Megapuff fra Europris som demping? Akustisk demping med høy WAF mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Megapuff fra Europris som demping? Akustisk demping med høy WAF mulig?

Var innom Europris her om dagen, komm over en diger Puff som het så fint for "Megapuff".

Den virket til å være en stor skummpuff(skummgummi elns) og kostet 500kr. Å siden lytteposisjonen min er helt intill bakveggen, så tenker jeg at det kunne fungere å bruke to slike puffer som "bord" på hvær side av sofaen.

Så spørsmålet er, hvor bra demper egentlig skummgummi? Har tilgang på noen gamle madrasser, har alerede laget en DIY hundeseng av en, kansje jeg kunne lage DIY bord/bassfeller av resten:P

Jeg og fruen skal dekorere litt i neste måned, å da blir det litt hjemmelaget dekorasjoner med akustisk demping. Som f.eks 2 plater som er 40x80cm, med tynn isolasjon ala markplater pålimt, med motivert tøy utempå eller fleece av matchende farge. Planla å montere de platene på langs over sofaryggen.

Er det noen som har tips til DIY akustisk demping? Ønsker å dempe veggen bak tv/ht, kansje med et hjemmesydd pledd eller lignende. Og noen plater langs sideveggene for å ta bort de direkte refleksjonene.
    Utenom det så ønsker jeg å dempe hjørnene i lytterommet, kan tenke meg å lage trekanter eller pyramider av tøytrekt skumm elns, men har ikke anelse.

Hiv inn tips. trenger alt jeg kan få av råd til akustisk demping med WAF.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min plan er å bruke slike lerret.

Disse er spent over en treramme som er åpen på baksiden, slik at du kan fylle de med f.eks rockwool trinnlydplate e.l
    Da kan du få akkurat det motivet/grafikken du (eller kona) vil!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium

Disse er spent over en treramme som er åpen på baksiden, slik at du kan fylle de med f.eks rockwool trinnlydplate e.l
    Har vurdert å gjøre det samme

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium

Beklager å si det, men det vil ha meget liten effekt da lerrete er meget tett... skal det ha noe effekt må du bruke et lerret som slipper luft lett igjennom... Lyd er jo luft i bevegelse

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett en genial ide!

Ja det er luft i bevegelse, men energi overføres lett. Det vil ta dype frekvenser selv med en tett overflate.

Men det går da ann å farve tøy selv, slik som man stryker på motiver på tskjorter.
    Har vurdert åå finne tøy med pene motiver og bruke som trekk. Men hvor finner man slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Men det går da ann å farve tøy selv, slik som man stryker på motiver på tskjorter.
    Har vurdert åå finne tøy med pene motiver og bruke som trekk. Men hvor finner man slikt.
    Er ikke det fruen sin jobb:wink:

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget dempeplater bak frontene. Plater fra biltema og stoff fra ikea. Ikke de helt superdupre sakene akuratt, men mindre ekko og mye bedre lyd, så er godt fornøyd:-)

EDIT:
    Ikke skyhøy WAF, men la fruen være med på produksjonen, da blir det lettere å få aksept for å ha de hengende.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, morsomt, fruen ville og ha hvite farver på platene. De gjore rommet mer åpent:?

Og det er ikke fruen sin jobb når det ikke er morsomt lengre, hun kan velge ut og godta, jeg må gjøre den kjedelige jobben. Men hun er snill som godtar all nerdingen fra min side, og imøtekommende istedenfor direkte kritisk.

Veggen bak tv blir sansynlig dempet med to stooore "gardiner" som kan trekkes fra og eventuelt tas bort hvis anledningen tilsier det.

Planla å kjøpe mørke gardiner fra en tekstilforetning, og bruke tekstillim til å lime fleecepledd på baksiden av dem. Tror jeg kommer under 500kr på hele den veggen.

I tilleg vil den skape kontrast når man ser på TV, og dempe baklyset på TV'n litt.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skumgummi demper greit i diskant og mellomtonen, men har helt klart dårligere dempe egenskaper i bassen enn rockwool og glava. Du vil få vesentlig bedre resultat ved å bruke rockwool akustikk plater. Skal du bygge hjørne absorbenter må du bygge de både skikkelig tykke og med noe luftrom. Du kan se på disse:
    Acoustics Forum • View topic - Studiotips SuperChunk
    Acoustics Forum • View topic - Studiotips Corner Absorber

Det er ikke optimalt å sitte inntil bakveggen. Å dempe kan hjelpe, men det beste er i tillegg å flytte sofaen ut fra bakveggen. Det blir aldri spesielt optimalt ved å sitte nært bakveggen. Du må dempe kraftig for å fjerne uheldige refleksjoner, men da vil du også oppleve at det kan bli litt dødt. Slike plater kan være en bedre løsning enn kun dempemateriale, men de koster flesk:
    ASC MatrixPanel for hifi, high end listening rooms from ASC Tube Trap, specializing in bass traps and bass control
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier du ingenting om pris, men noe av det bedre du kan bruke som også har høy WAF er slike:
    GIK Acoustics: GIK ArtPanel

Alternativet er kjøpe rockwool akustikk plater hos byggevare firma, lage en ramme og trekke med ønsket stoff. Slik jeg har gjort her:
    forum.hjemmekino.no • Se emne - Snekring av rammer til akustikk plater
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg nevnte ikke pris, men tror jeg skrev i første posten at jeg planla DIY.

Det er faktisk akurat noe slikt som det du har gjort som jeg tenkte på. Markplater med Pyntelig trekk rundt. Og muligens et lag med fleece/ull/bomull mellom trekk og markplate for å dempe de høyere frekvenser og.

Jeg har ikke mye plass, så sofan må stå inntil bakvegg, derfor jeg tenkte å dempe den så bra som mulig.

Flott ling og flott handarbeid, blir noe lignende på meg=)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Beklager å si det, men det vil ha meget liten effekt da lerrete er meget tett... skal det ha noe effekt må du bruke et lerret som slipper luft lett igjennom... Lyd er jo luft i bevegelse
    Beklager å si det, men du må nok lese deg opp endel før du kommer med slike uttalelser. (Mener ikke å fremstille meg selv som noen ekspert på området, men jeg har da snappet opp ett og annet oppgjennom årene. ) Mange bassfeller bygges f.eks med 12mm asfaltplate utenpå dempematerialet, og de fungerer meget bra. 12mm asfaltplate slipper IKKE gjennom mer luft enn et lerret, for å si det slik. Poenget med lydabsorbsjon er å hindre lydbølgene å reflektere fra en hard flate, det være seg vegg/tak/gulv. Et mykt, "flagrende" lerret med noen cm dempemateriale på baksiden vil ikke reflektere mye lydenergi. I de laveste frekvensene blir lydbølgene så lange at de går rett igjennom tynne akustikkplater, og kommer så godt som udempet tilbake, reflektert fra veggen bak dempematerialet,derfor må man til med store saker om man skal dempe bassområdet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •