DIY ProAc Response 2.5 [Vi prøver på nytt!] - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjapp oppdatering her.

Treverket og bitumen er i hus, da mangler jeg bare å handle diskanter og begynne å teste meg frem til delefiltre... ja også begynne å faktisk frese, sage og lime på høyttalerne da. :razz:

Noen bilder:
    Vedlegg 57455
    Første forsøk på sketchup, ser f*en ikke ut.

Her er iallefall en pekepinn på hva jeg har i dag, og hva jeg håper på å ende opp med. Innspill, kritikk og "fyf*en det ser ikke ut!" mottas med takk.

Vedlegg 57452
    Elementer og gamle delefiltre pluss tilkoblingsterminaler.

Vedlegg 57453
    Kabinetter nåværende, pluss verktøy, nye treplater og litt mdf. Hullene i MDF'en er fra et mislykka forsøk på å lage nye bafler uten
    annet verktøy enn stikksag og batteridrill. Denne delen skal fjernes.

Vedlegg 57454
    Her har jeg begynt å skråskjære 45* på kantene med den nye fresen min.
    Ser forsåvidt greit ut, men tror jeg har lyst å lage en enda større skråkant.

Vedlegg 57458
    Freseståla mine, kosta 399,- på europris men ingen ville ha de så jeg klarte å prute dem ned til 199,-. Bare å vente og se på kvaliteten og generell holdbarhet her.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en slik boks med maaange billige fresestål. Helt genialt å ha. Holder leeenge til hobbybruk! Røverkjøp til den prisen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det å designe delefilter selv er den vanskeligste jobben ved det å bygge høyttalere. Dersom du ønsker å få tilfredstillende lyd vil jeg påstå at det ikke er noen vits å bygge et standardisert filter, eller kjøpe et ferdig-filter. Det må isteden måling, lytting, måling, lytting, måling, lytting... til. Hvorfor ikke bygge noen høyttalere som andre har bygd før deg, og som har vist seg å spille bra?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blekansikt
    Hvorfor ikke bygge noen høyttalere som andre har bygd før deg, og som har vist seg å spille bra?
    Ikke no moro det vel?
    Dessuten "spille bra" er så subjektivt som det går an, så den sjansen tar jeg ikke. ^_^;

Nå har jeg ganske god peil på elektronikk og data, må bare få fiksa litt måleutstyr annet enn autocal-mic'en til receivern min så skal jeg nok klare å beregne egne delefiltre.

Newcomer Europad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du litt tips fra kongen av proac-kloning:
    crossovers

Les nederst: 2nd example: Making the 2.5 clone from calculated crossover components:

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest veldig mange ganger.

Problemet er at jeg blir ikke å handle samme diskantene som er i 2.5 , de er for dyre. I tillegg er kasse-avstemminga mi veldig annerledes enn 2.5, så jeg burde vel egentlig ha bytta navnet på tråden her til noe mer passende.

Takker for innspill likevel! 8)

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående diskant; Skjekk ut ukens tilbud fra dynabel! (!!). Er en vanvittig forbedring i forhold til den du har nå..... og til en super pris.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et tips når det gjelder kassemateriale:
    MDF er ikke løsningen på alt her i verden det heller, og har sine dårlige sider det også. Et billig alternativ, med (etter min mening) gode lydmessige egenskaper, er spon. F.eks 22mm gulvspon.
    Langt billigere enn MDF, snillere mot alt skjærende verktøy, sprekker ikke så lett som MDF, stabilere ovenfor luftfuktighet, rimelig stivt og dødt, men noe vanskeligere / mer jobb når man kommer til finish.

Kanskje en sandwich av 12 mm veggspon og 18mm furu hobbyplate kan være et smart valg? Koster lite ekstra, gir en del avstiving til kassene og gjør finisharbeidet enkelt. Bruker man i tillegg 2x12mm spon til baksiden på kassen, mellomtonekammer og avstivere tror jeg det ville nærme seg veldig bra.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Angående diskant; Skjekk ut ukens tilbud fra dynabel! (!!). Er en vanvittig forbedring i forhold til den du har nå..... og til en super pris.
    Litt i dyreste laget fremdeles, var dette med "throw good money after bad" , orker ikke gjøre de helt store investeringene før jeg har fått snekra sammen kassene og prøvelytta med de diskantene jeg har. Bassområdet er det største problemet mitt, diskantene kommer i andre rekke da de er litt lettere å håndtere fordi det "bare" er å fikse filtre og måle seg frem. Bassen derimot er kasseavhengig, i mitt tilfelle bortimot 80-90% vil jeg påstå, så derfor fikser jeg kasser først. Vurderer å handle fra partsexpress, de har endel fine Vifa diskanter til en veldig liten penge, evt dayton.

Parts-Express.com:*Dayton DC28F-8 1-1/8 <- noe slikt.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Bare et tips når det gjelder kassemateriale:
    MDF er ikke løsningen på alt her i verden det heller, og har sine dårlige sider det også. Et billig alternativ, med (etter min mening) gode lydmessige egenskaper, er spon. F.eks 22mm gulvspon.
    Langt billigere enn MDF, snillere mot alt skjærende verktøy, sprekker ikke så lett som MDF, stabilere ovenfor luftfuktighet, rimelig stivt og dødt, men noe vanskeligere / mer jobb når man kommer til finish.

Kanskje en sandwich av 12 mm veggspon og 18mm furu hobbyplate kan være et smart valg? Koster lite ekstra, gir en del avstiving til kassene og gjør finisharbeidet enkelt. Bruker man i tillegg 2x12mm spon til baksiden på kassen, mellomtonekammer og avstivere tror jeg det ville nærme seg veldig bra.
    Jeg er litt avhengig av å få tak i spon også, og det er litt vrient da jeg ikke har bil. Kjører furu og bitumen fra biltema foreløbig, så får jeg se om jeg tyner inn flere avstivere og kanskje litt flytende bitumen-masse i tillegg for å dempe ytterligere. Vil tro 36mm furu + bitumen demper greit.

Kan kanskje prøve å få handla noe flytende dempemasse/lim jeg kan klistre på de ekstra hobbyplatene mine for å få enda bedre demping. Er fremdeles på eksperiment-stadiet her.

Har også fikla og tenkt litt på å lage waveguide til diskanten, men jeg lurer litt på om det er noe poeng da bassene mine har en følsomhet på 86.5dB, waveguiden øker vel følsomheta på diskanten som uansett må dempes x antall dB for å henge med i svingene. Får ta det som det kommer. 8)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en kjapp oppdatering. Gjorde litt grovsaging og fresing av de nye baflene/påbygga idag. Resultatene var litt varierte (les: ikke til å skryte av), så jeg må nok gå over en runde til med fil og/eller grovt sandpapir når jeg gidder.

Utforminga er iallefall i gang og sees her:

Vedlegg 57774

Vedlegg 57775

Vedlegg 57776

Vedlegg 57777

Ble noe rester igjen. Kanskje prøve å bruke de som frontplater i nye småhøyttalere en gang i nær fremtid?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med prosjektet? Ikke for å virke belærede, men når en har så gode kodkehåndbøker som det finnes på Proac 2,5 DYI som finnes på nettet, hvorfor gjøre tidlige valg som kjører en rett i grøfta?

Det er jo slik at når en høyttaler er konstruert på en god måte så er det ikke bare å lage noe "lignende". Det er den raskeste veien til fortapelse. Er selv smertelig klar over at byggingen er mer enn halv morroa, men når resultatet blir crappy så hjeper det lite.

Har selv bygd Proac'ene for mange år siden med delefiler etter TG sitt design og har vært svært fornøyd med dem. Har tenkt å bruker dem i hjemmekionen etterhvert, men tiden har gått litt forbi dem og de er ikke så bra i forhold til "røkla" som de var på 90-tallet. Gode er de derimot. Det er det ingen tvil om.

Så mottoet må være: finn den økonomiske smertegrensen og bygg deretter.
    Man får fort pannekaker når man skal lage tortillas om man bruker feil oppskrift...

Spesielt når vi snakker om kanskje den DIY-høyttaleren som har vært mest diskutert og målt på nettet.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •