Hjelp til planlegging av bass system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til planlegging av bass system

Hei!

Forsøker å planlegge ett toveis system med fulltone til alt over 100-150hz.
    Problemet er altså bassdelen.

Jeg ønsker selvfølgelig så dyp bass som mulig, men problemet er at følsomheten bør passe greit sammen med fulltone elementet.
    Har litt lyst å gå dipol-veien, men er veldig usikker på om jeg har nok plass.
    Driver å vurderer lukket kasse med isobarik løsning.

Pris er selvfølgelig også ett problem, det er ett så stramt budsjett som mulig. Uten å inngå for store kompromisser, selvfølgelig.

Ser at det er tilbud på dynaBel DB-12 (Varenr. TB 4221), til 298 kr stykk denne uken. Men jeg har ikke anledning til å investere en eneste krone før neste lønn. Likevel fortsatt ett spennende element til normalpris.

Tanken var å kjøre enten to 12" i dipol, eller 4 12" i lukket kasse isobarik. pr kanal (da koblet serie+paralell). Så jeg antar vi kan si at maksimal elementkost i bassdelen er omtrent 1500 kr pr kanal (utgangspunkt: vanlig pakkepris for 4stykk dynaBel DB-12).

Har egentlig lyst på det råeste som finnes å oppdrive, men her blir det altså begrensinger på både plass og budsjett. Ønsker stram og presis bass som går så langt som mulig nedover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noen elementer som kunne være spennende:
    PLCHW12 - 12'' 2400 Watt DVC Subwoofer Pyleaudio.com ::: Your source for Car Audio, Mobile Video, Neon Lighting

Jeg finner disse på flere nettsteder som selger de for under 50$ pr stykk.
    Noen som har kjennskap til denne produsenten?
    Jeg likte TS parametrene ihvertfall. Kjøre to sammen i OB per kanal å koble de som 4 ohms last, blir sikkert bra med Abrahamsen effektsaken jeg har liggende her.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De DB-12 som du viser til går ikke spesielt langt ned i frekvens, og har heller ikke vodsomt output. Har selv hatt to Phobos-suber som bruker dette elementet.

Ligger forresten noen kasser med tilhørende forsterkere på AV-torget nå, to kasser med to elementer i hver.

Men skal du ha mye og dyp bass må du nok frem med flere kroner per element enn de to, men det siste går jo relativt dypt, men det var dårlig følsomhet på det da.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående de pyle elementene.

Joda, men mtp specs på abrahamsen forsterkeren, om jeg lager til en last på 4 (to elementer) til 6 (tre elementer) pr kanal, kontra den passe modifiserte MA KT88 saken (kjører for tiden i triode, etter siste rørbytte) jeg skal bruke på 8 ohms last. Tror jeg kanskje det jevner seg litt ut etterhvert. om jeg regner rundt 90db på bass delen tror jeg ikke det er mye feil.
    Sammen med litt mer effekt fra den forsterkeren så tror jeg det skal gå greit.

Edit:
    Men jeg må jo si jeg fortsatt har mine tvil om kvaliteten på de elementene da.
    Er det noen her som vet om noen elementer med høy qts og lav fs? Om spec er tilstrekkelig så jeg bare trenger 1 element pr kanal er jo det det greieste. Maks element pris pr kanal er fortsatt 1500

edit 2:
    Inn i svarteste . . .
    Jeg tror kanskje jeg blir å slå på stortromma likevel.... to lukka subber med disse her må vel kanskje holde?
    Rythmik Audio 15" servo driver• DS1500 Direct Servo driver

fs på 15,4hz?!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •