Hvilke lim er best egnet for doble vegger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke lim er best egnet for doble vegger?

Skal lage nye subkasser med doble 19mm vegger, hvilke lim er best egnet for å lime de to platene sammen slik at de blir doble? Vanlig trelim? Sika? Annet?? Er lim nok eller bør/må de også skrues?

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville brukt vanlig trelim. Du må sikkert ha en god del tvinger for å få limt det skikkelig bra uansett hva slags lim du bruker, men trelim vil være sterkere enn det du limer. Skal ikke være nødvendig med skruer i det hele tatt.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt vanlig trelim. Fungerer perfekt! Husk bare å bruke nok tvinger

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Jeg har brukt vanlig trelim. Fungerer perfekt! Husk bare å bruke nok tvinger

+1

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert å bruke 19mm spon innvendig og 19mm MDF utenpå med vibrasjonsdempene lim (f.eks. Swedac DG A2) mellom da? Lydmessig skal det visstnok være en klok konstruksjonsmetode, men så var det jo om forbedringene står i stil med merarbeidet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok også valgt trelim. Dette blir som nevnt sterkere enn det du limer sammen hvis du bruker nok tvinger. Jeg har selv brukt Tech7 mellom platelag (dette er et sinnsykt sterkt elastisk lim). Ikke bruk dette ut mot kanter du eventuellt skal pusse ned eller frese. Det danner seg en kant av gummi du ikke får pusset ned.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Du har ikke vurdert å bruke 19mm spon innvendig og 19mm MDF utenpå med vibrasjonsdempene lim (f.eks. Swedac DG A2) mellom da? Lydmessig skal det visstnok være en klok konstruksjonsmetode, men så var det jo om forbedringene står i stil med merarbeidet...
    Det blir faktisk en kombinasjon av spon og MDF dette selv om det er mer tilfeldig enn bevist. Greia er at jeg har en fabrikkbygd kasse i 19" mm spon som jeg skal lage doble vegger på da jeg tror/håper Elementdal Designs 18" lager såpass med bevegelse at kun 19" mm spon blir litt lite Derfor jeg skal "kle" den kassen med 22mm MDF slik at veggene blir ca 4 cm tykke.

Høres spennende ut den limen, men da dette etter planen skal lages i ettermiddag tror jeg jeg får problem med å få tak i noe slikt tidsnok..

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ville nok også valgt trelim. Dette blir som nevnt sterkere enn det du limer sammen hvis du bruker nok tvinger. Jeg har selv brukt Tech7 mellom platelag (dette er et sinnsykt sterkt elastisk lim). Ikke bruk dette ut mot kanter du eventuellt skal pusse ned eller frese. Det danner seg en kant av gummi du ikke får pusset ned.
    Tec7 og sikaflex er vell mye av det samme såvidt jeg har forstått?! Og det er jo to platelag jeg også skal lime, men du ville alikevell brukt trelim framfor tec7?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale deg å bruke vanlig sponplatelim på patron (fåes hos din nærmeste byggevare) Trelim kan slippe etter en tid om det ikke tvinges/presses 100%. Et tips er å rubbe alle MDF flater godt med 60 korning (sandpapir) for best mulig heft.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX

Jeg ville styrt unna Tech7 på en sånn jobb. Det er ikke noe mål at platene i et kabinett skal være "uavhengig" elastiske. Da forsvinner litt av effekten ved doble plater...

og som du sier tech7 i "endeved" på mdf plater blir håpløst (gr. elastisiteten) mtp. overflatebehandling.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden flertallet anbefaler trelim så går jeg for det

Itillegg til tvinger tenkte jeg å bruke ca 35mm skruer og skru dem fra baksida slik at de hjelper noe å holde sammen og samtidig hindre at de slipper over tid

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Siden flertallet anbefaler trelim så går jeg for det

Itillegg til tvinger tenkte jeg å bruke ca 35mm skruer og skru dem fra baksida slik at de hjelper noe å holde sammen og samtidig hindre at de slipper over tid
    Er enig med Timion angående elastiteten på Tech7. Det bør kun brukes hvis målet er å dempe vibrasjon i en evt baffel, ikke på endeved. Sikaflex og Tech7 er nok mye det samme. Hvis du skrur i tillegg til at du tvinger skikkelig er du nok på den sikre siden. Hvis du forborrer kan du dyppe skruen i litt sika/Tech7/trelim, da sitter det garantert. Greit å vite psykologisk at alt sitter dønn Er det ED diy du lager? (OT: Forresten så spiller JBL'ene helt, helt sykt )

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av 10års erfaring i tømmerbransjen så er sponplatelim best i lengden.. vanlig trelim er for stiv da den er tørrket noen år. Det merker en da en river gamle spongulv å vegger.. de som er limt med trelim har sluppet mange plasser fordi trelimet ikke blander seg med sponlimet. tapetprodusentene hadde og problemer med at tapetet slapp i limet på veggene. sponplateprodusentene bruker en spesiell limblanding så de ikke ville gå ut med hva inneholdt før. men etter mye press så er den frigitt.. å det er blitt laget sponplatelim som er samme limtype som er i sponplatene fra før... men trelim er greit d og men har du valget så gå for sponplatelim. sika å alt det der er som Timion sier, hele effekten med dobbel spon blir vekke. spar heller sika'en til å fuge innvendig i alle kanter..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er eD DIY ja, en 18" i hver kasse.

Bra du er fornøyd med JBLene ihvertfall, og skal sannt sies... hadde jeg komt på denne ideen om å lage en slik rart formet kasse som jeg nå får, så hadde jeg nok ikke solgt JBLene for da hadde jeg muligens også fått plass til de Får håpe eD også fungerer, vil tro de spiller mer brutalt enn JBLene men tviler på at de klarer å matche lydkvaliteten til JBL

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    men har du valget så gå for sponplatelim.
    Skal sjekke om jeg får tak i sponplatelim, har de det så kjøper jeg det, viss ikke blir det vanlig trelim

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke om jeg får tak i sponplatelim, har de det så kjøper jeg det, viss ikke blir det vanlig trelim

Er av utdannelse møbelsnekker og har en rekke års erfaring med trelim.
    Trelim er å regne som mel for baker'n men da til sitt bruk. Trelim (som i navnet) gjør seg best på flater med trefiber (herunder lengderettning) mens det er andre mer komponentbasserte lim som gjør susen på andre materialer. MDF er damp/trykkkomprimert pulverissert trevirke (i hovedsak barskog men også noe lau-tre) Fibrene i platene males såpass opp at det blir tilnærmet støv. I kombinasjon med tilsettningen som binder denne massen sammen til en MDF får man en veldig glatt "limfull" hinne på platene. Denne hinnen er det hardeste feltet i platen, og man trenger kraftig lim for best mulig vedheft. (som skal vare lenge)

Mitt tips igjen er å rubbe, og gå for sponplatelimet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

constrained layer

Du kan jo sjekke ut denne linken her eller google constrained layer.

http://www.earsc.com/pdfs/engineering/CLD.pdf

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var front og bakplate limt med sponplatelim Helt annen konsistens enn jeg trodde, trodde det var mer likt vanlig trelim men den gang ei. Herdet veldig fort så det ble nesten ett styr å få det strykt utover raskt nok men håper det gikk greit, og utifra hvordan det festet bare sånn rett utifra tuben så har jeg tro på at det holder bra!

Satser på å få tatt de resterende veggene imorgen (dersom det ikke viser seg at jeg bør kun ta to og to vegger på en gang/dag) så kanskje jeg klarer målet om å få lyd til helga!

Har hele tiden siktet meg inn på bassrefleks men har nå så smått begynt å vurdere å først prøve en lukket kasse... men den diskusjonen får jeg ta i en annen tråd

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var front og bakplate limt med sponplatelim Helt annen konsistens enn jeg trodde, trodde det var mer likt vanlig trelim men den gang ei. Herdet veldig fort så det ble nesten ett styr å få det strykt utover raskt nok men håper det gikk greit, og utifra hvordan det festet bare sånn rett utifra tuben så har jeg tro på at det holder bra!

Satser på å få tatt de resterende veggene imorgen (dersom det ikke viser seg at jeg bør kun ta to og to vegger på en gang/dag) så kanskje jeg klarer målet om å få lyd til helga!

Har hele tiden siktet meg inn på bassrefleks men har nå så smått begynt å vurdere å først prøve en lukket kasse... men den diskusjonen får jeg ta i en annen tråd
    hehe ja den får fort en tørr hinne på toppen. kanon lim da den har fått herdet et par dager :P men er litt kliss da en jobber med den.. litt seig som nugatti

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •