DIY 2.35:1 Anamorf linse, - antatt pris 1000,- - 1500,- - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke slik at Philips har en spiller hvor du kan flytte teksten http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1831

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Høres litt fantastisk ut dersom den klarer å "trylle" bd plate til å ha flere funksjoner enn produsenten har lagt inn av muligheter for..?
    Høres ut som at andre folk her vet bedre hvordan den gjør det enn meg, men den gjør vistnok det. Den er egentlig laget for å gjøre den nye 2.35:1 TVn demmes mer attraktiv da deler av teksten forsvinner her og. (altså ligger i sortfeltet)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ok. Flytting av .srt/.sub-filer er jo noe helt annet enn undertekstene direkte fra en BD-plate (eller .iso-image av denne).

Det er forøvrig det samme jeg gjør hjemme (for spilling på min PCH).

Undertekst-delen er vel standardisert så det rekker... nær sagt dessverre...

Når det gjelder .mkv/.m2ts/.ts så er dette grovt sagt filformater for rippede videofiler i HD-format. Når man ripper en BD-film til harddisk kan man velge å hente ut undertekster som egne (.sup) filer (bitmap). Med SupRip kan man gjøre om disse til .srt/.sub som er et tekstlig format.

Dette kan ofte være en grisejobb og er ikke elegant i det hele tatt. SupRip har en latterlig dårlig OCR-del, men det finnes vel ingen alternativer?

Men nok off topic fra min side.
    Det gjør ikke noe mitt off topic på dette Jeg kunne godt tenke meg en egen kopi/backup av mine filmer på en harddisk samlet. Dersom "tekstproblemet" kan lettes er jo også dette en fordel. Fysisk oppbevaring tar jo etterhvert veldig mye plass. Har faktisk vurdert en Mac mini/Mac-TV med eksterne disker. mulig du får en PM på hvordan man bruker SupRip på BD...

Men om noen skaffer denne spilleren som kan flytte så hadde jo noen ord vært veldig velkomne:-D

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så har jeg fått bekreftelse fra min kontakt i Australia at. Optiske krystallprismer blir bestilt as soon as possible så da er prosessen i gang:-D

Har så smått begynt å planlegge chassi og materialer til bruk der. Vurderer å bruke 3 mm plate i aluminium som knekkes til et kabinett for glassene.

Vil også se på en enkel form for slider, men denne må lages litt kraftigere.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en enkel forklaring på suprip, og andre programmer til ripping av BR

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om noen skaffer denne spilleren som kan flytte så hadde jo noen ord vært veldig velkomne:-D
    Tenker du da på denne Phillips spilleren?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Tenker du da på denne Phillips spilleren?
    Det stemmer.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en enkel forklaring på suprip, og andre programmer til ripping av BR

Takker så mye, dette var spennende

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en egent tråd her om spilleren, får mye skryt http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...philips-3.html

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan noen med erfaring...

gi meg et svar på dette? Dersom man velger "strech mode" eller for min projektor - 4.3 format.. Vil ikke da bruk av en anamorf linse strekke bildet ut i 2.35.1 format, og gi "tykke" mennesker eller feil forhold..?

Hadde en kamerat innom i går som mente at dersom en film er filmet i 1.86.1 (for 16.9) kan man ikke bare gjøre om dette til å vises i 2.35.1 med en linse. Da ville i så fall alle proposjoner bli rare. Han mente også og de øvre kantene i bildet ville gå på utsiden av lerretet..

Kan noen utdype dette...?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linsa "vet" jo ikke hva slags format det er på bildet, den strekker alt uavhengig av opprinnelig format. For at du skal få rett proposjoner i alle sammenhenger, må videokilden klargjøre for dette.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har prøvd å si her så må du ha en videoprosessor eller en projektor som foretar den vertikale strekken(høydestrekken) og så tar linsa seg av den horisontale strekken. Og når du strekker bildet vertikalt vil noe av bildet bli borte og på en 2.35:1 film med prosessor og linse strekk blir de sorte feltene borte. Gjør du det samme med en 1.85:1 film vil både en del i under og overkant bli borte. Og hele poenget med linsen er jo for å få proporsjonene riktig når man har foretatt en vertikal strekk av det oprinnelige materialet.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Som jeg har prøvd å si her så må du ha en videoprosessor eller en projektor som foretar den vertikale strekken(høydestrekken) og så tar linsa seg av den horisontale strekken. Og når du strekker bildet vertikalt vil noe av bildet bli borte og på en 2.35:1 film med prosessor og linse strekk blir de sorte feltene borte. Gjør du det samme med en 1.85:1 film vil både en del i under og overkant bli borte. Og hele poenget med linsen er jo for å få proporsjonene riktig når man har foretatt en vertikal strekk av det oprinnelige materialet.
    og den følger jeg deg på! ..men den vertikale strekken du henviser til.. ser ut til å være et 4.3 format på Panasonic PT-AE3000.. Når jeg velger aspect kan jeg velge 16.9 / s16.9 / Full / etc. Når jeg velger 4.3 her får jeg et strukket bilde. Er det dette som er den veritkale strekken?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Mitsubishi HC 5500, har jeg en setting som heter Anamorphic
    Hvis jeg da viser et bilde som i utgangspumktet er 2,35:1.
    Fyller bildet hele 16:9 rammen.
    2,35:1 bildet benytter altså alle pixlene, og hele lysstyrken.
    Linsen vil i etterkant strekke bildet i bredden, slik at formatet blir 2,35:1

Kort fortalt:

Projektor eller videoprosessor strekker bildet i høyden.
    Linsen strekker etterpå bildet i bredden

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og den følger jeg deg på! ..men den vertikale strekken du henviser til.. ser ut til å være et 4.3 format på Panasonic PT-AE3000.. Når jeg velger aspect kan jeg velge 16.9 / s16.9 / Full / etc. Når jeg velger 4.3 her får jeg et strukket bilde. Er det dette som er den veritkale strekken?
    Vet ikke hva det heter på Panasonicen, men hvis den strekker 2.35:1 bildet så det fyller hele 16:9 lerretet uten å miste noe av bildet fungerer dette som den vertikale strekken. Da vil jo mennesker bli strekt ut og se lange og tynne ut, og da vil linsen gjøre proposjonene riktige igjen.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Vet ikke hva det heter på Panasonicen, men hvis den strekker 2.35:1 bildet så det fyller hele 16:9 lerretet uten å miste noe av bildet fungerer dette som den vertikale strekken. Da vil jo mennesker bli strekt ut og se lange og tynne ut, og da vil linsen gjøre proposjonene riktige igjen.
    Jeg blir ikke mindre forvirret...

Trodde meningen var å kovertere de fleste ikke 2.35:1 formatene (hovedsaklig 1.86:1 og 4:3) til 2.35:1

La meg vise dette billedlig:

Mitt lerret er 177 cm bredt og 75 cm høyt. (Altså 2.35:1)
    Dersom jeg ser film som ikke er i 2.35:1 format men 16:9 format får jeg et bilde som går ca 15 -16 cm på utsiden av lerrettet på over og undersiden. Bredden er lik. Når jeg da stiller inn min projektor til å vise 4:3 og zoomer meg ned i bildestørrelse blir bildet mitt seende tilsvarede slik ut. Er vertikal strekk og 4:3 på Panasonic PT-AE3000 det samme?
    DIY 2.35:1 Anamorf linse, - antatt pris 1000,- - 1500,--4-3-jpg

Jeg trodde da at en anamorf linse vil gi meg en strekk av bilde (men kun horisontalt) å gi meg dette resultatet:
    DIY 2.35:1 Anamorf linse, - antatt pris 1000,- - 1500,--2-35-1-jpg
    Bredde og høyde er som over nevnt 177 x 75 (2.35.1)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo en god forklaring, der hvor du fant disse bildene.

Uten Linse:

16:9 bilde på 2,35:1 lerret.
    Bildet blir:
    A: For høyt ( Samme bredde )
    B: Riktig høyde, men med striper på begge sidene.

2,35:1 bilde på 2,35:1 lerret.
    Bildet blir riktig, men har "usynlige" svarte striper over og under lerret.

2,35:1 bilde på 16:9 lerret.
    Du får sorte striper øverst og nederst.

Når du har 2,35:1 lerret må du enten Zoome inn, når du viser et 16:9 bilde.
    Ellers blir bildet for høyt.
    Bruker du linse, skal ikke filmer som er i 16:9 strekkes ut, da blir proporsjonene feil.

Linse brukes når du skal vise 2,35:1 bildet på 2,35:1 lerret - OG ønsker å bruke alle pixlene og hele lysstyrken.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde meningen var å kovertere de fleste ikke 2.35:1 formatene (hovedsaklig 1.86:1 og 4:3) til 2.35:1
    Nei - som andre har skrevet her skal ikke 16:9 eller 4:3 strekkes i denne sammenhengen. Det er egentlig kun for å få et 2.35:1 bilde til å bli riktig i forhold til proporsjoner og størrelse (og utnyttelse av projektor).
    Ser du mye på kilder i 16:9 eller 4:3 er kanskje ikke 2.35:1 lerret å anbefale?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo en god forklaring, der hvor du fant disse bildene.

Uten Linse:

16:9 bilde på 2,35:1 lerret.
    Bildet blir:
    A: For høyt ( Samme bredde )
    B: Riktig høyde, men med striper på begge sidene.

2,35:1 bilde på 2,35:1 lerret.
    Bildet blir riktig, men har "usynlige" svarte striper over og under lerret.

2,35:1 bilde på 16:9 lerret.
    Du får sorte striper øverst og nederst.

Når du har 2,35:1 lerret må du enten Zoome inn, når du viser et 16:9 bilde.
    Ellers blir bildet for høyt.
    Bruker du linse, skal ikke filmer som er i 16:9 strekkes ut, da blir proporsjonene feil.

Linse brukes når du skal vise 2,35:1 bildet på 2,35:1 lerret - OG ønsker å bruke alle pixlene og hele lysstyrken.
    Det sitter litt tungt av og til:-D Takk Denonbuster, jeg tror jeg tok den nå.
    Min "konklusjon" nå er da at et 2,35:1 lerret ikke er ideelt mtp. på filmer med annet format en de filmer som er laget i 2,35:1 format. Dvs. at en anamorf linse brukes for de som er optatt av å se hele bildet regisøren så når han filmet..

Det er i så fall superkjiipt, for det betyr at man u a n s e t t ikke slipper unna filmer med de irriterende sorte stripene på lerrettet...

Pokker ta at bransjen ikke kan banke gjennom at alle filmer skal filmes i 2,35.1 :twisted:

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Nei - som andre har skrevet her skal ikke 16:9 eller 4:3 strekkes i denne sammenhengen. Det er egentlig kun for å få et 2.35:1 bilde til å bli riktig i forhold til proporsjoner og størrelse (og utnyttelse av projektor).
    Ser du mye på kilder i 16:9 eller 4:3 er kanskje ikke 2.35:1 lerret å anbefale?
    Og da er det jo helt latterlig at en anamorf linse koster fra 12.000 og sikkert langt over 100.000..

Da vil jeg spørre om et annet sikkert dumt spørsmål også..
    Går det ann å få en videoprosessor til å gjøre om bildet til 2,35:1 eller tilsvarende CinemaScoope..? Helt sikkert ikke, men det er lov å spørre..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •