Salig kabelsalat

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Salig kabelsalat

Har laget en hylle integrert i vegg som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med, BORTSETT fra den fantastiske mengden kabler som er synlig.

Skitch.com > vegardb > Dock

Noen som har tips til hvordan jeg kan kamuflere disse kablene best mulig?

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke sort stoff og lage en falsk bakvegg inne i hyllene. Fest to lister i stoffet, der ene listen skrues/limes under hyllen, den andre listen henger og holder stoffet stramt. Pass på at du ikke tetter for ventilasjon etc.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sette opp en løsvegg med spor under for kablene. Eller henge opp et tøystykke.

Newcomer Stappbass sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ut til at den er høy nokk. Sett inn ei hylle til, ikke full dybde, og sett det du trenger synelig på den. Lag lokk, til underetasjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Du kan bruke sort stoff og lage en falsk bakvegg inne i hyllene. Fest to lister i stoffet, der ene listen skrues/limes under hyllen, den andre listen henger og holder stoffet stramt. Pass på at du ikke tetter for ventilasjon etc.
    Denne varianten funka for meg , trakk komponentene et lite stykke bak i racket , og brukte en stiftepistol til å feste et tilmålt sort tøystykke i 'taket' på undersiden av topplata , første utførelse var jeg misførnøyd med.
    Hadde for stort mellomrom mellom stiftene , så det ble lysgliper i toppen , på andre forsøk med å holde tøyet stramt fra ende til ende mens jeg stifta tettere , ble resultatet mot all formodning utmerket.
    Dette var til og med uten list som lodd for å holde tøyet stramt i vertikal retning som sikkert kan være lurt.
    Kan absolutt anbefale denne løsningen , en kompis hadde følgende kommentar "Damn det racket ligna på mitt fra Ikea , men ditt var mye penere med den bakveggen , hvor kjøpte du det ?"
    Det var samme rack ja
    Edit:
    Kikka litt nærmere på utgangspuntket , i ditt tilfelle må nødvendigvis løsningen være å dra komponentene frem , for å så tilpasse bakvegg/filt-duk etter den den komponenten som stikker dypest.
    Husker jeg hadde litt klatt der med en komponent , pga kablene var veldig lite fleksible (Tara labs Prism 1 eller hva de het ) og tok borti duken og lagte en liten 'bølge' i duken , løsningen der var rett og slett et kabel-klammer rett bak duken , ned i 'bakken' , da lå den i ro og gjorde som den ble bedt om.
    Jeg forsøkte løsningen som Gurba foreslår , og den er sikkert utmerket for noen med bittelitt førstehåndskunnskap om sager. Jeg derimot fikk lysåpning i bunn uansett.
    Går du for en relativt rimelig løsning som filt/tøy , husk stifte på 'bak/inn-siden' av filten i taket , så 'bretten' kommer mot deg , det vil gi det beste resultatet. Det kan være litt vrient alene , få gjerne med deg noen som kan bistå med å holde/stifte , 4 hender er greit av og til.
    For best mulig resultat , bør du , kanskje aller helst i forkant av montering i 'taket' , måle opp avstand mellom komponentene og de respektive kablene som stikker bakover , og lage et bittelite snitt i flitet , så det ikke krøller seg i bånn og lager 'bølger' i duken..
    Tar du den helt ut og lager en list/lodd , så bør det være stykkevis og delt , med mellomrom på de centimeterene hvor kablene stikker bak.
    I ditt tilfelle virker det tilnærmingsvis umulig å feste en list i bunn bakfra , så det optimale måtte være dersom du traff godt å feste et eller annet langt 'småtungt' helt helt i bunn av filten , med som nevnt mellomrom der hvor kablene går igjennom jukseveggen i bunn.

Går du for s3tr's løsning er mitt definitive tips å lage et godt spikerslag i toppen , for så å bruke den fabrikerte siden av plata du velger å stå i bunn , bommer du bittelitt på sagingen så er sannsynligheten mye mindre at det synes når den håndsagte siden står opp mot bunnen av topplata.
    Dersom det er et armlen til en sofa/stol som vises på det bildet ditt så sitter en såpass nære at finishen opp mot topplata ikke sees uansett.

Skal den ene løsningen måles opp mot den andre , så må jeg legge til at jeg var veldig fornøyd med filt-duken min den dagen jeg bytta ut den integrerte recieveren (som jeg etter første test aaaaaaldri kom til å bytte ut..) med forforsterker og 3 effekt-trinn , masse nye kabler , satte bare en liten tape-bit bak de gamle snitta , og lagde nye der det var behov , tok 20 min så var det som før , upåklagelig.

Lykke til med valget , legg gjerne ut resultatet av løsningen du går for
    Håper du fikk noe vettugt ut av dette altfor lange innlegget , lurer du på om jeg har lest alt for mye på RuneW's tråd og klør hinnsides i sleggefingrene for å gå igang i kjeller selv har du naturligvis helt rett......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •