ZA-SR71 og TangBand W6-1139SG

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ZA-SR71 og TangBand W6-1139SG

God kveld.

Ser at dynabel har tilbud på SEAS ER18RNX, og ser dette som en gylden sjanse til å bygge meg nye høyttalere. Tenkte da sammen med 27TDFC for å bygge ZA-SR71 Zaph|Audio - ZA-SR71 som sikkert utallige på forumet har gjort før meg.
    Har også 4 TangBand W6-1139SG som jeg tenkte jeg kunne bygge fire individuelle "subber" som får vært sitt hjørne å kose seg med. Tenkte da uti fra kasse tegningen som jeg har vedlagt i innlegget. Tenkte at disse fire skulle få dele BASH 500 forsterkeren min som jeg har stående.

Vil dette fungere greit eller vil det bli totalt kræsj.
    Har også en SVS 12.2 element liggende, vil dette bli en bedre sub en de fire TangBandene koplet ihop??

Eller hva med en Boogiman sak under sofaen.

Håper på noen gode innspill som vil sende meg på riktig vei...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen innspill?? Eller gode ideer..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage 2 kasser med to elementer i hver kasse som kan funger som stativ til ZA-SR71. Evt bygge attl sammen i en kasse slik at det blir WWMT konfigurasjon....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo fungere ganske bra. Da kan jeg kompansere med en svs kopi av noe slag å kanskje for å få litt av dyp bassen. Men har du noe forslag på kasse til to tangband.. Lurt å bruke portete kasser eller lukket..

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville satset på minst to subber, aller helst fire. Jfr. Welti, Toole og Geddes bl.a. Å bygge dem som stativer til hovedhøyttalerne blir fort lite gunstig, fordi korrekt plassering for hovedhøyttalerne svært sjeldent er den beste plasseringen for subbene. Én sub gir større plasseringsfleksibilitet (med mindre du MÅ ha den under sofaen), men jeg vil fremdeles si at to eller fire er bedre. Det aller beste hadde vært individuell justering av hver enkelt sub, men det blir fort dyrt... du kan kanskje få til to forsterkere istedetfor én?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med å lage subbne som stativer er at man kan bruke en høyere deling mot ZA-SR71. 150-200Hz er ikke noe problem. Dette burde gi mer "Head Room" for ZA-SR71 og mindre forvrenging i mellomtonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om å lage 4 små nette sonosubber av TangBandene. Vil dette fungere greit. Noen som har noen ide på hvor stor og lang dette røret må bli. Mulige kalkulatorer på nett som kan hjelpe meg på veg??

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk målene fra kassen i første post. Den er på 14.9 liter. Sikt deg inn på dette og se om du får inn et like langt BR-rør. Kan bli bra det!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så like langt rør som tuben blir.. prøver å lage en å ser hvordan den blir. Rør finner man vell på maxbo eller lignende. Men skal jeg benytte meg av 2" rør eller 3". Har en go del 3" liggende men lurer på om dette kan bli for stort..

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegningen har et rør med innvendig diameter på 7cm ~2,75".
    Med litt matte så finner vi fort nødvendig lengde hvis du ønsker å benytte 3".
    (evt. lek deg litt med f.eks winISD fra LinearTeam) Åpne hvilket som helst element og legg inn 14,5l kasse og 70mm som diameter på BR-røret. Juster avstemningsfrekvensen til du har 300mm på lengden, etter det så endrer du Ø til 7,62 og så har du ny lengde.... (Muligens noe tungvindt, men forkjølelse hindrer stor hjerneaktivitet...)

Pass på at du har godt med luft rundt munningen til BR-røret inne i kassa.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal sjekke ut saken.. Kan jo bli brukbart med fire slike tuber stående rundt omkring. Får man håpe..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •