Hjelp til valg av kasse på Elemental Designs 190v.2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av kasse på Elemental Designs 190v.2

Elementet har følgende specs fra leverandør:

Qts: .369
    Qes: .37
    Qms: 7.5
    Fs: 26.00Hz
    Re: 3.5
    Vas: 228L
    Mms: 307.0g
    Bl: 22.10T*m
    SPL: 90.5dB
    Sd: 1200cm²
    Xmax: 22.0mm

Elemental Designs bruker det selv i to forskjellige kasser til hjemmebruk, en lukkket på 127 liter og en bassrefleks på 170 liter (usikker på tuningfrekvens).

Litt sent å begynne på denne diskusjonen nå egentlig siden jeg er godt igang med kasser som er på 200 liter (minus element og evt port), men bedre sent enn aldri Opprinnelig plan var en bassreflekskasse alla den originale på ca 170 liter men har nå begynt å tenke på om kanskje en lukket kasse på rett under 200 liter kanskje ikke var så dumt heller.

Lurte derfor på om dere som har litt mer peiling på simulering kan se hva som ser mest lovende ut, tenker da også på evt tuningfrekvens på bassreflekskassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan jeg overfører WinIsd filer over hit så du skal få sett selv, men har simulert de to alternativene for deg.
    Er heller ikke ekspert i dette så andre får evt fylle inn.

Lukket kasse ruller av slakere og du er 3db nede ved 53hz og 6db ved ca 35hz, dette er 200l.

Bassrefleks gir en krapp avrulling og er 3db ned ved 29hz og 6db ved ca 25hz, tuning frekvens er 28,8hz. Dette er 170l.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, håper ett eller annet er feil der for specs på de ferdige kassene til eD høres litt bedre ut enn som så :?

Bassreflekskassen oppgir de til +-3db 16-100 hz (ukjent tuningfrekvens) og den lukkede til +-3db ved 22-100

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du glemte å nevne at den ferdige bassreflex konstruksjonen har 2stk 18".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg har plottet feil her et sted, men er du sikker på at de ikke bruker en eller annen form for EQ? Igjen, mulig jeg har plottet noe feil, så ikke ta det for god fisk. Har ikke tid nå, men skal se på det senere i kveld hvis ingen kommer meg i forkjøpet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    du glemte å nevne at den ferdige bassreflex konstruksjonen har 2stk 18".
    Forsåvidt ikke da den kassen består av 2x18" og er i en 340 liters kasse. 1 stk i 170 liter bør ha ganske identisk kurve som 2 stk i 340 liter. Og selvsgt skal jeg ha 2 stk 18", men i to seperate kasser

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Vet ikke om jeg har plottet feil her et sted, men er du sikker på at de ikke bruker en eller annen form for EQ? Igjen, mulig jeg har plottet noe feil, så ikke ta det for god fisk. Har ikke tid nå, men skal se på det senere i kveld hvis ingen kommer meg i forkjøpet.
    Det er ingen form for EQ i forsterkne som de bruker, og det står faktisk spesifikt på specs til lukket kasse:
    Frequency Response (+/-3dB) 22-100Hz Un-eQ'd

Har lest at noen sier at specs som eD oppgir er endel avvikende fra realiteten men såååå sinnsyk forskjell kan det vell ikke være

Kan selvsagt bruke prøve og feile metoden ved å først prøve lukket og så evt gå over til bassrefleks, men kjekt med innspill før jeg tar noe valg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trur dem gjør målinger med subben plassert i hjørne i et rom. da blir room gain med i målingen. dermed "pynter" de litt på tallene iallefall. ser de har nevt room tuning på 17Hz i BR konstruksjonen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, dersom talla/kurvene er inkl en vilkårlig roomgain så er det jo noe heeeelt annet og i mine øyne så er vell de isåfall bare villedene og ikke til noe hjelp :shock:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du skal ha i steden for eD'ene? Ser at de ligger på brukten nå...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Frode skriver stemmer nok disse tallene målt i et rom.
    Må huske på at de oppgir PLUSS/minus 3dB. De sier ikke at -3dB er ved 16hz.
    I 170 L BR avstemt til 17hz vil man ha en jevn avrulling hele veien fra 100hz og ned. Dermed kan man si at +3dB er ved 100hz og -3dB ved 16hz, men som da altså er 6dB lavere, og ikke 3! Skjønner?

Resten er romgaing, og i praksis skal de vel brukes i et rom?

På den annen side kunne det vært interessant å forsøkt disse i en ELF konstruksjon. Med en liten lukket kasse på 40-50L og eq, hvor elementet hele tiden ville spille under systemets resonansfrekvens. Tåler effekt disse, så det burde gå bra å øse på med eq, ihvertfall så lenge man har 2 stk :lol:
    +10dB@20hz vha av eq og du har samme output som fra bassreflekskassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Hva er det du skal ha i steden for eD'ene? Ser at de ligger på brukten nå...
    Det var bare ett innfall jeg fikk (sikkert MDF støvet etter kassebygging som har gått meg til hjernen) når bassene alikevell ble ett par dager forsinket grunnet rot hos posten Kommer noen før jeg får de med penger så ryker de, men alt i alt tviler jeg egentlig på at jeg kommer til å selge, men skulle jeg gjør det så blir det nok til fordel for ett par med JBL W1500H.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Som Frode skriver stemmer nok disse tallene målt i et rom.
    Må huske på at de oppgir PLUSS/minus 3dB. De sier ikke at -3dB er ved 16hz.
    I 170 L BR avstemt til 17hz vil man ha en jevn avrulling hele veien fra 100hz og ned. Dermed kan man si at +3dB er ved 100hz og -3dB ved 16hz, men som da altså er 6dB lavere, og ikke 3! Skjønner?

Resten er romgaing, og i praksis skal de vel brukes i et rom?
    Forstår hva du mener med at +-3dB kan sees på som 6dB samt dette med romgain, men jeg står alikevell fast på at dette nesten er å se på som lureri/tallmagi da det såvidt jeg vet ikke er særlig normalt å oppgi specs på en slik måte

På den annen side kunne det vært interessant å forsøkt disse i en ELF konstruksjon. Med en liten lukket kasse på 40-50L og eq, hvor elementet hele tiden ville spille under systemets resonansfrekvens. Tåler effekt disse, så det burde gå bra å øse på med eq, ihvertfall så lenge man har 2 stk :lol:
    +10dB@20hz vha av eq og du har samme output som fra bassreflekskassen.
    Er vell ikke noe i vegen for å bruke "ELF tankegang" også på en større kasse ELF er vell i praksis en EQ som har en kurve som går og øker motsatt veg av frekvenskurven til kassen? Har en EQ som har 7 bånd under 100hz som jeg kan prøve evt, det gir riktignok ikke ekte ELF men ville trodd resultatet ikke ble så langt unna alikevell.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva frekvensresponsen er uten EQ er egentlig ikke så interresant så lenge systemet har kapasitet til å takle endel EQ i bunn. De fleste rom gir endel i bunn, og med litt EQ er du nok fort i mål med en rimelig heftig frekvensrespons...

For sammenligning kan jeg jo nevne at f.eks SVS og Velodyne bruker endel EQ i amp'ene sine for å få den frekvensresponsen de oppgir ekkofritt

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er tildels enig ang spec. Men ikke lureri, de har jo faktisk oppgitt at dette er målt i et rom. Veldig ofte er slike data vel optimistiske, så dette er ikke noe spes tilfelle i så måte.

Eq kan du selvfølgelig benytte uansett konstruksjon.
    Men ELF tankegangene er at suben kun skal jobbe under Fb, og som et pluss (for de fleste av oss) i en lettplassert meget liten kasse. Har man et element med slaglengde nok og effekt nok å fore på med, vil ELF gi en "tørr, stram" bass med lav forvrengning og være fri for blåselyder og resonanser fra en evnt port. Men kan selvfølgelig ikke levere like høyt lydtrykk som BR.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    For sammenligning kan jeg jo nevne at f.eks SVS og Velodyne bruker endel EQ i amp'ene sine for å få den frekvensresponsen de oppgir ekkofritt
    Sikker på at SVS bruker EQ? Vet de har mulighet for PEQ på endel modeller men trodde ikke de hadde EQ på som standard også. Har hatt både PB12Plus/2 og DIY med samme element og kan ikke si at jeg merket at det manglet EQ på DIY versjonen.

Er tildels enig ang spec. Men ikke lureri, de har jo faktisk oppgitt at dette er målt i et rom. Veldig ofte er slike data vel optimistiske, så dette er ikke noe spes tilfelle i så måte.

Eq kan du selvfølgelig benytte uansett konstruksjon.
    Men ELF tankegangene er at suben kun skal jobbe under Fb, og som et pluss (for de fleste av oss) i en lettplassert meget liten kasse. Har man et element med slaglengde nok og effekt nok å fore på med, vil ELF gi en "tørr, stram" bass med lav forvrengning og være fri for blåselyder og resonanser fra en evnt port. Men kan selvfølgelig ikke levere like høyt lydtrykk som BR.
    Hadde en ELF løsning tidligere med Bagend ELF prosessor og P.Audio 21" element, og jeg ble ikke helt overbevist da, bl.a. pga dette du nevner om lydtrykk. Har en for lite effektivtet i bunn slik at ELF må jobbe på høygir så bruker er såpass med effekt for å kompensere at det går for mye på bekostning av lydtrykk. En på HiFi sentralen har 2 stk JBL 2245H i ELF og det spiller visst bra men han vurderte BR pga for lite trykk.

Men tilbake til topic.. kassene jeg holder på med ble ferdig limt igår og blir etter planen ferdig (uten sluttfinish) iløpet av dagen Og dersom posten sin sporing stemmer (Forventet ankomstdag 19.09.09) får jeg altså bassene imorgen Kommer til å prøve de som de er nå først, dvs lukket, så får jeg heller vurdere om jeg må porte dersom det ikke fungerer tilfredstillende.

Fikk også installert Bassbox og tok noen simuleringer selv!

I en bassrefleks kasse tunet til 18hz (rød) får jeg -3db på 30hz og -6db på 20hz dersom jeg jeg deler på 50hz og dermed sier at 50hz = 0db. Tilsvarende for lukket kasse (gul) er 34,2hz og 25hz, og forskjellen i effektivitet er ikke mer enn 3-4db så jeg tror kanskje trykkammer med litt EQ kan fungere greit!

Tok for morro skyld og la inn en 400 liters kasse (grønn) også og da begynner det å bli artig i bunn, -3dB på 18hz

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Sikker på at SVS bruker EQ? Vet de har mulighet for PEQ på endel modeller men trodde ikke de hadde EQ på som standard også. Har hatt både PB12Plus/2 og DIY med samme element og kan ikke si at jeg merket at det manglet EQ på DIY versjonen.
    Når du tuner en SVS ved å putte propper i bassrefleksportene må du velge hvilken tuning du bruker på forsterkeren. Dette setter verdiene for en kombinasjon av EQ og et høypassfilter.

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hadde en ELF løsning tidligere med Bagend ELF prosessor og P.Audio 21" element, og jeg ble ikke helt overbevist da, bl.a. pga dette du nevner om lydtrykk. Har en for lite effektivtet i bunn slik at ELF må jobbe på høygir så bruker er såpass med effekt for å kompensere at det går for mye på bekostning av lydtrykk. En på HiFi sentralen har 2 stk JBL 2245H i ELF og det spiller visst bra men han vurderte BR pga for lite trykk.

Men tilbake til topic.. kassene jeg holder på med ble ferdig limt igår og blir etter planen ferdig (uten sluttfinish) iløpet av dagen Og dersom posten sin sporing stemmer (Forventet ankomstdag 19.09.09) får jeg altså bassene imorgen Kommer til å prøve de som de er nå først, dvs lukket, så får jeg heller vurdere om jeg må porte dersom det ikke fungerer tilfredstillende.

Fikk også installert Bassbox og tok noen simuleringer selv!

I en bassrefleks kasse tunet til 18hz (rød) får jeg -3db på 30hz og -6db på 20hz dersom jeg jeg deler på 50hz og dermed sier at 50hz = 0db. Tilsvarende for lukket kasse (gul) er 34,2hz og 25hz, og forskjellen i effektivitet er ikke mer enn 3-4db så jeg tror kanskje trykkammer med litt EQ kan fungere greit!

Tok for morro skyld og la inn en 400 liters kasse (grønn) også og da begynner det å bli artig i bunn, -3dB på 18hz
    Den grafen du har simulert deg fram til sier ingen ting om systemets følsomhet, den gir kun frekvensgang. Skal du sammenligne max spl må du simulere hvor mye effekt de to systemene tåler før de når xmax, og så sammenligne hvor høyt de kan spille ved den effekten...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du tuner en SVS ved å putte propper i bassrefleksportene må du velge hvilken tuning du bruker på forsterkeren. Dette setter verdiene for en kombinasjon av EQ og et høypassfilter.
    Var rimelig sikker på at det kun var subsonic/høypassfilteret som ble endret der og ikke EQ, men mulig jeg tar feil...

Den grafen du har simulert deg fram til sier ingen ting om systemets følsomhet, den gir kun frekvensgang. Skal du sammenligne max spl må du simulere hvor mye effekt de to systemene tåler før de når xmax, og så sammenligne hvor høyt de kan spille ved den effekten...
    Da 0db punktet som oftest er ganske identisk på lukket og br trodde jeg i praksis grafen dermed også sa noe om systemets følsomhet iforhold til hverandre?! Max SPL derimot kan bli noe annet enn kurva iom forskjellige effekttålighet

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett høypassfilter i seg selv har vell ikke noen form for EQ? At det kan konstrueres med er klart men trodde ikke filteret i seg selv gjorde noe. Dette gjelder jo isåfall også lavpass, f.eks. JBL BX63A som egentlig er ett lavpassfilter til B460 suben men som også har innebygd EQ som gir litt ekstra puff helt i bunn for å kompensere for litt for liten kasse.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •