommentere hvert enkelt bilde, dere som har gjort dette før vet hvordan det foregår, dere som IKKE har bygget egne høyttalere; ikke prøv om du har mer enn 2 tommeltotter eller bygger etter veldig spesifikke tegninger.

Hva er så enden på visa? Jo det skal jeg fortelle deg.

Sammi Diskanter: 300,-
    Sammi 6.5" Bassmellomtoner: 500,-
    Scan-Speak Bassmellomtoner: 2500,-
    Delefiltre: 300,-
    Kasser: 1000,-
    Lakkbeis: 250,-
    Tilkoblingspaneler: 200,-
    Totalt: ~5000,- + ørten arbeidstimer

Moroa med det hele? Høyttalerne ser ikke ut og låter forjævlig...
    Har prøvd å modifisere i alle retninger, nytt lim, tettinger, pakninger
    avstivere, byttet fra sammi-bassene til scan-speak'ene som står i proac
    originalt. Klarte også å knekke loddeørene på den ene sammi-diskanten så jeg endte opp med å måtte bruke europris-diskanter (hentet fra en boomboks av no slag).

Spesifikasjoner:
    -Kasser: ~40L (95x23.5x25cm).
    -Bass: Scan-Speak 18W/8535. (Sammi på bilder).
    -Diskant: Noname Europris hylær.
    -Delefilter: 12dB/oct 2500Hz.
    -Demping: Profilert skum.
    -Bassrefleks tunet til 35Hz.
    -Interne avstivere midt på kassa.
    -Forgylte singlewire ht-term.
    -Gummiføtter under.

Moralen er: Ikke prøv deg på noe du ikke har peiling på overhode, søk profesjonell hjelp og til syvende og sist; klarer du ikke de to forrige punktene
    så for all del ikke innrøm for noen at du har driti deg ut (noe jeg forøvrig gjør akkurat nå). Dette vil si at jeg har feila på alle tre ovennevnte punkter, og er så storsinna at jeg utleverer meg selv til skrekk og advarsel for alle andre.

Høyttalerne er forøvrig til salgs til en billig penge men må hentes i Horten. Tenkte kanskje en dreven DIY'er kunne forbarme seg over blomsterkassene og få de til å låte okei med litt kjærlighet og trelim. Leveres komplett i "fungerende" tilstand, med sammi-basser ved siden av hvis ønskelig.

Det blir lenge til neste gang jeg bygger egne høyttalere...

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVforum!

Kjedelig å høre at prosjektet ditt ikke gikk som du ville.

Fikk du noen gang tatt en prøvelytting med disse med Sammi diskantene?

Om du skal ha konstruerte kabinettene riktig i henhold til volum og port og riktige verdier på delefilteret skjønner jeg ikke at dette kan låte helt på jordet...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Velkommen til AVforum!

Kjedelig å høre at prosjektet ditt ikke gikk som du ville.

Fikk du noen gang tatt en prøvelytting med disse med Sammi diskantene?

Om du skal ha konstruerte kabinettene riktig i henhold til volum og port og riktige verdier på delefilteret skjønner jeg ikke at dette kan låte helt på jordet...
    Hoy! Takker så meget for velkomst.

Fikk prøvelyttet med sammi-diskantene, de låt "noe" (les: veldig) mye bedre enn det som står i nå. Jeg VET ikke helt om kabinettene er riktig konstruert, teorien stemmer sånn noenlunde, men kart og terreng osv. Blabla, ordtaket er kjent, regner jeg med?

Har målt med en mic tilkoblet htpc'en min og et program som kjører full duplex sweep/opptak, og jeg får en grusom dip i lyden fra 100-300Hz som gjør at det er NULL punch i bassen (og var omtrent samma tendensene med sammi-bassene) så jeg regner med det er kassa som er feilkonstruert på et vis. Scan-Speak'ene spiller dypt i massevis, buldrebass som fra en underernært 15" sub men niks trøkk. Oppover i registeret er faktisk ikke opplegget så ille, greit lydbilde og luftig, bra oppløst diskant (iallefall med Sammi'ene.... ).

Har iallefall gitt opp å finne ut hva som er gærnt, nye høyttalere er kjøpt og vil gjerne bare bli kvitt disse. Hadde håpet noen kunne gi dem et nytt hjem og litt kjærlighet, ellers går kassene i peisen i vinter, og elementene blir parkert i ei pappeske i bøttekottet. :-P
    -----------------------------------
    Edit: Usikker på om jeg bryter noen regler nå forøvrig, jeg har ikke skrevet denne tråden for å få solgt høyttalerne bare så det er nevnt (litt for mye negativ omtale for det kanskje). Vil bare påpeke at selv om det er mange flinke folk her som bygger egne høyttalere, så er det ikke like enkelt for alle, pluss at jeg spyr ut litt sort, selvironisk humor.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke scan speaker er det du har brukt..og hva skal du ha for herlighetene ..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pm

Har sedt deg PM

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Err....... et par ting her som jeg vil påpeke..., men som du kanskje har skjønnt selv...;

Hobbyplater i furu = no no. Bruk Spon eller bedre. Helst MDF(!).
    Sammi mellomtoner... = Kjipe greier. ScanSpeak = Supre greier.
    Europris tullediskanter = enda kjipere greier. En billig men skikkelig bra diskant er f.eks Vifa sin XT-25.

Hvilket delefilter du har kjøpt står det ikkenoe om..., men det er nok noe du bør mekke selv av ok komponenter. Folk kan nok hjelpe det med et delefilter som er helt ok.

......, så hvis du har lyst å forsøke på ny;
    1. Kjøp MDF. Lag noen ok kasser (er bassrefleksen din bare hull i kassen, eller er det rør også?)
    2. Kjøp nye diskanter. Vifa'ene jeg nevnte koster ca 500kr/stk.
    3. Prøv med filteret du har.... dersom det låter drit, kan vi prøve å komme opp med noen idèer du kan prøve ut.

... så jeg ville ikke gitt opp heeelt enda. Ikke allverdens som skal til for å få det til å låte mye bedre.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Err....... et par ting her som jeg vil påpeke..., men som du kanskje har skjønnt selv...;

Hobbyplater i furu = no no. Bruk Spon eller bedre. Helst MDF(!).
    Sammi mellomtoner... = Kjipe greier. ScanSpeak = Supre greier.
    Europris tullediskanter = enda kjipere greier. En billig men skikkelig bra diskant er f.eks Vifa sin XT-25.

Hvilket delefilter du har kjøpt står det ikkenoe om..., men det er nok noe du bør mekke selv av ok komponenter. Folk kan nok hjelpe det med et delefilter som er helt ok.

......, så hvis du har lyst å forsøke på ny;
    1. Kjøp MDF. Lag noen ok kasser (er bassrefleksen din bare hull i kassen, eller er det rør også?)
    2. Kjøp nye diskanter. Vifa'ene jeg nevnte koster ca 500kr/stk.
    3. Prøv med filteret du har.... dersom det låter drit, kan vi prøve å komme opp med noen idèer du kan prøve ut.

... så jeg ville ikke gitt opp heeelt enda. Ikke allverdens som skal til for å få det til å låte mye bedre.
    Heisann, takk for informativt svar, selv om jeg - som du gjetta - visste om dette fra før av.

Har prøvd mange rare tweaks, forskjellige forsterkere, forskjellige rom/plasseringer men uansett hva jeg gjør får jeg ikke høyttalerne til å spille "riktig". Er noe som mangler og jeg klarer ikke for mitt bare liv finne ut hva som er på trynet.

Jeg er utdanna i elektronikk og data, så jeg veit sånn noenlunde hva jeg holder på med når det kommer til det tekniske og teoretiske bak konstruksjonen av en høyttaler. Jeg mistenker det er selve utførselen av kassebygginga som gikk åt skogen, og at høyttalerne derfor låter ... bajs.

Delefiltrene er helt enkle, 4 komponenters LC kjøpt fra elfa en gang i tida, på 12dB/oct uten noen form for korrigering.
    Jeg tok endel snarveier når jeg bygde disse høyttalerne (18mm furu, ferdigkjøpte delefiltre osv). og har fått svi for det senere. Diskantene er som sagt ikke så verst, selv europris-diskantene spiller "akseptabelt" mtp at de var gratis, Sammi'ene var finfine. Sammi-bassene var greie nok men gikk ikke dypt nok og hadde lite trøkk. Scan-speak'ene har mye trøkk, men det virker på meg som kassa er feil avstemt til bassrefleksporten siden det bare er buldring og null dunk/punch i f.eks Infected Mushroom-låter.

Edit: Det forøvrig ikke lytterommets skyld heller da jeg har et par Dynavoice F6 stående nå og de spiller helt fantastisk.

Jeg har, som tidligere nevnt, ingen intensjoner om å prøve å fikse disse høyttalerne, de selges hele eller i deler, vil bare bli kvitt dem da jeg har nye høyttalere på vei i posten. Dette var mer ment som en skrekk-og-advarsel-post fra min side.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    hvilke scan speaker er det du har brukt..og hva skal du ha for herlighetene ..
    Heisann, send meg en PM med et bud så kan vi diskutere det.

Scan-Speak'ene er forøvrig den umodifiserte versjonen av de som står i ProAc Response 2.5, heter 18W/8535 om jeg ikke husker feil.

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner meg om mine hobbyplatehøyttalere..

idèen om beiset treverk er ikke akkurat lett og få realisert og det koster mer en man skulle tro.

Sånn endte mine høyttalere!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som mine kan ende sånn også. Dog skal jeg da sage dem opp og fyre opp innendørs slik at jeg slipper å fryse i vinter, i det minste.

Neste trinn på planen er å bygge seg chipamp eller tilsvarende, der er jeg iallefall litt mer i mitt rette element når det kommer til kunnskaper. 8)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Ser ut som mine kan ende sånn også. Dog skal jeg da sage dem opp og fyre opp innendørs slik at jeg slipper å fryse i vinter, i det minste.

Neste trinn på planen er å bygge seg chipamp eller tilsvarende, der er jeg iallefall litt mer i mitt rette element når det kommer til kunnskaper. 8)
    Anbefaler på det sterkeste at du bygger CHIPAMP og IKKE noe tilsvarende!
    Mener å lese i første post, at ideen var å lage noe tilsvarende Proac, og du så (hørte) hvordan det gikk! :-D

Morsom historie og veldig fint at du forteller den, denne fella er det veldig mange som går i, og kanskje ødelegger for både hifi/musikkinteressen og DIY-interessen i lang, lang tid.
    Husker selv de første "basskassene" jeg bygget til bil, hvor snarveier og økonomiske besparelser hver gang resulterte i tre ting:
    - Mye mer arbeid (i ettertid når man prøver ALT for å få det til å funke)
    - Nesten like dyrt
    - Elendig lyd som gjorde både alt arbeidet og utgiftene totalt bortkastet.

Når man da tilslutt gir opp, og finner ut at "alle andre" har forstått dette, og derfor er det også umulig å selge de alt for dårlige komponentene, viser det seg jo at det faktisk ble langt dyrere enn om man hadde gjort ting riktig første gang! :-D

PS! Manglende midbass, trykk og attack i bassen mistenker jeg kommer av kassematerielet, som gir etter for trykket inne i kassen.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Anbefaler på det sterkeste at du bygger CHIPAMP og IKKE noe tilsvarende!
    Mener å lese i første post, at ideen var å lage noe tilsvarende Proac, og du så (hørte) hvordan det gikk! :-D

Morsom historie og veldig fint at du forteller den, denne fella er det veldig mange som går i, og kanskje ødelegger for både hifi/musikkinteressen og DIY-interessen i lang, lang tid.
    Husker selv de første "basskassene" jeg bygget til bil, hvor snarveier og økonomiske besparelser hver gang resulterte i tre ting:
    - Mye mer arbeid (i ettertid når man prøver ALT for å få det til å funke)
    - Nesten like dyrt
    - Elendig lyd som gjorde både alt arbeidet og utgiftene totalt bortkastet.

Når man da tilslutt gir opp, og finner ut at "alle andre" har forstått dette, og derfor er det også umulig å selge de alt for dårlige komponentene, viser det seg jo at det faktisk ble langt dyrere enn om man hadde gjort ting riktig første gang! :-D

PS! Manglende midbass, trykk og attack i bassen mistenker jeg kommer av kassematerielet, som gir etter for trykket inne i kassen.
    Hehe, jotakk, fint at du poengterer dette med "tilsvarende" , du har så evig rett. Skal sies at det er litt enklere å bygge forsterker basert på schematics (litt mer spesifisert) enn en "tilnærming" av høyttalere da, men likevel. Chipamp/Gainclone har lenge stått på ønskelista. Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i det du skriver. ops:

Tilslutt, kassene er ganske tunge og døde selv om de bare er laget i 18mm furu. Dette fordi de er stivet av på midten og baffelen er skrudd fast i 1"x2" lektre foran som forankrer elementene til sidevegger, topp og bunn. I tillegg burde bassrefleksen kompansere noe for lydtrykket ved å pumpe det ut porten, men såklart om denne er avstemt helt på jordet (noe jeg mistenker) så får man vel ikkeno punch av det heller. Det rare er at jeg tok en ganske bra tilnærming til de originale proac'ene, både i kassevolum og port-avstemming.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Tilslutt, kassene er ganske tunge og døde selv om de bare er laget i 18mm furu. Dette fordi de er stivet av på midten og baffelen er skrudd fast i 1"x2" lektre foran som forankrer elementene til sidevegger, topp og bunn. I tillegg burde bassrefleksen kompansere noe for lydtrykket ved å pumpe det ut porten, men såklart om denne er avstemt helt på jordet (noe jeg mistenker) så får man vel ikkeno punch av det heller. Det rare er at jeg tok en ganske bra tilnærming til de originale proac'ene, både i kassevolum og port-avstemming.
    Furu er mykt, gran er enda mykere, så avstivere av gran hjelper antagelig ikke all verden.
    En bassreflekskonstruksjon er som en lukket kasse helt ned mot avstemmingen av porten, i midbassen oppfører mao kassen seg like ens uansett.
    Det kan jo selvfølgelig være delefilteret ditt som ødelegger mye av moroa også, eller at kassen passer særdeles dårlig til elementet.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det kan jo selvfølgelig være delefilteret ditt som ødelegger mye av moroa også, eller at kassen passer særdeles dårlig til elementet.
    Antakeligvis en genuin blanding av "elendighet" i flere ledd.... ;-) ... Delefilteret er et 12db/okt uten noen former for demping og slikt....
    antakeligvis et ganske ubrukelig filter til noe annet enn ... brevvekt eller tilsvarende.
    Kassen synger nok med for full hals og gir ikke elementet rette premisser. I tilegg absorberer den sikkert en god del av punchen Tacritan savner.

Synes det er dumt du selger dem. Hadde nok vært et meget spennende prosjekt dersom du hadde fullført (en gang til) :-) .

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Antakeligvis en genuin blanding av "elendighet" i flere ledd.... ;-) ... Delefilteret er et 12db/okt uten noen former for demping og slikt....
    antakeligvis et ganske ubrukelig filter til noe annet enn ... brevvekt eller tilsvarende.
    Kassen synger nok med for full hals og gir ikke elementet rette premisser. I tilegg absorberer den sikkert en god del av punchen Tacritan savner.

Synes det er dumt du selger dem. Hadde nok vært et meget spennende prosjekt dersom du hadde fullført (en gang til) :-) .
    Er nok som du sier, feiling i flere ledd. Vært morsomt om jeg hadde hatt verktøy og arbeidsrom til å fikse beista, men det har jeg ikke. Leiligheta er ikke stor nok og jeg orker ikke handle inn diverse trearbeids-verktøy for å få elendigheta opp å gå i nye kasser. Dessuten har jeg som nevnt handlet inn nye høyttalere.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg for å prøve å gjenopplive høyttalerne her, i mangel av andre prosjekter. I første omgang skal jeg leke meg litt med kassene jeg allerede har. Prøve å stive de av endel, fikse dobbel baffel med skråskjæring (har akkurat nok MDF liggende) jfr. disse:

[Ellam25 fra Troels Gravesen]

Skal også tukle litt med delefiltre, kjøpe meg fres for å få litt bedre look på opplegget (utskjæring til elementer, skråskjæring av hjørner med mer). Nye diskanter må handles inn, men dette kommer ikke med en gang, skal prøve å få de nedre frekvenser på plass i første omgang. Tilslutt blir det lagt ny finish hvis jeg er fornøyd med lyden denne gangen.

Har sett at jeg har feilberegna port-tuninga veldig, da elementene vil ha omtrent dobbelt så lang port som jeg har brukt, heldigvis kjøpte jeg teleskop-rør så det var en enkel sak å fikse. Problemet er at porten blir lenger enn kabinettet (26.4cm mot 25cm dybde), så jeg må tette hullet i front og sette porten under, noe som skaper nok et problem, nemlig føtter. Må få løfta høyttaleren minst 5cm fra gulvet. Her må det fintenkes litt.

Vedlegg 57155Vedlegg 57156

Så får vi se da, regner med dette blir å ta store deler av vintern, og blir jeg ikke fornøyd er det godt mulig jeg bygger helt flett nye kasser og da blir det nok ikke høyttalere av de før utover vårparten minst. Har også lekt med tanken på å bare bygge på kassene utpå de gamle, altså doble veggtykkelsen. Furuplater er billigbillig på biltema.

Edit: Kjøpt overfres og slagdrill fra europris nå, og fant fort ut hvorfor man IKKE handler billig verktøy. Overfresen mangla parallell-anlegget (dette klarer jeg meg forsåvidt uten). Bare to stenger fulgte med, ikke styreplata på enden. Slagdrillen manglet chuck-nøkkel, og vertikalgrepet/håndstanga foran knakk jeg strammeskruen på ved første montering. Skal beholde overfresen, drillen byttes idag. Så får jeg se om jeg får frest og limt litt i helga.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp, da har jeg fått fikset "bestilling" av nye hobbyplater fra biltema. Kollega av meg som handler 4stk 1200x250x18mm plater til meg siden jeg ikke har bil, så jeg nå får doble sider på kabinettene. Disse skal brukes litt kreativt, ble helt forelska når jeg så dette:

Vedlegg 57240

Regner med å gjøre noe tilsvarende, både i farge og utforming, dog litt mer firkanta siden det ikke er en BEL jeg bygger. 8)

I tillegg har jeg bitumen-plater på vei for å dempe bakvegger som ikke får ekstra treverk utenpå.

Vedlegg 57241

Vedlegg 57242

Da må jeg bare få alt i hus og begynne fresinga, så blir det nok (bedre) kasser etterhvert. Kjenner jeg gleder meg allerede... ... helt til diskantene og delefiltrene skal på plass.

Edit: Ordna seg med europris-greiene også forøvrig, fikk et parallell-anlegg fra en av de andre eskene, og drillen ble bytta uten å se kvitteringa engang. "Du kjøpte den når? To dager siden... jammen da... nææh, drit i det, ta'n du. Ha en fin helg!" Hyggelige iallefall.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være pessimist. Resultatet kan sikkert bli knall, men har du hørt uttrykket "don't throw good money after bad"? Med det mener jeg at du iallefall skal vurdere kjøp av MDF å starte på nytt. MDF koster, men da blir det gjort skikkelig med en gang.

Jeg kan også fortelle som Norcad at jeg ofte tok snarveier for å "spare" penger, men i senere tid har jeg heller gått for skikkelige saker for dermed å ende opp med et godt resultat i stedet for et middelmådig et.

Uansett, dette var absolutt ikke ment som kritikk, jeg er egentlig bare fornøyd med at du fortsatt forsøker igjen jeg :-D

Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og anbefaler at du kjøper mdf, ikke så mye dyrere enn hobbyplater...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger!

Jeg er veldig klar over det dere skriver, men furuplatene er så billige at det ikke er snakk om å lempe ut penger egentlig. Dessuten skal jeg tyne opp MDF på baffelen (har to plater på 100x20x1.8cm liggende), og når jeg i tillegg dytter bitumen innvendig bør jeg nærme meg avstiving/demping nok. Som sagt, blir jeg misfornøyd blir det MDF i neste omgang, men jeg må gi det et nytt forsøk.

Skal i tillegg modifisere delefiltrene/lage helt nye slik at jeg er sikker på at elementene får bedre arbeidsforhold, dette er mer eksperimentering enn egentlig konstruksjon, må ha noe å pusle med.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •