Formeninger om CA26RE4X som bassmellomtone i tovei.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Formeninger om CA26RE4X som bassmellomtone i tovei.

Har sittet og surfet litt på seas sine element, jeg så i utgangspunktet etter en 8" som kunne fungere som en dB-effektiv bassmellomtone i en toveis, men har nå stoppet litt opp ved CA26RN4X.

Er det bare meg eller har denne en, foruten dippen på 1900hz, upåklagelig frekvensgang som faller av på en meget behagelig måte? Mellom 100 og 1500hz er den rettere enn populære CA18RLY, CA18RNX og ER18RNX som er mye brukt 2-veis kontruksjoner.

Vil dippen gjøre mye ut av seg? B6 og C7 på et piano blir litt puslete, men vokal vil jo være kjempe. Hvis jeg lar bassen gå uten filter og sniker inn en 27TFFC med 2.ordens filter på 2800-2900Hz, setter det inn i en smekker BR-"monitor" på rundt 40 liter og avstemmer til 35hZ. Kan dette bli en vellydende og lettdrevet sak? Er det store ulemper med å ha så stor membranflate i mellomtonen?

Noen tanker? Driver jo bare med magafølelse planlegging, så hadde vært kjekt med litt input. Bl.a vil jo diskanten tilføre litt energi og forverre den lille toppen ved 2600-2700hz. Kunne jo brukt en sugekrets på denne toppen, men da forsvinner litt av minimalit preget. Muligens dele diskanten noe høyere med 1.ordens? Da snakker vi minimalistisk.

CA26RN4X: THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H1316-08 CA26RE4X
    27TFFC:THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - H0881-06 27TFFC

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Art Loudspeakers har opptil flere 2-veis modeller med 10" Seas bass som bassmellomtone, og prisen er høy så de mener tydeligvis det er highend de har fått til.
    Selv er jeg meget skeptisk til overgangen mellom to elementer med så stor forskjellig diameter.
    Tenk diameter, beaming og spredningsmønster. Det kommer ikke til å se bra ut er jeg redd. Slake filtere hjelper selvfølgelig for å oppnå en noe jevnere overgang mellom stor/liten spredning. Men da øker samtidig forvrengning og andre unoter i elementenes grenseland.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om diskanten settes i waveguide? Da vil vel spredningen bli noe mer kontrollert samtidig som "kilden" oppfattes som større?

Leser det mr. Gravesen skriver om "HES", high efficiency speker. Her setter han sammen 8" og 30mm diskant, og senere diskant i waveguide. Han kommer med uttalese som at det låter "stort" og det er litt det jeg er ute etter. Bruken vil være som et anlegg nr.2 som skal fylle et rom med musikk, ikke sweetspot hardlytting. At kassen blir stor og litt "retro" er bare morro. Vil bygge en "livlig" høyttaler.

(Tankespinn litt utenom... Når kommer "master" sporene ut på digitale medier? Hadde jo vært drittøft med egne høyttalere for hvert instrument og hvor høyttaleren hadde membranflate som passet til instumentet. Anlegg må da skreddersys litt til musikk type, men egen trommehøyttaler, egen vokalhøyttaler (muligens egen høyttaler til kor) og to hovedhøyttalere til kompet/orkesteret/etc. Og ikke minst, egen scene i stua. Fredag, dagen for dagdrømming....)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formeninger om CA26RE4X som bassmellomtone i tovei.-emotion_huge_no_grill-jpg

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du sier at magen min har teft for high-end? Mangler jo wave-guiden på dem der. Må ta noen runder i kladdeboka og se litt i stua om jeg har plass til noe så stort. Hvis element integreringen kan bli noenlunde sømløs så innbilder jeg meg at en stor membran kan formidle mellomtone ut i rommet på en uanstrengt og "luftig" måte.

Holdt ikke du Norcad på med noen WG'er som skulle dreies i aluminium for en stund siden? Ble det noe av det? De skulle vel tilpasses Seas 27mm diskanter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Host host Hva da WG, nei det kan jeg ikke huske å ha hørt om ops:

Joda, fikk kontakt med en hyggelig og hjelpsom sjel her på forumet som kunne dreie de i rustfritt, men så sovnet tydeligvis Norcad fra hele greia.
    Har dessverre stadig vekk "gode" ideer jeg blir litt ivrig på, for så å oppdage at jeg ikke har tid til å gjennomføre dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant konsept.

Selv har jeg kikket litt på noe lignende

Hypex AS2.100

Seas Prestige A26RE4
    Eller CA26RN4X som du vurderte (denne muliggjør også lukkede kasser i 30-35L klassen, noe som er langt mindre enn A26RE4 krever)

Audax TW034X0 Forresten samme diskant som Troels bruker i HES prosjektet sitt
    Denne har jeg allerede noen av, så fristelsen er stor til å modifisere litt med igjennomboret polstykke med dempet bakkammer

Hypex AS2.100 ser for meg ut til å gjøre det mulig å kjøre "stegede" filtre
    feks på diskanten: 6db oct ved 1800hz, og så en ny knekk på 48db/oct ved 900hz, dette ser ikke ut til å belaste diskant enheten så mye mer enn et rent 24db/oct filter ved 1800hz

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært for at jeg fortsatt trenger å gjøre ferdig finishen på mine 2-veis med en 8-tommer hadde det vært veldig interessant å prøve et slikt prosjekt med en 10-tommer. Det A26RE4 elementet ser jo ut som en veldig interessant kandidat til et slikt prosjekt.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med tanke på utseendet er det mulig å skvise inn elementet i en relativt smal kasse. Originalen bak mitt prosjekt, gjerdestolpen Rauna Chaconne, var bare 23 cm bred med en SEAS P21REX, dvs bare 15 mm bredere enn elementet. Det er jo ikke umulig at man kunne få plass til en 10-tommer i en høyttaler som er smalere enn 30 cm da.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcadu skal ikke skamme deg Norcad, planlagt til gjennomført ratioen på gjennomsnitts DIY'eren er nok nærmere 234 : 1 eller der omkring Får tegne og måle litt så muligens jeg spør deg etter navnet på den hemmelige karen med metall og knowhow.

Fe3t: Hvorfor finner jeg ikke det elementet på seas sine sider? Er det en spesialversjon av noen sort? Litt stusselig magnet på den, men måler jo fint. Havner på feil side av 90dB/watt. Ser kjekk ut den Hypex modulen, og mulighetene for å tune gjennom en pc må jo være kjempeknall.

rune: Smal kasse har jo sine ulemper lydmessig, må ta noen runder med blokka og målebånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at dette elementet er laget for Madison
    Såvidt jeg skjønner var et eldre Seas 10" element brukt i en Dynaco 2 veis modell,og i utallige kloninger av denne. A26RE4 er en nyere versjon av dette og tydeligvis selger Madison nok av dem til å ville ha dem på lager, og kjøper sikkert i store nok kvanta til å få Seas til å produsere dem.

Jeg finner dem ivertfall bare hos Madison, her: Arena Electronics Ltd SEAS Prestige og her: Speaker Kits
    Den siste linken innholder info om et par 2 veis kits med denne bassenheten brukt i aperiodisk dempede kabinetter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •