DIY 2.35:1 Anamorf linse, - antatt pris 1000,- - 1500,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 2.35:1 Anamorf linse, - antatt pris 1000,- - 1500,-

Hei godtfolk!

Har nettopp fått montert opp projektor i min hjemme kino. I den forbindelse var jeg sugen på å benytte kinoformatet CinemaScope 2.35:1
    Min projektor Panasonic PT-AE3000 har en funksjon for å vise et "tilnærmet" 2.35:1 bilde, dersom BD/DVD plata oppgis å kunne vise dette formatet.
    Virkningen av denne funksjonen (tross i at det ikke er "ekte" 2.35:1) holder langt for min del
    ...men det er også et stort men!. Det er faktisk en god del bra filmer som ikke er levert i annet enn 16:9 og 4:3 og da ryker alt. Også undertekst er et problem i 2.35:1 da teksten noen ganger vises delvis under bildet.

En kjapp tur på nett for å sjekke ut priser på anamorf linser ga meg et lett lite sjokk 12.000,- var minsteprisen jeg måtte ut med. Det er her snakk om et produkt bestående
    av 2 prismeformede krystallglass med et forholdsvis enkelt chassi rundt og noen justeringsskruer.

Dette må man da kunne lage selv...? ..og joda, - andre har tenkt på dette før meg http://www.zuggsoft.com/theater/prism.htm

Jeg skal uten tvil gi dette en mulighet. Er det andre her på forumet som har gjort dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig prosjekt. Litt offtopic, men denne BD-spilleren vil gi deg muligheten til å flytte teksten i forhold til 2.35:1.

http://avforum.no/avnytt/showproduct...1e3ad86c29aed2

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Stilig prosjekt. Litt offtopic, men denne BD-spilleren vil gi deg muligheten til å flytte teksten i forhold til 2.35:1.

http://avforum.no/avnytt/showproduct...1e3ad86c29aed2

nja.. i de tilfeller hvor det er mulig så vil den kunne det, men det kan jeg også med den jeg har i dag.

For å kunne benytte den funksjonen må det være kodet inn av produsenten på bd plata...

Med en anamorf linse opphører problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    nja.. i de tilfeller hvor det er mulig så vil den kunne det, men det kan jeg også med den jeg har i dag.

For å kunne benytte den funksjonen må det være kodet inn av produsenten på bd plata...

Med en anamorf linse opphører problemet.
    Mener denne spilleren gjør det uten koding på platen, den er bygget spesifikt for 2.35:1 formatet. Du vil fremdeles trenge den anamorphe linsen, men den løser ikke tekst-problemet. Var bare et tips siden du nevnte det i første post.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal en anamorph linse eliminere tekst problemet ditt??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en egen seksjon for DIY 2:35:1 på AVS med mange løsninger på selvbygg av linser og lerret;

DIY Constant Height - AVS Forum

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at prisen er såpass høy på anamorfiske linser. Optikk av høy kvalitet koster penger. Du kan selvsagt oppnå selve strekket med optikk til en langt lavere pris, men hvis optikken ikke holder mål, vil man på ingen måte bevare selve bildekvaliteten, og da er det like greit å droppe linsa og bruke zoom. Dette er forøvrig diskutert flere ganger tidligere.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hvordan skal en anamorph linse eliminere tekst problemet ditt??
    Dersom du strekker bildet vertikalt og dernest sette en anamorf linse fysisk forann projektorlinsa strekker vil jo underteksten også strekkes i 2.35:1 formatet.

Ja, du kan oppleve enkelte flimer som ikke vil gi et "ekte" 2.35:1 strekk.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Mener denne spilleren gjør det uten koding på platen, den er bygget spesifikt for 2.35:1 formatet. Du vil fremdeles trenge den anamorphe linsen, men den løser ikke tekst-problemet. Var bare et tips siden du nevnte det i første post.
    Høres litt fantastisk ut dersom den klarer å "trylle" bd plate til å ha flere funksjoner enn produsenten har lagt inn av muligheter for..?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trylling for noen, men egentlig nokså simpelt. Tekstingen på bluray er i prinsippet en haug med bitmap (av hver subtitle) som er tilpasset filmens mastering. Dette bitmap'et blir lagt oppå filmen og plasseringen skal være gitt av en XML fil. Med andre ord låst posisjon gitt av den som mastrer filmen.

Men det er ikke mer låst enn at dersom en avspiller via sin Java-machine forskyver, zoomer og evnt crop'er tekstings-bildet, og overstyrer XML-filen, da kan en plassere tekst hvor som helst. Dette krever selvsagt en tilleggsprosessering av materialet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du strekker bildet vertikalt og dernest sette en anamorf linse fysisk forann projektorlinsa strekker vil jo underteksten også strekkes i 2.35:1 formatet.

Ja, du kan oppleve enkelte flimer som ikke vil gi et "ekte" 2.35:1 strekk.
    Jeg har et helt greit 2.35:1 oppsett med ISCO III linse og Crystalio II videoprosessor, og jeg mister teksten. CII står for den vertikale strekken og ISCO III for den horisontale, så lenge teksten ligger på de sorte feltene vil ikke en linse klare å få den med seg da den vertikale strekken fjærner de sorte feltene. Den eneste måten å få de med seg er med en spiller som kan flytte teksten...:-D

Uansett liker jeg å nyte film uten tekst så lenge jeg skjønner språket, jeg syns tekst bare blir et forstyrrende. Skulle gjerne hatt tektflytting når jeg har gjester som gjerne vil ha tekst, men har ikke falt for Phillips sine BD spillere. De andre store kommer nok snart etter.
    Mvh Andreas

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Tvix 6500, den kan flytte teksten

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Det er en grunn til at prisen er såpass høy på anamorfiske linser. Optikk av høy kvalitet koster penger. Du kan selvsagt oppnå selve strekket med optikk til en langt lavere pris, men hvis optikken ikke holder mål, vil man på ingen måte bevare selve bildekvaliteten, og da er det like greit å droppe linsa og bruke zoom. Dette er forøvrig diskutert flere ganger tidligere.
    Ja, jo da.. Samtidig så tror jeg dette er et såpass spesielt produkt for spesielt interesserte. Tror også dette kan være en av årsakene til høy pris - lite antall, høy stk. pris og selvsag koster materialer, scassi, lakk og design litt.. Resonnementet mitt er: Hvor mange har en DVD spiller i byen/stedet du bor… og hvor mange har en anamorf linse...

Krystall kan man selvsagt få i forskjellig kvaliteter, men det er fullt mulig å skaffe noen prismer av såpas god kvalitet til en god linse. I hver fall en som holder for min prosjektor (som kostet det samme som en midt på tre anamorf linse..)

Har du noen linker til tråder dette er diskutert før? Jeg søkte, men fant ingen.. (spesielt linker som de ikke bare diskuteres, men gjerne forsøkes lages..)
    Og gjerne med bilder…

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg har Tvix 6500, den kan flytte teksten
    På BD iso-filer?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Trylling for noen, men egentlig nokså simpelt. Tekstingen på bluray er i prinsippet en haug med bitmap (av hver subtitle) som er tilpasset filmens mastering. Dette bitmap'et blir lagt oppå filmen og plasseringen skal være gitt av en XML fil. Med andre ord låst posisjon gitt av den som mastrer filmen.

Men det er ikke mer låst enn at dersom en avspiller via sin Java-machine forskyver, zoomer og evnt crop'er tekstings-bildet, og overstyrer XML-filen, da kan en plassere tekst hvor som helst. Dette krever selvsagt en tilleggsprosessering av materialet.
    Det der er veldig interessant Kokken!! Hva legger du i en tilleggsprosessering? Er det en egen enhet eller en funksjon i bd spilleren?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvilken prosessor og linse du har vil ikke de kunne trylle frem teksten ligger i de sorte feltene.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    På BD iso-filer?
    Hvertfall på .m2ts og .mkv - har ikke prøvd noe annet.
    Bruker da Suprip til å gjøre tekstfilen om fra .sup til .srt
    Lagres bare i sammen med filmen. "starter" bare teksten etter at jeg har startet filmen.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagres bare i sammen med filmen. "starter" bare teksten etter at jeg har startet filmen.

Oi det blitt teknisk (hva er m2ts og mkv?) og hva er superrip...

Virker som om det blir mye "mekk" etter min mening altså...
    Jeg er sugen på å putte i plata, starte projektoren og se film.

Synes det er rart at ting som tekst ikke standardiseres på bd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Flytting av .srt/.sub-filer er jo noe helt annet enn undertekstene direkte fra en BD-plate (eller .iso-image av denne).

Det er forøvrig det samme jeg gjør hjemme (for spilling på min PCH).

Oi det blitt teknisk (hva er m2ts og mkv?) og hva er superrip...

Virker som om det blir mye "mekk" etter min mening altså...
    Jeg er sugen på å putte i plata, starte projektoren og se film.

Synes det er rart at ting som tekst ikke standardiseres på bd
    Undertekst-delen er vel standardisert så det rekker... nær sagt dessverre...

Når det gjelder .mkv/.m2ts/.ts så er dette grovt sagt filformater for rippede videofiler i HD-format. Når man ripper en BD-film til harddisk kan man velge å hente ut undertekster som egne (.sup) filer (bitmap). Med SupRip kan man gjøre om disse til .srt/.sub som er et tekstlig format.

Dette kan ofte være en grisejobb og er ikke elegant i det hele tatt. SupRip har en latterlig dårlig OCR-del, men det finnes vel ingen alternativer?

Men nok off topic fra min side.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Med SupRip kan man gjøre om disse til .srt/.sub som er et tekstlig format.

Dette kan ofte være en grisejobb og er ikke elegant i det hele tatt. SupRip har en latterlig dårlig OCR-del, men det finnes vel ingen alternativer?
    Store forskjeller fra film til film. Noen er bare et tastetrykk, så er saken i boks, på andre må man derimot skrive hele teksten......

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •