DIY 2.35:1 Anamorf linse, - antatt pris 1000,- - 1500,- - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 45 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå skal det nevnes at hvis du bygger linsen rett er ikke det noe problem med andre formater. Ser at det finnes løsninger med bl.a hengsler slik at linsen kan vippes bort når 16:9/4:3 kilder skal nytes, og t.o.m løsninger med motoriserte prismer som med fjernkontroll bytter mellom strekk og pass-through.
    Ikke gi opp på ideen din helt enda.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste 16:9 filmer går fint an å se i 2.35:1, men da mister du litt informasjon i toppen og bunnen av bildet. 4:3 filmer vil du miste alt for mye info i topp og bunn at det noen ganger vil kutte hoder i toppen av bildet. Jeg har testet mange ganger med 16:9 fimer og det går helt greit, en sjelden gang kutter man litt hår i toppen av bildet. Men jeg foretrekker å se filmen i det orginale formatet. Har selv 3m bredt og 128cm høyt 2.35:1 lerret så når jeg ser 16:9 film blir den ca 109" og det er stort nok, det viktigste for meg er den konstante høyden.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Nå skal det nevnes at hvis du bygger linsen rett er ikke det noe problem med andre formater. Ser at det finnes løsninger med bl.a hengsler slik at linsen kan vippes bort når 16:9/4:3 kilder skal nytes, og t.o.m løsninger med motoriserte prismer som med fjernkontroll bytter mellom strekk og pass-through.
    Ikke gi opp på ideen din helt enda.
    Takk for oppmuntring jeg er litt for glad i prosjekter til å la væer å prøve, så jeg bygger linsen:-P

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    ...Har selv 3m bredt og 128cm høyt 2.35:1 lerret så når jeg ser 16:9 film blir den ca 109" og det er stort nok, det viktigste for meg er den konstante høyden.
    Må du da justere dette med zoom?
    Maskerer du da lerretet på sidene, eller lar du det bare være?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    De fleste 16:9 filmer går fint an å se i 2.35:1, men da mister du litt informasjon i toppen og bunnen av bildet. 4:3 filmer vil du miste alt for mye info i topp og bunn at det noen ganger vil kutte hoder i toppen av bildet. Jeg har testet mange ganger med 16:9 fimer og det går helt greit, en sjelden gang kutter man litt hår i toppen av bildet. Men jeg foretrekker å se filmen i det orginale formatet. Har selv 3m bredt og 128cm høyt 2.35:1 lerret så når jeg ser 16:9 film blir den ca 109" og det er stort nok, det viktigste for meg er den konstante høyden.
    Joda originalformatet er greit å se film så lenge man ser på en tv opp mot 46" synes jeg personlig. Men på en projektor blir det i mine øyne alt for høyt bilde (..igjen de sitter jo ved siden av hverandre, ikke over...) Jeg har et stereomøbel som bygger 60cm over gulvet, og en senter over der som bygger ca 25cm lerettet blir jo stående 30cm ned fra taklista...

Alt blir 100 ganger bedre med 2,35:1.

Du sier: De fleste 16:9 filmer går fint an å se i 2.35:1. Hvordan får du dette til?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •